galley schreef:mang schreef:Mijn paard moet naast mij lopen maar wel verder naar achter als op dat plaatje. Haar hoofd is langs mijn schouder. Achter me vind ik 3 keer niks, dan kan je hem/haar niet in de gaten houden.
Helemaal mee eens, volgens mij heb je zo ook de meeste controle.
Is niet waar
.
Citaat:
Er zijn drie verschillende leidposities om je paard te leiden. Een leidend paard loopt altijd voorop, dus als je je paard duidelijk wil leiden, loop je schuin voor hem. Vooral bij dominante paarden en pony's kun je het beste deze leidpositie gebruiken, en eventueel later als je dat prettig vind een andere leidpositie kiezen. Je kunt ook naast zijn hoofd lopen, daar heb je ook veel controle. Hierbij is de kans dat je paard of pony je voorbij loopt wat groter, en vooral bij dominante paarden is dat niet de beste keuze. Als laatst kan je ook nog naast de schouder gaan lopen, de veulenplek. Een veulen is nooit de leider dus dan is je paard de baas. Dit is niet de bedoeling, en al helemáál niet bij dominante paarden en pony's. Jij moet leider zijn dus wees daar duidelijk in. Jouw paard of pony moet stoppen wanneer jij dat vraagt, en mag dus niet zijn eigen gang gaan. Jij bepaalt het tempo, en niet je paard of pony, dus je zult duidelijk moeten zijn. Duidelijk zijn betekent NIET dat je streng moet zijn.
Hier even een stukje gequote van naturalnista.nl