Dekkende ruin

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tamadine

Dekkende ruin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-13 21:11

Beste bokkers,

Even een vraagje voor een vriendin die bij mij op het land staat.

Ik sta op een land met 5 paardjes, 1 dominante ruin en 4 merries. De ruin heeft van 1e tm 3e levensjaar met een haflingerruin gestaan. Daarna een aantal maanden weer bij zijn moeder en zusje, nog een aantal maanden bij de haflingerruin en een andere kudde samen en daarna ongeveer 8 maanden alleen aan huis.

Nu is hij eerst samen met mijn merrie gekomen, die was hem eerst de baas, en nu is hij de man van het land. Maar verder geen interesse mbt dekken. Toen is er een shet (net) ruin bij gekomen en een ijslandse merrie. Ook hiermee verder geen problemen. De shet is toen weg gegaan en er is een kruising merrie terug gekomen. Deze merrie dringt zich echter tijdens de hengstigheid op en toen heeft de ruin dus 'leren' dekken. Nu staat er inmiddels nog een wat oudere ijslandse merrie bij en ook deze word gedekt door de ruin.
Mijn tinker merrie kan wel flink hengstig worden, maar zij is een beetje bang voor hem, dus zij loopt eerder voor hem weg dan dat ze gedekt zal worden. Ook met de andere ijslandse merrie word niets gedaan.

Nu vraag ik mij af, wat zijn de opties. We moeten nu elke keer een merrie apart zetten. Wat is nu verstandig om te doen? Plek voor nog een paardje is er niet. De ruin apart zetten is ook niet helemaal fijn, aangezien het 'zijn' kudde is en een paard alleen is ook niet fijn. Het liefst hebben we natuurlijk alles in 1 groep lopen.
Voor de merries is het natuurlijk niet erg fijn, aangezien de kruising al erg gevoelig op het lichaam is en de andere merrie is 20 cm kleiner en ook 22 jr. Er springt dan toch elke keer een flinke tinker ruin op. Maar aan andere kant is voor ruin ook niet fijn mbt hormonen, maar ook het risico om afgetrapt te worden en blessures op te lopen.

Ik ga nu weer verder zoeken op internet, maar dacht, zet het eens hier neer, soms komen er goede tips.

Mvg Mara

Tamadine

Re: Dekkende ruin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-13 21:20

Nog vergeten erbij te vermelden dat de ruin op zijn 1e jaar gecastreerd is.

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 21:27

ik heb wel eens van iets gehoord dat ze een elektrisch knopje hadden, als ze erop kropen kregen ze een tik (niet hard, maar genoeg om te merken). ~~}>
nu snapik dat niet iedereen die oplossing wilt, je kan ook een hengstige merrie aan een andere kant van een draadje zetten, dan leert ie t ook af door de stroom (hadden wij op stal, hij heeft het nooit meer geprobeerd :+ )

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-13 21:31

Als we ze apart zetten is er ook geen probleem meer, zelfs als er geen stroom op staat, maar we willen natuurlijk het liefst alles fijn bij elkaar houden.
Daarnaast is de ruin met het werken ook snel afgeleid doordat zijn merries wat verderop staan. Hij is 5 en word momenteel verder beleerd, maar is wel lastig als hij spanningen opbouwt en te kijkerig blijft omdat zijn merries wat verderop staan.

Valerie_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 13:41

Is het echt zo'n probleem dan? Mijn merrie staat nu ook in een groep waar ze wanneer ze hengstig is gedekt wordt door een ruin, ik zie het probleem niet zo... paarden hebben zeg maar ook hun behoeften om het zo te zeggen :+

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-13 13:46

Het is zodanig een probleem dat de twee die gedekt worden, dat 1 daarvan een zeeeeer sensibele merrie is die al wat rugproblemen heeft gehad en het daarvoor dus niet bevorderlijk is. En de tweede is een 22 jarige ijslandse merrie van 1.25 ofzo en de tinker is een best stevig ding van 1.50 ongeveer, dus ook niet echt fijn.
Daarnaast is de ruin zelf ook niet meer echt relaxt te noemen als eigenaresse met hem bezig is in de bak, is dan veel kijkeriger etc. En daarnaast nog een kans op blessures voor de ruin.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 13:46

ik zou ze toch apart zetten.
heb het zelf wel meegemaakt dat een merrie wat hardhandig gedekt is door een ruin en daar toch een bloeding aan over heeft gehouden.
verder heb je natuurlijk meer kans op verwonding,maar bij ons worden dekkende ruinen niet meer bij merries in gezet

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 13:47

sommige ruinen doen, dit blijft een natuurlijk iets en je zegt zelf t is zijn groep, ik heb zelf een ruin gehad die echt dekte en na een paar maanden heb ik hem toen laten prikken op testosteron en meneer bleek een klophengst, ookal had ie niets meer buiten hangen, schijnt vaker te gebeuren dus als het je echt stoort kan je dat laten doen, is wel een dure grap, wil je dat niet, weide in stukjes verdelen

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 13:49

Het kruid dat de basis is van Provarium Breeding van Groene Os wordt wel gebruikt voor ruinen/hengsten die te veel "man" zijn. Het wordt ook voor merries met hormonale problemen gebruikt, maar ook voor hengsten of ruinen die teveel willen of zijn ;-)

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 13:52

Ja, ik dacht ook gelijk aan een klophengst..
Want ik ken geen één ruin die vanaf zo jong gecastreerd te zijn dan later opeens gaat dekken.
(misschien iemand anders wel?)
Wel komt het voor bij hengsten die later gecastreerd zijn of al vroeg de kans hebben gehad te oefenen.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 13:54

Valerie_V schreef:
Is het echt zo'n probleem dan? Mijn merrie staat nu ook in een groep waar ze wanneer ze hengstig is gedekt wordt door een ruin, ik zie het probleem niet zo... paarden hebben zeg maar ook hun behoeften om het zo te zeggen :+

Er zijn ook gevallen waar. de ruin in het verkeerde gat dekt.. en dan heb je kans op schade in de darmwand. Beetje lastig maar ik denk dat men wel begrijpt wat ik bedoel. En ze kunnen daardoor ook overlijden.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 14:00

En zo zijn er meer dingen, zoals ontstekingen vanwege hygiëne en er ontstaat meer onrust/trappen enz.
Omdat deze ruin zo hengst-achtig omgaat met de kudde zou ik hem wel laten testen op klophengst. :j

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 14:01

Citaat:
=
Want ik ken geen één ruin die vanaf zo jong gecastreerd te zijn dan later opeens gaat dekken.
Wel komt het voor bij hengsten die later gecastreerd zijn of al vroeg de kans hebben gehad te oefenen.

Oh, ik wel hoor, heb er helaas ook eentje lopen ...

Mijn advies zou toch zijn om de twee kwetsbare merries apart te houden en de ruin bij de merries te laten lopen waarbij hij niets doet, andere oplossing zou ik ook niet 1,2,3 weten.

Mijn ruin heeft ook een enorme aantrekkingskracht op merries, zelfs mijn kleintjes zijn smoorverliefd op 'm, die houd ik er dus ook ver van uit de buurt om ze tegen zichzelf te beschermen.

Hij dekt nu af en toe wel een merrie van zijn eigen grootte, ze zijn er beide blij mee zullen we maar zeggen :o

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-13 14:05

Tot nu toe zetten we de merries idd apart die worden gedekt tijdens de hengstigheid, gewoon om problemen te voorkomen. Maar zoals mijn merrie word ook hengstig, maar is vrij bang voor de ruin (heeft haar keer goed gegrepen tijdens rangorde bepalen), dus daar gaat ie niet snel op, maar betekend wel dat er hormonen in de rondte vliegen in de weide. De andere ijslandse merrie heb ik eerlijk gezegd nog niet hengstig gezien.
Maar gaat er idd ook om dat het moeilijker werken is met de ruin zelf nu. En gezien hij dit jaar word in/door gereden is dat best wat lastig.

Test om testoteron te meten zaten we idd aan te denken. Weet iemand hoe duur dit is?
En monnikskruid heb ik idd ook al toegezonden aan de eigenaresse van de ruin.

Kan het ook zo zijn dat het na verloop van tijd over gaat het dekken? Hij is nu voor het eerst met een eigen kudde merries en ook hengstige merries.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 14:07

Ik was voor het testosteron prikken alleen al 200 euro kwijt maar is wel wat jaartjes geleden inmiddels dus zal nu wel wat duurder zijn.

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-13 14:12

Heb DAP even gebeld en is hier 45 euro voor test en dan nog visite en bloedprikken erbij. Maar we zitten op paar min lopen van DAP af, dus kan aan kantoor laten prikken.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 14:13

Wat ik wel had met de mijne is dat hij er mee ophield.
Maar das een iets ander verhaal...
Hij was nl met dik 3 jr gecastreerd en had al gedekt.
Toen hij gecastreerd was ging hij nog vrolijk door, maar mijn merrie had zomereczeem en hij kon er niet inkomen doordat de deken ervoor zat.
Dus daardoor deed hij het op een gegeven moment niet meer.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 14:13

Tamadine schreef:
Heb DAP even gebeld en is hier 45 euro voor test en dan nog visite en bloedprikken erbij. Maar we zitten op paar min lopen van DAP af, dus kan aan kantoor laten prikken.

dat scheelt even zeg, pfff :')

brechtje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 06:29

dat is het risico als je je paard in een gemengde groep zet. denk dat de enigste oplossing is de hengstige merrie even apart te zetten. ook mijn merrie loopt in een gemengde groep en er is 1 ruin tussen die weleens op een merrie springt. ik heb daar niet zoveel problemen mee mijn merrie is als ze hengstig is ook erg claimend naar de ruin toe, maar kan mij voorstellen dat paardeneigenaren het niet zo prettig vinden. het blijft bij deze ruin alleen bij het erop springen er vind geen gemeenschap plaats dat scheelt ook. dat zal deze ruin ook niet redden mijn merrie is een stukje groter. :)

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 06:38

Mijn ruin vroeger deed het ook dat springen.
Heel vervelend merrie's krassen op de rug hakken kapot.
De stal eigenaar wilde hier niets aan doen maar ik vond het vreselijk.
Ook hij was gewoon ruin.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 13:45

Wij hebben helaas ook zo'n man :(:) die mijn merrie dekt als ze hengstig is. Na een paar keer flinke verwondingen te hebben geconstateerd aan de achterbenen van mijn merrie (ruin heeft ijzers rondom) mogen ze absoluut niet meer bij elkaar als zij hengstig is. Jammer, want wij hebben ook het liefst alles samen, maar het gaat gewoon niet. Deze ruin heeft overigens gedekt voordat hij gecastreerd werd, dus hij weet hoe het moet. Met andere ruinen heb ik het nog nooit gehad.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 13:57

MirandaFuego schreef:

Jep ik.
En dat is de mijne. Die doet dit ook.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 14:00

Hier ook een ruin die met 2 jaar gecastreerd is. Voor die tijd met een ander hengstveulen gestaan. Met 3 jaar begon hij te dekken, en echt volop en niet te zuinig, ook brullen, showen, macho, etc...

Geen klophengst hier

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 17:05

Het hoeft geen klophengst te zijn. Veel ruinen dekken na het castreren. Ik heb een 23 jarige ruin staan, die toen hij hier nieuw kwam op mijn hengstige merrie sprong en probeerde te dekken. Merrie is een ex-fokmerrie en van de ruin is niet bekend of hij vroeger gedekt heeft. Achteraf lijkt het alsof het ook te maken had met rangorde bepalen, de ruin kwam uit een grote gemengde groep en had nu ineens 2 merries voor zichzelf.. *\o/*

Als de merrie nu hengstig is, loopt ze achter de ruin aan, die er gek van wordt. Hij dekt echter niet meer.

Mijn tips als je ze toch samen wilt weiden:

-dekentje om bij de merries die hij dekt
-zorg dat er 2 ruinen in de groep staan, soms houden ze elkaar zo van het dekken af (concurrentie)

En anders de hengstige merrie apart zetten samen met een andere merrie. Of de dekkende ruin apart zetten tot de hengstigheid voorbij is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 14:18

Mijn ervaring is dat een deken niets helpt.

Mijn ruin dekt ook.
Niet alle merries overigens,hij staat nu in een groep waar 1 merrie bijstaat en die wil hem niet...dus dan geeft ie op(vooralsnog).

Hiervoor dekte hij echt de merries die zichzelf aanboden.

Heb hem laten testen op klophengst(vooral op verzoek van panische weidegenoten),bleek niets met hem aan de hand te zijn.
Het is gewoon een heel heertje, helemaal ook als hij met een andere dekkende ruin staat:concurrentie!!