Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Mist schreef:zal wel afgeschoten worden...maar na nu zo'n6 veulens te hebben opgevoed...sorry...maar als een veulen bijt, dan verkoop je hem gewoon een korte maar scherpe tik op de neus. Als je consequent bent hoef je dat maar 2 a 3x te doen en dan weten ze genoeg.
Een volwassen paard gaat daar ook niet bepaald zachtzinnig mee om. Ze houden er echt niets aan over hoor!
Mijn laatste (zielige slachtoffers) zijn nu 2 jarige mini ex-hengstjes hebben er ook niets aan over gehouden- de 30 jaar daarvoor alleen merries gehad. Maar ze komen super enthousiast naar me toegerent in de wei als ik me daar laat zien, zijn echt alles behalve bang voor mij, ze bijten niet meer, ik kan ze uitgebreid kusjes geven op de lippen maar tandjes moeten op elkaar blijven ! ....krijg wel af en toe een tongzoen![]()
Je moet ze alleen wel gelijk, en met overtuiging corrigeren, dan snappen ze het en is er niets aan de hand, dan hoef je ook niet bezig te blijven. Als een veulen de merrie of een ander volwassen paard zou proberen te bijten dan worden ze acuut inelkaar gemept !

MarZarascha schreef:DE GOUDEN TIP: LEER JE VEULEN GELIJK IN DE TRAILER LOPEN. DAT BESPAART HEEL VEEL PROBLEMEN!
Kan je gewoon doen door de moeder in een trailer te zetten, als het goed is gaat het veulen er dan bij.
Heb nu zelf een 3-jarige merrie die niks van de trailer moet hebben. Als je ze dat vanaf het begin leert, bespaart het je heel veel moeite. En kan je natuurlijk ook gewoon gebruiken als leuke oefening!
Het kan natuurlijk ook van pas komen als er iets met het veulen of de moeder is en ze moeten naar de kliniek? Dan kan je dat maar net zo goed gehad hebben..
Cassidy schreef:MarZarascha schreef:DE GOUDEN TIP: LEER JE VEULEN GELIJK IN DE TRAILER LOPEN. DAT BESPAART HEEL VEEL PROBLEMEN!
Kan je gewoon doen door de moeder in een trailer te zetten, als het goed is gaat het veulen er dan bij.
Heb nu zelf een 3-jarige merrie die niks van de trailer moet hebben. Als je ze dat vanaf het begin leert, bespaart het je heel veel moeite. En kan je natuurlijk ook gewoon gebruiken als leuke oefening!
Het kan natuurlijk ook van pas komen als er iets met het veulen of de moeder is en ze moeten naar de kliniek? Dan kan je dat maar net zo goed gehad hebben..
Je doet nu twee aannames: dat de merrie makkelijk te laden is, en dat er een trailer tot de beschikking staat om te oefenen. En beide hoeft niet het geval te zijn.
Mocht je geen trailer hebben, op bovenstaande filmpjes staan voorbeelden hoe je de illusie van een kleine en gesloten ruimte kun nabootsen. Maar dat neemt het feit niet weg dat je wel een merrie dient te hebben die makkelijk laadt. Anders leert het veulen nog het tegenovergestelde van wat je hem bij wilt brengen.