a-sociaal paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ladypaard

a-sociaal paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-13 08:53

Hoi,

Mijn paard van 2,5 staat nu sinds november op een andere stal, waarbij ze snachts op stal komen. In eerste instantie stond zij samen met mijn andere paard in afgelegen stallen, maar sinds een maandje zijn ze overgeplaatst naar stallen met een buitenluik tussen andere paarden. Sindsdien wordt het gedrag steeds erger.

Het paard heeft al van jongs af aan voernijd (waarschijnlijk aangeleerd gedrag van moeder die zwaar verwaarloosd is), Dit ging redelijk goed, maar momenteel hoeft er een paard enkel maar een oor te bewegen als ze voer heeft om voor mijn paard een reden te geven om volledig door het lint te gaan met "bijten"en schoppen. Dit gedrag wordt nu ook al getoond als er geen voer is. Buurpaard hoeft alleen maar even interesse te toen in die van mij, of boem er vliegt weer een kont en benen tegen het schot aan.

De twee weken ging het redelijk goed tussen de andere paarden. Toen zijn ze met de warme dagen lekker 24/7 op het land gebleven, maar met de regen zijn ze weer naar binnen gekomen. Toen was zij aardig hengstig, waarop buurpaard (ruin) op reageerde. Maar na een paar dagen vond ze de aandacht niks meer en sloeg het gedrag dus helemaal om.

--
Paard is met 6 maand bij mij gekomen. Zij had daarvoor enkel met haar moeder bij een boer gestaan waar ze weinig te eten kregen. Bij mij heeft ze eerst tussen een kudde shetlanders en welsh gestaan. Hier vond ze het al moeilijk om met de andere pony's om te gaan: Ze liet zich snel wegjagen tot het keerpunt kwam en ze duidelijk de baas ging spelen. Zodoende gingen shetters goed, maar alles wat groter was dan een shet bleef ze ontzettend bang voor. Ze zoekt wel toenadering maar het ritueel van kennismaking en op plaats zetten zorgde bij haar er al voor dat ze direct bij het hek stond met de vraag of ze eruit mocht. Vorig jaar wilde ik het nog een keer proberen haar in een kudde te laten lopen, in de hoop nu ze wat ouder is, ze mogelijk toch de sociale omgang gaat leren. Maar na een kleine maand paard toch maar weer terug gehaald omdat ze elke keer in een andere wei stond dan de bedoeling was (naar voren toe, naar de mensen) en ze zwaar depressief werd. We hebben geprobeerd de kudde op te bouwen met 3 of 4 paarden, maar enige paard waar ze mee kan is mijn ander paard.
Zij snapt niks van persoonlijke ruimtes ook niet bij andere paarden, waardoor die dus vaak boos worden. Mijn oude heeft haar daar ook al heel vaak voor op de plaats gezet, maar nog viel het kwartje niet. Momenteel gaat het nu bij de mens wel goed, maar de link kan dus niet worden door gelegd, en is ze nu momenteel zover dat ze mijn oude probeert te overtroeven.
Elk ander paard wat nu in haar buurt komt krijgt nu bijna direct een kont naar zich toe. Of ze moet willen spelen maar dan wordt ze zo irritant voor het andere paard dat die vaak ook niet meer weet wat te doen.

Met menscontact is mijn jonkie echt het liefste paard wat je maar kunt voorstellen, altijd lief, krioelen, relaxed etc.

Maar het zou toch ook wat makkelijker zijn als ze wat beter met andere paarden zou kunnen opschieten, helemaal omdat mijn oude natuurlijk niet het eeuwige leven heeft.
Heeft iemand nog ideeën of weet iemand die hulp zou kunnen bieden?

Heb zelf in de vorige jaren al geprobeerd hulp te zoeken, maar heb niks kunnen vinden hierop gericht omdat er enkel werd geopperd dat ze in de opfok moest, en verder: dat ze daar niks aan wil doen, enkel aan de relatie tussen mij en paard - hulp gaat hardstikke goed, maar zijn opzich weinig problemen alleen het persoonlijke ruimte gedeelte, wat nu dus wel goed gaat.

Op stal denk ik dat ik de tralies dicht ga maken zodat er wat rust op stal komt. Zodat we weer stapje voor stapje zien kunnen opbouwen. Of ze gaat van plaats wisselen met mijn oude paard (enkel zitten daar aan één kant 2 pony's in een stal wat waarschijnlijk nog bedreigender kan zijn), of ze gaat naar een stal zonder buitenluik, met betonnen wanden waar ze wel aan de voorkant een opening heeft waar ze de andere paarden kan zien, maar dus wel een eind er vanaf zijn.

Even nog wat korte info over paard:
geslacht: Merrie
leeftijd: Augustus wordt ze drie
Kruising KWPN X Quarter/Appaloossa
Hoogte: rond 162 (Kont zit al boven die van mijn oude paard van 1,65), Ook heeft ze een lage halsopzet waardoor ze wat kleiner lijkt.

Dank je voor het lezen van het lange verhaal.

fjordnina

Re: a-sociaal paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 09:25

Je hebt al het nodige geprobeerd. Ik weet zo ook niet wat je nog aan opties hebt, maar Jessica Krul (Nunspeet, www.bontewieven.nl) is een professional en kan je waarschijnlijk wel helpen hiermee. Dus mocht je met de adviezen van bokt niet verder komen wil ik je als tip meegeven om eens contact met haar op te nemen om te kijken wat voor hulp zij je kan bieden. Het is zonde om dit probleem bij zo'n jong paard maar te laten voor wat het is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 09:41

Ik vraag me af in hoeverre je het gedrag vermenselijkt? Vind je het zielig dat je paard zo doet en niet door de groep wordt geaccepteerd of zit ze ook helemaal onder de oorlogswonden? En in hoeverre wordt ze depressief volgens jou?
Hoe lang heeft ze in dezelfde groep gestaan? Ik denk dat je er toch het beste aan doet om haar in een kleine groep te zetten en het maar laten uitzoeken. Klinkt heel hard maar je kunt haar daar denk ik het beste mee helpen.
Mijn ruin snapte ook altijd weinig van ruimte en hiërarchie, die kon ook 10 keer naar hetzelfde paard toe lopen om daarna weer weggestuurd te worden maar ik kon daar niks aan doen.

ladypaard

Re: a-sociaal paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-13 20:02

We spreken zeker over maanden met kudde, want ben geen zeikerd met m'n paarden. Maar paard wat ontzettend vermagert en slecht in vacht ging zitten gaat me toch te ver. Tot verandering naar de nieuwe pensionstal zat ze van onder tot boven onder de plekken, wonden, deuk in de kop etc.
Kleine groep werkt dus alleen met m'n oudje een nummer drie negeert ze gewoon/agressief

We praten hier ook niet meer van 10x maar 100x per dag al bijna 2 jaar lang. Termen zijn vermenselijkt gedrag niet.
@ fjordnina ik zal eens kijken :)