geen weg meer uit ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

TsarinaZ

geen weg meer uit ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-13 23:24

hoi bokkers,
onlangs had ik al een topic geopend over mijn merrie die last heeft van verlatingsangst
voor degene die dit verhaal niet kennen zal ik het even snel omschrijven
mijn merrie heeft sinds veulen bij een andere merrie gestaan tot ik ze in augustus overkocht de eerste weken was dus een ramp
daarna werd onze band sterker en ging het heel goed. nu sinds ze weer 24op7 in de weide staan begint ze heel zenuwachtig te worden als ik haar uit de weide haal. in mijn vorige topic vroeg ik dus om tips en deze heb ik ook opgevolgd vooral het grondwerk dan maar dat deed ik sowiezo al met haar.

de afgelopen twee weken gaat het steeds slechter en slechter. ze staat niet stil tijdens het opzadelen wil het bit namelijks aannemen
aan haar hoofd is ze ook heel schuw geworden en als k haar borstel probeert ze op alle mogelijke manieren weg te komen en kijkt ze me heel de tijd aan met groote ogen. vanaf ze dan buiten is om haar te rijden en longeren doet ze weer alsof er niks aan de hand is. daarom is het zo moeilijk het grondwerk gaat heel goed maar van het moment dat ze binnenkomt in de stal is het gedaan en begint ze weer helemaal opnieuw.

Ik weet niet meer wat ik ermee moet doen.. help ?

Ababe

Re: geen weg meer uit ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 23:28

Is ze niet gewoon 'bang' om alleen te zijn? Staat ze met andere paarden buiten, of zicht op andere paarden? En hoe is dat als je haar opzadelt? Is ze dan alleen? Wel sneu zeg, moeilijk dit..

TsarinaZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-13 23:34

Lauraa90 schreef:
Is ze niet gewoon 'bang' om alleen te zijn? Staat ze met andere paarden buiten, of zicht op andere paarden? En hoe is dat als je haar opzadelt? Is ze dan alleen? Wel sneu zeg, moeilijk dit..

ja ze staat bij een kudde en ik begrijp dat ze schrik heeft dat we haar weer gaan weghalen bij haar vriendjes zoals toen ik ze gekocht heb maar dit is niet het geval en vanaf ze de kudde niet meer ziet (als ze dus in de stal komt op te poetsen en op te zadelen) word ze heel zenuwachtig voorige week toen ik haar afspoelde na het rijden wou ze zelf schoppen (iets wat ze echt nooit doet) tijden het opzadelen staat ze geen twee seconden stil maar ze word niet agressief en bijt ook niet ofzo

Ababe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 23:40

Jeetje wat vervelend zeg.. Ik heb ook een tijdje op een paard gereden die dit had. Als ze bij haar vriendjes stond was er niks aan de hand, op stal was het ook prima ALS haar vriendjes ook aanwezig waren. Maar als ze alleen op stal stond ging ze helemaal door het lint. In de omgang gewoon onhandelbaar.. We hebben vanaf dat moment maar besloten om haar buiten te poetsen en op te zadelen (vooral ook voor haar eigen veiligheid), waar ze haar vriendjes kon zien, dat ging wel beter maar het was wel erg vervelend!

Ik zou ook echt niet weten hoe je dit op moet lossen, behalve dan ervoor zorgen dat ze zicht heeft op andere paarden maargoed, dit is natuurlijk wel heel vervelend voor jou. Anders misschien het zicht afbouwen, dus steeds verder weg van de kudde.

Ik hoop dat iemand anders misschien weet hoe je dit op moet lossen! Iniedergeval heel veel succes ermee.

TsarinaZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-13 23:45

Lauraa90 schreef:
Jeetje wat vervelend zeg.. Ik heb ook een tijdje op een paard gereden die dit had. Als ze bij haar vriendjes stond was er niks aan de hand, op stal was het ook prima ALS haar vriendjes ook aanwezig waren. Maar als ze alleen op stal stond ging ze helemaal door het lint. In de omgang gewoon onhandelbaar.. We hebben vanaf dat moment maar besloten om haar buiten te poetsen en op te zadelen (vooral ook voor haar eigen veiligheid), waar ze haar vriendjes kon zien, dat ging wel beter maar het was wel erg vervelend!

Ik zou ook echt niet weten hoe je dit op moet lossen, behalve dan ervoor zorgen dat ze zicht heeft op andere paarden maargoed, dit is natuurlijk wel heel vervelend voor jou. Anders misschien het zicht afbouwen, dus steeds verder weg van de kudde.

Ik hoop dat iemand anders misschien weet hoe je dit op moet lossen! Iniedergeval heel veel succes ermee.

ja het is bij het punt gekomen dat ik naar haar ga en hoop dat 1 van de eigenaars met hun paard aan het rijden zijn of gaan rijden zodat ze niet alleen is want dan gaat het een stuk beter! het ergste aan deze situatie vind ik dat onze band er heel erg onder leid en ik haar steeds meer uit mijn vingers voel glippen en niet meer weet wat ermee te doen.. toch bedankt voor de tip dit ga ik eens overleggen met de eigenaars van de stal

Ababe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 23:48

Ja dat snap ik.. Ik kan me goed voorstellen dat je dat gevoelt hebt, je hoopt toch dat ze zich bij jou ook vertrouwd en veilig voelt, en niet zenuwachtig wordt.. Succes!! Ben heel benieuwd hoe het afloopt..

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 23:52

ik lees hier gewoon een paard die een trauma heeft opgelopen. Eerst had ze een vriend voor d'r leven die voor haar op onverklaarbare wijze is verdwenen, dus ja dat valt d'r zwaar. En ja ze is bang dat dit haar weer overkomt. Ze heeft waarschijnlijk geen leiderpositie in de groep en wordt geleid (of zit ik er naast?)

Je zult er veel geduld in moeten stoppen en niet teveel willen. Maar wel vooruit willen.
Pak haar eens en loop een heel klein rondje. Leer haar dat de wereld niet vergaat als ze even alleen is.

Breidt dit uit, maar beloon geen onfatsoenlijk gedrag, beloon of bevestig ook geen angst. Maar straf angst ook niet af. Je moet gewoon beginnen binnen haar comfort zone en die spelenderwijs uitbreiden en als je de weide niet uitkomt zonder stress dan moet de weide maar je start positie worden. Bijvoorbeeld afstand wat groter met zichtbereik met vriend, daarnaa zonder vriend, daarna afstand groter maar dan net om een hoekje en dan wat langer weg etc etc etc. Succes.
Laatst bijgewerkt door Anomien op 19-05-13 23:56, in het totaal 1 keer bewerkt

TsarinaZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-13 23:55

Knert schreef:
ik lees hier gewoon een paard die een trauma heeft opgelopen. Eerst had ze een vriend voor d'r leven die voor haar op onverklaarbare wijze is verdwenen, dus ja dat valt d'r zwaar. En ja ze is bang dat dit haar weer overkomt. Ze heeft waarschijnlijk geen leiderpositie in de groep en wordt geleid (of zit ik er naast?)

Je zult er veel geduld in moeten stoppen en niet teveel willen. Maar wel vooruit willen.
Pak haar eens en loop een heel klein rondje. Leer haar dat de wereld niet vergaat als ze even alleen is.

Breidt dit uit, maar beloon geen onfatsoenlijk gedrag, beloon ook geen angst. Maar straf angst ook niet af. Je moet gewoon beginnen binnen haar comfort zone en die spelenderwijs uitbreiden.

nee ze heeft inderdaad geen leiderspositie! De ruin die de leider is is ook degene waar ze meteen naartoe stormt als ze weer in de weide komt. Bedankt voor de tips! dit zal ik een uitproberen

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 23:57

TsarinaZ schreef:
Knert schreef:

Breidt dit uit, maar beloon geen onfatsoenlijk gedrag, beloon ook geen angst. Maar straf angst ook niet af. Je moet gewoon beginnen binnen haar comfort zone en die spelenderwijs uitbreiden.

nee ze heeft inderdaad geen leiderspositie! De ruin die de leider is is ook degene waar ze meteen naartoe stormt als ze weer in de weide komt. Bedankt voor de tips! dit zal ik een uitproberen

Je moet gewoon beginnen binnen haar comfort zone en die spelenderwijs uitbreiden en als je de weide niet uitkomt zonder stress dan moet de weide maar je start positie worden. Bijvoorbeeld afstand wat groter met zichtbereik met vriend, daarnaa zonder vriend, daarna afstand groter maar dan net om een hoekje en dan wat langer weg etc etc etc. Succes.

TsarinaZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-13 00:02

heel erg bedankt!

Sonador

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 00:09

Ze staat dus al een poosje op een volle wei?

Mischien heeft ze wel een tekort aan magnesium, (komt vaak door overvloed aan mineralen)

Verder een paard kan niet als een mens relativeren, dus ik zou het persoonlijk meer zoeken in magnesiumtekort, en goede leiderschap geven!
Wees niet te afwachtend.
Laatst bijgewerkt door Sonador op 20-05-13 00:11, in het totaal 1 keer bewerkt

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 00:10

Ik denk dat je eens wat begeleiding moet gaan vragen bij het grondwerk, als jij het grondwerken namelijk op de juiste manier doet, dan kun je een paard een veilige omgeving bieden omdat het paard in jou de leider ziet. Misschien is het verstandig om eens met een ander paard te oefenen om jezelf wat meer te ontwikkelen. Heb je iemand in je omgeving die wat meer ervaring heeft met dit soort dingen (grondwerk e.d.)? Als je gaat aanklungelen maak je dit soort dingen vaak eerder erger dan dat je er wat mee opschiet.

Als je geen ervaren persoon in de buurt hebt, probeer het dan eerst met een ander paard erbij, dan zal ze in eerste instantie rustiger blijven en dan kun je de afstand tussen haar en het andere paard gaan vergroten. Neem ze samen mee uit de wei, en als dat goed gaat, dan probeer je met haar voorop te lopen, wanneer dat ook goed gaat ga je alles steeds verder uitbouwen. Met poetsen hetzelfde verhaal, eerst naast elkaar, dan steeds iets verder weg.

*edit* het lijkt me sterk dat dit iets te maken heeft met een magnesiumtekort...
Laatst bijgewerkt door hyppolyte op 20-05-13 00:11, in het totaal 1 keer bewerkt

TsarinaZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-13 00:11

Sonador schreef:
Ze staat dus op een volle wei?

Mischien heeft ze wel een tekort aan megnesium, (komt vaak door overvloed aan mineralen)

Verder een paard kan niet als een mens relativeren, dus ik zou het persoonlijk meer zoeken in magnesiumtekort, en goede leiderschap geven!

wat bedoel je net met een volle wei ? ik kan niet echt volgen :=

Sonador

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 00:13

Je schrijft dat ze weer 24/7 op de weide staat?

Dan ga ik ervan uit dat ze ook lekker gras hebben om te eten, momenteel groeit het gras goed.
En krijgt een paard zo een overvloed aan mineralen binnen, wat vaak weer leid naar een magnesiumtekort.
Als een paard magnesiumtekort heeft, word hij vaak erg zenuwachtig en gespannen etc etc.

TsarinaZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-13 00:15

Sonador schreef:
Je schrijft dat ze weer 24/7 op de weide staat?

Dan ga ik ervan uit dat ze ook lekker gras hebben om te eten, momenteel groeit het gras goed.
En krijgt een paard zo een overvloed aan mineralen binnen, wat vaak weer leid naar een magnesiumtekort.
Als een paard magnesiumtekort heeft, word hij vaak erg zenuwachtig en gespannen etc etc.

kan het dan wel dat zij dit alleen heeft want de andere paarden hebben er geen last van ? zoja, wat kan je dan best doen tegen magnesiumtekort ?

Sonador

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 00:21

Het ene paard is er gevoeliger voor als de andere.

Ons paard heeft er ook last van terwijl 4 andere paarden op dezelfde weide er geen last van hebben.

Zelf voer ik stress mix van excellent, dat is een mix van magnesium met een aantal andere stoffen waardoor het beter opgenomen word.

Linkje even lezen en er word dan een hoop (hopelijk) duidelijk:

http://www.paardnatuurlijk.nl/index_js. ... nesium.htm

TsarinaZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-13 00:27

Sonador schreef:
Het ene paard is er gevoeliger voor als de andere.

Ons paard heeft er ook last van terwijl 4 andere paarden op dezelfde weide er geen last van hebben.

Zelf voer ik stress mix van excellent, dat is een mix van magnesium met een aantal andere stoffen waardoor het beter opgenomen word.

Linkje even lezen en er word dan een hoop (hopelijk) duidelijk:

http://www.paardnatuurlijk.nl/index_js. ... nesium.htm

dat heeft me inderdaad een stuk wijzer gemaakt! is het slim om haar al magnesium bij te geven of moet ik dit laten testen ?

Sonador

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 00:49

Behandelplan etc staan ook beschreven in de desbetreffende link!

Elm0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 16:01

Hoi, wat misschien een idee kan zijn is om veel met je paard in de wei te doen. Beetje met haar lopen, knuffelen ect. Hierdoor wordt jullie band beter terwijl ze wel bij haar vriendjes staat. Als je dit zoals al genoemd werd steeds verder weg doet bij haar vriendjes vandaan, misschien helpt dat. Heb er zelf geen ervaring mee maar je zou het kunnen proberen.

TsarinaZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-13 20:09

Sonador schreef:
Behandelplan etc staan ook beschreven in de desbetreffende link!

hoi nu heb ik vandaag geprobeert een poedertje te geven dat je bij het eten moet doen zodat ze magnesium bij krijgt maar dit eet ze niet op niet door het poedertje maar gewoon omdat ze naar buiten wilt ze staat heel de tijd te roepen.. dus toch geen magnesium tekort ?

TsarinaZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-13 20:09

Elm0 schreef:
Hoi, wat misschien een idee kan zijn is om veel met je paard in de wei te doen. Beetje met haar lopen, knuffelen ect. Hierdoor wordt jullie band beter terwijl ze wel bij haar vriendjes staat. Als je dit zoals al genoemd werd steeds verder weg doet bij haar vriendjes vandaan, misschien helpt dat. Heb er zelf geen ervaring mee maar je zou het kunnen proberen.

dit kan ik proberen inderdaad alles is het proberen waart op het moment

TsarinaZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-13 19:37

na het proberen van magnesium bij te nemen en op die manier ondekt heb dat het dus echt geen magnesium tekort was maar dus echt verlatingsangst ben ik dus de methode gaan proberen om spelenderwijs haar van haar vriendjes weg te halen. ik ben nu al 2 dagen met haar aan het spelen in de wei maar toch wat weg van haar vriendjes en dit gaat zeer goed.. de eerste dag niet spijtig genoeg maar vandaag bleef ze al mooi bij mij en op het einde heb ik het halstertouw los gedaan en bleef ze nog even bij mij tot ik haar toestemming gaf om weer door te gaan naar haar vriendjes!

ik ga dit nog enkele dagen doen en dan proberen wat verderweg te gaan :j

Sonador

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 20:27

Hoe kun je dat nu in 2 of 3 dagen weten of het geen magnesiumgebrek is?
Zoiets duurt meerdere weken wil het effect hebben.

Verlatingsangst?

Een paard is een kuddedier, en heeft geen verlatingsangst das gewoon hun instinct.
Je kan haar wel trainen, ons paard stond ook ongemakkelijk op stal te hinniken.
Maar dat was een kwestie van tijd en geduld!

Succes met je paard, en goed dat je alles spelenderwijs probeert op te lossen!

TsarinaZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-13 20:59

Sonador schreef:
Hoe kun je dat nu in 2 of 3 dagen weten of het geen magnesiumgebrek is?
Zoiets duurt meerdere weken wil het effect hebben.

Verlatingsangst?

Een paard is een kuddedier, en heeft geen verlatingsangst das gewoon hun instinct.
Je kan haar wel trainen, ons paard stond ook ongemakkelijk op stal te hinniken.
Maar dat was een kwestie van tijd en geduld!

Succes met je paard, en goed dat je alles spelenderwijs probeert op te lossen!

ik weet het niet zeker maar ben er wel vrij zeker van ik bracht haar op stal om haar wat voer met een poeder te geven voor
magnesium bij te brengen dit zou een kuur zijn voor 4 weken maar ze at het niet op en stond gewoon heel de tijd te stampen tegen de staldeur en te hinniken; voor mij is dat toch duidelijk teken dat ze gewoon 'verlatingsangst' heeft

ik heb ook verschilende artiekels en sites bekeken over magnesiumgebrek en buiten het onrustig zijn heeft ze geen enkele van de symptomen ervan.

ik kan natuurlijk verkeerd zijn en als het nu niet beter gaat met deze methode zal ik haar de kuur toch maar eens geven maar ik denk toch niet dat het een magnesiumtekort is hoor

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 08:31

Een vriendin van mij heeft ook een paard wat ze magnesium geeft als hij weer uit zijn plaat is. Je moet het in dit geval niet op. Stal geven als ze alleen is. Een beest wat bang is eet niet. Ze zal inderdaad blijven roepen en geen brok aanraken als ze eenmaal in die toestand is