Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Lauraa90 schreef:Is ze niet gewoon 'bang' om alleen te zijn? Staat ze met andere paarden buiten, of zicht op andere paarden? En hoe is dat als je haar opzadelt? Is ze dan alleen? Wel sneu zeg, moeilijk dit..
Lauraa90 schreef:Jeetje wat vervelend zeg.. Ik heb ook een tijdje op een paard gereden die dit had. Als ze bij haar vriendjes stond was er niks aan de hand, op stal was het ook prima ALS haar vriendjes ook aanwezig waren. Maar als ze alleen op stal stond ging ze helemaal door het lint. In de omgang gewoon onhandelbaar.. We hebben vanaf dat moment maar besloten om haar buiten te poetsen en op te zadelen (vooral ook voor haar eigen veiligheid), waar ze haar vriendjes kon zien, dat ging wel beter maar het was wel erg vervelend!
Ik zou ook echt niet weten hoe je dit op moet lossen, behalve dan ervoor zorgen dat ze zicht heeft op andere paarden maargoed, dit is natuurlijk wel heel vervelend voor jou. Anders misschien het zicht afbouwen, dus steeds verder weg van de kudde.
Ik hoop dat iemand anders misschien weet hoe je dit op moet lossen! Iniedergeval heel veel succes ermee.
Knert schreef:ik lees hier gewoon een paard die een trauma heeft opgelopen. Eerst had ze een vriend voor d'r leven die voor haar op onverklaarbare wijze is verdwenen, dus ja dat valt d'r zwaar. En ja ze is bang dat dit haar weer overkomt. Ze heeft waarschijnlijk geen leiderpositie in de groep en wordt geleid (of zit ik er naast?)
Je zult er veel geduld in moeten stoppen en niet teveel willen. Maar wel vooruit willen.
Pak haar eens en loop een heel klein rondje. Leer haar dat de wereld niet vergaat als ze even alleen is.
Breidt dit uit, maar beloon geen onfatsoenlijk gedrag, beloon ook geen angst. Maar straf angst ook niet af. Je moet gewoon beginnen binnen haar comfort zone en die spelenderwijs uitbreiden.
TsarinaZ schreef:Knert schreef:ik lees hier gewoon een paard die een trauma heeft opgelopen. Eerst had ze een vriend voor d'r leven die voor haar op onverklaarbare wijze is verdwenen, dus ja dat valt d'r zwaar. En ja ze is bang dat dit haar weer overkomt. Ze heeft waarschijnlijk geen leiderpositie in de groep en wordt geleid (of zit ik er naast?)
Je zult er veel geduld in moeten stoppen en niet teveel willen. Maar wel vooruit willen.
Pak haar eens en loop een heel klein rondje. Leer haar dat de wereld niet vergaat als ze even alleen is.
Breidt dit uit, maar beloon geen onfatsoenlijk gedrag, beloon ook geen angst. Maar straf angst ook niet af. Je moet gewoon beginnen binnen haar comfort zone en die spelenderwijs uitbreiden.
nee ze heeft inderdaad geen leiderspositie! De ruin die de leider is is ook degene waar ze meteen naartoe stormt als ze weer in de weide komt. Bedankt voor de tips! dit zal ik een uitproberen
Sonador schreef:Ze staat dus op een volle wei?
Mischien heeft ze wel een tekort aan megnesium, (komt vaak door overvloed aan mineralen)
Verder een paard kan niet als een mens relativeren, dus ik zou het persoonlijk meer zoeken in magnesiumtekort, en goede leiderschap geven!
Sonador schreef:Je schrijft dat ze weer 24/7 op de weide staat?
Dan ga ik ervan uit dat ze ook lekker gras hebben om te eten, momenteel groeit het gras goed.
En krijgt een paard zo een overvloed aan mineralen binnen, wat vaak weer leid naar een magnesiumtekort.
Als een paard magnesiumtekort heeft, word hij vaak erg zenuwachtig en gespannen etc etc.
Sonador schreef:Het ene paard is er gevoeliger voor als de andere.
Ons paard heeft er ook last van terwijl 4 andere paarden op dezelfde weide er geen last van hebben.
Zelf voer ik stress mix van excellent, dat is een mix van magnesium met een aantal andere stoffen waardoor het beter opgenomen word.
Linkje even lezen en er word dan een hoop (hopelijk) duidelijk:
http://www.paardnatuurlijk.nl/index_js. ... nesium.htm
Sonador schreef:Behandelplan etc staan ook beschreven in de desbetreffende link!
Elm0 schreef:Hoi, wat misschien een idee kan zijn is om veel met je paard in de wei te doen. Beetje met haar lopen, knuffelen ect. Hierdoor wordt jullie band beter terwijl ze wel bij haar vriendjes staat. Als je dit zoals al genoemd werd steeds verder weg doet bij haar vriendjes vandaan, misschien helpt dat. Heb er zelf geen ervaring mee maar je zou het kunnen proberen.
Sonador schreef:Hoe kun je dat nu in 2 of 3 dagen weten of het geen magnesiumgebrek is?
Zoiets duurt meerdere weken wil het effect hebben.
Verlatingsangst?
Een paard is een kuddedier, en heeft geen verlatingsangst das gewoon hun instinct.
Je kan haar wel trainen, ons paard stond ook ongemakkelijk op stal te hinniken.
Maar dat was een kwestie van tijd en geduld!
Succes met je paard, en goed dat je alles spelenderwijs probeert op te lossen!