Paard trekt zichzelf los

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xRuitertjeX

Paard trekt zichzelf los

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-13 17:46

Hoi bokkers!

Ik heb een vervelend probleem.
Mijn verzorg pony trekt zich los als ze aan een halstertouw vast staat.
Het gebeurd vooral als ze buiten staat. ik denk dat schrikt van de wind en dan gaat ze als het ware aan het halstertouw hangen, en geeft ze een ruk totdat het halster of halstertouw breekt. Dit heeft ze meestal met 3 seconden al voor elkaar.
Weet iemand wat ik hier aan kan doen?

Daenerys

Re: Paard trekt zichzelf los

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 17:48

Mijn paard kan zijn halster afdoen, dat is ook niet zo handig :Y)

Wel een vervelend probleem, staat ze kort vast? Misschien kun je haar dan aan een wat langer touw zetten zodat ze zich niet zo 'opgesloten' voelt.

xRuitertjeX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-13 17:52

Daenerys schreef:
Mijn paard kan zijn halster afdoen, dat is ook niet zo handig :Y)

Wel een vervelend probleem, staat ze kort vast? Misschien kun je haar dan aan een wat langer touw zetten zodat ze zich niet zo 'opgesloten' voelt.

Kort valt wel mee, ongeveer een halve meter touw, iets meer denk ik. Zal ongeveer 70 cm zijn Ze heeft laatst mijn nieuwe halstertje ook al kapot gemaakt :(. Heb trouwens later ook al een keer een langer touw gedaan, maar dan let k wel op omdat het touw dan wel erg lang word. maar ook dan gaat ze hangen. nu moet ik haar steeds op de wasplaats zetten met 2 touwtjes aan elkaar zodat ze blijft staan.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 15:50

Jouw paard is niet echt akkoord, en trekt zich dus los.
Dit wil zeggen dat jouw paard nooit geleerd heeft om vast te staan, en dus ook niet wijkt voor druk, net het tegenovergestelde hij gaat tegen druk in.
Het is dus aan de ruiter het paard dit te leren.
Neem er bv een lesje voor, dit valt onder de noemer grondwerk.
Het paard is hier niet in de fout, hij is gewoon paard en gebruikt de mogelijkheden die jij hem aanbied of toestaat.

Elm0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 16:06

Als oplossing kan je ook eens een trailerlijn proberen. Of trekt hij het echt los? Mijn pony krijgt met zijn mond de knoop er altijd uit. Dit was voor mij de oplossing

xrowy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 12:56

Haha die van mij maakt met zn tanden het touw los en komt naar me toe waar ik ben. tis een pony die nooit zal weglopen. zelfs buiten neem ik hem los mee als je valt of loslaat schrikt die en komt die naar mij toe

Nustice

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 17:53

Zoals hier boven genoemd: ik zou ook eens een trailerlijn proberen, of iets wat er op lijkt. Deze zijn veel moeilijker stuk te trekken. Je pony moet leren om vast te staan, en wij leren ze dat altijd op deze manier. Gewoon vastzetten aan iets wat ze niet stuk kunnen trekken en laat ze het maar uitproberen.

Ik zeg niet dat dit de juiste manier is, want ik weet ook niet hoe jou pony gaat reageren. Het ene paard reageert namelijk veel heftiger op deze manier (lees: slaan, trappen, hangen etc.) dan het andere paard wat het na een aantal keer hard trekken al op geeft.

riannezweeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 19:00

die van mj trok ook ineens alles los, heeft altijd uuuuren vast kunnen staan, kon haar op cc zo aan de trailer binden en ineens trok ze 3 touwen en 2 leren halster kapot, ik weet ook niet hoe k dit o pmoet lossen, soms gaat het ineens goed, maar vertrouw haar niet meer wat dat betreft, ze kan wel o pde wasplaats staan tussen 2 touwen.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 19:10

Ik heb er 1 gehad die niet vast kon staan en die het nu, jaaaaren later, nog steeds niet kan. Niet omdat ze dat nooit geleerd heeft of niet wil, maar omdat ze volkomen in paniek raakt. Is er nooit uit gegaan.
Ze blijft los staan, je kan een touw ook om een paal slaan, maar zodra ze druk voelt raakt ze in paniek.

Els_175

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 19:13

Ik heb ook een paard die dat eerst veel deed.
Ben opzoek gegaan naar speciale knopen zodat ze wel vaststaat maar geen opgesloten gevoel krijgt.
http://www.downunderhorsemanship.com/st ... K%20CHROME
Ik zou hier eens naar kijken, werkt super!

Heb er zelf een variant knoop van gemaakt, heeft hetzelfde effect :Y)

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 19:14

Kan ze al wel vast staan? Ook dat moet een pony leren he.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 19:28

Els_175 schreef:
Ik heb ook een paard die dat eerst veel deed.
Ben opzoek gegaan naar speciale knopen zodat ze wel vaststaat maar geen opgesloten gevoel krijgt.
http://www.downunderhorsemanship.com/st ... K%20CHROME
Ik zou hier eens naar kijken, werkt super!

Heb er zelf een variant knoop van gemaakt, heeft hetzelfde effect :Y)

Dat is geen knoop dat is een speciale trainingstool, genaamd de Aussie Tie Ring. Er is ook een vergelijkbare tool die heet Safe Clip. Beide zijn in Nederland te koop.

Wat info over de Tie Ring en de Safe Clip. Voor mij de ideale manier om te voorkomen dat je paard zich los kan trekken.

http://www.youtube.com/watch?v=JMnPufIytiY

en adressen waar je ze krijgen kunt:

Safe Clip: http://www.depaardenverzorger.nl/harry- ... -clip.html

Aussie Tie ring: http://www.westernstore.nl

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 19:31

sallandval schreef:

Met de Aussie Tie Ring heb je de perfecte tool om een paard te leren vaststaan. Weerstand is in te stellen en ze kunnen niet zo gaan hangen dat er iets breekt en zo achterover klappen of dat ze hun nek bezeren of zichzelf ophangen.

xRuitertjeX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-13 19:29

sallandval schreef:

Ze kan best vast staan, soms is ze heel braaf.
maar er zijn ook momenten dan ineens springt ze achteruit waardoor ze het halstertouw gewoon kapot trekt.
het ligt niet aan de knoop ze maakt gewoon de haak kapot.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 19:43

Als je een trainingstool hebt waarmee zie niet kan hangen en die altijd meegeeft, maakt niet uit hoe hij staan ingesteld, zal je dat iig heel veel halstertouwen schelen.

Corally_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 20:07

Cassidy schreef:
sallandval schreef:

Met de Aussie Tie Ring heb je de perfecte tool om een paard te leren vaststaan. Weerstand is in te stellen en ze kunnen niet zo gaan hangen dat er iets breekt en zo achterover klappen of dat ze hun nek bezeren of zichzelf ophangen.

Dit vind ik wel heel interesant, maar waar moet ik zoeken? Via westernstore heb ik alle categorien al gehad ( dressuurruiter ;) ) maar kan de tie ring niet vinden....

detos240

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 20:34

Heb er ook zo eentje. Die kan best vast staan maar af en toe is het hangen geblazen!!! En dan is alles stuk!
Ik heb haar nu aan het hek staan en dan 2 palen erachter en dan met een draadje erom heen. Nu doet ze het niet meer :)
Misschien een oplossing voor jou?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 21:03

Corally_B schreef:
Dit vind ik wel heel interesant, maar waar moet ik zoeken? Via westernstore heb ik alle categorien al gehad ( dressuurruiter ;) ) maar kan de tie ring niet vinden....

Even bellen, ik weet dat ze hem in het assortiment hebben. En anders kunnen ze hem wel voor je bestellen.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 21:11

Ik heb er ook eentje die alles los/kapot trok. Heb hem een tijdje met een touw (zonder haak, want dat gaat gelijk kapot) via de ring, naar boven achter de oren langs en dan weer terug door de ring en dan met het uiteinde vast gezet. Als hij trok kreeg hij druk achter de oren en hield dan gelijk op...nu lukt het ook zonder deze methode.....

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 21:21

Er zijn paarden die zich daardoor heel erg kunnen bezeren, met name paarden die in paniek raken. Het paard moet leren te wijken voor druk. Een stap naar voren te zetten op die druk. Een paard dat niet vast kan staan en dat nog moet leren, of zich losrukt uit paniek, die gaat deze "wijken voor druk" reactie initieel niet tonen. Hij raakt in paniek omdat hij niet weg kan komen. Een touw achter de oren dat niet meegeeft als het gaat hangen bewijst een paard niet dat hij weg kan komen. De Aussie Tie Ring of de Safe Clip geven altijd mee. Paard leert dat hij weg kan komen. Een paard met nekblessure of dat komt te overlijden omdat hij zich in paniek ophangt hoeft niet meer voor te komen!

En als bewijs hoe dat werkt:

http://www.youtube.com/watch?v=XeguCqS4YiY

vanaf 5.35 min.

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 23:01

Ik heb er ook zo een.
Vastzetten kan bij hem gewoon niet, ik heb hem 5 jaar maar het lukt gewoon niet.
ik heb het opgegeven, en hem geleerd om stil te blijven staan wanneer ik het zeg, geen touw meer nodig :)

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 23:11

Cassidy schreef:
Er zijn paarden die zich daardoor heel erg kunnen bezeren, met name paarden die in paniek raken. Het paard moet leren te wijken voor druk. Een stap naar voren te zetten op die druk. Een paard dat niet vast kan staan en dat nog moet leren, of zich losrukt uit paniek, die gaat deze "wijken voor druk" reactie initieel niet tonen. Hij raakt in paniek omdat hij niet weg kan komen. Een touw achter de oren dat niet meegeeft als het gaat hangen bewijst een paard niet dat hij weg kan komen. De Aussie Tie Ring of de Safe Clip geven altijd mee. Paard leert dat hij weg kan komen. Een paard met nekblessure of dat komt te overlijden omdat hij zich in paniek ophangt hoeft niet meer voor te komen!

En als bewijs hoe dat werkt:

http://www.youtube.com/watch?v=XeguCqS4YiY

vanaf 5.35 min.

jeetje, wat irritant die kerel die dat paard juist gaat opjagen. :(

Washinton

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 23:12

Even stipje!
Mijn drie jarige heeft deze week weer 3 halsters kapot getrokken -O-
Laatst bijgewerkt door Washinton op 08-06-13 23:12, in het totaal 1 keer bewerkt

JustMyZtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 23:12

je paard gaat dus eigenlijk hangen?
mijn paard heeft dit ook gedaan. we hebben gewoon de zweep erbij gehaalt..

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 23:20

Ik heb ook zo één. hij kan 10 keer probleemloos staan, de 11 keer gaat hij hangen. Ik doe hem altijd een nylon koeienhalsband om de nek, met een heel sterk nylon touw. Hij kan hangen zoveel hij wil. los komt hij niet en er gaat ook niks kapot. Op de wedstrijden staat hij ook zo vast, dat heeft als voordeel dat je het hoofdstel ook op en af kan doen terwijl hij vast staat.