hoe kan ik het beste mijn 2 paarden gaan scheiden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Maris_

hoe kan ik het beste mijn 2 paarden gaan scheiden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-13 13:57

:wave:

Ik heb 2 merries van 2 jaar oud. Ik heb ze beiden gekocht toen ze 1 waren en sinds ze samen op de trailer hebben gestaan (ze komen niet van het zelfde adres) zijn het twee dikke maatjes. Omdat het makkelijk was nam ik ze altijd allebei uit de wei en liep met ze naar stal toe. Ze waren toch nog zo jong, maar nu ze 2 jaar zijn wil ik ze wel gaan scheiden van elkaar.

Ze staan nu gewoon op de 24 uurs weide en daar blijven ze zeker nog een tijd staan, maar ik wil ze wel gaan scheiden als in: de ene keer neem ik de ene de wei uit en de andere keer de andere.
Nu is het 'probleem' dat wanneer ik er één uit de wei haal de ander helemaal gek wordt en gaat stieren en hinniken als een gek. En ik ben bang dat diegene die achter blijft gaat uitbreken uit de wei.

Ik wil ze wel echt gaan scheiden nu want tegen die tijd dat ze 3/4 jaar oud zijn en ik met ze aan de slag kan, wil ik niet dat ze onscheidbaar zijn, dat schiet niet op, vandaar dat ik daar nu al wel mee wil beginnen.

Nu is mijn vraag: hoe kan ik dit het beste aanpakken?

Evelyne79

Re: hoe kan ik het beste mijn 2 paarden gaan scheiden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 14:02

Heb je een stal tot je beschikking?
Eventueel de ene op stal zetten en de andere gaan poetsen

als je geen stal hebt dan de ene uit de wei halen maar nog in de buurt van de andere blijven en dan gaan poetsen, en dit zo steeds verder uitbouwen dat ze steeds verder van elkaar verwijderd zullen staan

Eventueel kun je nog in de wei voor diegene die achterblijft een pluk hooi of wat brokjes neerleggen ter afleiding

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 14:03

Hmmm, altijd moeilijk, vind ik. Heb je niet de mogelijkheid om 1 op stal te zetten als je met de ander wat gaat doen?
Ze alleen in het land achter laten vind ik altijd eng. Ben als de dood dat ze door de draden gaan. Misschien kun je het langzaamaan opbouwen? Eerst net aan de andere kant van de draad en steeds een stukje verder weg. Misschien de achterblijver afleiden met een nieuw stukje gras of een pluk hooi?

Maris_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-13 14:24

Ja precies, ik ben dan ook bang dat dat verkeerd gaat. Maar ze staan niet met zn tweeen op het land. Dus de achterblijver heeft nog wel andere paarden bij zich lopen, alleen had de achterblijver daar totaal geen boodschap aan want die bleef gewoon stieren en doen en voer interesseerde haar totaal niet.

Ik heb geen stal nu ter beschikking, die stallen zijn allemaal bezet, dus daar ligt helaas geen mogelijkheid.

Ik heb al een keer geprobeerd om de 1 eruit te halen en die te gaan poetsen in het zicht van de ander (circa 50/100 meter verder stond ik) maar alsnog had de achterblijver zoiets van ik wil mee en eruit! dus toen leek het alsof ze zo door het draad heen zou willen gaan..

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 14:50

Kwestie van doen.

Ik heb moeder en zoon samen, en helaas weten ze ook heel goed dat ze moeder en zoon zijn. In het begin altijd groot drama als ik er 1 uithaalde. Maar trok me er niks van aan. Compleet gek achter het draad doen, en heb ook wel eens gedacht daar gaan ze.. Maar nooit uitgebroken. Leuk vinden ze het nog steeds niet, maar zijn wel al een stuk rustiger.

Even in de gaten houden of ze inderdaad wel achter het draad blijven, maar dan gewoon lekker je ding gaan doen met het paard wat je mee hebt. Wennen er vanzelf aan :)

NienkeV1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 14:53

Mijn verzorgpaard staat sinds kort met een ander paard dat niet alleen kan staan. Als ik met haar ga rijden blijft hij maar hinniken, en met opzadelen blijft mijn verzorgpaard maar draaien enzo. Geen van beide is echter al door de draad gegaan voor zover ik weet. Ik zet mijn verzorgpaard dan juist liever niet op stal. In de wei kan ze nog op en neer rennen, in de stal ben ik bang dat ze de stal kapot trapt

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 14:56

Hulp vragen.
Laat iemand anders de achterblijver vast houden om ongelukken te voorkomen en laat die persoon de achterblijver dan bijv. ook uit een emmertje wat voer eten ofzo of op een andere, vooral léuke manier, afleiden (als ze al kleine clickerwerkjes kunnen bijv. met ze gaan spelen, zoek iets wat ze leuk vinden om te doen). Blijf dan met degene die je mee neemt eerst in de wei maar vergroot gewoon de afstand. Pas als ze 'gedwongen afstand' binnen de wei accepteren neem je een van de twee mee de wei uit. Wissel ook af wie je mee neemt, niet altijd dezelfde, zodat ze niet het idee krijgen 'altijd maar achter te blijven'.
Dit soort dingen bouw je héél langzaam en met hele kleine stapjes op. Maak je te grote sprongen ineens dan is de kans groot dat je het drama alleen maar groter maakt i.p.v. kleiner omdat ze het gewoon net niet behappen kunnen.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 15:24

Francis schreef:
Hulp vragen.
Laat iemand anders de achterblijver vast houden om ongelukken te voorkomen en laat die persoon de achterblijver dan bijv. ook uit een emmertje wat voer eten ofzo of op een andere, vooral léuke manier, afleiden (als ze al kleine clickerwerkjes kunnen bijv. met ze gaan spelen, zoek iets wat ze leuk vinden om te doen). Blijf dan met degene die je mee neemt eerst in de wei maar vergroot gewoon de afstand. Pas als ze 'gedwongen afstand' binnen de wei accepteren neem je een van de twee mee de wei uit. Wissel ook af wie je mee neemt, niet altijd dezelfde, zodat ze niet het idee krijgen 'altijd maar achter te blijven'.
Dit soort dingen bouw je héél langzaam en met hele kleine stapjes op. Maak je te grote sprongen ineens dan is de kans groot dat je het drama alleen maar groter maakt i.p.v. kleiner omdat ze het gewoon net niet behappen kunnen.

Dat zou ik niet doen... Als mijn paard (als leider) de achterblijver was had die je bont en blauw geslagen als je hem aan de hand had. Dat is puur instinct en je moet het voor jezelf ook een beetje veilig houden. Veiligheid gaat voorop, áltijd.
Gewoon laten razen, vooral geen aandacht aan schenken.
Scheelt dat wij achter 2 meter hoog gaas zitten en geen draad waar ze onderdoor kunnen en dat onze directe omgeving nog niet zo gevaarlijk is + veel paardenmensen. Dan ben je ook al wat geruster met het idee: "Als het fout gaat..."
Ben het wel met je eens dat je dit op moet bouwen. Het is heel frustrerend als je 2 paarden uit elkaar haalt die nog NOOIT uit elkaar zijn geweest. Dan zou ik inderdaad eerst de afstand in de wei vergroten voordat je de weide uit gaat.

KirstenChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 15:35

ik zou de mogelijkheid zoeken om die 2 een paar weken op een andere locatie of iniedergeval zover uit elkaar dat ze elkaar niet horen te zetten. En na die paar weken eerst het ene paard in de groep met andere paarden zetten en daarna die weer op stal en daarna het andere paard een paar dagen in de groep zetten, zodat ze ook contacten maken met de rest van de groep. Probeer ze na dat gedaan te hebben maar eens weer samen in de wei te zetten en ik denk dat het al een stuk makkelijker word om die 2 dan te scheiden.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 16:43

Giolli schreef:
Dat zou ik niet doen... Als mijn paard (als leider) de achterblijver was had die je bont en blauw geslagen als je hem aan de hand had.

Onzin, we hebben het hier over 2 jarigen, zij ZIJN helemaal nog geen leider, nooit, in geen enkele kudde en ook niet naar elkaar.

Giolli schreef:
Gewoon laten razen, vooral geen aandacht aan schenken.

En dat is nou juist met een 2 jarige die in paniek raakt helemáál níet veilig in de gemiddelde Nederlandse wei. Kun je doen als je ergens op een berg in Oostenrijk of Frankrijk woont met onbeperkt ruimte om te 'razen'. Maar zelfs al zou je hem veilig kunnen laten rennen en razen, dan nog vind ik het een onverstandige aanpak aangezien een dier in paniek fysiek gewoon niet KAN leren, het enige wat je hier mee bevestigt is paniek... Kwestie van leerprincipes begrijpen. Alleen in rust en ontspanning kan een dier leren, zéker een jong dier met een aandachtsboog van maar een paar minuten.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 16:46

Een 2 jarige, paniek bom in je hand is ook niet bepaald veilig.
Was even vergeten dat we het hier over jonge paarden hadden, maar over mijn ruin was ook een voorbeeld.
En nee, niet iedereen heeft het zo makkelijk als bij ons thuis in de omgeving. Maar degelijke omheining is toch wel een must? Ook als een paard in paniek is.

Stolz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 16:50

van de wei, 2weien maken met een scheiding van 1 meter tussen.....

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 19:13

Giolli schreef:
Een 2 jarige, paniek bom in je hand is ook niet bepaald veilig.

Daarom schreef ik ook dat je degene die het veulen wat achter blijft vast houdt ook af moet leiden en bezig moet houden. Dat moet je dus eigenlijk al kunnen vóór je gaat scheiden, dus een werkje/spelletje verzinnen wat ze leuk vinden of met voer wat ze helemaal te gek vinden. Je gaat natuurlijk niet maar zo een beetje staan afwachten, dan leert de achterblijver ook niet dat 'achter blijven' niet erg is maar zelfs leuk kan zijn. Het gaat er om dat je het dier iets LEERT.
Vanzelfsprekend moet degene die dit doet wel iemand zijn die weet wat 'ie doet en ervaring heeft met jonge dieren, dit ga je niet even met twee pennies in de wei proberen op te lossen.

Firelover96

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 22:39

Ik zou ze gewoon apart zetten in twee weitjes naast elkaar en steeds de afstand iets vergroten, dan kunnen ze in het begin elkaar gewoon nog zien en uiteindelijk raken ze eraan gewend om niet met elkaar te staan

haffylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 22:42

idd afscheiden werkt het beste zoals mijn boven ganger noemde

Maris_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-13 10:51

Sorry beetje late reactie, beetje druk geweest.. Bedankt voor jullie reacties!

Het afscheiden zou kunnen maar daar reageren ze niet echt op aangezien ze elkaar dan alsnog in de buurt hebben en dan is die "paniek" er niet echt. Het is meer zodra de 1 echt de wei uit gehaald wordt en "weggaat" als het ware, is het zo dat de ander in paniek raakt.

Zo ook op stal. Ik had toen de ene bij de poetsplaats staan en de ander nam ik mee naar de wasplaats (ze zagen elkaar dus niet) En toen was de 1 er op zich nog redelijk goed onder.. En toen afgewisseld, maar die ander werd dus wel gek op de wasplaats. Leek wel of ze bijna wou gaan liggen. Bleef gerust stellen etc. En soms steigerde ze ook (niet gevaarlijk).. Maar was best frustrerend.

De omheining ben ik gewoon niet gerust op, niet om dat deze zo super slecht is (hij kan wel beter en wordt ook aangepakt 1 dezer dagen) maar ik heb van 1 paardje het idee dat die gewoon de boel afbreekt om er maar achter na te kunnen... Heb het nog niet daadwerkelijk uitgeprobeerd, omdat een paar stappen de wei uit al te veel was. Maar goed idd veiligheid staat wel voorop, zowel voor mijn paarden als voor mij..

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 11:09

Niet te moeilijk doen en gewoon gaan. Ze zijn even druk en gek in het begin, maar dat zakt vanzelf wel. Als je een degelijke omheining hebt die hoog genoeg is dan komt het wel goed. Zeker omdat je andere paard niet alleen achter blijft. Dus ik zou even wachten tot je hek in orde is. Voor de zekerheid kun je iemand vragen om erbij te blijven voor de zekerheid. Mocht er iets gebeuren dan kan die ingrijpen.

Met die van mij heb ik nooit moeilijk gedaan en ze gewoon meegenomen. Ze blijven wel de hele tijd hinniken, maar het geren is na 5 minuten over en dan staan ze gewoon weer te eten.