Gedragsprobleem op stal dringend hulp

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

tessa217

Gedragsprobleem op stal dringend hulp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-13 18:37

hallo,

Ik heb een 6 jarige ruin die de laatste maanden een storend gedrag vertoond.
Als hij op stal komt staat hij namelijk constant te kappen. Dit vooral wanneer ik er niet ben en ook 's nachts blijft hij dit doen.
Hij komt iedere dag buiten op de weide of er wordt meer gewerkt. Heb hem een bal gekocht met snoepjes in maar deze was hij na een 2 tal weken beu. Een liksteen eet hij op als snoepjes. Weet hier iemand enige raad mee???

groetjes tessa en conlypso

x_Friesje_x

Re: Gedragsprobleem op stal dringend hulp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 18:39

Krijgt hij wel voldoende hooi op stal? Klinkt als stereotiep gedrag (stalondeugden), wat het gevolg is van verveling.

tessa217

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-13 18:40

paard krijgt hele dag door hooi en meer dan voldoende eten staat kern gezond

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 18:44

1 topic is voldoende :)
Hoe lang komt hij op wei?

Bij mij klinkt 't ook als stalondeugd.

x_Friesje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 18:50

Kan hij soortgenootjes zien op stal?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 19:01

Tja, je paard verteld je dat hij op stal ongelukkig is... Lekker naar buiten full time!

tessa217

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-13 19:05

paard gaat voor 6 tot 8 uur buiten maar kan niet full time op weide springt namelijk over de draad als hij er te lang staat of doet die open. Op stal kan hij zijn buur zien en kan er ook aan. Is vooral 's nachts een probleem aan het worden aangezien de manegehouder niet meer slaapt door hem.....

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 21:17

Heb je in het verleden per ongeluk dat gedrag regelmatig beloont?
Sinds wanneer toont het paard dit gedrag?
Is de omslag langzaam of snel gegaan?
Wat laat zijn lichaamstaal zien als hij staat te kappen? Ongerustheid? Onrust?, ...

x_Friesje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 22:06

En heb je een idee waarom hij over de draad springt? Want als je bedoeld van 6 tot 8 's ochtends, is dat echt veel te weinig en heel goed te begrijpen dat hij dit doet. Ik zou dan toch een oplossing zoeken dat hij langer buiten kan (eventueel omheining verbeteren, ...). Als hij op de grond kapt, kan je eventueel een rubber mat leggen, maar daar pak je de oorzaak niet mee aan.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 14:30

Staat hij wel buiten in een groepje met eten? En idd wat is van 6 tot 8? Ik hoop van 6 uur in de ochtend tot 8 in de avond? Alternatief zou 2 uur zijn en dat is echt heel weinig..

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 14:44

Volgens mij is het 6 tot 8 uur buiten, dus een tijdsduur van 6 tot 8 uur. Geen 2, neem ik aan..

x_Friesje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 18:47

LoveBodin schreef:
Volgens mij is het 6 tot 8 uur buiten, dus een tijdsduur van 6 tot 8 uur. Geen 2, neem ik aan..

Aah, oeps :p Dat vind ik nog redelijk weinig eigenlijk, maar in ieder geval beter dan 2 uur.

Vhagar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 18:50

Sorry, maar wat is kappen?

x_Friesje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 18:54

Laura_Zodine schreef:
Sorry, maar wat is kappen?

met een voorvoet over de grond "schrapen" of tegen de deur slaan

jentel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 13:18

Paard kan die naar buiten met zijn hoofd? Dus bovenluik open?

Karriebarrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 13:24

Natuurlijk moet je in eerste instantie kijken of aan de randvoorwaarden is voldaan wat betreft het welzijn van je paard (voldoende beweging, voldoende hooi, sociaal contact etc.). Het wil echt niet altijd zeggen dat als een paard kapt, hij ongelukkig is. Dat is imo te kort door de bocht. Er zijn ook paarden die zichzelf dit gedrag hebben aangeleerd en het wel grappig vinden. Zou dan een rubber mat (met bijvoorbeeld een zacht stuk schuimrubber eronder) tegen de deur bevestigen zodat het geen geluid meer maakt en ook voor de deur zorgen dat het kappen geen lawaai meer kan maken, ook met matten oid. Dat is voor de manegehouder niet alleen prettig maar op den duur houdt het paard er dan misschien ook mee op omdat het niets meer oplevert. Er zijn ook zat paarden die gaan kappen als je even wegloopt van de poetsplaats, aandacht vragen (en die zijn heus niet per se ongelukkig).

brechtje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 13:44

zou verveling kunnen zijn maar ook aangeleerd gedrag. als hij steeds aandacht krijgt van de mensen op de manege door dit gedrag te vertonen heeft hij zijn doel ermee bereikt. je hebt kans dat als je hem buiten zet met een hoge omheining hij dit gedrag ook gaat vertonen. is er niet een optie hem de zomermaanden 24/7 weidegang te bieden met soortgenoten om eens te kijken of dit gedrag dan ophoud?

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 14:00

Ts ik heb een soortgelijke situatie meegemaakt. Paard stond enkele uren op de wei maar werd na een tijdje onozel. Op stal stond ze te schoppen zo erg dat ze een ernstige peesblessure heeft opgelopen. Dit deed ze ook vooral als er eten kwam of als er mensen in de gang waren of zelfs om aandacht van andere paarden te krijgen.
DE oplossing voor mijn paard was een stal zonder passage. Ze staat nu waar ze geen paarden kan zien, wat ze voordien wel kon, Waar er geen paarden langskomen op regelmatige basis en ze is veranderd in een korte periode. Af en toe stampt ze nog, maar door de rust die ze nu heeft op stal is ze zelfs rustig geworden in de wei.

Dus inderdaad als je zegt verveling kan het niet zijn. Andere behoeften zoals ruwvoer zijn vervuld kan je ook misschien eens bekijken indien het gewoon niet teveel prikkels aanwezig zijn voor je paard, zoals bij mijn paard het geval was.

MissHollandx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 16:17

Het afleren van die gedrag kan nog wel eens probleem worden. Want gewoontes zijn nou eenmaal moeilijk af te leren.

Ik denk overigens dat t ook een deel verveling is, het is natuurlijk een jong paard die waarschijnlijk gewoon goed in het voer staat en waarschijnlijk barst van de energie. Dus ik zou zorgen dat hij meer beweging krijgt en veel naar buiten doen en wellicht kijken over ze een hoger hek kunnen plaatsen

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 16:27

krijgt hij veel krachtvoer?

tessa217

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-13 20:34

het paard wordt veel gereden en barst van de energie. nu wordt hij voor de nacht buitengestoken en doet het op de wei niet en is rustiger. Het paard krijgt zeker eten, beweging en aandacht genoeg. Elk vrij uur dat ik heb gaat naar mijn paard. Het schrapen met zijn voorbeen doet hij ook als ik hem ergens vastzet en iets moet halen. 's nachts is er geen passage op de stalling en hij doet het vooral dan. Hij kan met zijn hoofd buiten. Hebben ook al geprobeerd het luikje te sluiten voor de nacht maar hij slaagt er nog altijd in om te kappen. Zou graag een oplossing vinden en zeker zijn dat hij gelukkig is. 24 op 7 weidegang is niet echt een aanrader het moment hij zich verveeld en ook al licht er hooi en staat hij met vriendjes begint hij over de draad te springen.

DaMarcus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 01:17

Krijgt het paard niet teveel energie via krachtvoer etc wat ie niet kwijt kan?
Ik ken ook een paard die dit deed door het geluid, toen er rubberen matten tegen de deur aan werden gemaakt was dit over (het paard stond al op rubberen matten).

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 08:12

Ik vermoed dat je paard elke keer zodra hij staat te schrapen of slaan ook aandacht krijgt? Al is in de vorm van een stemcorrectie of iets dergelijks. Je zal het moeten negeren, hoe moeilijk dat soms ook is. Zodra zijn gedrag niet het voor hem gewenste resultaat oplevert, houdt hij er mee op.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 13:25

tessa217 schreef:
het paard wordt veel gereden en barst van de energie. nu wordt hij voor de nacht buitengestoken en doet het op de wei niet en is rustiger. Het paard krijgt zeker eten, beweging en aandacht genoeg. Elk vrij uur dat ik heb gaat naar mijn paard. Het schrapen met zijn voorbeen doet hij ook als ik hem ergens vastzet en iets moet halen. 's nachts is er geen passage op de stalling en hij doet het vooral dan. Hij kan met zijn hoofd buiten. Hebben ook al geprobeerd het luikje te sluiten voor de nacht maar hij slaagt er nog altijd in om te kappen. Zou graag een oplossing vinden en zeker zijn dat hij gelukkig is. 24 op 7 weidegang is niet echt een aanrader het moment hij zich verveeld en ook al licht er hooi en staat hij met vriendjes begint hij over de draad te springen.

Het kan wel degelijk te veel energie zijn, dus? Kan je niet in krachtvoer wat minderen?

Denk dat het een patroon is, en een paard uit een patroon halen is vaak erg lastig. Ook al haal je de oorzaak weg, het gedrag zit er soms nog..

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 13:31

_Anneruth schreef:
Ik vermoed dat je paard elke keer zodra hij staat te schrapen of slaan ook aandacht krijgt? Al is in de vorm van een stemcorrectie of iets dergelijks. Je zal het moeten negeren, hoe moeilijk dat soms ook is. Zodra zijn gedrag niet het voor hem gewenste resultaat oplevert, houdt hij er mee op.

Lijkt me sterk als het 's nachts gebeurt, dan is het wel echt een volhouder zegmaar :P

Maar, TS, je kunt het inderdaad wel verergeren door niet consequent te zijn. Dat zit hem ook in hele kleine dingetjes. Bijvoorbeeld dat jij naar zijn stal toe loopt als hij net staat te kappen, dan beloon je hem onbewust. Dus dan zou je om een hoekje moeten blijven wachten tot hij heel even stil is en dan pas naar de stal, dat idee ;)

Teveel energie kan ook goed hoor. Maar is het dat wel echt? Is er niet iets waar hij bang van is waardoor hij de wei uit wil? (Ik weet het niet hoor, maar dat maakt natuurlijk nogal wat uit)

Succes!