paard is boos

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

loveNappi

paard is boos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-13 17:39

hoi,
ik ben net twee weken op vakantie geweest in griekenland voor een bruiloft en ben net zondag weer terug.
ik ging dus zondag middag nog even naar mijn paard om even beweging te geven en misschien te rijden. hij is de hele vakantie in beweging gehouden door een vriendin die ook een eigen paard heeft.
nou was ik daar dus en heb hem uit de wei gehaald heel lief enzo, maar toe wou ik hem even longeren en brak de hel los. hij probeerde me de hele tijd gewoon omver te duwen en als hij al liep kwam hij na 1 minuut naar het midden en duwde me omver. nou was het natuurlijk niet echt lekker weer met al die regen en wind en daar is hij nogal gevoelig voor maar dan nog doet hij nooit zo. ook toen ik hem op wou zadelen (in de padock omdat hij dan normaal beter stilstaat dan op de poetsplaats en op de poetsplaats hoorde je heel harde geluiden van een klappend zijl.) en hij galoppeerde gewoon keihard bokkend we toen ik het zadel pakte. even later begon het bijna te onweren en bracht ik hem naar de wei. hij liep te stuiteren! niet normaal rondjes om mij heen draven en hinniken. zo is hij nooit en met het longeren ben ik nu eigenlijk gewoon een beetje bang voor hem geworden. mensen zeggen dat hij boos is dat ik zo lang weg was maar ik weet het niet zo zeker.
kan iemand me hiermee helpen?
alvast bedankt!

kriistellx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 17:42

Misschien is hij je een beetje aan het uitproberen omdat je een tijdje niet bent geweest?
Gewoon laten zien dat jij de baas bent! :)

loveNappi

Re: paard is boos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-13 17:45

ja daar heb ik dus altijd al moeite mee gehad maar omdat hij normaal heel veel respect heeft hoefde dat ook niet zo erg. ik vind het vooral zo moeilijk om boos op hem te zijn want ik heb het idee dat hij mij toch niet begrijpt.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 17:46

Een paard kan niet op de kalender kijken, dus boos zijn omdat jij er 2 weken niet was, is klinkklare onzin.
Zoals jij het beschrijft lijkt het alsof je niet duidelijk genoeg bent naar je paard.
Hij moet doen wat jij wilt.. niet andersom.
Soms hoort boos worden daarbij, maar duidelijkheid is het allerbelangrijkst.
Mogelijk heeft degene die hem in beweging heeft gehouden, hem nog meer z'n eigen gang laten gaan.
Nu zul je weer de afspraken tussen jou en je paard moeten maken (sommige mensen noemen dit grondwerken :) )

Als je bang bent, is het heel verstandig om hulp te vragen aan iemand met meer ervaring (en waar jij vertrouwen in hebt). Zo leren jullie allebei het snelst om weer vertrouwen te krijgen.

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 17:47

Haha ik ken het probleem donderdag terug gekomen na 2 weken Amerika en heel het respect spelletje begon op nieuw. Gewoon volhouden en net respect terug winnen. Die van mij gaf het na 2 dagen op ;)
Succes!

loveNappi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-13 17:49

degene die hem in beweging heeft gehouden werkt met het heropvoeden van paarden en heeft dus ook met hem veel grondwerk gedaan enzo.ik denk dus ook dat ik haar iid om hulp ga vragen.

hopelijk doet hij dat ook!

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 18:47

Kan het iets lichamelijks zijn? Bijvoorbeeld spierpijn?

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 18:49

Heeft je paard wel genoeg beweging gehad in die 2 weken..?
Rijden/ longeren, is heel anders dan wat grondwerk.. Dit is dan wel de basis, maar jouw paardje is duidelijk wat meer gewent. Barst hij niet gewoon van de energie?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 18:56

Dat hij voor regen en wind niet gevoelig is dat zijn meerdere paarden maar die onweer voelde hij waarschijnlijk wel aankomen?
Ik hoef bij de mijne ook niet met m'n zadel aan te komen als er onweer op komst is, dan draait hij ook door. Dus mijn eerste gedachte is dat het daarmee te maken heeft..?

loveNappi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-13 19:01

ja dat kan. misschien heeft hij het gevoeld of idd veel te veel energie gehad.

noahlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 21:00

misschien omdat er onweer in de lucht hing, dat hij wat stuiterig was?
Sommige hebben dat wel ,als er slecht weer op komst is, dat ze wat drukker worden. Misschien dat
het bij jouw paardje oo kwel een combi was, van het slechte weer in de lucht en dat je weg geweest bent.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 13:29

-> OPG