Erg schuw en bang paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xanthos111

Erg schuw en bang paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-13 23:08

Hey bokkers !
Jullie hebben misschien mijn vorige toppic's al gezien ivm mijn nieuwe aanwinst Black Socks.
Een 2 jarige Shetlandhengst die mijn ander hengstje komt vergezellen.

Nu heb ik toch een groot probleem met hem. Bij de vorige eigenaars leek hij een vooral een erg brave shet te zijn. Eigenaar zelf kon er alles mee doen maar wel met een harde hand. Wel leek hij erg gestressed maar dat kwam volgens de eigenaar doordat hij net van zijn vriendjes weggehaald was en daardoor erg nerveus liep. Maar goed dit kan gebeuren natuurlijk. We kwamen hem ophalen & ook thuis ( het was al donker ) was hij helemaal bezweet van de stress. Soit dit kan natuurlijk allemaal gebeuren , ik ken nog wel paarden die het niet gewend zijn om alleen te staan etc.

Nu heb ik het vermoeden dat de vorige eigenaar hem toch niet veel aan de hand heeft gehad. Die ochtend heeft hij kennis gemaakt met mijn kleine Billy. Alles verliep goed dus liet ik ze samen op de weide. Bij beiden had ik het halster af gedaan. Nu , 3 weken later heeft hij nog steeds zijn halster niet omgehad gewoon omdat ik hier de kans niet toe krijg. Blacky is erg schuw en bang van alles. Ik mag zijn hoofdje niet aanraken of hij trekt zich al weg. Nu heb ik wel het probleem dat ik in die 3 weken nog steeds zijn hoeven niet heb kunnen kuisen etc. En binnen 2 weken komt de hoefsmid langs dus tot dan moet ik hem wel al zeker kunnen pakken... Iedere keer als ik mij in de weide zet komt hij wel snuffelen en duwtjes geven maar als ik mijn hand ophef stapt hij al enkele meters achteruit. Ik wil graag een band opbouwen maar hij geeft mij echt weinig kansen.. Wel ben ik een persoon die niet is voor een harde aanpak ( paardjes worden wel gestraft bij bijten etc ) , maar de vorige eigenaar was echt wel een "beer" van een vent die hem met gemak 1 stamp verkocht waardoor ponylief gewoon omver viel. Bij ons bezoek nam hij ook de 2 voorbenen vast en legde deze op zijn schouders. Blacky bleef hierbij toch erg kalm. Dit is de reden waardoor ik denk dat zijn gedrag gewoon aan mijn band ligt tegenover mij..

Nu vraag ik jullie om hulp ! Wat moet ik doen om vertrouwen te scheppen met dit angstig paardje? Of weet er misschien iemand een reden waarom hij zich zo schuw zou kunnen gedragen.. ?

Qerty

Re: Erg schuw en bang paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 23:31

Haal er iemand bij die qua 'zachtheid' bij je past, maar waarvan je wel weet dat hij/zij zich niet zomaar omver laat lopen door een tweejarige shetlander. Hij moet wat dingen leren en jij misschien ook nog wel.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 23:35

Er zijn verschillende manieren om vertrouwen te krijgen. Grondwerk, Parelli, kan allemaal, al kun je met een 2 jarige nog niet al te veel doen.

De makkelijkste en snelste manier is om hem vrije toegang tot water te ontzeggen, en hem persoonlijk water te komen geven. En ik denk idd dat je te voorzichtig bent, en daardoor het paard banger maakt/meer angste toedicht dan hij eigenlijk heeft.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 08:15

Probeer hem dingen te leren op jouw vriendelijke manier.
Doe dat met je eigen gevoel en intuïtie.
Zo geef je hem intens sociaal contact, hij raakt geïnteresseerd in jou en dat geeft hem weer wat plezier in het leven.

http://youtube.googleapis.com/v/vVa9_Y6 ... cppEDRbg2A

Heb geduld.

xanthos111

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-13 13:13

Cassidy : Bedankt deze zal ik zeker eens bekijken!
Aan al de rest : Grondwerk etc is nu even nog niet van toepassing want ik wil eerst dat hij een beetje vertrouwen krijgt zodat ik toch al zijn halster etc kan rond doen zonder dat hij wegrent. Daarna kan ik pas beginnen aan grondwerk..
Ivm het water , dit krijgen ze al handmatig toegediend om de 2 dagen in een grote kuip..

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 13:15

Om 2 de dagen water??

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 13:18

Niet mee eens. Je zult hem toch te pakken moeten krijgen voordat je wat met hem kunt doen, je zult moeten voorkomen dat hij wegrent als dingen eng worden. Een paard te pakken willen krijgen op een groot weiland gaat dan ook niet lukken, zorg voor een goed afgeschermde kleinere omgeving, een box of zo. Mocht je hem echt geen halster om kunnen doen kun je de pole methode gebruiken zoals in dit filmpje getoond. Wachten tot het paard vrijwillig naar je toe komt, dan duurt dat heel lang, als dat al lukt.

Kitty Lauman met een net uit het wild gevangen Mustang.

http://www.youtube.com/watch?v=W0G3wzVyR00

Clinton Anderson met ook een uit het wild gevangen Mustang

http://www.youtube.com/watch?annotation ... erZ-o#t=1m

Om de twee dagen in een grote kuip geven is niet voldoende vaak, en absoluut geen incentive voor hem om je leuk te vinden. Kuip leeg laten, met emmers werken, dagelijks meerdere keren aanbieden, dan moet hij naar je toekomen voor water. Dat houdt dus in dat je andere paarden even apart zet, anders krijg je geknok bij de waterbak.

xanthos111

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-13 13:23

Ja de kuip wordt om de 2 dagen bijgevuld..

Zit nu op gsm dus kan geen filmpjes bekijken maar deze ga ik zeker bekijken deze avond !
Het trucje met het water zal ik zeker toepassen! De kuip hebben we nog niet erg lang , voordien dronk mijn andere shetje ook uit emmers.

Paardje komt altijd met oortjes naar voren naar mij toe als ik de weide inga. Maar vanaf dat ik hem wil 'vangen' of zelf maar aanraken trekt hij zich weg en spurt hij er vandoor. Als ik daarna weer gewoon neerzit komt hij wel weer naar me toe en snuffelt hij even..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 13:26

Als je contact wilt maken, en naar hem toe wilt lopen, loop dan in een boog op hem af. Niet naar zijn hoofd kijken, kijk naar zijn schoft. Als je bij hem staat, probeer hem op zijn schoft te kriebelen. Zo maken paarden onderling ook contact. Niet meteen naar dat hoofd grijpen.

Als het halster eenmaal om is, kun je er voor kiezen om dat om te laten, met een stukje touw eraan, kun je hem ook makkelijker pakken. Al is het omhebben van het halster niet zo´n groot probleem, erger is het op en afdoen. Dus als jij een besloten ruimte hebt om het omdoen van het halster te oefenen, ga daar staan. En dan 50 keer halster op en afdoen. Tot hij geen krimp meer geeft. Dan pas stoppen.

xanthos111

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-13 13:29

Cassidy , bedankt! Dat ga ik zeker eens proberen! Eens hij het om heeft ga ik met hem naar de stal en ga ik daar oefenen op het aan en uit doen :)

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 13:30

Staat Blacky nu 24/7 met je andere Shettie Billy in dezelfde wei?

Dan wordt het idd moeilijk, kun je niet een draad (bijv. in een RUIME hoek van het weiland) spannen om hem (tijdelijk) te isoleren? Of het weiland tijdelijk in 2 stukken verdelen. Ik weet niet of Blacky richting Billy vlucht als je hem benadert?
Ik wil er aan toe voegen dat je Shetten nooit in een hoek moet drijven, dan gaan ze door alle draden heen! Je kunt wel een apart stuk voor Black afbakenen (evtl van die roodwitte plastic lint stukjes er aan hangen).

Hand OPheffen is ook niet een juiste benadering, schuin van opzij komen, hand laag met brokjes er in, of anderszins altijd de hand laag (liefst lager dan hoofd pony) met de palm naar boven. Niet rechtstreeks benaderen, dus niet kordaat en in ogen kijkend er rechtstreeks op af lopen, dat is bedreigend.
Brokjes kun je eerst spaarzaam "als een spoor" op de grond strooien, met halster ZICHTBAAR om je arm of schouder gehangen. Aan de kant waarmee je iets lekkers aanbiedt, dan langzaam laten zakken tot-ie over je elleboog, je onderarm, je pols hangt. Shetten zijn wel zo slim, dat achter je rug houden tot op het laatste moment toch niet zal gaan werken. Niet meteen bij iedere benadering uit zijn op aanhalsteren, ook eens gaan zonder doel, en gewoon een partje appel geven. Neemt hij wel lekkers uit je hand aan?
Er zijn zo veel benaderingswijzen mogelijk, dus vandaar mijn vele vragen.

Qua water ben ik het wel eens met bovenstaande: dat schiet natuurlijk niet op, eens per 2 dagen een kuip, wil je het via water aanpakken dan zul je PER KEER met enkele emmers water voor Blacky moeten gaan werken. Maar dat geldt ook voor voer... in een grote weide is er geen enkele reden om jou NIET te ontlopen of naar jou toe te komen.
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 09-05-13 14:10, in het totaal 1 keer bewerkt

xanthos111

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-13 13:47

Billy en Blacky staan samen 24/7 op de wei. Blacky vlucht niet achter Billy maar als met Billy bezig ben staat hij wel op een afstandje geïnteresseerd te kijken. Indien ik hem een appeltje geef neemt hij deze wel uit mijn hand. Dus zo ver staan we al. Ook volgt hij me in de weide.
Die tips van het water en het voer ga ik zeker doen! Ook ga ikeens bekijken of het mogelijk is om een stukje af te sluiten..

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 14:21

Hoewel ik er zeker geen voorstander van ben om het via water(beperking) te gaan proberen, ik vind dat paarden (ieder dier trouwens) ONBEPERKT toegang tot water dient te hebben (voor 2 Shetlanders eens per 2 dagen de speciekuip BIJvullen volstaat overigens wel in de waterbehoefte: dat merk ik hier ook: heb ook 2 Shetten, zo lang je zorgt dat die grote kuip nooit echt leeg raakt), zul je dan toch met deels gevulde emmers moeten gaan werken, want eens een volle emmer, drinken ze er meteen net zo veel uit dat je voorlopig weer het nakijken hebt... vind dat niet zo'n goed plan.

Voor voedsel doet een Shet zowat ALLES, dus zou het daar dan eerder mee proberen.

Heb het ook eens bij de hand gehad: je moet soms even zoeken naar de juiste benadering.
Kies de weg van de geleidelijke aanpak, de pony dient te begrijpen dat jij vooral NIET bedreigend maar heel LEUK bent, net als het halster/halstertouw. Soms werkt het wat appelsnippers in het afgezette stukje gras te verstrooien en voorzichtig van opzij een halstertouw om de hals te leggen, en met andere hand de schoft wat te bekroelen. Heb je 'm al eens een beetje gepoetst? Blijjft hij staan kun je eens wat verder gaan of is-ie ook bang van een borsteltje?

Het gaat uiteindelijk alles niet om dwingen, maar om vertrouwen winnen. Daar hangt (jammer dan van de hoefsmid-afspraak) geen tijdslimiet op.

Er zijn vele wegen die naar Rome leiden, als je weinig tijd hebt, begin dan helemaal maar nergens mee op die dag/dat moment, ze voelen dat feilloos aan.

Blacky is nog zeer jong, dus hij heeft ook recht op alle tijd die hij nodig heeft.

xanthos111

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-13 17:01

Hoefsmid is nu bij Blacky niet zo dringend. Net voor hij bij ons kwam waren zijn hoefjes gedaan. Maar omdat het bij Billy tijd wordt dat zijn hoefjes gedaan worden dachten we er Blacky ook bij te nemen.
Heb hem nog niet kunnen borstelen , als ik hem aanraak maakt hij dat hij snel wegkomt. Erg jammer dat ik zijn halster van begin af aan had uitgedaan , misschien stond ik dan veel verder..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 18:16

terpentijn schreef:
Voor voedsel doet een Shet zowat ALLES, dus zou het daar dan eerder mee proberen.

Een uitdaging als hij een weiland vol gras heeft staan, waarom zou hij bij je willen komen voor een voedselbeloning?

En Blacky heeft alle tijd idd. Als de mens niet door zou zetten, zouden er paarden zijn die de toenadering van de mens absoluut niet op zouden zoeken. Hoe lang had je willen wachten dan ? Een jaar? Twee? Tien?

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 18:27

Als je met een pony vertrouwen wilt opbouwen, heb je vooral geduld nodig. Als je al in je hoofd hebt dat hij iets moet, gaat dat moeilijk. Het mooiste is gewoon heel veel bij hem in de buurt zijn, meelopen in het weiland, gaan zitten, wachten. Heel gezellig en met dit mooiere weer ook nog eens prettig. Je wekt zo zijn nieuwsgierigheid en je wordt onderdeel van de kudde. Als hij jou gaat aanraken, gewoon laten gebeuren, terugkriebelen kan, maar al niet hem willen pakken. Tijd met hem doorbrengen helpt om een band te krijgen en zo'n jonkie is op een bepaald moment blij met je gezellschap en gaat jou vertrouwen. En jij gaat steeds meer leuke dingetjes van hem zien. Dat is toch wat je wilt bereiken?

Werken met water of voedsel is een soort dwang of conditionering, dat is wat anders dan een vertrouwensband ontwikkelen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 19:16

josien_m_ schreef:
Werken met water of voedsel is een soort dwang of conditionering, dat is wat anders dan een vertrouwensband ontwikkelen.

Maar ten dele mee eens. Een paard wil een leider, iemand waar hij op kan vertrouwen. Als jij dat niet voor hem kunt zijn, gaat hij het zelf invullen. Maar als hij al nieteens bij je wil zijn, en nieteens bij je wil komen, kun je nog zo lang op de grond zitten in een weiland, paard gaat echt niet naar je toe komen, als hij dat echt niet wil, en niet ieder paard is nieuwsgierig genoeg om dat te doen.

De eerste levensbehoefte van een paard is voedsel en water. Als jij als persoon hem dat aanbiedt, is dat al een reden voor vertrouwen. In een kudde gaat ook de leider eerst drinken en laat dan de rest pas gaan. Hoezo conditioneren, hoezo dwang? Je imiteerd natuurlijk gedrag!

xanthos111

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-13 19:22

Cassidy , had niet willen wachten , was al vol op bezig met vertrouwen scheppen tussen ons maar blijkbaar deed ik het maar half en deels niet goed.
Ben blij met de tips die jullie mij hebben gegeven en ga deze zeker toepassen! Wil vooral niks overhaasten , desnoods kan de hoefsmid nog enkele weekjes wachten voor Blacky!

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 21:29

Een mens moet zijn eigen belangrijkheid niet overschatten. een 2 jarige die met een vriendje in een weiland staat, heeft een leider. Dat je er misschien iedere dag eventjes bij bent, maakt jou niet tot zijn leider. wat zou hij dan de rest van de dag aanmoeten met zichzelf? Voedsel of water aanbieden is geen natuurlijk gedrag, een paard graast gewoon, niemand die hem iets aanbiedt.
Natuurlijk kan het wel een weg naar vertrouwen zijn, dat is wat anders. Als je in zijn weiland beweegt, dingen doet of in z'n buurt gaat zitten, help je hem nieuwsgierig te worden en daarmee het met elkaar in contact komen.
Met conditioneren bedoel ik: je leert hem iets te doen op jouw vraag en beloont hem daarvoor.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 23:55

Is het hele trainen van paarden dan niet conditioneren? Wij willen wat van het paard, het paard wil doorgaans niets van ons. Miljoenen jaren evolutie hebben heb geleerd te overleven, de 1000 jaar dat wij er grofweg ons mee zijn bemoeien gaan dat niet wegpoetsen.

Als mens kun je - als je weet waar je mee bezig bent - reacties bij een paard triggeren. Daar is de hele methode Join Up van Monty Roberts op gebaseerd, maar die knoppen kun je ook bedienen door gewoonweg grondwerk met hem te doen. Wij kunnen onze manier van benaderen van paarden, de trainingsmethodes en de paardenpsychologie die wij toepassen op het paard en het character van dat individu toespitsen, maar een paard kunnen wij nooit worden. Dus hoe dan ook, een paard zal moeten leren reageren om signalen van ons. Omdat wij simpelweg geen paard zijn, de mimiek en lichaamstaal kunnen nabootsen, maar het zal hoe dan ook een aftreksel zijn van wat een echt paard laat zien. En die lichaamstaal die wij hanteren zal het paard hoe dan ook gaan moeten interpreteren.....

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 12:10

Ja trainen is conditioneren. Daarom train ik niet graag en wil liever mijn paarden ontmoeten. Me vooral ook bij hun aansluiten en meedoen met waar zij plezier in hebben.
Ik houd er niet van dat ze aan mij ondergeschikt moeten zijn telkens als ik met ze samen ben.
Natuurlijk zit er ook wel een stukje training bij, voor ieders veiligheid. Maar net zo als ik ze train, trainen zij mij ook weer op bepaald gedrag. Die samenwerking vind ik mooi!

Lovemyponys5

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 21:30

Als Je hem niet kan pakken moet je gewoon een paar x een uurtje in de wei gaan zitten als hij komt negeer je hem dan na een paar dagen kun je hem aanraken en vanzelf terwijl je zit je arm om zijn hoofd slaan heel rustig als hij weg wil rennen gewoon laten gaan dan lukt het vanzelf had hier namelijk ook last van