vliegenlamp

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jientis

vliegenlamp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-13 11:20

Hallo,

In de manege waar ik rij, staan sinds deze week de lampen tegen vliegen terug aan. Probleem is dat mijn paardje daar een traumatische schrik van heeft. Hij heeft een tijd terug per ongeluk op de schrikdraad gestaan en sindsdien is hij echt enorm enorm bang voor die vliegenlamp ( dat knets ook als er een vliegje inkomt). Ik vind het heel logisch gedrag maar vind het tegelijkertijd ook super zielig want hij schrikt er echt van en ik kan me voorstellen dat als dat heel de zomer zo is, hij toch wel stressy moet zijn?
Nu aan de andere kant, hij wordt dit jaar 21 en heeft het merendeel van zijn jaren al in deze manege doorgebracht als manegepaard. Je zou dus denken dat hij er wel aan gewend is maar niet dus...Nu is hij echter sinds een tijdje van mij en ik zit er toch wel mee in:(
Ik dacht hem eventueel al een vliegennetje over zijn oren te doen in de hoop dat dat een beetje het geluid dempt? Ik kan hem toch niet heel de zomer watten in zijn oren steken?
Of is het omdat het de eerste week is? Misschien is hij er binnen een week wel aan gewend?

graag jullie advies :)

rosaprinces

Re: vliegenlamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 13:29

Mmm ik denk dat het verschillend kan zijn. Sommige paarden zijn er snel aan gewend en sommige doen er erg lang over.... Waar hangen die dingen?

Flame_Flowe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 17:43

ik denk dat je paard er aan moet wennen, zodra hij doorheeft dat het niks doet dan zal het paard zich vanzelf ontspannender gaan voelen in de buurt van die vliegenlamp.

masauri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 11:22

Weet het paard dat het geluid van die vliegenvanger komt ? Heeft het al de kans gehad om echt zelf te zien als er een vlieg tegen aankomt dat het zo'n geluid maakt? Want nu is het een geluid dat ze linkt aan haar eigen ongevalletje. Dit gaat echt niet zo maar over gaan omdat ik weet dat een vergelijkbare techniek dmv geluid ook word toegepast om reigers en kraaien weg te houden. Je speelt dan luide muziek af als je ze ziet (zonder dat ze jou zien) en omdat ze niet weten waar het vandaan komt voelen ze zich onveilig. en dit word dan een aantal keren herhaald tot ze weg blijven. (Tips gekregen van het vogel- en zoogdierenopvangcentrum, heb ik moeten verwerken op hun nieuwe site) Maar dit wil dus ook zeggen dat je paard er helemaal niet zo snel aan kan wennen als het niet weet waar het vandaan komt.

J_en_Q

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 16:52

Mijn paard schrok in het begin ook heel erg van de knetsjes maar dit is na een week beter en reageert er nog zelden op. Maar het kan van paard tot paard schelen natuurlijk

Sparks_Fly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 12:06

Eens met bovenstaande, gun het wat tijd. Je paard moet gaan herkennen waar het geluid vandaan komt. Probeer zelf ook niet gespannen te zijn als je langs die lampen komt, je paard kan daar ook op reageren!