Paard kan niet alleen zijn, tips?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Yelizaveta

Paard kan niet alleen zijn, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-13 23:37

Hallo :)

Zoals de titel als zegt: mijn paard nu ja paarden kunnen niet alleen zijn. Nu het terug goed weer is ga ik graag eens wandelen met Sissi (de grote) en met mijn shet Rosy. Maar als ik vertrek begint diegene die achterblijft te flippen, hinniken heen en weer galopperen.. de shet probeert zelfs uit te breken volgens m'n moeder. Het is niet echt fijn zo en voor de omwonenden denk ik ook niet, constant zo'n hinnikend paard. M'n vader zegt dat ze er maar aan moeten wennen ik geef hem wel gelijk maar zo gemakkelijk is dat allemaal niet.. :o
Ze staan samen aan huis en nog een paard erbij is geen optie, tips?

Alvast bedankt!

Evelijn

Re: Paard kan niet alleen zijn, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 23:39

Oefenen. Het beste zou zijn paard weer terug te zetten als de pony weer beetje rustig is.
Al is het gewoon wel lastig als ze maar met z'n tweetjes staan dan hebben ze wel snel last van verlatingsangst.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 18:56

och heel bekend ik heb het met mijn 2 fjorden ( 23 en 29 jaar) krijg mijn merrie nog amper mee

Lotte_98

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 18:57

Ik wil graag ook wel weten hoe je dit kan oefenen mijn verzorgponys kunnen ook niet zonder elkaar...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 19:00

En pony erbij nemen?

Wij hebben ons erbij neergelegd en het weiland uitbraakproef gemaakt en zien het maar als een goede workout van de achterblijver :+

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 19:01

Wij hebben het idd ook geoefend en opgebouwd..
Merrie die we achterlieten is wel gek op eten, dus als wij vertrokken mocht ze altijd op de graswei.
Steeds wat langer weg tot ze zeker was dat we nog terugkwamen.

Nu gaat dat goed..

veersche

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 19:05

Oefenen en gewoon meenemen.
Paarden moeten er maar aan wennen dat ze ook wel eens alleen staan.
Ik heb hetzelfde probleem met mijn wedstrijdpaard: hij wilt niet alleen thuis blijven. Jammer voor hem dan, hij zal wel moeten.

Cadeautje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 19:08

Hier het zelfde probleem, volg dit even.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 19:09

Gewoon oefenen en leren.

Mijn paard heeft nergens last van, al bleef hij alleen achter op de wei, t doet m niks, hij weet dat de paarden terugkomen of dat hij niet vergeten wordt als ze allemaal op stal moeten.

Yelizaveta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-13 20:49

Bedankt voor de antwoorden, ik zal veel gaan oefenen ja :)
Met de shet lukt wat eten geven als we vertrekken wel maar de grote die kijkt daar dan niet om.. en vuurneon een pony erbij nemem is geen optie, te weinig plaats etc.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 00:19

vuurneon schreef:
En pony erbij nemen?

Wij hebben ons erbij neergelegd en het weiland uitbraakproef gemaakt en zien het maar als een goede workout van de achterblijver :+

zo zie ik het ook ..en dan kan mijn 29 jarige ruin opeens wel flink racen en doen :') maar als ik mijn merrie alleen mee neem wordt ze echt gevaarlijk soms misschien is het nu weer wat minder gezien het weer etc maar maandje geleden was het behoorlijk heftig.

Yelizaveta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-13 21:46

Ik heb vandaag in de straat wat heen en weer gewandeld met m'n shet, in het begin flipte de andere echt maar op den duur werd ze wat stiller :D Ik ga dat wat vaker doen!
Ohja ik heb Sissi gefilmd ik weet niet of jullie er wat aan hebben :)

JasmijnJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 09:21

het enigste wat je kan doen is oefenen. Op het begin, een klein beetje. Zodat ze elkaar zien en goed horen. EN dan steeds vaker en langer en verder weg.
Geloof me dat werkt.
Dat had ik ook met mijn vp's. En die zíjn ooit uitgebroken daardoor. Maar dat heb ik wel afgestraft. En nu maken ze zich veel minder druk. En kunnen we weer lekker weg met enkelspan :)

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 10:08

Ik ga er nu ook weer flink mee aan de slag ze zijn nu toch al wat rustiger dan met die kou en harde wind.. wie weet kan ik straks weer alleen op pad met mijn merrie :D :D zet mijn ruin dan wel op stal denk ik dan kunnen ze elkaar toch minder zien/horen als ik hem gewoon ff achterlaat met flink wat eten.

mimooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 23:36

Beginnen met ze niet meer bij elkaar in de wei te zetten. Uit elkaar dus, maar wel zo dat ze elkaar nog kunnen zien. Gewoon blijven doen wat jij wil, en zodra je er een meeneemt de ander wat hooi geven als afleiding. Ze zullen het altijd blijven houden, daar zijn het kuddedieren vor, maar zo maak je het , voor iedereen, wel wat gemakkelijker. En meestal zijn ze zodra ze uit het zicht, en buiten gehoorafstand zijn, al een stuk rustiger. Succes!

aniquegraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 00:07

Doen de mijne ook. Als ik ga rijden of iets anders zet ik de ene op stal met wat hooi en de ander neem ik mee. Gaan soms nog wel te keer maar gewoon geen aandacht aan geven en dan gaat het goed. Moeten er maar aan wennen.

Christah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 15:40

Heb je niet de mogelijkheid om de achterblijver op stal te zetten?
Want degene die je meeneemt doet niet moeilijk als ik het goed begrijp?!...

Ik zou de achterblijver eerst op stal zetten, met genoeg eten beschikbaar. Hij denkt dan dat hij is meegenomen om lekker te eten en dat hij dus de geluksvogel is. Je zorgt ervoor dat de achterblijver op stal niet ziet dat t andere paard weg gaat, dus luiken etc. dicht. Dan ga je wandelen met t andere paard. Zodra je weer terug bent en het paard weer in de wei staat, dan haal je de achterblijver uit de stal, hij weet dan niet beter of zijn vriend heeft altijd in de wei gestaan.
De eerste keer moet je natuurlijk niet meteen 4 uur wegblijven, bouw het heel rustig op. Heb dit ook zo gedaan met mijn shet die echt non-stop als een speenvarken brult als hij alleen in de wei achter blijft. Op stal heb ik geen enkel probleem met hem. Ook al ga ik een hele dag op pad met zijn vriend, hij vind het prima, zolang zijn vriend er maar staat als hij weer naar buiten gaat. :)

Yelizaveta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-13 16:00

Christah, op de weide waar ze nu staan is er geen stal die dicht kan. Vind het wel een goed idee ik zal het is proberen als ze op de andere wei staan, diegene die ik meeneem doet niet moeilijk hoogstens een keer omkijken/hinikken :)

peetjjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 22:45

Hier hetzelfde probleem, wilde er net een topic over openen, maar sluit hier even aan!

Mijn ene shet heeft lang alleen gestaan en heeft sinds vorig jaar een maatje.
Hier ga ik alleen 2 keer mee naar de keuring deze zomer. Alleen raakt
mijn oudere shet helemaal in de stress als ik haar alleen al een paar meter
weg haal. Heb enorm zin in de keuring, maar zit ook (nu al) met een knoop in mijn
maag omdat mijn andere shet helemaal in de stress is.
Zij ziet haar hooi echt niet meer staan, gaan zweten, gaat al snel kleine bultjes mesten
en gaan rennen en hinniken.
Wil misschien ook gaan oefenen, door andere shet af en toe wat langer weg te halen bijvoorbeeld.

Maar is een supplement oid ook een idd, hoorde ook iets over Bach..
Misschien voor de momenten dat ze een dagje alleen is?
Hopen dat iemand mij kan helpen en ik met een gerust hart naar de keuringen kan! :P

ROMYxTOUBOUL

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 12:46

Bij veel paarden is dit het geval! geen zorgen, dit komt door zijn kudde gedrag.
het ligt vaak een beetje aan het karakter en de opvoeding van jou paard en aan de omgeving hoe dit zich stopt! by somige paarden is het verstandig een paardenfluisteraar in te schakelen (het is net of je er in gelooft of niet) want deze mensen hebben veel verstand van zaken en geven een goede samenvatting over jou en je paad!! dit is zeker een aanrader!
wanneer je je paard niet wilt laten onderzoeken door een paardenfluisteraar , is het gewoon een Questy van trainen trainen en nog eens trainen!!! je haalt gewoon je paard eruit en laat hem alleen staan...

maar ik verzeker je niet dat dit probleem stopt, hoogstuit word het minder erg.... maar het is gewoon TYPISCH gedrag van paarden!

Veel succes! groetjes Romy

Heidi95

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 13:04

Zelfde probleem hier gehad, bij ons moesten ze er maar gewoon aan wennen, nu is het al een stuk minder.

Yelizaveta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-13 20:57

Ja ik probeer nu elke dag eens wat heen en weer te wandelen in de straat, steeds een beetje verder.. ze zijn nog even luidruchtig haha maar ze moeten er maar aan wennen. ROMYxTOUBOUL: paardenfluisteraar etc. geloof ik niet echt in, toch bedankt voor de tips :)

x_Kimberlyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 17:50

Ik volg even, als ik weg ga met mijn paard springt zijn maatje zelfs over het hek heen, nu het hek hoger is gemaakt niet meer, maar hij is nog wel onrustig.

yentl2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 07:52

Dit probleem herken ik zo met mijn dochter haar paard
Zodra we haar uit de wei halen ,weg van haar vriendin ,kan ze niet stil staan met poetsen staat constant te brullen ,ondanks dat er toch andere paarden van stal in de buurt staan of zelfs aan het rijden zijn in de bak
Die kan ze zien ,nee het gaat puur om haar maatje daar staat ze ook mee in de paddock s`winters
Of dat het nu komt dat ze uit de kudde word gehaald ,geen idee maar wel knap irritant steeds zo`n brullend nerveus paard

x_Kimberlyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 09:47

Ik heb een 'oplossing' voor mezelf gevonden misschien dat het ook iets voor jullie is.

Als ik buiten ga rijden ( of weg ga met de trailer) doe ik de tip van Christa, dit werkt opzich wel goed voor mij.

Als ik in de bak ga rijden/spelen of in de paddock poets en/of zadel ik mijn paard meestal eerst in stal of buiten op het pleintje. Ik laat zijn weide maatje dan gewoon meelopen als hij wilt (ik laat het hek open) die gaat dan ook in zijn eigen stal staan. Ik laat zijn stal deur dan gewoon open en in het begin bleef hij gewoon staan, nu gaat hij zich uiteindelijk vervelen en dan loopt hij weer naar buiten, omdat hij nu begrijpt dat zijn maatje weer terug komt. Hij blijft meestal nog een tijdje bij de bak staan en vertrekt dan naar de weide. Als ik weer naar binnen ga kwam hij eerst weer aanlopen, maar dit doet hij nu ook niet meer hij blijft gewoon lekker staan.

Voor hem helpt het dus hem gewoon zelf de keuze te geven. Als hij mee wilt is dat goed maar hij heeft er niks aan behalve dat hij bij zijn maatje is (die meestal veelte druk bezig is met alles wat ik aan het doen ben en dus niet zoveel naar hem omkijkt) hij loopt steeds minder vaak mee en blijft steeds vaker gewoon in de wei staan, behalve als het hek dicht word gedaan dan begint hij als een gek te hinniken en word hij druk.