Kan je een ouder paard bom-proof maken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kriistellx

Kan je een ouder paard bom-proof maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-13 19:42

Ik weet niet of het hier goed staat.. :o
Maar wij hebben op stal een paard van 15 die totaal niet bom-proof is. De eigenaar zou graag wat meer met haar naar buiten willen. Ik vroeg me af of je een paard van 15 nog bom-proof kunt maken. En zo ja, hoe?

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 19:45

ligt meer aan het paard zelf als aan de leeftijd of een schriktraining aanslaat.
het zal misschien meer tijd vergen.
maar is natuurlijk altijd te proberen mits het met goede begeleiding gebeurd valt er weinig te verprutsen.
Laatst bijgewerkt door fuego3 op 05-05-13 19:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 19:46

Ja een ouder paard kun je bom proof maken. Door heel veel te desensibiliseren, maar om dat te doen moet je wel weten waar je mee bezig bent, want verkeerd te werk gaan kan het tegenovergestelde bewerkstelligen.

Wil je weten hoe dat kan? Bekijk de filmpjes maar in onderstaande links. Methode is die van Clinton Anderson, ontloopt Parelli niet zo veel. Dus als de eigenaar er open voor staat, zou ik adviseren om Parelli te gaan doen.

Cassidy schreef:
Er is niet veel van Parelli. De basis is de 7 games, en daarna moet je naar je paard kijken en de trainingsmethode daarop aanpassen. Het is een leerproces en een opleidingstraject, en geen quick fix.

Je zou kunnen beginnen met het lezen van zijn boek, verder staat er heel veel gratis informatie op Bokt.

Ik zou beginnen met dit topic en even alle links daarin bekijken.

[VNA] Boeken???

En waar je uiteindelijk naartoe kunt is

http://www.youtube.com/watch?v=qrfzQSVzWBE

http://www.youtube.com/watch?v=49bvp7tgsnM

En nog een kleine aanvulling. Timing is belangrijk bij het aanleren van dingen. Weten wanneer je door MOET gaan en wanneer je op kunt houden maakt het hele verschil tussen het sensibiliseren en het desensibiliseren van paarden.

Voor het gemak een quote uit een ander topic. Het ging hier over angst voor de zweep. Maar dat kun je invullen met andere dingen. Bekijk de filmpjes die in het topic staan, inclusief de filmpjes die ik er niet met link in heb gezet. Veel kijkplezier.

Cassidy schreef:
Voor de zweep kun je je paard desensibiliseren, zodat hij er niet meer bang voor is.
Je moet alleen wel weten hoe je dat aan moet pakken.
Er bestaan geen afkortingen voor, en het beste werkt het als je via grondwerk het vertrouwen van je paard hebt gewonnen.

Paarden zijn van nature bang voor objecten die bewegen en geluid maken.
Wat is een zweep die jij in handen hebt? Juist, een object dat beweegt en geluid maakt.
En dan hoeft er nog nieteens iets echt engst met de zweep gebeurt te zijn om bang of hysterisch te reageren.
Veel paarden doen dat van nature, maar krijgen dan snel de stempel "mishandelt", en "met de zweep geslagen".

Dus desensibliseren is idd de oplossing.

Maar dan moet je wel weten wanneer je moet doorgaan als je paard wel reageert, en wanneer je kunt stoppen.

Als je paard bang is voor de zweep, neem hem aan een touw en ga met hem lopen, terwijl jij de zweep vasthoudt en hem laat bewegen. Niet wegleggen als het paard spastisch doet. Als je paard dat accepteerd, ga je proberen hem er voorzichtig mee te raken. Weer niet stoppen als het paard schrikt, maar doorgaan tot hij stilstaat en iig zijn lippen likt en nadenkt.
Vervolgens kun je hem met de zweep proberen aan te raken. Ook hier niet stoppen als hij wegrent, pas stoppen als hij stilstaat, en ontspant of nadenkt. Dat kun je zien doordat hij zijn lippen likt, of een keer heel diep zucht.

Zie hier een voorbeeld: meneer in het filmpje heeft een stokje met een plastic zakje vast. Dit zakje kun je wegdenken, probeer het alleen met een stokje. En besef wanneer je door MOET gaan en wanneer je KUNT stoppen.
Als je op het verkeerde moment stopt, maak je de angst namelijk alleen maar erger. Want dan desensibiliseer je het paard. En die leert: ik schrik, eng ding gaat weg, dus in het vervolg hoef ik alleen maar te schrikken en dat enge ding gaat weg.
Nee, dat enge ding, die zweep die blijft. En die blijft tot ik ontspan en stil blijf staan.

En voordat je met de stokjes of met de zweep kunt gaan werken, moet je echt voorbereidend werk gaan doen om respect en vertrouwen vanaf de grond te krijgen. Afkortingen gaan niet werken.

Maar goed, zie hier de filmpjes....

http://www.youtube.com/user/SecondChanc ... VNbjYCWF2M

http://www.youtube.com/user/SecondChanc ... AanGzFhxts

http://www.youtube.com/user/SecondChanc ... eguCqS4YiY

http://www.youtube.com/user/SecondChanc ... Jvz-340rOA

En op de filmpjes van dag 1 tm 4 zie je het voorbereidende grondwerk. Links te vinden via het youtube kanaal van Second Chance Equine Association...

Als je alle filmpjes bekijkt, ga je vanzelf die skippybal langs zien komen....
Methode bij de filmpjes van second chance equine is die van Clinton Anderson, ontloopt Parelli niet zoveel.

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 19:49

Cassidy schreef:
Ja een ouder paard kun je bom proof maken. Door heel veel te desensibiliseren, maar om dat te doen moet je wel weten waar je mee bezig bent, want verkeerd te werk gaan kan het tegenovergestelde bewerkstelligen.

Wil je weten hoe dat kan? Bekijk de filmpjes maar in onderstaande links. Methode is die van Clinton Anderson, ontloopt Parelli niet zo veel. Dus als de eigenaar er open voor staat, zou ik adviseren om Parelli te gaan doen.

en daarin dan wel lessen volgen , parelli doe je niet zomaar ff.
het is veel moeilijker als het allemaal lijkt.

friesiszwart

Re: Kan je een ouder paard bom-proof maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 19:51

geduld en vertrouwen en de hulp van ruiters met ervaren paarden maakt het een stuk makkelijker.

vosjevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 19:52

Interessant ik plaats een stipje.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 21:20

Het belangrijkste is dat je bij de schriktraining de schrikreactie voor blijft. Het ding waar hij bang voor is dus weghalen voordat het te veel wordt voor het paard. Dat wil dus zeggen dat het de eerste keer maar heel even aanwezig mag zijn op een voor het paard beangstigende afstand. Als het paard bang wordt ben je dus al te laat. Als het echter 1 van de eerste keren is dat je het doet is de kans redelijk groot dat je te laat zult zijn. Dat is nog geen ramp, alleen kost het meer moeite om het paard terug rustig te krijgen dan het rustig te houden. Het idee is dat jij ten allen tijde kan bepalen wanneer een angstig voorwerp er is of niet is. Eens het paard dat denkt, zal hij van bijna niets meer verschieten. Als je te laat bent moet je het angstige voorwerp op de afstand houden waarop het paard te bang werd, totdat het paard terug stil staat. Zo wordt hij beloond om terug stil te staan. Maar het beste is dus de echte reactie voor te blijven. Het paard mag wel ongerust kijken en laten merken dat hij het object niet vertrouwt maar probeer dus de vluchtreactie voor te zijn. Dat maakt alles eenvoudiger.

SUNSHiiNE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 21:21

Gewoon net zoals je bij een jong paard zou doen. Een Paard is een paard

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 21:27

Het ligt meer aan de mens dan aan het paard. Weghalen waar het paard bang voor is....nee, dat doe ik nooit. Wel steeds een stukje dichterbij het enge ding. En desensibilisatie met allerlei voorwerpen. Touw...zeil...paraplu ed. Daar hoef je geen dure cursus voor te volgen. Tenzij je echt geen ervaringen op dat gebied hebt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 00:28

Mensen kunnen geintimideerd raken door soms heftige schrikreacties, en dat vraagt dat je toch echt stevig in je schoenen staat en je niet laat intimideren. Dus beetje ervaring is daarvoor imo niet voldoende.

kriistellx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-13 17:49

Bedankt! :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 17:57

jensvl schreef:
Het belangrijkste is dat je bij de schriktraining de schrikreactie voor blijft. Het ding waar hij bang voor is dus weghalen voordat het te veel wordt voor het paard. Dat wil dus zeggen dat het de eerste keer maar heel even aanwezig mag zijn op een voor het paard beangstigende afstand. Als het paard bang wordt ben je dus al te laat. Als het echter 1 van de eerste keren is dat je het doet is de kans redelijk groot dat je te laat zult zijn. Dat is nog geen ramp, alleen kost het meer moeite om het paard terug rustig te krijgen dan het rustig te houden. Het idee is dat jij ten allen tijde kan bepalen wanneer een angstig voorwerp er is of niet is. Eens het paard dat denkt, zal hij van bijna niets meer verschieten. Als je te laat bent moet je het angstige voorwerp op de afstand houden waarop het paard te bang werd, totdat het paard terug stil staat. Zo wordt hij beloond om terug stil te staan. Maar het beste is dus de echte reactie voor te blijven. Het paard mag wel ongerust kijken en laten merken dat hij het object niet vertrouwt maar probeer dus de vluchtreactie voor te zijn. Dat maakt alles eenvoudiger.

Ik ben het niet met je eens dat je dingen weg gaat halen voordat paard bang wordt, je paard kan niet om een bepaald niveau van stress heen. Dingen op het verkeerde moment weghalen sensibiliseert ze juist ipv sensibiliseren. Ik ben het wel met je eens dat timing essentieel is. Maar ook weten wanneer je door MOET gaat en wanneer je KUNT stoppen.

Jannaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 12:46

Gewoon heel rustig mee bezig gaan en vooral veel geduld hebben! Succes!

kriistellx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-13 15:14

Jannaaa schreef:
Gewoon heel rustig mee bezig gaan en vooral veel geduld hebben! Succes!

Dankjewel! :)

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 19:42

Cassidy schreef:
jensvl schreef:

Ik ben het niet met je eens dat je dingen weg gaat halen voordat paard bang wordt, je paard kan niet om een bepaald niveau van stress heen. Dingen op het verkeerde moment weghalen sensibiliseert ze juist ipv sensibiliseren. Ik ben het wel met je eens dat timing essentieel is. Maar ook weten wanneer je door MOET gaat en wanneer je KUNT stoppen.

Voordat het paard echt probeert weg te vluchten. Daar gaat het over. Want als het paard probeert weg te vluchten en dat lukt, dan heb je zijn vluchtreactie volledig bevestigt. Je moet gaan tot vlak voor het moment dat hij echt wil gaan vluchten. Daarvoor zal hij al lang laten zien dat hij het niet vertrouwt, maar het is de bedoeling dat hij wordt beloond om bij je te blijven door zeker de eerste keren het object na even terug weg te halen. Nadien wacht je tot hij ontspant voordat je het weghaalt. Dan kan je beginnen de afstand in te korten, als het paard dat tegen dan nog niet zelf probeert. Uiteindelijk is het de bedoeling dat je het paard overal kunt raken met het voorwerp.

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 20:05

niet mee eens jensvl als je objecten weg gaat halen vlak voor een vlucht poging, bevestig je naar mijn inziens alleen maar dat de angst gegrond is , de eigenaar wil op buitenrit , dan kun je de auto's ook niet de weg afsturen omdat je paard mogelijke wijs zou kunnen vluchten.

het paard zal op je moeten leren vertrouwen.
ik denk dat je je paard juist naar een object moet leiden met veel geduld , maar zeker ook met het nodige doorzettings vermogen en vastberadenheid.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 09:30

jensvl schreef:
Voordat het paard echt probeert weg te vluchten. Daar gaat het over. Want als het paard probeert weg te vluchten en dat lukt, dan heb je zijn vluchtreactie volledig bevestigt. Je moet gaan tot vlak voor het moment dat hij echt wil gaan vluchten. Daarvoor zal hij al lang laten zien dat hij het niet vertrouwt, maar het is de bedoeling dat hij wordt beloond om bij je te blijven door zeker de eerste keren het object na even terug weg te halen. Nadien wacht je tot hij ontspant voordat je het weghaalt. Dan kan je beginnen de afstand in te korten, als het paard dat tegen dan nog niet zelf probeert. Uiteindelijk is het de bedoeling dat je het paard overal kunt raken met het voorwerp.

Nee Jensvl, je voorkomt dat een paard weg gaat vluchten. Door hem vast te houden aan de leadrope bij grondwerk, door rondjes om dat heen gaan rijden wat hij eng vindt, door een approach and retreat methode op plekken waar je geen ruimte hebt toe te passen. Door energie af te laten vloeien door hem zijn voeten te laten bewegen, maar in de buurt te blijven van dat waar hij zo bang van is, tot hij merkt dat dit niet weggaat, ontspant en stil blijft staan en zucht of zijn lippen likt. En idd dan pas weghalen. Maar stress kun je niet voorkomen, en weglopen ook niet. En als het paard echt gaat vluchten en daar de kans toe krijgt, zit er iets in je aanpak en de basis niet goed, dus terug naar de basis.

Een bomproof paard komt niet uit de lucht vallen en wordt niet geboren. Die wordt gemaakt. En leeftijd is niet belangrijk daarin.

Voor TS:

Cassidy schreef:

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 14:12

Dat is een andere methode waarbij je in mijn ogen het paard meer dwingt. Ik werk liever in vrijheid, ook bij een angstig paard. Dat wil zeggen dat het paard altijd beschikking heeft over zijn volledige vluchtgedrag, dus niet vastgebonden staat of vastgehouden wordt. Ik wil zeker niet zeggen dat de methode die jij aanhaalt fout is, want dat is ook een heel goede methode. Maar ik heb gemerkt dat de methode die werkt zoals ik in grote lijnen beschreven is door, zeker zo goed werkt.
Maar ik heb zeker geen aanmerkingen op de methode die jij aanhaalt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 14:20

De methode die ik aanhaal werkt, ook als de timing misschien wat minder goed is. Kun je geleidelijk aan naar toegroeien, zowel paard als ruiter. Ben ik met jouw methode niet helemaal overtuigd van.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 19:44

Ik vraag me af waar dat paard bang voor is. Hoe ernstig is het? Is het een kwestie van weinig ervaring in het buiten rijden, dan is het gewoon een zaak van doen en vaak doen. Ga zoveel mogelijk naar buiten, bij voorkeur met een ervaren rustig paard. Zelf rustig blijven bij enge dingen en vooral niet paniekerig doen. Hoewel het vaak afgeraden wordt,stappen wij soms wel af als onze paarden ergens niet langs durven. Meestal lopen ze dan wel langs het ding wat angst geeft. Mijn paard is braaf buiten, schrikt niet van auto' s trekkers, vrachtwagens, fietsers, kinderwagens, maar rare hekjes, prullenbakken, bankjes zijn wel eng. Dat is al jaren zo. Bepaalde boomstronken en struiken maken ook dat ze opzij springt. Dat verandert echt niet meer. Ook een schrik training niet.

Tamaar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 09:44

Ik zelf heb een merrie van 16 jaar. Zei is buiten ook angstig.
Maar nu probeer ik veel grondwerk en schriktraining te doen.
En ik merk dat het zeker resultaat heeft :D
Het duurt wel even en je heft veel geduld nodig maar uit eindelijk werkt het bij mijn merrie wel ;)

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 16:59

Cassidy schreef:
De methode die ik aanhaal werkt, ook als de timing misschien wat minder goed is. Kun je geleidelijk aan naar toegroeien, zowel paard als ruiter. Ben ik met jouw methode niet helemaal overtuigd van.

Ik weet dat jou methode werkt. En afhankelijk van de situatie zal die zelfs beter werken, maar ik heb deze methode regelmatig gebruikt met zeer goede resultaten.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 01:59

Dat is heel mooi om te horen. Is de nethode die jij hanteerd een methode die iedereen heel makkelijk kan leren?

samantha21

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 12:45

je moet vooral veel geduld en rust hebben,
en zeker niet te snel willen want dan wordt
het alleen maar erger. Als je eerst het paard
even buiten in een bak los laat helpt ook erg
veel omdat het paard dan alles wil ontdekken
en dat kan je paar keer herhalen. Ga dan als het
kan pad op en af lopen, hoeft niet eens zo vaak te
zijn maar de eerste keer 1 of twee keer en wil het
paard ergens snuffelen moet je het toestaan. Zo
kun je door blijven gaan ermee. Daarna kan je een
beetje beginnen met makkelijke grondwerk in de bak
of de hoefslag volgen en er naast lopen ook kan je
het paard gaan longeren. Als je het tenminste allemaal
met geduld en rust doet kom je al aardig ver met zn paard!

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 21:13

Cassidy schreef:
Dat is heel mooi om te horen. Is de nethode die jij hanteerd een methode die iedereen heel makkelijk kan leren?

Het staat in slechts een boek dat ik ken beschreven, maar het is niet zo moeilijk. Het is wel belangrijk dat je al weet wat het paard je wil vertellen met je lichaamstaal. Als je je paard goed begrijpt door de lichaamstaal is dit makkelijk en veel minder stressie. Maar het klopt dat het voor mensen die nog niet veel ervaring hebben geen goede methode is. Dan is de methode die jij opgeschreven hebt (de meer gebruikte methode met minder kans op fouten), veel beter.