Sinds een half jaartje verzorg ik een hele leuke KWPN-ruin. Ik ben hartstikke blij met hem en ook de eigenaren zijn helemaal geweldig en aardig, ik mag alles doen en moet niks.. heb het echt getroffen!
Nu heb ik echter een groot probleem sinds de paarden weer het land op zijn met z'n allen..
Vorig jaar is paardlief voor het eerst écht de wei op gegaan (stond daarvoor, voor zij hem hadden, altijd op stal voor zover ik heb gehoord), toen waren er al problemen want hij wilde alleen maar met z'n buurvrouw zijn! Wilden die eigenaren wat met hun paard doen, dan moest mijn verzorgpaard mee. Hij is namelijk al eens over het hekwerk en de bakrand gesprongen (en blijven hangen) uit volle paniek, omdat hij niet bij haar kon zijn.
Zo ken ik hem niet, want ik deed hem toen nog niet. Maar ik hoorde wel van velen dat ze hoopte dat het deze zomer beter met hem zou gaan, want hij kon echt gestoord doen.
Nou staan ze dus op het land en ik wilde hem donderdag lekker het land uit halen! Hij bleef netjes staan met het halster om doen, maar toen ging ik lopen. Hij probeerde zich los te rukken en om mij heen te draaien. Ik heb hem toen gecorrigeerd door hem stil te zetten en in z'n achteruit te zetten en daarna voor hem door te lopen, maar dit hielp niet. Toen besloot ik het halstertouw om z'n neus te doen, want hij bleef gek doen en hinniken en flippen. Toen ik dat had gedaan ben ik gewoon gaan doorlopen, en als hij probeerde met z'n hoofd om mij heen te buigen en om mij heen te rennen stak ik simpelweg mijn andere hand omhoog. Dat hielp wel even, want hij deinsde daar wel voor weg en hij liep even gewoon hard naast mij door, totdat hij op de rem ging en omhoog kwam en naar mijn hoofd begon te maaien!
Ik heb hem toen een ruk gegeven en een klap tegen zijn hals, en ben daarna weer gewoon doorgelopen.
Gisteren heb ik hem wel gewoon mee kunnen nemen en vandaag kwam hij zelfs naar mij toe! Dus het halen opzich is geen probleem meer, maar nu het volgende..
Eenmaal op de poetsplaats is hij helemaal dramatisch. Ik heb hem al zo gezet dat hij wel de anderen nog zag, dacht dat dat zou helpen
Maar dan begint dus gewoon het hangen en zich los te rukken! Als ik hem helemaal afzonder dan flipt hij al helemaal, omdat ze allemaal ook nog eens behoorlijk wat afhinniken, dus dat is ook echt geen optie!Hij heeft al wat touwen gesloopt, en hem elke keer terug achteruit zetten helpt gewoonweg niet. Dus ik heb een touwtje om zijn neus weer gedaan en elke keer als hij zich los wilt gaan rukken, doet het hem pijn. Zo wil ik niet met hem omgaan, maar ik ben ten einde raad!
Meneer drukt mij tegen de muur en reageert dan niet als ik hem een flink knietje geef! Als ik me omdraai voor een borstel dan gaat hij maaien en draaien en door zijn benen.. alles doet hij om maar los te komen! Let op: dit doet hij dus ook nogsteeds net zo hard met het touwtje om z'n neus!
Met longeren let hij ook niet bepaald op mij, maar ik probeer wel grondwerkoefeningetjes verder met hem te doen. Ho als ik dat zeg, terug als ik dat zeg, wachten als ik dat zeg. Hij doet het met een hoop gevecht dan ook wel allemaal een paaaar seconden en ik beloon hem dan ook weer, maar nogstééds niet geconcentreerd en nogsteeds dendert ie daarna doodleuk langs me en over mijn tenen heen!
Ik wíl zo helemaal niet met een paard omgaan. Geruk en gesla en getrap is niks voor mij, maar ik moet ook op mijn eigen veiligheid letten en ik zit nu al met een verrekte duim, heb een kopstoot gehad en mijn tenen zijn ook al de pineut geweest! Lief doen is geen optie, maar dit gepluk en gedoe lijkt hem ook echt niks te doen..
Hoe zouden jullie met dit paard omgaan?

Edit: Waar de eigenaren in dit verhaal zijn is ook een goede
Maar die zijn nu op vakantie. Verder heb ik zo'n gevoel (weet ik bijna zeker) dat zij ook niet weten hoe hiermee om te gaan, maar ik heb ze wel even gesmst over hoe en wat.
denk dus dat het wel duidelijk was dat dat voor mij echt te ver ging!