Hengsten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lotusje555

Hengsten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-13 17:51

Hallo!
Bij mij op stal staan nu 5 hengsten en die lopen altijd wel een beetje met elkaar te vechten. De oudete staat nu ook achter een draadje omdat het anders echt niet ging, maar de jongste 4 staan wel bij elkaar op het weiland.
Ze zijn nog niet zo oud (tussen de 1 en de 4) dus het gaat nog wel en er is ook wel een duidelijke leider die de rest een beetje in bedwang houdt, maar ik was wel nieuwsgierig ernaar hoe anderen het aanpakken met hengsten?

friesiszwart

Re: Hengsten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 19:02

Vaak komen hengsten niet met andere paarden in aanraking en op veel stallingen is weidegang ook niet of nauwelijks mogelijk.

djemopaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 19:04

Bij ons gaat een hengst vaak in de paddock op een hoekje met minsten 1 of 2 paddocks tussen een ander.
Natuurlijk kan je ze ook in de wei zetten,

djemopaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 19:04

maar het zelfde als bij de paddacks 1 of 2 weides tussen

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 19:10

Hier staan de hengsten bij elkaar en naast de merrie's. Ok, zit een sloot tussen en 1 borst hoog schokdraadje. Ze stoeien wel, zeker als er een merrie hengstig is, maar zijn verder rustig. 't is maar net wat je ze aanleert.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 18:16

Ik ken een groep hengsten die vrolijk bij elkaar staan.
Veel ruimte is het sleutel woord. Mijne is dom (en koppig), en heeft veel wondjes. Hij blijft uitdagen. Tsja, dan krijg je de gevolgen.
Vroeger was de oudste, 15-jarige de leider, mijne en zijn vriendje waren toen 3/4, en dan stond er nog een hoop jong grut van 1/2/ jaar bij, die niet werden gereden.
Op een gegeven moment begon 't vriendje van de mijne de leider uit te dagen, toen was het even link (met rijden kon je niet meer tegen mekaar aan botsen, maar hé, da's sowieso niet 't beste idee :Y) ). Nu is 't vriendje van de mijne de baas, ze zijn beide 6 jaar oud nu.
Het gaat verder allemaal prima, de jongkies worden fijn opgevoed en zijn heel lief. 't Is een soort opfok idee, maar de oudste worden wel gepakt om te rijden.

Ze hebben alleen wel heel erg veel ruimte. Heuvelachtige weides, met bosjes. Eromheen lopen is vaak geen goed idee, 't gaat met de auto. Als je die ruimte niet hebt, kan je ze beter in kleinere groepjes hebben.
Maar een vrijgezellen kudde is best natuurlijk. En ze zien er gelukkig uit samen. Op wat wondjes na, maar hengsten (paarden) spelen nu eenmaal en dagen elkaar uit.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 15:53

Mijn hengst staat met zijn mannelijke vriendjes.

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 15:57

Wij hebben 2 hengsten, eentje ruim 20 die zijn hele leven alleen in zijn eigen paddock staat, door verkeerde opfok (als 6 maanden oud veulen alleen komen te staan) begrijp hij niets van paardentaal waardoor hij een gevaar voor zichzelf is.
De andere is nu 3 en loopt bij een merrie die hopelijk volgend jaar een veulen van hem krijgt en een 10 jarige ruin die zijn maatje is.

Lotusje555

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-13 16:22

En hoe pakken jullie dat nu aan met de merries en de lentekriebels?
Die van mij zijn nog jong en nog niet helemaal gespierd, dus dat gaat wel, maar ik kan me zo voorstellen dat er met een helemaal volgroeide toch wel problemen komen?

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 19:16

Opvoeding opvoeding opvoeding.
Meteen corrigeren met brullen en dat soort zooi.
Maar vooral proberen te vermijden. En als je weet date r hengstige merries in de buurt zijn, en je móet er langs, een zweep meenemen. Veiligheid voor alles.
Vooral nu ze jong zijn, goed opletten. Ze zullen niet veel doen (mijne begon pas met 4/5), maar ze moeten wel leren dat ze niks mogen doen :).

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 19:38

Net een merrie gehad voor mijn jongste (7) hengst (hij mocht voor het eerst proberen te dekken) Snapt ie het niet. -O-
Zijn broer liep ook buiten achter draad waar geen schok op staat, bleef er netjes achter :j Terwijl hij 6 meter verder stond. Uiteindelijk mocht hij de merrie dekken. Heel rustig aan het halster en lange lijn naar de merrie, lief zijn en dekken. Daarna gewoon rustig bij de merrie weg lopen naar stal.
Opvoeding doet zoveel. Vooral heel consequent zijn in wat wel mag en wat niet.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 02:51

Mijn mening over hengsten? Zo snel mogelijk castreren...

Lotusje555

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-13 13:48

LoveBodin schreef:
Opvoeding opvoeding opvoeding.
Meteen corrigeren met brullen en dat soort zooi.
Maar vooral proberen te vermijden. En als je weet date r hengstige merries in de buurt zijn, en je móet er langs, een zweep meenemen. Veiligheid voor alles.
Vooral nu ze jong zijn, goed opletten. Ze zullen niet veel doen (mijne begon pas met 4/5), maar ze moeten wel leren dat ze niks mogen doen :).

Vermijden is bij mij geen optie, de bak ligt naast de merrie wei. Ook vinden ze het alle 3 echt al heel erg spannen (zelfs de jaarling! Al denk ik dat hij t kopieërd van de rest -O- ) ik probeer ze zelf gewoon bezig te houden en het zelf te negeren ( al staan de merries ook wel lekker naar hun te hinniken :+ )

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 07:58

Dan moet je de aandacht opeisen.
Ik ken heel veel hengsten die perfect het verschil weten tussen werken en vrij zijn. Zodra je erop zit, en een beetje begint met werken, maken al die merries niet meer uit. Maar dat gebeurt natuurlijk niet zo maar ;)
Staan de merries altijd buiten? En staan de hengsten naast de merries?