Ik heb een vraag. Mijn ruim anderhalf jarige jonge pony van iets meer dan een meter vertoont zeer dominant gedrag naar andere pony's en paarden.
Hij staat niet bij mij , maar men heeft van de opfok alle mogelijke combinaties geprobeert maar hij jaagt ze uiteindelijk letterlijk door de omheining met zeer dominant gedrag, met veel bravoure en door er achteraan te jagen. Hij is nu een week of 3 geleden geruind. ZIjn gedrag is niet echt afgenomen. Hij heeft bij een oudere D pony gestaan bij een KWPn bij Shetten allemaal ouder dan hij en met hengsten. Hij blijft dit gedrag vertonen. Ik weet niet hoe we dit het beste kunnen aanpakken. HIj is naar mensen toe niet dominant trouwens. Hij komt uit Duitsland is naar Nederland gekomen anderhalve maand geleden, , het is een classic ponyx appaloosa en hij stond daar met een oudere ruin , een stuk groter dan hij, Daar was ie ook de baas maar dat jagen door draad heen deed hij daar niet.Wat zou de oorzaak kunnen zijn en hoe krijgen we dit afgeleerd , want hij wordt keer op keer bevestigd nu dat hij de baas is . Het was heel slim zei de vorige eigenaar erbij, het lijkt erop dat ie het kunstje nu herhaalt omdat het iedere keer weer lukt.
Hij zou over 2 weken met mijn merrie en nog een oudere ruin op het land komen , maar daar zit water om het land te begrenzen en eerlijk gezegd heb ik angst dat ie mijn merrie of de andere pony de sloot injaagt en durf dat risico nu niet te nemen. Wat zou kunnen helpen om dit probleem te verhelpen.
Ze hebben allemaal de angst te pakken en er is bij de laatste poging met een KWPN ruin vandaag weer een paal gesneuveld. Aangezien de pony vast denkt dat ie onoverwinnelijk is en nu met geen andere samen kan is het voor zijn ontwikkeling heel belangrijk dat ie met andere leeftijdgenoten kan staan, tenslotte is hij nu pas ruim anderhalf jaar en staat dus noodgedwongen alleen. Iedere poging om er verandering in aan te brengen mislukt.
Laatst bijgewerkt door leoenpat op 03-05-13 13:57, in het totaal 1 keer bewerkt