Wat betekend het gedrag van mijn merrie?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Abraxas

Wat betekend het gedrag van mijn merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-13 00:23

Ik heb sinds september een Andalusiër merrie in m'n wei staan. Ze word gereden door mijn vader (is eigenlijk zijn paard, ik heb m'n eigen pony), maar hij brengt doorgaans niet veel quality-time met haar door. Ik wel, als ik er de tijd voor heb (ik zit namelijk op kamers en heb vaak alleen tijd in de weekends). Sinds ik de laatste tijd vaker thuis ben geweest, heb ik dus ook meer in de wei gezeten en heb ik me wat bezig gehouden met onze nieuwe merrie.

Ik merkte op dat vaak, als ik door de wei loop, ze me volgt en stopt wanneer ik dat doe. Ze komt dan zeg maar schouder aan schouder met me staan. Maar vaak, als ik dan eventjes met haar bezig ben, en ik besluit om bv. terug uit de wei te gaan, komt ze zijdelings voor me staan. Soms doet ze dit ook, maar draait ze zich met haar achterwerk naar me toe. Ze 'blokkeert' mijn weg eigenlijk. Ze ziet er dan helemaal niet agressief uit. Op zo'n moment twijfel ik dan wat ik moet doen, omdat ik niet weet wat het allemaal betekend. Kan iemand me wat meer uitleg geven? :o

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 08:00

staat ze alleen of met andere paarden?
dat ze zo met haar achterwerk voor je gaat staan kan ook heel simpel zijn omdat ze gekriebeld wil worden.
:j
filmpje van wat ze precies doet is misschien wat duidelijker?

liljebo

Re: Wat betekend het gedrag van mijn merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 08:31

Kan dus idd meerdere dingen zijn, maar zonder het te zien, moeilijk vanaf internet te interpreteren.
Ik zie zelf 2 mogelijkheden, maar zou dus het gedrag moeten zien om uit te maken welke van die twee het is

1. Ze wil niet dat je vertrekt. Blokkeren, maar soms ook wat zuur reageren als je toch wilt gaan. Ik zag het hier destijds toen ik begon met clickertraining. De paarden beleefden lol aan de training en wilden niet dat ik ging.
Ik zie het ook merrie Silja bij bv Hälga doen, als zij naar mij toe wil komen. Tegenwoordig niet meer, omdat Hälga gepensioneerd is en niet meer op het harde mag komen en dus niet meer uit de wei wordt gehaald. Maar in de tijd dat ik haar wel uit de wei haalde voor een wandeling of ritje, blokkeerde silja haar dus ook.
Silja heeft er nl grote problemen mee, als Hälga uit de wei gaat
(veiligheidsissue... heeft te maken met het feit dat ze zelf lich. problemen heeft)

2. Ze wil op de kont worden gekriebeld. Als ik maar de paarden ga, krijg ik van Silja altijd de kont toegekeerd,. Maar ze doet dit niet per definitie als ik vertrek. Ook als ik gewoon in de wei sta. Ze wordt daar regelmatig gekriebeld en vindt dat dat geweldig. Kan niets tegenop, wat haar betreft (staat dan helemaal te waggelen en tuitlippen te trekken). Dus tja... ik krijg nogal eens haar charmante achterkant gepresenteerd.
Maar het gedrag is net iets anders dan bij blokkeren.

Abraxas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-13 11:15

Ze staat samen met mijn pony, die duidelijk de dominante merrie van de twee is. Ze word ook niet bepaald met rust gelaten door mijn pony (proberen we te verbeteren hoor). Als ik erbij sta gaat het beter, en laat mijn pony haar ook met rust. Misschien wilt ze dan gewoon dat ik blijf zodat ze dan rustiger staat? Ik ga haar trouwens eens proberen te kriebelen als ze nog eens haar achterwerk naar me toedraait.

En ik snap dat het moeilijk te interpreteren valt, ik zal het proberen te filmen. Eigenlijk niets meer dan zijdelings voor me komen staan.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 11:37

Ben wel voorzichtig met het kriebelen. Mijn merrie kent het kriebelen al en gaat juist om die reden zo staan. Als jouw paard dat niet kent, is het niet zeker dat ze om die reden zo gaat staan en je wil niet gaan kriebelen als dat nu net niet is wat ze wil
paarden hebben immers maar weinig middelen ter beschikking om iets duidelijk te maken en die middelen die ze hebben, zijn niet altijd even gezond voor ons.:+

Abraxas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-13 11:46

Nee inderdaad, daar ben ik me maar al te bewust van. Maar ik ga het toch eens proberen, alleen eerst nog even nadenken hoe ik het precies ga aanpakken.. :j

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 21:37

liljebo schreef:
Kan dus idd meerdere dingen zijn, maar zonder het te zien, moeilijk vanaf internet te interpreteren.
Ik zie zelf 2 mogelijkheden, maar zou dus het gedrag moeten zien om uit te maken welke van die twee het is

1. Ze wil niet dat je vertrekt. Blokkeren, maar soms ook wat zuur reageren als je toch wilt gaan. Ik zag het hier destijds toen ik begon met clickertraining. De paarden beleefden lol aan de training en wilden niet dat ik ging.
Ik zie het ook merrie Silja bij bv Hälga doen, als zij naar mij toe wil komen. Tegenwoordig niet meer, omdat Hälga gepensioneerd is en niet meer op het harde mag komen en dus niet meer uit de wei wordt gehaald. Maar in de tijd dat ik haar wel uit de wei haalde voor een wandeling of ritje, blokkeerde silja haar dus ook.
Silja heeft er nl grote problemen mee, als Hälga uit de wei gaat
(veiligheidsissue... heeft te maken met het feit dat ze zelf lich. problemen heeft)

2. Ze wil op de kont worden gekriebeld. Als ik maar de paarden ga, krijg ik van Silja altijd de kont toegekeerd,. Maar ze doet dit niet per definitie als ik vertrek. Ook als ik gewoon in de wei sta. Ze wordt daar regelmatig gekriebeld en vindt dat dat geweldig. Kan niets tegenop, wat haar betreft (staat dan helemaal te waggelen en tuitlippen te trekken). Dus tja... ik krijg nogal eens haar charmante achterkant gepresenteerd.
Maar het gedrag is net iets anders dan bij blokkeren.

Hier ben ik het mee eens, dit zijn ook de enige redenen die ik kan bedenken.

Aan mijn ruin kan ik het verschil zien: als hij mij "blokkeert", dus niet wil dat ik weg ga, versnelt hij eerst zijn pas (om mij in te halen) en beweegt zijn hals op een bepaalde manier. Als hij wil dat ik hem kriebel doet hij dat niet, zijn hele beweging is dan anders (minder lichtvoetig) Bovendien doet hij dan ook meestal voor wat de bedoeling is (krabben dus) HIj wijst als het ware even aan waar hij ongeveer jeuk heeft.

Als hij mij blokkeert/stuurt heeft hij z'n oren ook anders dan wanneer het zijn bedoeling is dat ik 'm krab.

Aan dat soort kleine dingetjes kun je het vast bij andere paarden ook zien. Kwestie van kijken? :)

Abraxas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-13 23:50

Dankjewel!