paard verdrietig

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

piniewinie

paard verdrietig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-13 20:37

Hallo,

Mijn paard staat op een privestalling waar naast mijn paard nog 2 paarden en een veulen staan. Nu is helaas een van de paarden ingeslapen en zijn mijn paard n het andere paard nogal verdrietig en uit hun hum. De paarden hebben niets gezien van het inslapen van het paard en dezelfde dag was er vrij weinig te merken aan de paarden. De dag erna waren ze beide erg rustig en 2 dagen erna was mijn paard echt van slag. Het hield de ogen dicht en een oog het linker traande. Nu heb ik natuurlijk de ogen nageken en er was geen vuil of ontsteking of dergelijke te zien het was puur ontspannen zeg maar. Ook was hij extreem knuffelig en zodra ik de wei uitging was hij meteen erg stil. Hij liep niet .at bijna niet, rolde niet. Ik heb geprobeerd hem een paar dagen later te rijden ter afleiding maar dit was geen succes. Hij liep goed maar meer om mij te plezieren en ben dus ook maar gestopt. Nu zit hij nog steeds niet goed in zijn vel, eet weinig en is gewoon echt niet zichzelf. Natuurljk begrijpelijk!maar erg vervelend voor hem. Hij geniet van elke minuut met mij maar het is alsof hij een robot is. Nu vroeg ik me af of jullie hier ervaring mer hebben en weten wat ik kn doen om hem te helpen. Hij is lichamelijk trouwens in orde zover dat nu kan zijn. Hij stond trouwens niet in de wei met het overleden paard of het andere paard.
Dus wie heeft er tips behalve veel aandacht,liefde en veel poetsen en dat t vanzeklf overgaat?

PaEnLe

Re: paard verdrietig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 20:43

Sorry als je het al hebt getypt maar weet hij dat het paard dood is?
En zo niet dan denkt hij dat hij plotseling verdwenen is.
Ik laat mijn dieren altijd aan hun dode vriendjes ruiken cavia`s honden ect.

Ze reageerden er allemaal anders op, alleen hebben ze nooit echt problemen gehad.
Tips kan ik helaas niet voor je bedenken zo gauw

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 20:45

Heb je al van die natuurlijke oliën en remedies geprobeerd?

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 20:52

Je schrijft dat hij lichamelijk in orde is. Heb je er een da bij gehad dan? Ogen sluiten en tranen heeft niets met verdriet te maken. Het is een paard en geen mens, paarden huilen niet hoor ;)

Als je paard geen eetlust en geen looplust heeft en zijn ogen tranen dan lijkt hij mij eerder ziek dan verdrietig...

piniewinie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-13 20:56

Ja dierenarts is erbij geweest en ik comtroleer elke dag nu de temperatuur deze is goed, en ik weet wel dat het een paard is en geen mens en deze niet huilen maar maargoed..

Nee natuurlijke olieen heb ik nu nog niet geprobeert, wel eerder eens maar hier reageerde hij toen helemaal niet op.

Moet wel zeggen dat ik een erg gevoelig paard heb,niets ontgaat hem normaal en als er wat op stal verzet wordt is hij al erg van slag. Maar nu maakt iets verzetten nits uit, en hij oogt ook echt afwezig.

Nee ik heb ze niet na het overlijden afscheid laten nemen op advies dierenarts omdat mijn paard al zo gevoelig is dacht hij dat het erg onverstandig zou zijn. Ik doe dit normaal bij mijn huisderen ook altijd maar ja nu niet op advies dierenarts
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 01-05-13 14:32, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, editknop gebruiken aub.

PaEnLe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 21:12

piniewinie schreef:
Nee ik heb ze niet na het overlijden afscheid laten nemen op advies dierenarts omdat mijn paard al zo gevoelig is dacht hij dat het erg onverstandig zou zijn. Ik doe dit normaal bij mijn huisderen ook altijd maar ja nu niet op advies dierenarts

O, oke dan snap ik het :j

Bernoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 21:20

Heeft mijn paard ook gehad. Ging langzaam over. Ik moest trouwens wel mijn paard bij haar dode vriendinnetje laten zodat ze snapte waarom vriendinnetje wegwas. Zie je maar. Advies dierenartsen kan ook verschillen.

BralindyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 21:22

piniewinie schreef:

Dat kan misschien het probleem zijn. Je paard heeft het niet 'afgesloten'. Wij laten onze dieren ook altijd aan het dode huisdier snuffelen, dan weten dat dat hoofdstuk voorbij is en hoeven ze het dier niet te missen of te zoeken. Een dier kan trouwens inderdaad verdriet voelen tot een zekere mate, maar niet huilen zoals een mens, maar zeker rouwen.

Één van mijn honden was op 25 april 2007 plots overleden aan een hartstilstand. Hij werd 10 en een half. Hij en Archie (hond van toen 9 en een half) waren echt maten. Acht poten op één buik en a mind alike. Na de dood van zijn maat liet hij zijn kop hangen (ondanks onze teef die net 3 was) en ging zwaar achteruit. Geen eetlust, geen leven meer in zijn donkerbruine oogjes en er was gewoon wat mis. Mijn moeder vertrouwde het niet en liet bloed prikken, bleek dus dat hij kanker had met allerlei uitzaaiingen. Tien weken nadat zijn maat overleden was, verliet hij ook deze wereld op een manier dat hij niet verdiende (heel, heel ziek). We denken dat het overlijden van zijn maat het hele proces heeft versneld, omdat hij echt zijn 'beacon' mistte.

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 22:22

Ja je paard heeft het idd niet af kkunnen sluiten

x_Kimberlyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 18:06

Mijn paard had hetzelfde, zijn vriendje bij ons op stal is laten inslapen. Hij is er heel langzaam overheen gekomen, hij kon sowieso de eerste weken niet alleen in de wei staan dan werd hij gek.

Nu is hij er overheen en is hij weer vrolijk. Ik heb gewoon veel leuke dingen met hem gedaan. Ook Neroli (goed verdunde oranje bloesem) rond de neusgaten smeren kan helpen.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 18:13

Ten eerste geloof ik niet dat paarden rouwen en verdriet hebben. Wel dat ze iets 'missen' omdat er iets 'anders' is. Ook geloof ik niet echt dat een paard iets doet om jou te plezieren. Paard doet gewoon wat er gevraagd wordt, maar zit niet lekker in z'n hum waardoor het zo voelt.

Zou gewoon rustig met hem aan de slag gaan, laten wennen aan de nieuwe situatie.

Hoe meer jij lading geeft aan de situatie (niet rijden, ander gedrag laten zien) hoe verwarrender het voor je paard is.

Als het oog blijft tranen, wellicht DA eens laten kijken.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 18:14

Overigens versta ik onder een 'gevoelig' paard niets meer dan een paard dat wat sterker reageert op stress, prikkels en veranderingen

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 18:17

Ik zou nu vooral normaal doen; niet opeens veel meer aandacht schenken, heel veel knuffelen etc. Maar gewoon je normale ritme aanhouden. Paard reageert sterk op de emoties van mensen, dus dat kan ook meespelen. Verdrietige stalgenoten of jij als eigenaar die toch net wat anders reageert nu kan allemaal meespelen.

Als oog blijft tranen zeker de dierenarts weer raadplegen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 18:19

Colway schreef:
Ten eerste geloof ik niet dat paarden rouwen en verdriet hebben. Wel dat ze iets 'missen' omdat er iets 'anders' is. Ook geloof ik niet echt dat een paard iets doet om jou te plezieren. Paard doet gewoon wat er gevraagd wordt, maar zit niet lekker in z'n hum waardoor het zo voelt.

Zou gewoon rustig met hem aan de slag gaan, laten wennen aan de nieuwe situatie.

Hoe meer jij lading geeft aan de situatie (niet rijden, ander gedrag laten zien) hoe verwarrender het voor je paard is.

Hier ben ik het mee eens, echter, rouwen zullen paarden misschien niet doen maar missen kan erg worden. Heb het één keer meegemaakt dat twee jaarlingen uit elkaar gehaald werden, de achtergebleven pony is na een uur gaan liggen en is blijven liggen, wilde niet lopen/eten/niets, eigenaar heeft de andere weer terug gekocht en het was meteen goed. Dit is waar want ik heb de situatie met eigen ogen gezien, niet te geloven.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 18:22

Dat geloof ik zeker, dat missen erg heftig kan zijn. Maar dat is meer omdat er iets veranderd is. In geval van 2 paarden, 1 valt weg en de ander blijft alleen dan is het zeker nog veel meer missen omdat er dan geen sociaal contact meer is.

Mona81

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 21:32

Colway schreef:

Het is inderdaad maar net hoe en wat je gelooft. Ik geloof wel dat paarden verdriet en rouw kennen en zeker sensitief of hoogsensitief kunnen zijn (en niet alleen sterker reageren op prikkels, maar een spiritueel niveau hebben) Ze denken anders dan wij, maar ervaren wel veel dezelfde emoties zoals verdriet. Maar wat je ook gelooft, de aanpak lijkt me inderdaad hetzelfde. Probeer niet teveel nadruk te leggen op zijn gedrag nu, als jij je ook anders gaat gedragen dan is dat ook weer vreemd voor je paard en zal hij wellicht nog meer van slag raken. Persoonlijk zou ik je aanraden om een goeie Bachbloesem te zoeken, baat het niet, dan schaadt het niet.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 21:43

SaskiaKa schreef:
Je schrijft dat hij lichamelijk in orde is. Heb je er een da bij gehad dan? Ogen sluiten en tranen heeft niets met verdriet te maken. Het is een paard en geen mens, paarden huilen niet hoor ;)

Natuurlijk huilen paarden niet. Maar een tranend oog kan ook een andere oorzaak hebben. Als de weerstand van het paard op de één of andere manier, bij voorbeeld door emotionele stress, kan het lichaam daardoor nét iets minder goed bij voorbeeld een stofje uit het hooi dat in een oog komt "de baas". Het paard kan daar best een traanoog door krijgen.

TS sterkte met je paard, ook ik denk dat hij het verlies van het andere paard niet goed kan verwerken omdat hij niet weet dat het andere paard dood is. Het is goed bedoeld van je veearts om het paard vanwege de gevoeligheid van het dier niet naar het overleden paard te laten kijken/ruiken maar je veearts ziet je paard hooguit een paar keer per jaar en jij ziet je paard elke dag en kunt 'm beter inschatten. Als je gevoel en de veearts elkaar tegenspreken: naar je gevoel luisteren.

Lotusje555

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 18:56

Zo iets had ik ook gehad, er stonden twee paarden op stal, waarvan de één al bij de ander stond vanaf haar veulen tijd. Ze waren altijd al de dikste maatjes geweest tot op een dag de oudste overleed. De jongste mocht wel bij de ander kijken toen hij al was ingeslapen maar hij heeft daarna nog een maand gehinnikt in zijn stal in de hoop dat de ander terug kwam. Zelfs toen er een shetje bij kwam voor de gezelligheid is hij nooit meer de zelfde geworden

ROMYxTOUBOUL

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 11:38

Ik zou een paardenfluisteraar inschakelen, sommige paarden hebben dit gedrag vanzichzelf, maar het is verstandig om verder te denken dan alleen maar datie verdrietig lijkt enz, miss heeft het wel een oorzaak, en die moet worden aangepakt, want het is natuurlijk niet fijn om je paardje zo lusteloos te zien,
een paardefluisteraar of gedragsdeskundige zou dit goed kunnen zien! :)
succes met je paardje

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 11:43

Een paard kan zeker wel missen hoor, een paard hecht ook waarde aan maatjes. Mijn merrie was twee maanden van slag toen haar vriend was ingeslapen, het was haar beste maatje al 10 jaar lang.

Toen ze uiteindelijk op nieuwe stalling een nieuw maatje had, was ze daar 24/7 mee. Als hij het land uit ging, ging ze mee, ze bleef echt niet achter (terwijl ze in een kudde van 35/40 stonden) in het land. Toen zij uit eindelijk is ingeslapen, hebben we haar grote vriend erbij laten kijken. Deze had eerst schrik reactie (logisch, dood paard), maar ging daarna naar haar toe en likken. Hij is ook nog een aantal dagen uit zijn doen geweest en ging steeds bij haar stal staan. Ze stonden tegen over elkaar, hij heeft dus ook gezien dat ze ziek was. Wij hebben wel wat minder aan het werk gezet, een x een dagje extra vrij etc, maar wel iets doen. :j

Fjord van vorige stal, was aaaltijd samen met de andere Fjord, dikke vriendjes. 1 vd 2 is toen ingeslapen en de andere Fjord is nooit meer de vrolijke pony geweest als ze daarvoor was.