nijn paard wordt getrapt en gebeten in de wei

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Samuraj10

nijn paard wordt getrapt en gebeten in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-13 19:51

Hai bokkers,

Bij ons is het weide seizoen sinds een paar dagen weer begonnen. De kudde waar mijn paard is staat is er 1 met 2 merries en 2 ruinen, 1 oude dame en 3 jonkies tussen de 3 en 5 jaar. Op de oude dame na staan de andere 3 en pas een paar maanden (allemaal gekomen tussen okt en jan) op stal en de paddocks, naast elkaar geen probleem!

Nu is de oudste ruin continu bezig met ruzie zoeken in de groep, en moet met name die van mij hebben, ook een ruin. Van bijna 4. Maar wel de jongste van het stel.
Als hij aan het spelen is met de jongste merrie of even rustig naast de oudere staat uit te rusten, krijgt ie de volle laag, bijten, aanvallen,opjagen en trappen. Gelukkig laat ie zich niet in een hoe drijven, hij probeerd wel terug te trappen. Nu haalde ik hem vanmiddag uit de wei met een flinke wond op zijn rug!
Stalbaas zegt dat ze het samen uit moeten vechten, dat het vanzelf ophoud. Maar dit is voor hem ook niet leuk!
Heeft iemand tips?

tanjaatjuhh

Re: nijn paard wordt getrapt en gebeten in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 19:55

ze staan nog maar net buiten , dit duurt een weekje , hij is jong en zal daarom zijn plek moeten weten in de groep

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 19:56

De oudste ruin zoekt geen ruzie, die is de rangorde aan het bepalen.

Tips zijn er imo niet, je stalbaas heeft gelijk: Ze moeten het samen uitvechten.
Het kan een paar weken duren voordat de rust er in zit, maar dit is echt iets dat ze zelf moeten doen.

Samuraj10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-13 20:07

Dank jullie wel voor de reacties!
Natuurlijk moet hij het leren, alleen niet altijd een leuk gezicht.
De oudere ruin is samen met de jonge merrie net zo nieuw in de groep
Als die van mij.
Ik laat ze het fijn samen uitzoeken. Hij vind het heerlijk om lekker buiten te spelen
En te ravotten met de jonge merrie. Zolang hij vrolijk hinnikent naar het hek komt
Galopperen als ik aan kom fietsen zit het wel snor denk ik.
De oudere ruin is overigens naar mensen heel lief.
Je kan ze alle 4 zo uit de wei halen (doen we om en om binnen en buiten zetten.)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 20:47

Ik zou het heel even aankijken, zolang de ruin jouw paard af en toe met rust laat als die in de groep gaat het wel goed komen.. maar als het er echt te heftig aan toe gaat toch maar uit elkaar zetten.
Mijn ruin heeft hetzelfde meegemaakt. Als jonge, speelse ruin had hij volgens de oudere ruin te veel interesse in de merries en werd hij telkens de groep uit gejaagd en een hoek in gejaagd.. Na een aantal dagen haalde ik hem van de wei met een flink gekneusde rug. Hij heeft weken moeten herstellen, en daarna heb ik hem toch maar apart gehouden van de groep met de oudere ruin.

Samuraj10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-13 20:56

Zolang mijn jonkie buiten het gezichtsveld van de oudere ruin staat gaat het wel goed.
Vanmiddag bijv crosste die van mij met de jonge merrie in volle galop de dijk af, omkeren en terug racen, erg leuk tot halverwege op de terugweg de oudste ruin staat te wachten met zn oren in de nek.
Die van mij gaf een trap terug en rende verder.
Echt zodra hij die van mij ziet grijpt ie hem. De bijt wond op zijn rug heb ik natuurlijk goed schoongemaakt en ontsmet met betadine. Hoop dat het hierbij blijft!

marike2907

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 09:36

Vervelend (ziet er ook zo sneu uit), als de rangorde bepaald is keert de rust terug en zijn ze allen blij met hun plekje binnen de groep.
Als het te heftig is zou ik ze wel (kort) uit elkaar halen of even met draadje ertussen zetten. Als het draadje er dan tussenuit gaat is het vaak nog wel 'vechten' maar hopelijk wat minder.

Succes!

lisselotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 09:39

probleem is 2 mannetjes met meerdere vrouwtjes. in de natuur heb je ook maar 1 hengst met vrouwtjes. Zet je alleen de mannetje bij elkaar heb je waarschijnlijk geen probleem, maar 2 mannetjes in een kudde kan wel problemen geven. ik hoop voor je dat het rustiger gaat worden.

Cil_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 09:42

Ik zou je paard zeker heel goed in de gaten houden, een paar keer per dag of ten minste iedere dag één keer controleren. Dit soort conflicten tussen paarden kan helemaal uit de hand lopen en je paard kan de hele rug tot bloedens toe bezeerd krijgen of in paniek door een omheining vluchten. Wanneer ook de rest van de groep zich tegen hem keert wordt de situatie onhoudbaar. Jij bent de persoon die voor hem moet opkomen, hij kan zelf niet het hek openen en gaan....

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 09:44

Rangorde bepalen is prima, maar er zijn wel grenzen.. sommige paarden kunnen nou eenmaal niet samen.

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 09:45

Tja.. Ik zou dit niet zo leuk vinden.
Als paarden het echt samen gaan uitvechten kan dit heel naar eindigen.
Helaas al meegemaakt dat 1 van de 2 het niet overleefde, dus als het mijn paard was zou ik hem niet meer in die groep willen hebben.

lucaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 09:46

Ik had vroeger een verzorgshetje (mini). Zij was ook nog redelijk jong (6 jaar, valt wel mee dus) en zij was net nieuw bij de baasjes waar ik haar die tijd verzorgde. Er waren 2 grote newforest pony's, 1 ruin en 1 merrie. (moeder en zoon). De shetlander werd natuurlijk niet geaccepteerd en het ging er best hard aan toe, trappen, stijgeren, bijten enz. Ze moesten dus eerst 3 weken in de paddock aan mekaar wennen zodat als ze in de weilanden stonden, ze de shetlander niet in de sloot zouden jagen. (dat hadden ze met de vorige gedaan, die stond uit angst ineens 2 weilanden verder).
Na een maand was de merrie nog steeds niet gewend maar dat komt gewoon omdat ze een vervelende sjagerijn is. De ruin daarentegen kan nu niet zonder zijn kleine vriendinnetje en beschermd haar zodra hij denkt dat iemand haar kwaad wil doen.

Het is gewoon allemaal even wennen :))
Houd ze echter wel goed in de gaten, je kan nou eenmaal niet met iedereen beste maatjes worden... :n

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 09:51

Ik heb mijn jonge ruin ooit apart gezet die werd ook steeds gegrepen, later ging het goed. paarden kunnen elkaar aardig verwonden.

Mona81

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 18:36

Casarell schreef:
Rangorde bepalen is prima, maar er zijn wel grenzen.. sommige paarden kunnen nou eenmaal niet samen.

Mee eens. Net zoals niet alle mensen elkaar mogen! Ik zou inderdaad in de gaten houden dat het niet uit de hand loopt. Sommige paarden "moeten" een bepaald paard gewoon niet.

x_chris_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 22:50

Dit hadden ruinen bij onze stal toevallig gisteren ook! Steigeren, bokken, bijten.. vandaaag was de rust teruggekeerd omdat de rangorde al snel bepaald was.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 23:03

Samuraj10 schreef:
Als hij aan het spelen is met de jongste merrie of even rustig naast de oudere staat uit te rusten, krijgt ie de volle laag, bijten, aanvallen,opjagen en trappen.

Als dit de trigger is om jouw ruin aan te vliegen nl bij "zijn" merries in de buurt komen en ze dus in zijn optiek stelen vraag ik me af of dat over gaat. Rangorde bepalen zal wel degelijk een factor zijn, maar concurrentie is een meer blijvend iets.
lindahertha schreef:
probleem is 2 mannetjes met meerdere vrouwtjes. in de natuur heb je ook maar 1 hengst met vrouwtjes. Zet je alleen de mannetje bij elkaar heb je waarschijnlijk geen probleem, maar 2 mannetjes in een kudde kan wel problemen geven. ik hoop voor je dat het rustiger gaat worden.
Zat haremhengsten met secondanten om de eerste klappen op te vangen, maar die worden uitgekozen of zijn al lang vriendjes voordat er merries bij komen kijken.

Kan je proberen om de groep te splitsen? Al dan niet om de ruinen eerst vriendjes te laten worden?

Samuraj10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-13 14:09

dank jullie wel voor de reacties.

Na zaterdag en zondag 2 roerige dagen in de wei, lijkt het een stuk rustiger te worden. Maandag was de weide te nat en hebben de 2 ruinen bovenwonder heel lief de hele middag naast elkaar in de paddock gestaan.
Gisterochtend mochten ze de wei weer in, heb 3 uur in de zon naast de wei gezeten, en heb alleen een beetje dreigen gezien van de oudste ruin :-)
Vanmorgen heb ik ze alle 4 zelf buiten gezet, en was er geneens dreigen meer, zodra de oudste ruin met oren plat in de buurt kwam haalde die van mij uit!

ben wel benieuwd het het van de zomer gaat want dan komen er nog een oudere ruin en merrie bij. we zullen zien!

Tamaar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 09:49

Vaak lossen ze dat onderling wel op.
Is voor de eigenaar alleen niet fijn en leuk om te zien :(
Mijn merrie is de laagste in rang. Maar ze heeft wel een vriendin die hoger in rang is dus zo komt het met haar ook weer goed :D