Luchtzuigertje

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

PinkAxelle

Luchtzuigertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-13 22:47

Hoi,

Ik heb sinds februari een leuk arabisch ruintje in mijn bezit, en ik zit met een klein probleempje.

Ik wist dat het een stress luchtzuigertje was, en heb hem dit ook enkele keren zien doen, in stress-omstandigheden, dus bv te veel mensen,... verder niet.

Nu, de laatste 2 weken heb ik er hem meermaals op 'betrapt', en ik ben een beetje bezorgd... waarschijnlijk onnodig, maar toch...

Hij staat 24/7 buiten, met schuilstal, en heeft een paardenvriendinnetje van 18j, hijzelf is er 4.
Hij heeft altijd hooi ter beschikking, nu ook al terug wat gras, krijgt 2x/dag korrels.
Hij heeft een himalaya liksteen, zo een rode en een wier liksteen.

Er liggen 3 ballen op zijn weide, en hij krijgt om de 1 à 2 dagen een snoepbal, met stukjes wortel of koekjes/ brokjes. (heb er 2, een ronde en een kubus/... :P) en een kegel.

Verder wordt er regelmatig iets gedaan met hem, dit verschilt van aan de hand gaan wandelen, tot parelli 7 games, en 1x in de week rijdt ik hem.

Dit omdat hij nog erg jong oogt, en ik zeker wil zijn dat hij er mentaal en fysiek klaar voor is. Hij is ook 'moe' na het werken.
Hij oogt niet zenuwachtig, het enige waar ik rekening moet mee houden is dat hij af en toe eens zijn ei kwijt moet en eens stormen... als hij te lang 'stil' heeft gestaan zuigt hij ook...

Mijn DA zegt dat het gewoon een 'gewoonte' is, en dat de kans dat er fysiek een reden toe is klein is... maar ik ben een overbezorgd typje.. dus dacht ik om het toch nog eens hier te vragen..

Wat kan ik nog meer doen om hem gelukkig te maken?

groetjes!

:wave:

blingpiggy

Re: Luchtzuigertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 08:35

Hier is al centraal een topic over:
[MD] centraal topic over luchtzuigen

Ik denk ook niet dat je je zorgen moet maken en kan vertrouwen op je DA. Klinkt alsof je pony een goed leven heeft!

Zelf heb ik een welshje van 20 die luchtzuigd, puur uit gewoonte. Heeft 2 keer lichte koliek gehad (in de 16 jaar dat ik hem heb....!), maar of dat van luchtzuigen komt weet ik ook niet zeker.... verder is hij gezond!

Ik zou me niet te druk maken :)

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 08:39

Ik merk aan mijn paardje dat hij een gevoelige maag heeft. Als ik snoepjes of korrel geef dan durft hij ook meer luchtzuigen. Ik hou dus ook een beetje rekening met het voer en vooral met suikers. De mijne is ook een stress-luchtzuigertje, wij hebben de wei aangepast zodat hij niet steeds aan de paaltjes kan luchtzuigen. Hij heeft ook een weidemaatje en genoeg gras om aan te knabbelen. Daardoor verminderd het heel veel en zelfs wanneer hij kan luchtzuigen doet hij het veel minder. Bijvoorbeeld tijdens het opzadelen begon hij met zijn touw te spelen en daarop lucht te zuigen. Nu hang ik een klein hooinetje om hem bezig te houden en zo kan hij ook niet aan zijn touw op de manier dat hij wilt of aan de boord van de stal. Hij is lekker bezig met eten en ik kan rustig opzadelen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 08:40

Luchtzuigen ontstaat vaak bij paarden die een gevoelige maag hebben in combinatie met nervositeit..ook als ze geen last meer hebben van hun maag blijft het vaak een gewoonte.Probeer een luchtzuiger 24/24 hooi aan te bieden..zoveel mogelijke {vrije} beweging en weinig krachtvoer te geven en om uit te sluiten of je met een maagzweer te maken heb zou je eens maag compositum kunnen geven van de groene os of gastroguard oid om te kijken of dat verschil maakt.

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 08:42

Elisa2 schreef:
Luchtzuigen ontstaat vaak bij paarden die een gevoelige maag hebben in combinatie met nervositeit..ook als ze geen last meer hebben van hun maag blijft het vaak een gewoonte.Probeer een luchtzuiger 24/24 hooi aan te bieden..zoveel mogelijke {vrije} beweging en weinig krachtvoer te geven en om uit te sluiten of je met een maagzweer te maken heb zou je eens maag compositum kunnen geven van de groene os of gastroguard oid om te kijken of dat verschil maakt.

Ik heb voor mijn paardje de DA al eerder geraadpleegd en die zei net hetzelfde :) maar ik vraag me af, mijn paardje staat in een vrij grote weide moet ik hem daarnaast nog hooi aanbieden? Ik denk dat hij het gewoon zou laten staan...hij heeft veel te knabbelen

PinkAxelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-13 10:43

ok. :) dankje! Ik ben een overbezorgde miep.

Ik ga toch eens een maag compositum bestellen, gewoon om zeker te zijn.

dankje!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 12:54

SmartBH schreef:
Elisa2 schreef:

Ik heb voor mijn paardje de DA al eerder geraadpleegd en die zei net hetzelfde :) maar ik vraag me af, mijn paardje staat in een vrij grote weide moet ik hem daarnaast nog hooi aanbieden? Ik denk dat hij het gewoon zou laten staan...hij heeft veel te knabbelen

Klein beetje hooi is nooit verkeerd..neutraliseert het maagzuur maar het voornaamste is dat ze 24u/per dag wat te knabbelen hebben zodat de maag niet te zuur wordt..als een paard niet kan eten wordt de maag dus te zuur en dat zuur tast de maagwand aan,zo ontstaan maagzweren oa.

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 13:03

Elisa2 schreef:

Ik heb voor mijn paardje de DA al eerder geraadpleegd en die zei net hetzelfde :) maar ik vraag me af, mijn paardje staat in een vrij grote weide moet ik hem daarnaast nog hooi aanbieden? Ik denk dat hij het gewoon zou laten staan...hij heeft veel te knabbelen[/quote]

Klein beetje hooi is nooit verkeerd..neutraliseert het maagzuur maar het voornaamste is dat ze 24u/per dag wat te knabbelen hebben zodat de maag niet te zuur wordt..als een paard niet kan eten wordt de maag dus te zuur en dat zuur tast de maagwand aan,zo ontstaan maagzweren oa.[/quote]

Ok, als ik ga rijden dan zadel ik hem op met een hooinetje voor zijn neus om hem bezig te houden. Maar ik rij niet elke dag, er is ook niks in de weide waarin ik het hooi zou kunnen leggen. Een hooinetje aan de palen hangen van de weide is geen optie omdat deze anders is afgeroosterd dan andere weides. Ik kan niet aan het paaltje. Ik heb wel een slowfeeder met hele kleine mazen maar daar eet hij nauwelijks uit...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 16:01

Zoals je het doet is goed hoor..eet hij het voor het rijden wel? belangrijk is ook dat hij na het rijden ook even hooi kan eten.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 21:08