Fjord's gedrag wisselvallig/onvoorspelbaar -niet gevaarlijk!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

DeSprinkhaan

Fjord's gedrag wisselvallig/onvoorspelbaar -niet gevaarlijk!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-13 12:42

Tja, ik post hier toch wel op dit forum, omdat ik et wat in de knoop zit met mijn beestje. Nu echter niet om oplossingen te krijgen, maar vooral raad.

Het is namelijk zo dat Cascade een moeilijk paardje is waar ik niets van begrijp, behalve dat hij wisselvallig is.

Toen ik hem 3 jaar geleden voor het eerst ontmoette, was hij bang van alles, en kon niemand bij hem in de buurt komen. Met veel geduld heb ik hem uiteindelijk weten te benaderen, en een jaar later kocht ik hem omdat de eigenaar van hem af wou. Toen liep hij bij mij mee aan de hand, maar had hij nog regelmatig schikacties. Ook bleef het pakken een probleem : soms rent hij weg zodra ik aankom, soms komt hij naar me toe (lopend of dravend), maar laat me niet dichter in de buurtkomen dan 1m, en soms komt hij hinnikend aanrennen en kan ik zo zijn halster omdoen (dit echter wel in periodes, dus niet 1dag wegrennen, 1dag aankomen maar niet laten pakken, en 1dag zo zijn halster om laten doen!)

Toch, hoe moeilijk hij zich ook laat pakken, als hij eenmaal gepakt is volgt hij me zonder problemen, luistert hij, en kan ik veel met hem doen (hij blijft wel wat angstig). En als hij schrikt dan rent hij weg, maar zodra hij weerstand voelt van het touw, stopt hij direct.

Nu heb ik toch de hulp gevraagd van een begeleidster, omdat ik het beleren gewoon niet alleen kan doen en mijn moeder vooral nu absoluut geen tijd heeft. De eerste keer dat ik hem opnieuw zijn halster om wilde doen na de eerste les met haar, zat ik hem al heel lang te koedelen, maar toen ik het halster om wilde doen stoof hij ervandoor. Goed, dit heeft hij al eerder gedaan, maar niet nadat ik al eventjes met het bezig was.

Bij de 3de les ging het mis : ik hield hem vast, en de begeleidster wilde hem aaien en hij ging er gewoon in volle galop vandoor! Ook al hield ik hem vast. (ik bedenk me wel nu, dat zij tussen mij en Cascade stond, meestal sta ik naast hem.) Toen we hem weer hadden gepakt, wilde zij hem longeren (ik deed de lijn om) en ging hij er weer als een haas vandoor (de wei is 20x20m) Uiteindelijk heb ik met hem zitten werken, en zij gaf me aanwijzingen, want ze mocht niet bij hem in de buurt komen.
Toen zij hem wilde pakken, deed hij ook raar : aan de ene kant had hij weidopengesperde ogen en zat hij helemaal te beven, aan de andere kant ging hij ook op rust staan, en doet dominant/uitdagend/spel.

Na deze rampzalige les, wilde ik hem opnieuw pakken, twee dagen later, en toen lukte dat absoluut niet : ik duwde hem dat kleine afgezette stuk van 20x20 in en daar ging hij als een gek om me heen rennen, ook al deed ik niets! Ik draaide alleen met hem mee. En moet zelfs gaan hurken om hem te laten stoppen. En zodra ik een stap naar hem toe zette, begon hij opnieuw. Uiteindelijk heb ik moeten opgeven...

Die dag daarna probeerde ik het opnieuw : zelfde liedje. Toch was er een verrandering: omdat ik het onderhand echt zat was, begon ik hardop de signalen te geven, die ik bij het longeren gebruik, en waarrempel : hij luisterde beter dan tijdens het longeren. En als ik hem liet stoppen, keek hij me héél happy en geïntresseerd aan. Maar als ik dan naar hem toe liep, hop dan ging hij er weer vandoor

Dus tja, kent iemand dit gedrag, of heeft iemand raad om hier mee om te gaan. Moeilijk paardje, oké, maar ik kan er niet tegen dat ik hem niet begrijp.

liljebo

Re: Fjord's gedrag wisselvallig/onvoorspelbaar -niet gevaarlijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 12:57

Heel moeilijk, vooral ook omdat je via internet geen interactie tussen jullie kunt zien. Je weet dus niet exact wat er gebeurt/hoe het gebeurt.

Hoe dan ook, blijf je dus een beetje worstelen en misschien is het dan een idee om te experimenteren? Toen ik zelf te maken had met een zeer zwaar getraumatiseerd paard, nu alweer een paar jaar geleden, ben ik mij in clickertraining gaan verdiepen. En daar ben ik nooit meer van afgeweken, zelfs als het een pittige leerweg was en nog steeds is. Ik ben er nl nog lang niet en ik ben toch echt geen groentje met paarden.
Maar het is een methode bij uitstek voor dit soort situaties.
Dus mocht je je erin willen verdiepen, lees je dan in op deze site
http://www.ingeteblick.be/leesvoer/clickertraining/

Engelstalig is er helemaal een zee aan info over en ook op you tube is veel te vinden.
Aanraders zijn daar alexandra kurland, ask shawna karrasch en Hannah Dawson. Op epona.tv wordt ook aandacht besteed aan clickertraining voor paarden middels enkele informatieve filmpjes.
Let wel .... neem niet alles wat je leest en ziet van onbekende namen/meisjes die paarden kunsten leren aan. Er is enorm veel kaf onder het koren. Clickertraining staat los van kunstjes leren. Het is gewoon een wetenschappelijk bewezen trainingsvorm.

DeSprinkhaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-13 13:07

tnx, daar ga ik naar kijken.

Vandaag proberen een filmpje te maken terwijl hij zo doet. Misschien zien jullie wat ik verkeerd doe, kan verbeteren.

DeSprinkhaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-13 13:18

Even snel gekeken, clickertraining zo best kunnen helpen, maar kan je het ook gebruiken om hem te belonen als hij naar je toe komt? In iedergeval lijkt het me erg handig tijdens het werken, want belonen is altijd een dilemma... nu alleen nog een goede brige vinden (click gebruik ik momenteel altijd om hem aan te moedigen)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 13:42

DeSprinkhaan schreef:
Even snel gekeken, clickertraining zo best kunnen helpen, maar kan je het ook gebruiken om hem te belonen als hij naar je toe komt? In iedergeval lijkt het me erg handig tijdens het werken, want belonen is altijd een dilemma... nu alleen nog een goede brige vinden (click gebruik ik momenteel altijd om hem aan te moedigen)

Natuurlijk kun je het gebruiken als hij komt.
Als bridge kan ik zeker in het begin zeker de clicker aanbevelen. Het vergt handigheid, maar dat vergt het hele clickergebeuren wel (lees je goed in, van te voren en train droog, zonder paard, zodat je een goede motoriek hebt en niet onbedoeld, door eigen gestuntel, tussen-door-gedrag traint)
Maar onderzoek en testen hebben uitgewezen dat de clicker het snelste resultaat heeft, omdat het een droog, zeer goed herkenbaar, geluid is.

Je kunt ook eens in dit topic rondkijken
[TVG] Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Maar nogmaals... lees je eerst goed in zodat je goed begrijpt hoe het werkt, welke theorie erachter steekt en maak een plan van aanpak, zodat je bewust traint

DeSprinkhaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-13 18:16

Tja, ik zie dit bericht natuurlijk pas nadat ik bij hem langs ben gegaan. Ik zit er over te denken het boek aan te schaffen... als ik mijn pa kan overtuigen...

Heb iets met hem gedaan, en hij heeft héél goed door dat klak (met mijn tong) nu wortel betekend! Duidelijk omgekocht. Ga me nu de komende twee weken goed inlezen en een stappenplan maken om als ik terug ben van vakantie (laatste keer dat is hem zie vandaag :( ) Geluk bij mij, hij is beleefd! Zit hoogstens soms in mijn zak te happen omdat hij heel goed weet dat daar een wortel in zit. Of hij gaat aan mijn hand likken, dan heb ik ook heel goed door wat hij zoekt ^^

Nu dat topic gedeeltelijk door gaan lezen, beetje lang om nu direct te doen.

Echter ga ik niet met een clicker beginnen, niet heel handig want je moet hem steeds ergens kwijt, en dat is zo'n klein ding, kan ik er beter direct 20 kopen... nu gebruik ik mijn tong. Moet alleen opletten dat ik niet perongeluk klak als hij te langzaam gaat (heb ik overigens al lang een ander signaal voor, maar op de manege had ik vroeger de klak geleerd, en 't is een hardnekkige gewoonte... maar binnenkort niet meer!

DeSprinkhaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-13 18:21

Trouwens, ik denk dat ik altijd wel zo'n soort behandeling heb gedaan (maar niet effectief genoeg, omdat ik niet precies weet/wist wat wanneer te doen: straffen/negeren, wortel/stem?)

Elke trainer die ik heb gevraagd te komen (momenteel 4), die hem uit respect behandelde en niet aankwam van "nu gaan wij eens lekker werken, en ik zou beter gehoorzamen als ik jou was", die vond hij wel leuk. Helaas was dat 1 van de 3, en die heeft nu een zoontje van 1 en kan me niet helpen. De 4de, mijn begeleidster is een combinatie van de twee. Maar ze wil duidelijk een ding, dat Cascade gehoorzaamt!

Ik wil dat natuurlijk ook, maar heb al lang opgegeven om de baas te spelen, en dus (met uitzondering van het pakken), luisterd hij erg goed!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 19:11

Als je effectief clickert, wordt zelfs een opdringerig paard beleefd. Luisteren is ook hier het sleutelwoord. Het is alleen zo dat je dan een paard creeert dat Wil luisteren, omdat het hem iets oplevert.

Alles draait om het correct toepassen, het uitbouwen en het verschrikkelijk consequent zijn (en goed weten wat je doet)Ook met clickeren is het de trainer die bepaald wat er gebeurt. Maar een handige clickertrainer weet het zo te brengen dat het ongemerkt gebeurt; die maakt zijn idee tot het idee van het dier. :)

Ik zou zeggen... duik er lekker in, lees je goed in (site van inge barst van de info), bekijk filmpjes (ask shawna is een leuke om mee te beginnen. Begin bij het begin)

Maar let op! Het is best verslavend en je kunt een trainings/gedragsnerd worden.
Je bent gewaarschuwd

DeSprinkhaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-13 20:39

liljebo schreef:
Maar let op! Het is best verslavend en je kunt een trainings/gedragsnerd worden.
Je bent gewaarschuwd

:+

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 16:43

Wat voor achtergrond heeft je instructie? Want ik denk dat we je door de pc weinig kunnen helpen, en dat je beter een grondwerk deskundige kan raadplegen.

DeSprinkhaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-13 19:57

Ze heeft een manege instructrice diploma (heeft ook op een manege gewerkt) en geeft nu prive les. Ze heft ook eigen parden en manege paarden zadelmak gemaakt en beleert. Resenties over haarzijn er goed, maar ik weet niet of het de beste aanoak met Cascade is... Probleem is ook dat hier in frankrijk, in de bijna middle of nowere, begeleiders en speciaalisten erg dun gezaait zijn en genoeg personen zeggen professioneel te zijn, maat al 20 jaar geen paard meer hebben gezien.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 06:53

Ongeveer hetzelfde probleem als hier dus. Je vind hier wel jonge meiden die les willen geven, maar helemaal gefocussed zijn op wedstrijdrijden/in de krul rijden en het type manege instructeur. Als je iets anders zoekt, vind je het hier ook niet.