Extreme hengstigheid -> lichamelijk problemen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Pivanti

Extreme hengstigheid -> lichamelijk problemen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-13 14:58

Hallo,

Ik heb een merrie die altijd flink hengstig is. Momenteel is ze ook weer extreem hengstig.
Ook zijn er twee nieuwe paarden in de groep gekomen 3 weken geleden.

Ze is 3/4 maanden geleden twee keer behandeld door de chiropractor in verband met een probleem met haar bekken en rechter achterbeen.
Dit was de oorzaak voor het extreme bokken en slaan met rechts achter. Ook met poetsen van haar achterbenen en staart dreigde ze veel.

Na de behandelingen ging dit veel beter. Ik kon er weer op zitten, zonder dat ze bokte. En ook het poetsen van de achterbenen en staart ging wat beter.

Maar nu vertoond ze sinds een week of twee weer ander gedrag.
- ze is onrustiger en rilleriger tijdens het poetsen
- Ze dreigt veel met rechtsachter als ik poets en slaat zelfs als ik haar staart borstel
- Achterbenen poetsen is bijna onmogelijk

Sinds woensdag:
- is ze veel onrustiger en rilleriger tijdens het werken aan de hand
- Slaat ze wanneer ik erop zit met rechtsachter
- met werken aan de hand slaat/dreigt/duwt hard met haar hoofd tegen mij aan wanneer ik haar met zweepje aanraak (echt aanraken alleen) op haar lendenen rechts, net voor flank rechts en soms ook als ik alleen al wijs. Dit doet ze regelmatig tijdens het oefenen.
- volgens stalgenoot leek ze meer te liggen in de wei (mogelijk ook door mooie weer?)

Moet erbij zeggen ze zelf heel gevoelig is, maar tegelijk ook behoorlijk lomp (niet voorzichtig met zichzelf en ook niet altijd met mij hoor).

Mogelijk speelt het voorjaar ook een rol?? Was nog een paard in de wei flink hengstig, die normaal echt niet zo hengstig is. En paard van andere stalgenoot was ook wel erg springerig....

Vind het lastig in de schatten of het een combinatie is van onrustigheid door het voorjaar en de extreme hengstigheid waar ze mogelijk lichamelijk erg last van heeft? Of dat er weer iets niet goed zit waardoor ze pijn heeft...

Ik heb zelf niet zoveel ervaring met merries. Zijn er mensen die zulk gedrag herkennen bij hun merrie als ze extreem hengstig zijn??

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 21:45

Ik denk dat het voorjaar ook een grote rol speelt, hier zijn de paarden ook drukker/onrustiger dan anders.

als je twijfelt zou je haar kunnen laten scannen, dan kunnen ze zien of alles in orde is en of er bijv geen cystes ofzo zitten...

Pivanti

Re: Extreme hengstigheid -> lichamelijk problemen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-13 21:54

Heb chiropractor/da gemaild ook. Zij denkt dat het niet alleen hengstigheid is, maar dat ze ook lichamelijk weer ergens last van heeft en dat het gedrag mogelijk wel versterkt wordt door de flinke hengstigheid... En mogelijk ook het voorjaar dat het drukke gedrag veroorzaakt / versterkt natuurlijk... Afspraak gemaakt maar. Zekere voor onzekere nemen. Kan het niet veroorloven dat ze weer een negatieve ervaring heb als ik erop zit.
Evt heeft ze ook chinese kruiden voor de henstigheid.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 22:16

kan een cirkeltje worden dan inderdaad, last van de hengstigheid, rug en lendenen strak houden daardoor, nog meer spanning, nog meer pijn, etc...

_Margarita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 20:03

ik zou naar de dierenarts gaan en de baarmoeder laten scannen. Misschien heeft ze wel een baarmoeder ontsteking..

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-13 21:46

bedankt voor jullie reacties

vandaag met werken aan de hand en erop was weer normaal. Alleen met poetsen nog wel veel dreigen. maar minder echt slaan en stampen.
dus het lijkt nu dat het echt voornamelijk met de hengstigheid te maken had en andere gedrag misschien door voorjaar. Instructrice had meer klanten waarbij paarden ander gedrag vertoonde. En allen merries.
Dus verwacht dat ze niets aan gewrichten of spieren oid mankeert.
Dus hopelijk werken die chinese kruiden goed. Ben benieuwd.
ik denk up ook niet dat ze last van baarmoederontsteking, want dan zou ze buiten hengstigheid ook last moeten hebben.