angst voor andere paarden bij het springen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Evi_Ibisco

angst voor andere paarden bij het springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-13 09:45

Ik rij met een 8 jarige merrie. Is eigenlijk super braaf om mee te rijden en zeker om me te springen. Ze staat in een privéstal met een grote binnenpiste.
Het probleem is dat als ik met haar aan het rijden ben dat ze naar sommige paarden of pony's durft te bokken. Het vreemde is is dat ze dit niet naar alle paarden of pony's doet. Ik heb er proberen op te letten of er ergens een verband is tussen de paarden of pony's naar wie ze het wel doet en ik heb de indruk dat ze het vaker doet naar een hengst of een ruin (wat ik wel ergens kan begrijpen omdat ze niet hengstig staat) maar soms doet ze het ook gewoon naar een merrie. Ook doet ze het vaker als dat paard wat actiever staat, als ze wat fris staan. Ik weet niet hoe ik dit moet oplossen want ik zou graag binnenkort op wedstrijd gaan en daar zijn natuurlijk erg veel paarden die langs haar heen rijden.
Op de wei kan je ze gemakkelijk bij een ruin of andere merrie zetten, hier heeft ze helemaal geen probleem mee. Ik heb dan zelfs al gezien dat als het ander paard eens naar haar hapt dat ze gewoon weg stapt en niets terug doet. Ook bij het opzadelen mag je ze gerust naast een ander paard zetten, zelfs naast een hengst en hier doet ze dan ook niets naar, enkel als het andere paard net wat te dicht met zijn hoofd bij haar in de buurt komt dan durft ze wel eens haar oren plat te leggen maar schoppen doet ze niet.
Het andere probleem is dat ze een enorme angst heeft als een ander paard in de piste aan het springen is. Zelf springt ze enorm graag maar ze blijft wel rustig bij het springen (ze trekt niet naar de sprong toe en versnelt niet zonder dat ik het vraag). Elke keer dat er een ander paard springt dan schrikt ze. Ze heeft het meeste schrik als ik bv. op de linkerhand op de hoefslag rij en het paard dat springt rijd op de rechterhand, de sprongen staan net naast de hoefslag zodat je er nog tussen kan rijden. Als het paard dan op haar afkomt keert ze zich vaak om en rent ze zo hard mogelijk weg. Dit is natuurlijk lastig voor mij en ook voor de ruiter die aan het springen is omdat ze zelfs soms tussen de sprongen heen durft te lopen. Het maakt niet uit of ik nu in stap ben of draaf of galoppeer, ze heeft evenveel schrik.

Wie kan mij helpen?

Mylou_milou

Re: angst voor andere paarden bij het springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 10:48

Herkenbaar verhaal. Bij mij heeft het geholpen door steeds te oefenen, paard vertrouwen te geven en veel met andere paarden in de bak te rijden. Op een gegeven moment werd mijn paard zelf verzekerder en nu is er niets meer aan de hand.

Succes!