spelen of vechten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

pippenstein

spelen of vechten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-13 21:10

Mijn haf ruin van bijna 5 staat met 2 merries en drie ruinen op een soort van scharrelstal ( met uitloop naar paddock). De twee oudste ruinen ( beiden begin 20) een kleine van 1.20 en een NF van 1.45 zijn en waren altijd de baas. Die oudjes (zijn van de pension houder) zijn behoorlijk venijnige typjes die mijn ruin en de tinker ruin soms aardig toetakelen door te bijten en echt vel vasthouden.

Toch heb ik het idee dat mijn haf en kleine oudje ook wel spelen ( steigeren, achter elkaar aan af en toe de kont naar elkaar opgooien) er komt verder ook geen geluid aan te pas. Gisteren avond kwam ik even iets pakken op stal en toen waren die van mij en de kleine oude pony dus ook weer aan het donder jagen en zag er best heftig uit ik weet nou niet meer goed wanneer het nu menes is of spelen. Mijn dochter schrok ervan en begon te huilen. Toch denk ik eigenlijk dat het spel was al ziet het er in onze ogen nogal heftig uit. Bij vechtende paarden komt er volgens mij ook een hoop geluid en gebries aan te pas toch ??

Anomien

Re: spelen of vechten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 21:11

mag ik vragen hoe groot het allemaal is? Paddock? gezamelijk en dan allemaal vanuit een eigen stal wel naar dezelfde paddock toe?

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 21:15

bij echt vechten komt idd een hoop geluid aan te pas, en vaak gaan ze dan kont aan kont tegen elkaar intrappen.
ook hebben ze dan de oren plat in de nek, de neusgaten opgetrokken en de tanden bloot.
spelen ziet er vaak al heel erg heftig uit tewijl de paarden zelf de grootste lol hebben.

pippenstein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-13 21:36

Knert: Ja alle pony's staan op grote paddock oei ben niet zo goed in schatten van oppervlakte maar ze hebben aardig de ruimte en mogelijkheid om weg te komen of elkaar uit de weg te gaan.
barbar: het is meer de kont om beurt naar elkaar toe keren, oren gaan soms ook plat maar er komt weinig geluid bij kijken. ook weinig oogwit wat je meestal bij echt vechten ook wel ziet.

Een voordeel heeft dit alles wel : Mijn paardje is altijd erg braaf met rijden ( aangespannen en onder de man) want hij heeft lekker zn energie kwijt kunnen raken. Soms is het zelfs beetje saai haha

Ga zo nog even op U tube kijken misschien stelt me dat ook beetje gerust

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 21:39

dat soms de oren even plat gaan is meer een beetje inponeren.
ik heb natuurlijk niet de paardjes bezig gezien maar zoals jij het beschrijft lijkt het meer op spelen.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 21:43

Klinkt gewoon als spelen. Mijn ruintjes doen dat ook altijd. Zo heftig af en toe, dat 1 van de 2 vaak kopschuw is rond de oren.