HELP! Hengst springt overal uit (170 cm hekwerk etc!)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Len_Stanley

HELP! Hengst springt overal uit (170 cm hekwerk etc!)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-13 19:47

Hallo!
Ik heb een nieuw paard op stal - zie hier: http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=145&t=1705085
Hij stond lekker in een box met uitloop/paddock ervoor, andere paarden ernaast (met draad ertussen, hengsten)
Zelfs in de box kon hij de andere paarden zien!!
Hij kwam op stal aan, ging alles goed, staat lekker op stal tot de avond.
Krijg belletje dat ze met 10 man bezig waren - paard blijft nergens staan zodra zijn buur hengsten hem vervelen (?) en er andere paarden of nog beter mensen langs komen springt hij uit stand (!!) gewoon over de 170 cm afschutting met stroom.
Dit gebeurd in de wei, op aparte paddock etc.
Gelukkig hadden ze Boxen (zonder dak, moest eerst iets boven op komen, anders ging hij daar ook uit) en staat hij nu alleen in de box met uitzicht op de anderen.
Dit was alleen niet de bedoeling, toch niet fijn alleen een box te kunnen.
Ik liet hem vandaag in de hal (bak) en was bezig met kruisje neerzetten, had de bak klep plus schuur/hal duur tot bijna (!!) het eind toegetrokken (klemde) en dat was bijna onmogelijk maar net toen ik even niet oplette sprong hij over de boarding door dat ene gat uit de hal naar andere paarden..
Kunnen jullie mij helpen? Weten jullie waarom hij dit nog meer doet? Hij knuffeld elk mens elk paard maar dit kan niet.. Springt uit stand 160/170 cm heel gevaarlijke dingen..
Alvast bedankt voor de hulp!!

_Reneee

Re: HELP! Hengst springt overal uit (170 cm hekwerk etc!)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 19:51

Ga je er mee dekken? Is hij goed gekeurd? Zo niet, castreren. Scheelt een hoop gezeik en dan zal hij ook minder naar andere paarden trekken.

switt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 19:53

Ik zou zeggen...ballen eraf :Y)

shagya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 19:57

Gaat een goed springpaard worden zo te lezen. :D

Len_Stanley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-13 19:58

Heb een "afspraak" met fokker/oude eigenaar die erg aan hun paarden en bijzonder aan deze hengst hangen - hem redelijk goedkoop gekregen, zal via de sport moeten lopen idd naar keuring en dan dekken..
Maar dit is ook geen toestand ja, castratie helpt tegen het trekken? Op stal zeggen ze dat word er niet beter van zo "is hij"

Len_Stanley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-13 20:00

Ik heb zelf geen belang bij een springpaard, had ik niet verwacht eerste instantie als dressuur paard gekomen.
Haha, nu toch maar beetje springen, en ik ben een schijterd geworden..

Joeri_AD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 20:01

Buiten het feit dat dit een heel vervelende situatie is, zou ik toch wel erg onder de indruk zijn dat hij zo hoog springt :D. Maar ik zou hem idd ook laten castreren.

Len_Stanley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-13 20:05

Lise_AD schreef:
Buiten het feit dat dit een heel vervelende situatie is, zou ik toch wel erg onder de indruk zijn dat hij zo hoog springt :D. Maar ik zou hem idd ook laten castreren.

De indruk komt pas later, geloof me, bij de afzet gaat alleen maar "ok die kan naar de slagt" met je door.. Haha maar dan gelukkig goed gesprongen..
Toch maar voorleggen met castratie, anders kan hij OF nooit op wei/paddock OF moet terug naar oude eigenaar, daar kwam hij helemaal niet buiten.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 20:07

Klinkt heel dom hoor, maar laat je hem wel eens vrij springen?

shagya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 20:11

eclair98 schreef:
Klinkt heel dom hoor, maar laat je hem wel eens vrij springen?

Dat doet ie uit zichzelf al. :D

Len_Stanley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-13 20:11

Heb ik vandaag gedaan, klein sprongetje, natuurlijk mega de lucht in.. sinds zondag op stal.. Weet niet of ze eerder wat gedaan hebben? Eerste instantie gingen we van dressuur paard uit en kwam van dressuur rijder/stal

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 20:14

Klinkt als of de hengst ook totaal niet alleen wilt staan.
Onze hengst sprong ook over hekken en draadjes heen.
Dit omdat hij zo graag bij die andere paarden wilde zijn.
Is er geen mogelijkheid om hem ergens bij te plaatsen?
En verder overal nog een extra stroom draadje boven op plaatsen?
En castreren is geen slecht idee haha.
Maar tot die tijd misschien het bovenstaande?

Len_Stanley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-13 20:17

Hij staat al bij andere paarden, alleen draad tussen.. Dan verveeld hij zich en wil andere, nieuwe paarden die langs lopen gedag zeggen, of mensen opdringerig knuffelen haha.
Misschien hoger bouwen? Anders?

shagya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 20:22

De omheining voor een hengst maak ik minimaal 2,20m.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 20:25

Kan me niet voorstellen dat hij zal stoppen met naar andere paarden toetrekken als hij gecastreerd wordt. Hogere omheining of een maatje erbij zoeken zijn in mijn ogen de enige mogelijkheden.

Len_Stanley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-13 20:26

shagya schreef:
De omheining voor een hengst maak ik minimaal 2,20m.

Ok!! Beter ja

Len_Stanley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-13 20:27

Anoeska27 schreef:
Kan me niet voorstellen dat hij zal stoppen met naar andere paarden toetrekken als hij gecastreerd wordt. Hogere omheining of een maatje erbij zoeken zijn in mijn ogen de enige mogelijkheden.

Klopt, we gaan het hoger bouwen en kijken dan!! Castreren is ja toch geen optie vanwege afspraak.. Verder ook 0 last

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 20:32

Kan je geen mini maatje voor hem zoeken en Indd een hogere omheining.

Paard van een kennis deed dit ook en die hebben op de rand van de omheining
Stroom naar binnen laten komen, idee als ze in een dierentuin voeren bij klim grage beestjes.

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 12:47

Len_Stanley schreef:
Lise_AD schreef:

De indruk komt pas later, geloof me, bij de afzet gaat alleen maar "ok die kan naar de slagt" met je door.. Haha maar dan gelukkig goed gesprongen..
Toch maar voorleggen met castratie, anders kan hij OF nooit op wei/paddock OF moet terug naar oude eigenaar, daar kwam hij helemaal niet buiten.

heeft hij niet gewoon een enorm energieteveel dan? of dat hij enorm hyper wordt van alle nieuwe paarden/ indrukken en gewoontes ed? is het niet een optie dat hij met een maatje een paar dagen in de bak kan staan, zolang daar niet gereden wordt? kan hij even lekker zijn energie kwijt en misschien wat tot rust komen.

Wijnanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 12:53

Waarom zet je niet gewoon een andere ruin of hengst bij hem? Toen mijn ruin nog hengst was stond er ook een ruin bij, zou niet weten waarom dat niet zou kunnen. Blijkbaar wil ie gewoon een maatje. Zal hem een stuk rustiger maken denk ik zo.

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 13:17

Wijnanda schreef:
Waarom zet je niet gewoon een andere ruin of hengst bij hem? Toen mijn ruin nog hengst was stond er ook een ruin bij, zou niet weten waarom dat niet zou kunnen. Blijkbaar wil ie gewoon een maatje. Zal hem een stuk rustiger maken denk ik zo.

Helemaal mee eens! Wat heeft een paard nou aan buur paarden met een draadje er tussen? Kan ie toch nog niks mee. Zet een ruin of andere hengst er bij, en kijk dan of hij het nog doet. Denk namelijk dat je daarmee al veel kan oplossen.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 13:23

Maak een hek met een schuine bovenkant eraan zoals ze dat ik de dierentuin bij de leeuwen en tijger verblijven doen.
Door het schuine deel wordt wordt het springen ontmoedigd, omdat er als het ware een dak boven het hoofd geboden wordt
/
l /3 (op deze manier zeg maar.)

Wijnanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 13:24

Monster_tos schreef:
Wijnanda schreef:

Helemaal mee eens! Wat heeft een paard nou aan buur paarden met een draadje er tussen? Kan ie toch nog niks mee. Zet een ruin of andere hengst er bij, en kijk dan of hij het nog doet. Denk namelijk dat je daarmee al veel kan oplossen.

Dat denk ik dus ook. Als ik m'n twee paarden apart zet blijven ze net zo lang bezig tot ze weer bij elkaar zijn, dan is de rust terug gekeerd, maar zolang ze gescheiden zijn blijven ze bezig. M'n hengst sprong toen ook over de omheining om bij m'n andere paard te zijn.

Blubje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 13:25

Als hij over dingen heen springt om bij andere paarden te komen lijkt het me toch duidelijk dat daar het probleem en de oplossing zit.

dots83

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 13:28

Kom maar brengen!!!!!!!!!!!!!!! :D 2 weken geleden ook hengst op stal gekregen die bij andere mensen de paddock uit was gesprongen, nu mag hij op concours springen :D