Schudden met hoofd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xAnthea

Schudden met hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-13 00:38

Hoi!

Ik heb me altijd wel afgevraagd waarom mijn pony dit doet. Elke keer als hij 's morgens buiten mag, begint hij te draven en zo'n draaibeweging met zn hoofd te maken. Als ik ermee ga spelen in de wei, doet hij dit ook. Als ik eten kom geven, doet hij dit ook.
Nooit lang hoor, mss 2-3 keer en dan stopt hij ermee. Ook als hij begint te draven, het is altijd in het begin van het lopen, eenmaal als hij dan aan het lopen is, loopt hij gewoon normaal.
Onder het zadel heeft hij dit niet.

http://tinypic.com/r/4sdtev/6

Nu in dit filmpje doet hij het langer omdat het andere paard er ook zo zot aan gegaloppeerd komt :))

Waarom doet hij dit? Gewoon uit blijdschap?
Niemand heeft er ooit iets van gezegd, maar onlangs waren we er eens over bezig en ik had er niet echt een antwoord op.

Sonador

Re: Schudden met hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 01:04

Die is gewoon heerlijk ondeugend.

Verdiep je eens in wat boeken over paardentaal, hun communicatievaardigheden zijn onwijs leuk!

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-13 01:08

Oh oke haha! Ja moet ik idd eens doen, maar helaas is tijd voor mij een probleem!
Nou, dan ben ik gerustgesteld haha :P Soms begon ik te denken dat het een aandoening was :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 10:24

Het is idd een vorm van enthousiasme en speelsheid maar het kan wel doorslaan naar zenuwtrek, maar dan doel ik meer als hij dit doet tijdens werken maar dat doet hij zo te horen niet :)

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-13 10:36

Nee hij doet het enkel in vrijheid. :)
Kan je zoiets afleren eigenlijk? Nee zeker?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 10:38

Nee want het is een natuurlijk reflex. Doet hij het ook als je met hem aan de hand loopt?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 11:20

paarden die dit doen zijn ongeduldig :D
ze doen dit meestal op een moment dat ze inderdaad net buiten komen,maar je ziet het ook wel vlak voordat er gevoerd wod of als ze spelen in de wei.
het is dus een uiting van ongeduld,door met het hoofd te zwaaien zeggen ze dus dat ze op dat moment er eigenlijk niet helemaal mee eens zijn.

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-13 12:22

Aan de hand, soms.
Als hij al een hele dag buiten staat en ik ga er dan aan de hand mee lopen, doet hij dit niet, maar als hij niet heeft buiten gestaan wel.

@ellepel: Dat kan ook wel kloppen, ja. Meneertje is vaak ongeduldig _O-

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 14:09

:D
nou en met die zwaaibeweging maakt hij dat dus duidelijk.
op zich niet erg, probeer wel ervoor te zorgen dat hij dit niet doet,want het is wel een teken dat hij er niet blij mee is.
je zegt zelf al dat hij het vaker doet als hij niet buiten geweest is ,dus kijk of hij er meer uit kan,dan verdwijnt dit gedrag vanzelf wel :j

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-13 14:42

Hij staat enkel 's nachts binnen hoor. Alleen met het vriesweer heeft hij soms hele dagen buitengestaan.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 05:29

Om nog even terug te komen op het omslaan in een tic dat ik hier heb gelezen, ik denk niet dat je daar bang voor moet zijn. Meestal wordt zo'n tic veroorzaakt door bvb het oefenen in achterwaarts te gaan voor een van de eerste keren in het leven van het paard en daarbij te veel druk zetten of de druk te lang vasthouden, waardoor het paard gaat schudden en door het schudden van de achterwaartse druk afgeraakte (wat later is dit ook nog mogelijk met dezelfde oorzaak, maar meestal gebeurt dat als het paard tijdens het opleren zo'n ervaring heeft). Het paard leerde dus in dat geval dat schudden het juiste was want dat zorgde voor het wegvallen van de druk.
Ook een geestelijk mankementje kan zoiets tot gevolg hebben (gebeurt bijna nooit).

Verder ken ik van echt hoofdschudden (bij elke druk op het hoofd gaan hoodschudden) geen oorzaken. Ik denk dus niet dat dat een gevaar oplevert in jou geval.

goldenjagger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 22:39

volgens mij is het niet zo'n heel groot probleem. hij vind het meschien wel gwn fijn.

(de pony van mijn manege doet het altijd als ik z'n hoofdstel om moetd doen, hij heeft dan geen zin :P )

Linsey93

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 22:43

niks bijzonders is lekker frissigheid. sommige doen het helemaal niet of zelfden sommigen standaart maak je geen zorgen bij mij op het werk doet 3/4 van de paarden het als ze even los naar buiten gaan

m_maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 22:53

xAnthea schreef:
Hoi!

Ik heb me altijd wel afgevraagd waarom mijn pony dit doet. Elke keer als hij 's morgens buiten mag, begint hij te draven en zo'n draaibeweging met zn hoofd te maken. Als ik ermee ga spelen in de wei, doet hij dit ook. Als ik eten kom geven, doet hij dit ook.
Nooit lang hoor, mss 2-3 keer en dan stopt hij ermee. Ook als hij begint te draven, het is altijd in het begin van het lopen, eenmaal als hij dan aan het lopen is, loopt hij gewoon normaal.
Onder het zadel heeft hij dit niet.

http://tinypic.com/r/4sdtev/6

Nu in dit filmpje doet hij het langer omdat het andere paard er ook zo zot aan gegaloppeerd komt :))

Waarom doet hij dit? Gewoon uit blijdschap?
Niemand heeft er ooit iets van gezegd, maar onlangs waren we er eens over bezig en ik had er niet echt een antwoord op.

Mijn jaarling doet echt precies het zelfde ik ga dit topic even volgen

hannahaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 23:10

Mijn paard doet dit ook wanneer ze de paddock in gaat. Wat heerlijk die herkenning, heb nog nooit een ander paard gezien die het ook doet.

nazdarr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 09:46

Weet iemand dan mischien ook waarom mijn pony een 'tik' heeft met zijn hoofd?
Als hij buiten staat of wanneer ik hem rijd of longeer, tikt hij met zijn hoofd en dan niet zo'n draaibeweging.
hij gooit zijn hoofd een stukje omhoog en 'tikt' zijn hoofd weer naar beneden.
hij doet dit sinds een paar weken.

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 23:46

De pony van mijn vriendin doet ut ook wel eens, voornamelijk als hij bij de wei staat en losgeklikt word. Hij springt weg in galop en maakt precies dezelfde bewegingen met zijn hoofd.
Ik vind het een herkenning uit het feit dat hij donders ondeugend is :P onder het rijden doet hij het ook wel eens, heel af en toe even een lekker kliermomentje tussendoor op dat moment is hij wel te corrigeren. Dus ik denk dat ze het gewoon doet uit lekker dwars en maf

Beagle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 00:00

Mijn paard doet dit ook. Meestal uit ondeugendheid of als er iets gebeurt wat ze niet verwacht had, als overspronggedrag

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-13 17:17

Nou, ik ben blij & opgelucht dat ik merk dat er toch wel wat paarden zijn die dit doen! :)

Lottie00

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 19:53

Mijn shettie doet dat ook altijd :D, meestal is het enthousiasme.
Maar het kan natuurlijk ook wel eens ondeugendheid zijn.

x_chris_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 22:56

Mijn pony deed dit ook als ze net in de wei stond! Ziet er echt schattig uit als je weet dat het speelsheid/enthousiasme is.