Hoe doen merries voor hun hengstigheid?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Gerritt

Hoe doen merries voor hun hengstigheid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-13 21:39

Hallo bokkers.
Dit is de eerste keer dat ik een eigen paard heb en het gaat toppie. Alleen de laatste tijd is mevrouw een beetje chaggie, snel op haar teentjes getrapt en soms wat vervelend.
Beetje dwars of zo. Mijn instructrice zei dat het best wel eens kon zijn dat ze hengstig gaat worden.

Is de periode net voor het hengstig worden net als bij mensen dat ze een nogal kort lontje hebben, beetje chaggie etc etc. ?

Het paard is verder helemaal in orde, en is van zichzelf soms ook nogal een tuttebel.
Vroeg het me alleen af, lijkt me dat dit voor ieder paard weeer anders is aangezien ik ook wel verhalen lees van merrie's die soms amper berijdbaar zijn als ze hengstig zijn maar... over het algemeen?

Groetjes

_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 21:00

Mijn ervaring is inderdaad dat dit verschild per merrie. Ik heb een merrie gereden die sneller afgeleid was tijdens het rijden en wat knorriger kon reageren. Bij een andere merrie had ik er totaal geen 'last' van.

mooney1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 21:04

Verschilt echt veel hoor.Wij hebben verschillende merries staan en de een is echt sjachie en kan weinig hebben terwijl onze tinkermerrie niets laat merken. Sterker nog in de drie jaar dat ze bij ons is is ze maar 1 keer zichtbaar hengstig geweest toen er een tinkerruin kwam logeren :+

GyTHaNa

Re: Hoe doen merries voor hun hengstigheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 21:16

Ik heb een haffie die er wel wat van laat merken. Niet echt veel ofzo maar ze is dan wat fitter. En als je dan in galop gaat begint ze te bokken zo van: "Ja ik ga wel!" De laatste tijd merk ik het gelukkig steeds minder. Ik denk dat het ook komt doordat het weer wat beter word. "Hoop ik"

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 21:53

Mijn meisje is de eerste dag wat onrustig en wat slomer met rijden. Ze wil eigenlijk alleen maar met andere paarden bij elkaar staan en teuten :D Ze is wel prima te rijden. De rest van de hengstigheid gedraagt ze zich normaal, behalve dat ze wat plakkerig is met andere paarden.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 09:24

Is inderdaad erg verschillend. Hier staan 2 merries eentje laat het zeer duidelijk merken. Die kan weinig hebben van andere paarden tegenover mensen merk dat niet zo zeer. Maar tegen paarden is ze dan echt niet te genieten en mogen niet te kort in de buurt komen op 1 ruin na.
Mijn eigen merrie merk je helemaal niets van het valt alleen af en toe op in de wei dat ze met der kont voor een ruin staat te draaien maar in de omgang geen last van.

Ladypronk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 09:42

Die van mij is een paar dagen sjachie en daarna een paar dagen niet vooruit te branden (handig op wedstrijd := ) verder is ze wel goed handelbaar hoor. Ze slaat of bijt niet, alleen uit haar humeur...

Mariska_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 09:45

Ik heb een merrie die echt haar dagen dan niet heeft.. fel op mijn been, of helemaal niet reageren. Niet willen buigen om mijn been. Het voelt als of ik dan op een kameel zit ofzo.. ;-)

Ze kan er niets aan doen, ze heeft gewoon echt last van zichzelf dan dus ik leg me er maar bij neer en ga haar dan longeren of ze heeft vrij.

Dit scheelt ons een hoop frustratie en verdriet..

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 09:45

Maar iedereen die nu reageert, hebben jullie het nu over VOOR de hengstigheid of TIJDENS? Ik merk vlak voor de hengstigheid namelijk helemaal niks aan mijn merrie, maar als ze eenmaal hengstig is, sjonge jonge. :') Ze wil het liefst de hele tijd met haar hoofd in je nek liggen, en haar oogjes staan op standje 'soep', en elke twee seconde pist ze.. Maar mijn merrie wordt ook niet op vaste tijden hengstig, ze wordt hengstig als ze potentieel-relatie-materiaal ziet, en JA dat kunnen ook andere merries zijn. :')

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 09:47

Voor de hengstigheid is ze al een schatje en word ze 'sloom'.
Daarna komt al snel de hengstigheid haha

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 09:50

mijn ene dame merk je niets aan als ze hengstig is, de andere is een dag of twee van te voren driftig en luidruchtig. Verschilt net als mensen per dier

Mariska_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 09:54

als ze hengstig wordt heeft ze echt last van haar lijf, als ze hengstig is gaat ze pissen en slaan naar mijn been. Hier rij ik dan altijd wel doorheen..

Clown_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 09:57

Verschilt sterk.Van te voren merk je niets.Maar tijdens wel.Vooral sommige ruinen moesten maar maken dat ze weg kwamen.En Veel plassen Chagrijniger en ongeduldiger zijn,dat is allemaal heel herkenbaar haha.En die ik heb gereden was wat ouder.maar die werd ook nog goed hengstig,Tijdens het rijden begon ze zich een beetje ''aan te stellen'' heel heftig reageren op het been bv.

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 13:08

Hier verschilt t ook sterk per paard. Sommige Blijven liever op wei dan dat ze mee komen om gepoetst en gezadeld te worden maar aan andere merk je t pas als ze echt hengstig zijn.
Een van de merries krijgt echt nukken en probeert regelmatig te slaan onder het zadel.

Ik zou inderdaad gewoon door blijven rijden en gewoon blijven corrigeren (met in je achterhoofd natuurlijk wel de achterliggende reden voor dr gedrag). Ik kan me voorstellen dat, wanneer je niet rijdt en gewoon alles toestaat dat ze dan opeens alleen nog maar hengstig moet worden en nooit meer normaal gedrag vertoont.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 09:29

Zoals al door meerdere gezegd: dat is per merrie verschillend. Toen ik zelf nog een merrie had, werd deze juist heel aanhankelijk. Wilde voortdurend kroelen, maar was daarentegen ook weer heel meewerkend als ik wat van haar vroeg. Zolang ze daarna maar weer suf geknuffeld werd. De merries die ik nu train, zijn ook allemaal anders. De ene is snel afgeleid, de ander druk, etc. En inderdaad: daarna volgt de echte hengstigheid met het bekende plassen...

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 21:07

Sodeletuut schreef:
Maar iedereen die nu reageert, hebben jullie het nu over VOOR de hengstigheid of TIJDENS? Ik merk vlak voor de hengstigheid namelijk helemaal niks aan mijn merrie, maar als ze eenmaal hengstig is, sjonge jonge. :') Ze wil het liefst de hele tijd met haar hoofd in je nek liggen, en haar oogjes staan op standje 'soep', en elke twee seconde pist ze.. Maar mijn merrie wordt ook niet op vaste tijden hengstig, ze wordt hengstig als ze potentieel-relatie-materiaal ziet, en JA dat kunnen ook andere merries zijn. :')

hahaha wat schrijf je dat leuk :))
Wat mij betreft gaat het om tijdens de hengstigheid. Ik merk niets voor de hengstigheid. "ineens" is ze hengstig. Belangrijkste is dat ze bij haar vriendjes wil staan (en dan heeft ze ook zeker de voorkeur voor merries!) en het beste laat ik haar er eerst bij voordat ik ga rijden, dan is ze rustiger. Op een vorige stal heeft ze een keer een paard geclaimd: ze schermde deze dominante merrie van iedereen af en deed heel bezitterig. De liefde was niet wederzijds; dominante merrie gaf haar een rotschop met als gevolg grote bult op haar borst. Mijn merrie leerde daar overigens niets van. Ik heb daarna zoveel mogelijk het contact met de dominante merrie vermeden in de hoop dat de vriendschap wat zou verwateren. Hoe meer afstand, hoe beter het ging.

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 21:09

dit verschilt echt per paard. het kan inderdaad zo zijn dat ze hengstig word...
de merrie waar ik wel eens op rijd word JUIST heel lief wanneer ze hengstig is, de rest van de tijd is ze ronduit een kreng :')

EDIT: net voor haar hengstigheid word ze ietsiepietsie milder, daaraan merk je dat ze hengstig wordt.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 09:55

Mijn vorige merrie liet de hele wereld weten dat ze hengstig was, maar was verder gewoon te rijden, deed daar geen stap moeilijk over. Huidige merrie moet je naast een hengst zetten en als je dan geluk hebt, zie je dat ze hengstig is. Soort ruin in merrieverpakking maar wel net genoeg een muts om toch een echte merrie te zijn.

Ik kende een merrie die was ronduit levensgevaarlijk, behalve als ze hengstig was. Dan kroop ze het liefst in je, als dat had gekund. Dat paard heb ik op die manier geleerd dat ik aardig was; kostte me wel een paar kilo wortelen, maar de boodschap was duidelijk }>

Aroha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 11:10

Ik heb een merrie gekend waar je heel erg aan merkte dat ze hengstig was, maar van te voren merkte je niets aan haar. Interessante vraag! Misschien verschilt het idd wel per paard/pony! ;)

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 11:15

Ik heb eens een merrie gekend die echt over der toeren was tijdens de hengstigheid, de dagen daarvoor begon het al met niet laten opstappen, heel erg schreeuwen als er ook maar iets aan haar zat.
Het werd zo erg dat we er een da bij hebben gehaald en die adviseerde om Bronscur van Simicur te geven. Nu is ze gelukkig is ze nu een stuk rustiger en kalmer.

Mylou_milou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 11:52

Ik denk ook dat het veel scheelt per paard. Bij mijn pony merkte ik het heel goed, en bij mijn paard merk ik niets.

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 13:25

ikke schreef:
Mijn vorige merrie liet de hele wereld weten dat ze hengstig was, maar was verder gewoon te rijden, deed daar geen stap moeilijk over. Huidige merrie moet je naast een hengst zetten en als je dan geluk hebt, zie je dat ze hengstig is. Soort ruin in merrieverpakking maar wel net genoeg een muts om toch een echte merrie te zijn.

Ik kende een merrie die was ronduit levensgevaarlijk, behalve als ze hengstig was. Dan kroop ze het liefst in je, als dat had gekund. Dat paard heb ik op die manier geleerd dat ik aardig was; kostte me wel een paar kilo wortelen, maar de boodschap was duidelijk }>

net zo een als waar ik het over had. al is levensgevaarlijk misschien weer een stapje verder. merrie bij ons op stal is echt geen pretje! in de stal is ze echt een enorm kreng. ik ga er niet naar binnen. en door sommige personen laat ze zich ook niet rijden (ofja, opstappen). Als je er eenmaal op zit is ze lief. gek beest.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 18:05

tijdens de hengstigheid is mijn merrie wel iets meer afleid en roept naar de andere paarden (die dan nog op stal staan). Verder merk ik met rijden niks.
Wel is zo iets socialer naar andere paarden. Normaal staat ze altijd alleen, los van de rest en bemoeit zich niet met de anderen. Als ze hengstig is vindt ze toenadering van anderen ineens wel prima, ook van andere merries...