Normaal dominante merrie, word nu uit kudde gejaagd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

merries

Normaal dominante merrie, word nu uit kudde gejaagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-13 20:33

Wat is er hier aan de hand? Het is een heel rare situatie vind ik zelf...
Ik heb mijn merrie vandaag verhuisd naar een andere stalling. Ze staat daar in een paddock paradise van 1,5 ha met 3 andere paarden waarvan 1 merrie en 2 ruinen. Die ene merrie is leidende en een van de ruinen is nogal laat gecastreerd en lijkt zowat de verdedigende 'hengst' te zijn. Het 3e paard, ook een ruin is laagste in rang.
Mijn merrie zelf is tot nu toe waar ze ook stond, met eenderd wel paard altijd de leidende merrie geweest. Ik heb haar nu 8 jaar en eerst stond ze op een weidepension, steeds met 1 soortgenoot erbij. Het was daar komen en gaan van paarden en eigenaren dus hebben er op die 7 jaar tijd wel 8 paarden bij gestaan van verschillende leeftijden, geslacht, ras en grootte.
Steeds was zij de leidende merrie en bepaalde zij wanneer er gegeten en gedronken werd en andere paarden moesten altijd wijken als zij eten wou of aandacht van mensen.
Daarna is ze naar een andere weide verhuisd waar ze bij 2 andere merries stond van 4 en 5 jaar oud. Ook hier was ze meteen de leidende merrie.
Vandaag kwam ze aan op haar nieuwe thuis en ze mocht even apart in een paddock. Ze kon wel naar de rand van de weide gaan waar de andere paarden stonden maar dat deed ze niet. Uiteindelijk heeft de mevrouw van het pension de verdedigende ruin bij haar gelaten.
Ze is meteen zijn richting uitgelopen en gaan snuffelen aan elkaar met de nodige piepjes en uitslaande benen. Ze heeft paar keer heel fel van zich afgebeten, bokken naar hem etc. Zij was ook degene dat steeds terug naar hem liep.
Daarna ook de leidende merrie en de andere ruin erbij gelaten. Was redelijk chaotisch, paarden begonnen door elkaar te rennen. De dominante merrie en mijn merrie hebben heel lelijk naar elkaar gebokt. De onderdanige ruin was wel meteen duidelijk dat zij boven hem zou komen te staan.
Uiteindelijk zijn ze met hun vieren gaan grazen en ik was er gerust in. Ik was ondertussen bevroren dus naar huis gegaan om op te warmen en iets te eten.
Toen ik later op de dag terug ging, leek er iets veranderd. Ik zag het meteen toen ik nog maar aan de stalling aan kwam. De 3 paarden stonden in een hoekje van de weide en mijn merrie helemaal in de andere hoek van de weide. Ik ben blijven observeren en merkte op dat mijn merrie steeds van op een afstand begon te hinikken naar de andere en af en toe op de grond sloeg en stond te schrapen. Maar de andere reageerden niet. Als ze toenadering zocht, joeg de verdedigende ruin haar steeds uit de weide. Elke keer op nieuw! En ze liep echt als een bang paard weg.
De dominante merrie keek niet eens om naar haar.
Naar de laagste ruin ging ze vaak naar toe en dan begon ze weer te slagen en piepen en de ruin durfde niet echt iets terug te doen.
Ik ben nog heel lang blijven kijken en die ene ruin bleef haar maar wegjagen.
Toen de eigenaresse van die ruin in de binnenpiste ging werken en de eigenaar van de laagste in rang in de buitenpiste, stond mijn merrie dus alleen met de dominante merrie en ik dacht 'dit is haar kans, als ze het kan uitvechten met deze merrie, is het opgelost' maar jammer genoeg ging dat niet zo. De dominante merrie had eerst geen oog voor haar en als mijn merrie naar haar toe wou gaan, joeg ze ze ook uit de weide. Mijn merrie ging wel steeds terug maar dan stonden ze op grote afstand van elkaar. Als mijn merrie dichter wou gaan, liep de leidster de andere kant van de weide op alsof ze helemaal niets te maken wil hebben met mijn merrie.
Nu vind ik het heel raar dat ze 's morgens zo van haar heeft afgebeten en in de namiddag ineens wegloopt als een bang paard en niet word toegelaten in de kudde.
Wat is er hier toch gaande? Vinden ze mijn paard raar? Moeten ze haar niet?
Was mijn paard te agressief en word ze daarom uitgesloten?
Ik weet wel dat dit nog maar dag 1 is en alles nog kan veranderen maar ik vind het gewoon verontrustend dat ze de hele tijd de kudde word uitgejaagd.
Het is niet dat ik per se wil dat ze leider word of niet de laagste in rang is, maar ik snap het gedrag van de paarden niet goed en vraag daarom jullie hulp om even mee te denken. Misschien zitten hier wel mensen die dit herkennen of een mogelijke theorie voor deze situatie hebben. En ik hoop ook gewoon dat dit niet blijvend is want moet niet leuk zijn, zo steeds uit de kudde gejaagd worden...
Wat denken jullie?

Martine

Re: Normaal dominante merrie, word nu uit kudde gejaagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 20:34

3 dubbel topic, hier een slotje.