Paard laten wennen aan stapmolen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Monster_tos

Paard laten wennen aan stapmolen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-13 17:09

Hallo Bokkers!

Saga (en ik) verhuizen binnenkort naar een nieuwe stal waar ook een stapmolen beschikbaar is.
Hier wil ik zeker gebruik van gaan maken. Maar hoe laat je een jong paard hier aan wennen?

Ik ben echt totaal stapmolen leek, heb ze in werking gezien. Maar nog nooit een eigen paard er in gehad of ingesteld etc.

Saga is 3,5 en ben hem op het moment aan het zadelmak maken.

amies100

Re: Paard laten wennen aan stapmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 17:15

Mijn 3,5 jarige gaat ook pas sinds een paar maanden de stapmolen in. Staleigenaar heeft hem er gewoon ingezet en na 2x wisselen (omdraaien) had hij het al door. Stelt niets voor.....
door het te doen leert hij het.

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-13 17:25

Die liep dus niet zelf mee? Ben bang dat ie in paniek raakt en de boel compleet sloopt!
Saga raakt alleen nooit ergens van in paniek, dus zal wel wat meevallen. Maar toch..

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 17:28

Als hij van z'n eigen koel tussen de oren is nergens druk om maken!
Als je een pipo hebt die van elk wegwaaiend blaadje de benen neemt, ja dan heb je een andere strategie nodig!

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 19:53

Zou er voor zorgen dat er een paard voor hem en een achter hem staat
En dan de eerste keer alleen laten stappen en er bij blijven dan komt het vast goed!

Cor__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 19:57

Inderdaad doe er nog een paar andere paarden bij in de stapmolen die al bekent zijn met de stapmolen. Het komt dan vast wel goed. Je paard leert het zo waarschijnlijk snel hoor :j

amj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 19:57

Gewoon erin zetten, tegelijk met een ander paard. Ze hebben het zo door.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 18:17

Mijn paard is al wat jaartjes ouder maar heeft onlangs ook voor het eerst een stapmolen gezien. Ik ben rondjes mee gaan lopen. Ze bleef steeds stilstaan om te snuffelen en schrok dan erg als ze het hek tegen haar kont aan kreeg. Het wisselen snapte ze ook niet, toen ze het hek op zich af zag komen ging ze paniekerig achteruit lopen ipv omdraaien. Ik heb absoluut geen bang of schrikkerig paard en als ik haar niet begeleid had was ze er vast ook wel achter gekomen hoe het werkt, maar ik vind het wel zo eerlijk om haar enige ondersteuning te bieden.
Een rustig zelfverzekerd paard voor haar laten lopen is prima, zet bij mijn paard geen dominant paard achter haar want dan voelt ze zich opgejaagd en wil gaan rennen of naar het paard achter haar gaan bokken. Niet echt relaxed.
Overigens ga ik de stapmolen nagenoeg niet gebruiken. Ik vind het erg saai voor mijn paard en kan haar ook wel op een leukere manier trainen.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 18:19

Paard in de stapmolen gezet met 2 andere paarden. Klaar, ging prima.
Wel even bij blijven staan om te kijken of ze het 'draaien' ook snapte en of ze door bleef lopen (stemhulp gebruiken).