Bang paard, wat te doen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Eyecatcher_

Bang paard, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-13 13:48

Hallo,
Bij ons op stal staat een pony die erg veel angst toont, niet alleen onder het rijden maar ook in de stal. Als je bijvoorbeeld je hand uitsteekt om hem te aaien, springt hij achterin de stal en trilt helemaal. Ook hapt hij naar je als je langs loopt, maar gaat dan direct weer terug achterin zijn stal. Hij lijkt dit echt uit angst te doen.
Onder het zadel draait hij al door als ook maar iets aan de teugels zit. (Hij is helemaal nagekeken, dus ook de rug en de mond, en hij is helemaal gezond.)
Hij begint te steigeren en te bokken en draait zijn ogen weg. Als hij dan weer stil staat trilt hij helemaal en kan niemand in zijn buurt komen.

Ik ben niet de eigenaar van deze pony, maar ben toch wel benieuwd hoe jullie dit aan zouden pakken.
Wat zou je kunnen doen om zo'n pony weer rustig te krijgen?

Anoniem

Re: Bang paard, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 14:00

Tja, als je niet de eigenaar bent heeft het weinig zin om tips te geven lijkt mij ..
Verder zou ik op zo'n paard al helemaal niet gaan rijden... gek toch hé, dat als het dier al schrikt als je een hand uitsteekt, en bijt uit angst/verdediging, dat die raar gaat doen onder het zadel .. Snap echt niet dat mensen niet zien dat het geen zin heeft om op zo'n dier te kruipen. Eerst maar eens vanop de grond oplossen, vertrouwen opbouwen en dan stap voor stap verder, als je daar al geraakt (want bij sommige dieren zit het jammer genoeg heel erg diep).

littlegun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 14:02

Ik zou niet meer op de pony rijden.
Eerst maar eens een tijd het vertrouwen terug winnen.
En dan het langzaam en voorzichtig weer oppakken onder het zadel.

Sannevanzijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 14:07

Ik zou inderdaad eerst de focus leggen op vertrouwen. Het dier proberen te leren op en om stal dat mensen niet eng zijn. Eerst met 1 persoon dan ook met anderen. Iemand anders in een ander topic gaf al een leuke tip daarvoor: Leg wat fruit oid neer en vraag vaste mensen op stal om telkens als ze langs de stal komen haar wat aan te bieden.
Vertrouwen winnen bij een dier met zoveel angst kost veel tijd en geduld. Pas als het dier rustig is op stal en zich goed laat benaderen, poetsen en rond de stal verplaatsen zou ik wat gaan werken met haar. Maar zeker nog niet onder het zadel. Dat pas als er echt geheel sprake is van vertrouwen.

markeuro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 17:31

Je moet weer een goede basis opbouwen met het paard, zodat het paard vertrouwen in je krijgt, laat het paard zelf naar je toe komen en ga niet op het paard af. Als je meer wil weten, moet je maar een privéberichtje sturen!

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 19:39

heel langzaam en voorzichtig zijn vertrouwen winnen, en voorlopig niet rijden.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 22:36

Jammer dat het dier wel bereden word, of dat er pogingen worden gedaan.. Dit bevestigd enkel maar meer wantrouwen wat je natuurlijk niet wilt in deze situatie..

Dus terug naar de basis, niks willen en niks eisen, maar happen is ten alle tijden gewoon niet toegestaan..

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 13:28

Tjaaa ik sta hier niet bekend als de meest zachte, maar ook ik zou hier zeker zeggen, niet meer op dit paard rijden tot je een redelijk goede band met dit paard kan opbouwen vanaf de grond.
Het is heel normaal dat je problemen ondervind tijdens het rijden als het op de grond al niet meer lukt.
Onbegrijpelijk dat er mensen zijn die er dan toch willen opklimmen.

Rumina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 10:25

Terug naar de basis, aaien, knuffelen, grondwerk

lyanne_sanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 10:35

Zon pony staat ook bij ons op de mamege. Alleen de eigenaar kreeg haar te pakken in de stal.
Ik ben er een jaar of 3 mee begonnen om haar vertrouwen te winnen en ik kan alles met haar. Overigens veel meer mensen kunnen nu wat met haar. Ik had het voordeel dat ze een lage stal had (bedoel zon soort opfok stal) dus daar ben ik voor kan zitten. Niks doen, alleen zitten. Dat heb ik een tijd elke week gedaan (ik kwam alleen op dinsdag dus erg hard ging het niet) maar uiteindelijk merkte ik dat ze het minder erg begon te vinden. Elke keer als ik wegging gooide ik een snoepje in haar voerbak. Toen ze dit doorhad overgestapt naar snoepje uit de hand. Zou daar eerst mee bwginnen. Als hij je dan genoeg vertrouwt voor dat snoepje kun je beginnen met een halster/poetsen/knuffelen. Maar al je bewegingen langzaam doen en veek belonen.
Nu, 3 jaar later, kunnen sommige kinderen van de les gewoon haar stal in, halster om en op de poetsplaats zetten. Ze kan voetjes geven en ik mag alles poetsen en zelfs oren uitknippen.

Er is hoop! Je moet alleen wel veel geduld hebben :)

DideH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 16:21

Ik zou ook eerst vanaf de grond het vertrouwen op bouwen en het rijden even achterwegen laten. Ik zou bijvoorbeeld gewoon in de wei gaan zitten op de grond een klein stukje bij de pony vandaan en hem zelf laten kiezen of hij dichterbij wil komen of niet. Zo heb ik ooit eens ruim een uur bij een bange shetlander in een weitje gezeten, die zich niet wilde laten pakken, en uiteindelijk kwam ze toen stapje voor stapje dichterbij. Eerst gewoon aan me laten ruiken zonder me ook maar te verroeren, gewoon niks willen op dat moment, luisteren naar wat de pony wil, niets forceren.
Wat ook nog wel eens wil helpen is de pony niet recht in zijn ogen aankijken, dat kan overkomen als een bedreiging omdat roofdieren dat ook doen. En dat is nou net wat je niet wilt, dat ze je zien als roofdier :=

Lotusje555

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 19:02

Ik zou proberen vertrouwen met het paard op te bouwen, bij de stal staan en tegen hem praten, knuffelen en alles gewoon heel rustig en voorzichtig aan doen. In iedergeval niet rijden, tot dat hij wat meer vertrouwen in je heeft. Als het paard vertrouwen heeft in jou gaat het rijden ook beter en zal het paard meer ontspannen.