Verzet onder het zadel

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sannevanzijl

Verzet onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-13 11:01

Hallo allemaal

Ik werk nu met een paard dat zeer lange tijd niets heeft gedaan. En dan bedoel ik jaren. Het is een dominante ruin van ongeveer 15 jaar. Hij is ingereden in 2002 en heeft toen enige tijd op een manege gelopen. Daar had hij de neiging om naar achteren te trappen tijdens het rijden. Als de instructeur even niet oplette dan ging hij los. Door omstandigheden heeft het dier lange tijd niet gewerkt en vrijwel uitsluitend op het land gestaan. Voor hij op de plek kwam waar hij nu staat heeft hij ook een maand in zijn box opgesloten gezeten omdat de nieuwe eigenaar van de manege bang van hem was.

Hij staat sinds januari dit jaar op zijn nieuwe stek, en het is de bedoeling dat hij wordt opgevoed zodat hij op de manege mee kan draaien. Eigenlijk is dit een beetje zijn laatste kans, want als we zijn gedrag niet kunnen verhelpen dan willen we hem geen leven aandoen waarbij hij van handelaar naar handelaar gaat.

Punt is dat het in de omgang een heel fijn dier is. Speels, nieuwsgierig, werklustig. Hij heeft een ferme hand nodig want hij is wel wat dominant. Maar hij is volkomen eerlijk. Op en om stal is hij erg braaf. Je kunt heb zonder problemen laten wijken voor druk. Met je pink kun je hem omzetten.
Als je los werkt met hem in de bak is hij ook braaf. Hij respecteert meestal je eigen ruimte. Maar soms niet waarbij ik het idee heb dat dit meer met lompigheid te maken heeft dan met gebrek aan respect.

Het werken aan de longe ging vanaf het begin goed gezien zijn achtergrond. Hij kon eerst nog geen 5 minuten werken zonder buiten adem te raken. Inmiddels kun je gerust een half uur werken met hem zonder problemen. In het begin viel hij erg naar binnen, maar dat was gauw over. De progressieve tempo wisselingen doet hij goed. Gas terug is lastiger maar hij begint steeds beter te luisteren naar de stemcommando's.

Onlangs zijn we beginnen werken met elastieken om heb te vragen beter onder te treden en meer voorwaarts neerwaarts te laten zien. En hij gaat echt met sprongen vooruit. Dat merk je zelfs op stal, want in het begin kon je zijn achterhoeven amper uitkrabben zo stijf was hij. Nu kun je zonder problemen de benen laten optillen voor noodzakelijk onderhoud.

Al met al gaat hij dus met sprongen vooruit. Hij laat zien dat hij het waard is om moeite voor te doen en hij werkt zelf ook graag. Maar nu het echte probleem: onder het zadel gaat het mis. Hangen, opsteigen, stappen is allemaal geen probleem. Hij zwabbert wel nogal in stap maar geen enkel verzet. Echter in draf gaat het mis. Wanneer je hem wilt laten wenden of op de volte brengen en je gaat beenhulpen inzetten dan ontploft hij als het ware. Eerst probeert hij acheruit te gaan. Vervolgens als dat niet lukt komt hij van voren wat omhoog om vervolgens keihard naar achteren te trappen. Een soort mini rodeo. Ik heb er nu 2 keer afgelegen waarna hij niet aan de sjees gaat of zo maar een beetje schaapachtig toekijkt alsof hij wil zeggen "wat doe jij nou weer". Nou denkt een paard natuurlijk niet zo, maar ik heb niet het idee dat het gemenigheid is.

Ik heb een aantal theorieën:

1. Wat volgens mij goed zou kunnen is dat hij vroeger een blokkade heeft gehad, pijn, en daardoor dit gedrag is gaan vertonen. Hij heeft inmiddels geleerd dat dit een goede manier is om ruiters weg te krijgen en zet dit gedrag voort
2. Hij heeft een blokkade of pijn
3. Hij is niet in balans (natuurlijke scheefheid) en hij doet dit omdat hij zich onzeker of ongemakkelijk voelt. Hij vind wat van hem gevraagd wordt moeilijk
4. Hij is 1.83 m hoog en heeft een vrij hoge wervel kolom en een enorme schoft. Wellicht heeft hij door slecht passend tuig slechte ervaringen onder het zadel gehad.

Misschien is het ook wel een combinatie van bovenstaande. Ik heb zijn rugwervels gecontroleerd door druk uit te oefenen maar daar laat hij geen enkel teken van ongemak of pijn zien. Zijn stijfheid is nu grotendeels weg. Hij verzet zich niet tegen het zadel aan de longe en ook niet bij op/af zadelen of opstijgen. Ik weet niet goed hoe ik nu verder moet. Ik heb geen routine genoeg om zijn capriolen uit te zitten om te zien of hij er dan mee ophoud. En bovendien ben ik mama van 2 kinderen en werk als eigen baas dus gebroken ledematen kan ik me niet permitteren.

Waar hij staat zijn veel mensen sceptisch over zijn mogelijkheden. "Dat wordt nooit wat", "je verdoet je tijd", "zo'n beest hoort hier niet", etc. Maar daar ben ik het niet mee eens. Het is echt een leuk, lief paard en als we dit probleem kunnen verhelpen weet ik zeker dat het een van de favorieten wordt. Ik wil niet dat hij naar de slager moet omdat hij zijn brood niet kan verdienen of om een leven van "van-handelaartje-wisselen" te voorkomen. Dat verdiend hij niet. Als je nagaat hoe lang hij niets heeft gedaan is het verbazingwekkend hoe goed hij het nu na 2 en halve maand doet...

Wie heeft tips, ideeën suggesties waar ik wat aan heb?

Groetjes
Sanne

oOliesjeOo

Re: Verzet onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 11:12

Jeetje wat een verhaal!!

wat je natuurlijk ook nog kan proberen is de osteopaat erbij halen. wat ik zo uit he verhaal haal is dat hij helemaal door het lint gaat op het moment dat het zadel erop gaat en je wil gaan rijden. het kan natuurlijk best zijn dat er in zijn buik ergens iets fout ziet wat je zo op het blote oog niet kan zien.
Of wellicht zit er iets in zijn gebit niet goed?

heel veel succes ermee!!!

daniquexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 11:14

ik zou inderdaad actie ondernemen, het kan ook gaan om iets heel kleins waar hij gewoon last van heeft,
of in het verleden inderdaad, dat je paard het niet meer vertrouwt..
ik hoop dat er een conclussie uit komt!

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 11:16

Ostheo of craneo sacraal therapeut inderdaad.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 11:19

Als je toch een blokkade vermoed is het verstandig om een osteopaat bij te halen.
Als je vermoed dat om het aangeleerd gedrag gaat, is het verstandig om iemand erbij te halen die veel ervaring heeft in gedragsproblemen.

Maar als het straks alles wel weet in orde is en hij loopt weer goed. Is het dan wel verstandig om hem dan weer in de lessen te gooien. Ben bang dat na een korte periode weer van voor af aan kan beginnen. Manegeruiters hebben vaak niet de kunde om een paard goed los en nageeflijk te rijden.
Mijn ervaring is dat je voor lessen geen dominante paarden moet hebben, maar meer de onderdanige paarden.

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 11:19

Hey Sanne, grappig je hier tegen te komen. Maar hij is ondertussen al 18..

De reden waarom veel mensen bij ons op stal sceptisch zijn is omdat hij vroeger al zoveel nare dingen heeft veroorzaakt en op een gegeven moment zijn "zin" gekregen heeft en niet meer hoefde te werken. Ondertussen is hij dus al 18 en moet hij eigenlijk opnieuw beleerd worden. Dit is niet niks met een 18 jarig paard. Ook is het de bedoeling dat hij de manege in gaat en ik weet niet of je dit paard daar een plezier mee doet.

Ik vind het ontzettend leuk en lief dat je zo goed voor hem zorgt, maar of hij ooit een carriere nog gaat hebben als manegepaard denk ik niet. Het moet wel veilig blijven..

Je zou uiteraard wel kunnen laten kijken door een fysio, osteo of er iets mis wat op te lossen is. Maar dat moet je overleggen met de eigenaar.

groetjes Renske

Sannevanzijl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-13 11:29

Ha renske

Of de manege carriere erin zit weet ik natuurlijk ook niet. Dat is om eerlijk te zijn ook niet mijn inzet. Maar zoals hij nu is kun je hem met fatsoen ook niet verkopen. Dan wacht hem alleen een van hand tot hand leven en dat is niet ok vind ik. Zeker niet als niet alles is geprobeerd om het probleem op te lossen.
Ik vind het vooral jammer dat mensen vaak erg negatief zijn, terwijl het verder een kanjer is. Als ik zie hoe hij werkt nu dan zit er zeker wel "wat" in. Maar wat "dat" moet gaan zijn... Wie zal het zeggen. Hij werkt in elk geval graag. Dus ik hoop maar dat we een passende oplossing voor hem kunnen vinden. Wat voor mij niet noodzakelijkerwijs een carriere als manege paard betekend :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 11:33

Ten eerste welkom op bokt :)

In je OP (openingspost) heb je een goed en logisch rijtje. Ik denk zeker dat je die kant op moet denken, één of meerdere van de dingen die je daar noemt.

En verder... lijkt het wel alsof ik over mijn eigen paard lees. Ik ben ook geen supergeweldige ruiter, wel heb ik het voordeel dat hij mijn eigen paard is, dat ik samenwerking belangrijker vind dan rijden en dat hij niet in de manegeles hoeft... ik denk eigenlijk dat dit paard niet geschikt is voor manegewerk, en dat hij één vaste, begripvolle ruiter nodig heeft.

Het probleem onder het zadel is denk ik wel op te lossen, met de juiste begeleiding. Daar moet je ook maar net tegenaan lopen: in mijn geval na ruim 3 jaar, heb een hele tijd lopen klóten met dat paard. En sinds ongeveer een jaar gaat het steeds beter tussen ons. Maar het is net zo'n sensibel, intelligent paard als dat ik denk dat jouw project is, en het is ook een paard dat zich nooit gewonnen zal geven. Hij zal nooit een rijrobot worden. En het paard waar jij mee bezig bent ook niet als ik het zo lees. Geen goed manegemateriaal.

De beste optie zou zijn een begrijpvolle ruiter met genoeg geduld en begeleiding om dit gave paard uit de verf te laten komen. Als die mogelijkheid er niet is is het naar mijn idee het humaanst om 'm te laten slachten. Dit gaat niks worden op een manege... wordt 'ie alleen maar heel ongelukkig en gefrustreerd van.

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 11:36

Zo kun je hem inderdaad niet verkopen. Sowieso denk ik ook niet dat iemand hem zo zou willen kopen. Hij is te oud en als recreatiepaard is hij te lastig.

Ik snap dat het voor jou vervelend is dat mensen negatief zijn. Jij hebt wat met hem. Zou je hem zelf niet willen hebben?

Sannevanzijl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-13 11:40

Ha renske,

Ja op zich zou ik dat wel willen. Mij maakt het niet uit dat het een "project" is met onzekere uitkomst.
Maar ik heb er simpelweg de centen niet voor ...

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 11:40

Inderdaad, kun je hem bij voorbeeld leasen TS? Je kunt zó onwijs veel leren van zo'n paard, en voor hem zou het zo te lezen ook een goed idee zijn.

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 11:47

Sanne ik stuur je even een PB

Sannevanzijl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-13 13:47

Om nog even terug te komen op de reactie van Koper: Dank voor je welkom :)

Ik heb altijd een voorkeur gehad voor de lastige gevallen. Ik dijns daar ook niet voor terug.
Waar ik het meeste mee zit is dat ik maar een beperkte tijd heb om dit paard van zijn probleem af te helpen.
Het dier kan natuurlijk niet eeuwig op de manege blijven staan puur omdat ie zo lief is. Met andere woorden: Ik heb geen jaren de tijd om een supervriendje van hem te maken.
Verder spelen zijn leeftijd en het feit dat hij jarenlang niets heeft uitgevoerd ook een belemmerende rol in zijn herstel.

Leasen is misschien inderdaad wel een aardig compromis, maar ik heb geen idee wat daarvan de kosten en haken en ogen zijn.
Zoals ik naar Renske al aangaf beschik ik niet over voldoende financiële middelen om in het paard te investeren. Om eerlijk te zijn is het al een flinke hap uit mijn budget om 3x per week helemaal naar stal te rijden (bijna 30 km enkele rit).

Voorlopig ben ik geneigd om te gaan werken aan rechtrichten aan de longe en/of aan de hand in de hoop dat dat onder het zadel uitkomst zal bieden...
Ik wordt erg blij van elke tip of suggestie die me weer een stukje verder op weg kan helpen.

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 02:08

En een ruiter erop aan de longe? Omdat hij wel zo fijn te longeren is al, misschien eerst maar zo.
En waar ik ook aan dacht; zo'n nep-ruiter-pop die je goed vastmaakt?
Ooit eens gezien en vond het geen fijne manier toen, maar wie weet helpt het voor dit paard wel om een ruiter op zijn rug te hebben, los te koppelen van geen leuk werk.
in de hoop dat hij fijn blijft lopen aan de longe en het beetje voor beetje gaat toelaten allemaal. Maak er een leuk spelletje van en blijf altijd positief benaderen. Ook als hij dan bokt of zich verzet.. komt meestal omdat vluchten beperkt wordt; laat hem zijn gang gaan.

Vind je trouwens erg bewust en goed nagedacht bezig, top!

Sannevanzijl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-13 08:10

Hoi muiszje, Bedankt voor je reactie.

Ik maak inderdaad wel overal een spelletje van. Ik begin ook elke longeer sessie met wat aan de hand buigen oefenen met volgen en stoppen, respect voor de eigen ruimte , dat soort dingen.
Gisterenavond ging het longeren even wat minder. Maar tijdens het poetsen heeft hij de hele tijd "los" gestaan, halster om touw naar beneden laten hangen. En hij heeft de hele poetsbeurt netjes stil gestaan. Dat is voor ons al een hele overwinning. En als het dan met longeren minder gaat dat interesseert me dan weinig. Ik las elders op dit forum de kreet "pick your fights" en die gebruik ik met dit paard dus elke keer weer. Hij zoekt echt naar waar de grenzen liggen en dat mag ook best. Dat is zijn aard. Maar als hij een grens tegenkomt moet hij die wel respecteren. Ik wordt alleen "boos" als hij tever gaat. Poetsen = stilstaan en bewegen is stout. Als ik hem leid moet hij opletten. Als ik ho moet zeggen inplaats dat ie zelf stopt is ie stout. Als ie stout is moet hij achteruit stappen. En dat doet ie voor de druk van je pink, of je blik soms want hij weet het best :p

Ruiter aan de longe heb ik over nagedacht. Maar ik ben bang dat hij de longe dan ook gaat weigeren. Daarbij lijkt het me te gevaarlijk als hij aan de lijn ontploft met een ruiter erop. De pop heb ik wel overwogen idd. Een kennis weet er een die we misschien kunnen gebruiken. Maar ik denk dat vooral werken aan zijn onbalans nu belangrijk is. Wel jammer dat hij zo enorm groot is. Dat zit me in de weg bij het grondwerk. Ik heb daar nog niet zo heel veel kaas van gegeten, net als de dubbele longe.

Als het rijden uiteindelijk niet gaat lukken wil ik eventueel aangespannen gaan proberen. Maar zover zijn we nog niet. Er is nog zoveel te proberen. We gaan stug door :)

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 08:45

Hé, ik zie een hele bekende kreet langs komen. Overigens is 'fight' niet letterlijk te vertalen, maar staat voor; waar ga ik me druk om maken? Je paard heeft verder geen extreme gevoeligheid ergens op het lichaam? Ik ben zelf erg voorstander van 1 er op + 1 er naast met dit soort problemen. Zodat de grondpersoon alles aangeeft, en de berijder dit langzaam overneemt.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 08:55

Probeer er eerst eens op te gaan aan de longe. Vaak heeft een probleem paard even die steun nodig van een persoon in het midden. Vooral niets doen aan de voorkant ( al denk ik dat je dat ook niet doet) maar alleen zorgen dat hij naar voren gaat en natuurlijk elke draf pas uitbundig belonen.
Doe kleine stukjes per keer, dus niet 5 rondjes draf, maar 1 of een halve en bouw dat langzaam uit als het goed gaat.
Persoonlijk denk ik ook dat manege werk niet gaat lukken bij dit paard en zal hij heel snel terug gaan vallen in zijn verkeerde gedrag.
Super trouwens dat je er zo veel energie en tijd in wil steken.

( zie dat locanda eigenlijk al dezelfde tip geeft!)

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 14:34

Hoi Sanne,

Ik sta NB zelf bij je op stal, maar ik denk dat wij op andere tijden komen.
Was benieuwd hoe het nu gaat en of er ondertussen al iemand op heeft gezeten weer?

Manifesto

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 01:42

Wat super cool om te lezen dat iemand zo zijn best wil doen en een paard van 18 wat er uiteindelijk door menselijk toedoen nu zo aan toe is nog fijne jaren gunt... _/-\o_

Van wie is het paard? Manege? Particulier?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 14:35

kben bang dat dit paard "versleten" is in de achterhand. En eigenlijk totaal ongeschikt als manege of les paard. Een manege leerling leert niet rijden op zon dier, met een "probleem"
Voor het paard sneu, voor de toekomstige eigenaar mooi, die kan, met verstand van zaken nog veel plezier hebben van dit dier.
Mocht het artrose zijn achter, (ik denk sprong) dan kan een kundig ruiter dit goed "gesmeerd" houden en alleen gaan vragen wat het dier nog kan (dit kan per dag verschillen)
stilstand is achteruitgang
goed bewegen is stabiel (mits goed gereden)
Het niet willen optillen van een achterbeen en het nu beter gaan van het longeren, spieren trainen en in beweging , is een typisch voorbeeld van artrose.
Niet meer naar de manege dus!

Sannevanzijl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-13 12:47

Hallo mensen

Bedankt voor alle reacties. Hij is onlangs met redelijk succes toch wat onder het zadel geweest maar helaas is het voor het beestje niet goed afgelopen.
Had erge pijn in zijn rug. Hij is vandaag dan toch naar de grote groene weides vertrokken, herenigd met zijn eerste baasje ...

Of de rugpijn de enige reden is geweest van zijn gedrag weet ik niet. Maar ik ben in elk geval blij dat hij in elk geval een tweede kans heeft gekregen...
Het was een lekkere eigenwijze kanjer!

Dag Nozem

Afbeelding

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 13:08

dag lieve Nozem, over de regenboogbrug waar er geen pijn meer is ........

Manifesto

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 17:06

Had hij niet ergens met pensioen gemogen?

Ik moet er maar niet teveel over nadenken hoe snel men soms zo'n keuze maakt omdat het beest niets meer oplevert (manege bijv)
Als hij continue pijn had gehad ok, maar dit was bij trainen en rijden.
Er wordt dan niet eens meer gesproken over een andere plek of pensioen..
Ik neem TS niets kwalijk. Heb dit onlangs ook dichtbij meegemaakt en het frustreert me..

Rust zacht Nozem..

Sannevanzijl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-13 18:05

@ Marijse
Het was mijn paard niet, en dus ook niet mijn beslissing helaas ...
Ik had hem zijn pensioen van harte gegund :(

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 18:11

potverdrie... ik wilde al typen: 'rugfoto's' maar ik zie dat er al een vervolg is geweest... jammer, maar misschien wel zo eerlijk voor het dier.