Alleen wandelen wel, met 2 niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Liienn_SxE

Alleen wandelen wel, met 2 niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-13 08:56

Ik heb bij mijn thuis 2 merries, moeder en dochter, de ene is 13 en de andere 3. Het zijn allebei nogal temperamentvolle heethoofdige paarden. Moeder heeft al meer ervaring en kan het dus al wat beter relativeren, maar dochter is ietsje koeler in haar hoofd. Als ik nu met elk van hun apart aan de hand wandel of naar de piste ga (die even een stukje over straat ligt) dan zijn er meestal geen problemen en is de aandacht meestal bij mij. Willen we hen echter samen naar de piste doen, als de stal uitgemest wordt ofzo, dan lijkt het wel alsof ik 2 compleet wilde paarden heb. Ik neem dan de jongste omdat ik haar beter ken en mijn papa neemt de moeder. De jongste wil al zowiezo vanvoor lopen want anders wordt ze helemaal gek. Het is duwen en trekken de hele wandeling lang. Ik moet haar echt heel kort houden want anders gaat ze gewoon met mij lopen. Van de moment dat moeder voorop loopt, kan ik haar bijna niet meer houden. Dan trekt ze echt om los te zijn en als ik haar probeer tegen te houden begint ze te dansen op haar plaats met lichtjes de neiging om omhoog te gaan, wat ze wel niet echt doet. Ze verschrikken dan ook constant van vanalles als ze samen op pad zijn. Het is echt niet aangenaam op die manier.

Ik dacht dat als 2 paarden samen weg konden gaan dat ze dan juist rustiger waren en meer op hun gemak.. En ze zijn echt wel super fel aan elkaar gehecht. Iemand die mij kan uitleggen waarom ze dit doen en dan eventueel tips heeft?
Alvast bedankt.

Lumi

Re: Alleen wandelen wel, met 2 niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 18:38

veel oefenen? dat is de enige tip die ik heb
(ik hoop voor je dat er nog iemand komt met een zinvolle tip)
Veel succes!

Merleayslinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 22:45

Komt op mij over als een kwestie van geen/te weinig respect naar jou toe, en dat kan komen doordat ze je niet als leider zien. Grondwerk (parelli bijvoorbeeld) kan een oplossing zijn, zodat ze op z'n minst uit je persoonlijke ruimte blijven.

Misschien niet de oplossing dit, maar ik vind het heel lastig te beoordelen omdat ik jou en je paarden niet persoonlijk ken.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 22:48

Inderdaad, heeft meer met opvoeding te maken en kort en duidelijk zijn.

Liienn_SxE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-13 23:13

Hmm ja met grondwerk zijn we zowiezo bezig, dat is ook zeker nog een werkpunt, al staan we al veel verder dan waar we begonnen zijn. Het rare is dan dat als ik alleen met ze op pad ga, dat ze zich dan wel netjes kunnen gedragen.. Enkel als ze met hun 2 zijn lijkt het alsof ze elkaar opjutten..

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 23:50

Liienn_SxE schreef:
Iemand die mij kan uitleggen waarom ze dit doen en dan eventueel tips heeft?

Ik krijg wel een idee maar heb eerst nog een paar vragen:
-Is moeder nog de baas over de jongste of juist andersom? (Wie loopt wie achterna in de wei?)
-In welk tempo lopen ze met z'n 2en? (2 paarden die gewend zijn om een hoog tempo te lopen samen, worden juist drukker bij lagere tempo's)
-Hoe goed kan jij de jongste corrigeren en hoe goed kan jouw vader de moeder corrigeren?
-Als je naar jullie 4 kijkt (jij, je vader en de 2 paarden), wie is er dan het meest zeker van zijn zaak (van plaats 1 naar 4 gezien) ?

Liienn_SxE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-13 08:28

Ehm ja de baas van hun 2 dat vraag ik me ook af.. Het lijkt wel afwisselend.. Soms gaat de moeder (Sigera) voor naar de wei en soms de dochter (Eclipse).. Sigera is nooit echt een leider voor Eclipse geweest, ik heb haar bijna nooit zien corrigeren. Sigera moet ook best vaak aan de kant gaan voor Eclipse, maar andersom gebeurt het dus ook wel..

Ze zijn beide van een hoog tempo, dit houden we ook aan als we wandelen.

Ik die de Eclipse corrigeert lukt behoorlijk, we nemen grondwerklessen en het is al heel fel gebeterd dus dat lukt aardig. Het is nog niet perfect maar ze begint wel steeds meer en meer naar me te luisteren, maar dat is dus als we alleen op pad zijn. Als we met zn allen weg zijn lijkt ik met momenten amper te bestaan.. Ehm ja Sigera is een hele lieve en brave maar ze kan een beetje een heethoofdje zijn en op zo momenten moet mijn vader haar eigenlijk gewoon kunnen tegenhouden en dat lukt. Ze heeft respect voor hem, maar ik weet van tijdens het rijden dat als ze zo een heet moment heeft dat zij dat er 'uit wil lopen' (is een draver).

Als ik naar ons 4 kijk, denk ik dat ik dat ben. Eclipse trekt nogal fel naar mij toe als ze ergens bang van heeft, papa heeft niet zoveel ervaring en Sigera is geen leiderstype.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 01:10

Het blijft natuurlijk giswerk met alleen letters en geen zicht maar ik zal je vertellen wat ik denk waardoor ze dit doen en ook wat je kan doen om weer fijn te wandelen:

-Waarom doen ze dit?
Degene die achteraan loopt (Sigera) die bepaalt het tempo, zo gaat dat in een kudde. Leiderhengst loopt achteraan om gevaar in de gaten te houden (gevaar komt namelijk nooit van voor) en dus het tempo in te zetten als hij iets ziet.
Wat niet betekent dat de voorste nooit iets over het tempo te zeggen heeft, maar wel dat ze reageren op wat er achter hun gebeurd. Heel normaal paardengedrag dus.
Gezien je de term 'tegenhouden' gebruikt, ga ik ervanuit dat je vader haar wel bij zich kan houden, maar niet rustig. Als de achterste linie onrustig en gehaast is (wat ik opmaak uit jouw verhaal is Sigera dat en ik gok dat jouw vader ook niet helemaal rustig blijft), heeft dit zijn effect op de rest van de kudde. (Jouw vader, Eclipse en jou). Het is een soort kettingreactie, paard achterop zet tempo in, paarden daarvoor worden als het ware aangeduwd en zo verder tot de leidermerrie die voorop loopt.

Als jouw vader dus onrustiger wordt of sneller gaat lopen door wat Sigera doet, zet hij Eclipse aan het lopen. Die wilt jou weer aan het lopen zetten, maar jij werkt niet mee dus raakt Eclipse ongerust want Sigera zegt niet voor niets dat ze harder moeten!

Gezien jouw verhaal denk ik dus ook dat Sigera meestal de drijvende functie heeft en Eclipse de leidende functie (waar gaan we heen) als je puur kijkt naar de rangorde tussen hun twee. (Misschien als je goed kijkt in de wei dat je dit terug ziet?) Om die reden vindt Eclipse het denk ik niet fijn om achteraan te lopen, die wil richting bepalen.

Uiteraard leven paarden niet meer in het wild, dus zul je dit gedrag niet de hele tijd terug zien, maar de instincten (die boven komen bij spanning) blijven wel bestaan.

-Wat kun je nu doen?
Zaak is denk ik dat jouw vader echt heel kalm blijft en daarmee Sigera ook kalm houdt. Het is dus niet alleen een zaak van 'tegenhouden' maar een van kalmeren.
Om ervoor te zorgen dat jouw vader het tempo blijft bepalen ipv Sigera, lijkt het me verstandig om veel tempowisselingen te doen in stap maar ook in draf, ingezet door je vader. (Hij kan het evt. naar jou roepen zodat jij weet wat voor tempo hij aanhoudt en hem daar ook in kan volgen). Hierdoor houdt Sigera de aandacht bij hem en volgt ze zijn tempo ipv aandacht op de omgeving en bepalen welk tempo ze daar prettig bij vindt.

Als gevolg hiervan zou Eclipse al rustiger moeten blijven.
Dan komt jouw taak: richting bepalen. Eclipse mag NOOIT voor jou lopen, want dan gaat zij de richting bepalen. En zij moet juist de aandacht bij jou houden. Eclipse behoort schuinachter jou te lopen, iets wat niet kan als je haar kort houdt. Komt ze te dicht bij jou in de buurt, moet je dan al corrigeren, niet als ze al in je nek zit of voorop loopt.
Jijzelf bent druk bezig met bepalen welke richting je op gaat, probeer dit dus ook veel te doen, niet alleen rechtuit lopen. Loop een keer een 90 graden hoek naar links, om vervolgens weer naar rechts te gaan etc. Let erop dat je blijft kijken naar de kant die je op wilt. Als je naar achteren gaat kijken om te zien of Eclipse het wel goed doet, nodigt jouw lichaamstaal uit om naar voren te komen.
Ben je een keer te laat met corrigeren en loopt ze wel in je nek/voor je, loop dan gewoon een andere kant uit zodat ze weer achter je zit. Te laat met corrigeren = te laat.

Dit geldt ook voor jouw vader, als hij schrikt/onrustig raakt van Sigera, zal hij even mee moeten gaan met haar tempo om vervolgens weer zijn eigen tempo op te pakken.

Edit: zie dat het een heel lang verhaal geworden is, ik ging lekker :+

Liienn_SxE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-13 09:54

Ooh dat had ik nooit geweten, dat de achterste het tempo bepaalde.. Ik dacht dat dat evenzeer de voorste was. Dat helpt in ieder geval want dan is het dus Sigera waar we wat meer op moeten werken. Aan Eclipse wordt zowiezo nog gewerkt met grondwerklessen omdat ik zelf ook nog niet helemaal tevreden ben over onze verhouding. Maar dan ga ik dat zeker eens tegen mijn papa vertellen.

Het was eigenlijk vooral omdat ik graag met hun 2 zou gaan wandelen onder het zadel als Eclipse binnenkort ingereden is. Maar die hoop had ik dus al opgegeven omdat ze zo onrustig zijn in elkaars buurt..

Bedankt in ieder geval !