paard maakt tijdens galop plotseling scherpe bocht

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

finally

paard maakt tijdens galop plotseling scherpe bocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-13 22:58

Als ik met buitenrijden op een iets breder pad in galop ga,besluit paard regelmatig dat het ver genoeg is en maakt plots een scherpe bocht naar links.
vorige keer ging galopje langs waterkant van meertje en het zand hield op maar ging over in gras,dat ziet hij dan als eind van pad en maakt een plotse bocht waardoor dit keer hij in het zachte zand struikelde en onderuit ging en ik dus naast hem lag.

laatst in de berm galop en dan stukje verderop een pad,ik wou tot aan pad galoperen maar weer besluit paard om nog stuk voor het pad naar links te gaan.
ik houd al de teugel meer naar binnen aan de rechterkant maar hij rukt zich dan los van de teugel als hij besluit te draaien.

Dit is natuurlijk erg gevaarlijk,hoe kan ik dit verhelpen.
Ook houd hij regelmatig zijn hoofd wat naar links gedraaid in galop.

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 23:01

Ik zou deze paden eerst in draf proberen of in stap. Als je er dan normaal overheen kan rijden in galop proberen.

finally

Re: paard maakt tijdens galop plotseling scherpe bocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-13 18:11

In stap of draf gaat het goed,het is alleen met galop. maakt niet uit welk pad ik neem.

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 18:35

En hoe lang doe je dan? Probeer korte stukken, misschien maar een paar passen en neem dan terug en beloon. En zo misschien uitbouwen. Het kan ook zijn dat er iets niet goed ligt wat met galop vervelend wordt. Heb er zelf nooit last van gehad ofzo, maar misschien heb je er iets aan :)

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 00:00

Dat is zeker gevaarlijk.
Je hebt één voordeel hij gaat dus altijd naar links.
Zodra zijn hoofd kantelt direct corrigeren dus recht teugel korter en anders weer terug in draf net zo lang totdat hij zijn hoofd recht houd.
Nu het hem een aantal keren gelukt is zal het moeilijk zijn dit eruit te krijgen.
Tenzij het een medisch probleem is wat ZeSteigert zegt.
Heb je een draver?

finally

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-13 17:26

Ja het is een draver,ik heb sinds een maand een nieuw zadel,deze ligt goed dus daar kan het niet aan liggen,
en korte stukken draven of galopperen is altijd aan de orde want er zijn geen hele lange paden.
Als hij zo plots naar links gaat gooit hij opeens zijn hoofd opzij,dus heb het niet op tijd door,en soms houd hij dus het hele galopje zijn hoofd schuin gedraait naar links terwijl hij wel rechtdoor blijft gaan.

Hij kan ook niet echt rustig galopperen,gaat meestal erg hard. Heb een paar keer een galop in de bak geprobeerd en dan snijd hij ook altijd hoeken af naar links.

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 17:45

Mijn eerste eigen paard ook een draver deed dit ook inderdaad.
Misschien heb jij mijn vorige paard wel. :=
Alleen hij deed het naar beide kanten.
Wat ik op een gegeven moment doorhad was voor deze actie dat zijn oren ineens anders gingen staan en dus was ik hem altijd voor.
Want dan ben je je al bewust wat er gaat komen en kun je het of makkelijker tegenwerken en/of terugnemen.
Toch zou ik hem eerst steeds terug nemen dat hij rustig gaat galloperen.
Dus wil hij harder gaan terug evt naar draf als dat niet lukt en zo totdat hij rustig leert te galloperen.
Houd ook tijdens de galop je linkerbeen goed aangedrukt dit wil ook helpen.

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 09:48

Waarom oefen je niet eerst in de bak, als hij het daar al doet gaat hij het uiteraard buiten ook doen. Misschien geef je zelf iets te veel hulp of hou je voor dit paard iets te veel vast. Ik had dit bij een tuiger die ik reed , hij ging elke keer als een kanon. Ik ben lessen gaan rijden en die kon mij corrigeren vanaf de grond. Soms heb je zelf niet door dat je lichaams houding al vanalles beïnvloed.
Wat betreft dat draaien moet he denk ik ervaring opbouwen, op een gegeven moment zie je en voel je vaak al dat je paard of pony iets van plan is, dan is het alleen een kwestie van corrigeren.
Ik weet niet wat je daarbij al geprobeerd hebt?

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 10:09

Ik wou ook net zeggen, waarom buiten dit willen als het in de bak nog niet gaat? Als hij te hard gaat heb je ook veel minder controle, hij moet zo hard gaan als jij wil. En dat eerst in de bak oefenen, mét alle hoekjes! En dan pas buiten. Maar hoe weet je zo zeker dat het zadel goed ligt? Ik heb vaak zat gehoord dat zadelmakers zeggen dat een zadel past, terwijl dit zeker niet zo is.

Gitta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 17:13

Het is inderdaad een kwestie van controle en misschien merk je het niet, maar een paard geeft (meestal) al signalen af als hij van plan is om zoiets te gaan doen. Je moet er dus op voorbereid zijn, en jezelf inderdaad afvragen of het wel zo verstandig is om dan te doen.. als het ook niet lukt in de bak? Inderdaad héél veel oefenen, en kijken of jullie daar samen balans in kunnen vinden.:) Succes!

finally

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-13 21:00

Ik ben op signalen gaan letten,en inderdaad merk ik het van te voren dat hij een bocht wil gaan maken.
op dat moment gecorigeerd en ging goed.
Ook in de bak meer geoefend en op signalen gelet en daar meteen op gereageerd. hij ging beter de hoeken door

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 21:05

Super te horen dat je signalen opvangt en er mee aan het werk bent gegaan en dat het resultaat brengt.
Veel succes en plezier samen.

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 01:00

Top! Leuk om te lezen. Sowieso hou je je zelf zo scherp op je paard

L_Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 17:44

Wat ook nog weleens helpt is om een "schop" tegen zijn schouder te geven aan de kant waarheen hij draaid.
Hierdoor raken ze vaak hun balans kwijt.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 18:10

Kort springzweepje op de schouder, of kneveltrens?

Nutter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 19:53

OK pat, heel goed werk. Ik was erg benieuwd naar hoe je het aan zou pakken, ik zou zelf geen idee hebben namelijk.

Nutter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 19:54

blensink schreef:
Super te horen dat je signalen opvangt en er mee aan het werk bent gegaan en dat het resultaat brengt.
Veel succes en plezier samen.

Dat is een mooie, ik las "succes en plezier gaan samen".

Iets met plezier en luchtigheid aanpakken werkt vaak goed, al vraagt het wel rijpheid.

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 23:30

Je hebt helemaal gelijk Nutter :D

Nutter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 10:17

Ben benieuwd hoe het verder gaat, is er een duidelijke oorzaak voor deze afwijking?
Zou het zo zijn dat het paard eigenlijk niet meer vooruit wil?

blensink schreef:
Je hebt helemaal gelijk Nutter :D

Tuurlijk heb ik gelijk, ik citeer Lensink haha.

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 10:36

Nutter leuk dat je deze vraag stelt.
Ben nog steeds reuze benieuwd of de ts toevallig mijn vroegere paard in haar bezit heeft.
En als dat zo is kan ik haar behoorlijk wat vertellen over dit gevoelige dier.
Heb het met andere paarden nooit meegemaakt wat mijn dravertje deed.
Hij kon zomaar een draai maken van 360º.
Volgens mij deed hij dit niet omdat hij terug wilde hoewel het mogelijk zou kunnen zijn want degene van wie we het paard hadden gekocht ging alleen maar naar buiten, draaide om en ging zo snel mogelijk weer terug naar stal.
Aan de andere kant zou hij dit dan niet moeten doen in de bak tenzij het een methode zou zijn om de ruiter er af te werpen zodat ze stopt met rijden.
Ben blij te lezen dat het voor de ts ondertussen beter gaat.

En Nutter oke :=

finally

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-13 11:05

Hallo,
Ik weet zeker dat hij niet terug wilt,als we anderen van stal passeren in het bos die op de terugweg zijn en ik met hem alleen op stap gaat hij er vrolijk langs,probeert niet mee terug te gaan,hij heeft er altijd wel zin in.
Denk ook niet dat het een methode is om me eraf te werpen.
Ik heb eerder het idee dat hij beslist wanneer we afwenden,dat vorige ruiters hem verkeerd hebben gereden,wil nou ook niet zeggen dat ik een super ruiter ben,maar ik laat niet hem beslissen welke route o.i.d.
Hij staat nog steeds op dezelfde stal waar hij vandaan komt en is altijd na het koersen een leasepaard geweest.
Het gaat nu ik op signalen let een heel stuk beter,denk dat hij meer dacht dat hij het wel besluit wanneer galop genoeg is geweest.

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 11:16

Iig heel fijn te horen dat het nu een stuk beter gaat.
Het kan inderdaad zijn dat de vorige ruiters hem een beetje met makkelijkheid hebben gereden.
Zo te horen krijg jij het er wel uit.
Ik wens jullie samen veel plezier verder.

Nutter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 11:26

Pat goed werk, lijkt me voor het dier ook duidelijker en uiteindelijk rustiger.

Lensink zullen we ooit weten of het jouw paard geweest is?