dit is toch geen hengstigheid meer?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

misty16

dit is toch geen hengstigheid meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-13 18:03

Hallo,
Mijn merrie is nu al 3 weken en 3 dagen 'hengstig' maar dat kan toch niet blijven duren? Ze gilt nog altijd naar mijn ruin en smijt. Ook pist ze nog altijd.
Eerst zeggen ze het kan 3 dagen duren dan zeggen ze het kan 3 weken duren maar het duurt nu al 3 weken en 3 dagen :(

Ik wil mijn merrie aan mijn ruin koppelen, maar ja zo gaat dit dus niet. Ze staat er nu bij omdat ik het echt beu ben en omdat mijn merrie geen deftig shuilhok heeft op haar weide.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 21:20

Lijkt me erg lang ja, als mijn merrie hengstig is varieert dat van vijf tot negen dagen, maar ze kan in het voorjaar wel elke twee, drie weken hengstig zijn. Heb je niet per ongeluk twee hengstigheden bij elkaar opgeteld? Zo niet dan zou ik naar de da gaan om te kijken of de hormoonhuishouding wel in orde is.

misty16

Re: dit is toch geen hengstigheid meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-13 18:46

nee hoor het is begonnen toen we een ruin bij hadden en dat was 3 weken en 4 dagen geleden.

laetitia98

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 18:48

misschien is ze langer hengstig omdat die ruin erbij is gekomen?

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 18:51

kan overdreven reactie zijn op de ruin hoor....
maar troost je, die van mij is wel eens 4 maand achterelkaar hengstig en de eerste zomer 6 maand ... zonder ophouden blitsen/pissen/ rotgedrag
de oplossingen ( nu niet meer, begon 3 maand terug ook weer met 4 weken lang, maar is nu week wel week niet week wel ) bronscure, regumate, knikker, grotere knikker, dichtnaaien maar het werkt allemaal voor haar maar even, maar zij is een extreem geval. we staan op de lijst voor chemisch castreren omdat ze er enorm veel last van heeft, maar ja dat is nog een experiment.
eventjes de DA laten kijken, als ze namelijk lucht zuigt ( ne niet via de keel :P ) dan kan het zijn dat ze constand hengstig blijft, questie van dichtnaaien en het is klaar.

* die van mij wordt ook spontaan hengstig als ze iets mannelijks op 4 ( of 2 :P ) benen ziet

Vilar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 18:51

Is je merrie nieuw bij jou of de ruin?
Ik zou me niet zo druk maken en inderdaad gewoon lekker bij elkaar laten lopen.

sliert

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 18:52

Heb je er met rijden ook last van?
Er staan bij mij op stal 2 ruinen en 9 merries. Een aantal merries zijn ook vaak heel lang hengstig {pissen, gillen etc....glijdend het weiland door zeg maar...}, maar met rijden merk je er dan weer echt niks aan. Dus ik zou me er niet zo druk om maken {of ze moet ook niet meer te rijden zijn, dus echt staken en tegen je been aan plakken etc.}

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 18:56

Hier ook opeens overdreven reactie op een nieuwe ruin op stal. Ook constant hengstig staan, bij je Been eraan leggen bokken, zodra ze bij een ander paard in de buurt kwam in de lucht springen, slaan en alles laten lopen. Nu op de moody mare(kruiden) en daar doet ze het goed op.

misty16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-13 21:30

Hallo,
Volgens mij is het zoals unihorses zegt een overdreven reactie op de ruin. Tijdens het rijden is ze normaal.
Nu staan ze al een weekje bij elkaar (dag en nacht) ze komen al redelijk goed overeen maar juist als mijn merrie eten krijgt dan legt ze haar oren in haar nek en blijft ze voortdurend smijten naar mijn ruin.