Merrie erg hengstig, wat hier tegen te doen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

siepenteun

Merrie erg hengstig, wat hier tegen te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-13 17:51

Hallo allemaal,
Eigenlijk hoopte ik nooit zo'n topic te openen, maar ik weet op dit moment even echt geen raad
Sinds iets meer dan een maand verzorg ik 2x p/w een hele leuke new forest merrie van 9 jaar oud (ze wordt in mei 10) Ik verzorg haar vanaf dag 2 dat ze bij haar nieuwe eigenaar is. Schat van een pony maar we hebben 1 probleem, haar hengstigheid.

Ze staat nu ze bij haar nieuwe eigenaar is van 7 tot 5 overdag in de paddock met voor elk paard een eigen binnenpaddock. (40 bij 3). Het is een stal met 8 paarden. En s'nachts staan ze op stal. Bij haar oude eigenaar stond ze vrijwel 24/7 in de winter op stal en in de zomer weet ik niet precies. Op die stal kon ze moeilijk contact maken met andere paarden/pony's (weet niet of dit er iets mee te maken kan hebben) Ze staat met een ruin naast haar in de andere paddock en aan haar andere kant van haar paddock 1 merrie. Op de ruin is ze heeeeel erg verliefd, en als de merrie weg is gilt ze ook heel erg. Maar als de merrie er is staat ze haar te bijten. Maar nu komen we bij het echte probleem, als zij hengstig is en de ruin uit het oog verliest (de ruin is van dezelfde eigenaar) doordat hij weg is rent ze net zolang de paddock door tot hij terug is en als zij weg gaat (bijvoorbeeld om gepoetst te worden als ik ga rijden of iets dergelijks) is ze echt niet normaal onrustig, gillen, draaien,trappen,bijten, trekken (ze heeft vorige week een halstertouw kapot getrokken, en een paniekhaak bij de poetsplek) alleen maar omdat ze met name hem niet kan zien. Vanochtend was dit weer het geval en ze drukte me bijna plat door opeens heel erg te draaien. Ik heb haar al een paar keer gestraft door als we terug naar de paddock gaan en ze trekt of heel snel stapt te draaien en opnieuw het te proberen en bij de poetsplek haar gewaarschuwd en op begevenmoment echt een tik gegeven bij haar flank toen ze me bijna platdrukte. De eigenaar wordt er ook niet echt vrolijk van en heb het ook al met haar erover gehad. Poetsen in het zicht van de paarden is niet mogelijk, ik kan haar daar nergens vastzetten. Ook als ze in de paddock staat plast ze de hele tijd enz

Als ze niet hengstig is er niets aan de hand en gaat het super! Kan haar dan gewoon rustig poetsen en luistert ze super! Ik heb al 2 1/2 jaar voor dezelfde eigenaar een merrie gereden/verzorgd die ook altijd heel hengstig was maar die kon je gewoon poetsen ed

Alvast bedankt voor het lezen!
edit * tips zijn heel erg welkom!

Lumi

Re: Merrie erg hengstig, wat hier tegen te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 18:37

ik heb wel eens gehoord van mensen die een soort "balletje" in de baarmoeder van de pony lieten plaatsen, dan dacht de pony dat ze drachtig waas en werd ze niet meer hengstig. Maar dan kan ze natuurlijk geen veulens meer krijgen, of het "balletje" moet eerst weer verwijderd worden. Misschien een idee??
En ga anders eens naar de dierenarts voor andere alternatieven, zo is het echt niet leuk
Succes!!

siepenteun

Re: Merrie erg hengstig, wat hier tegen te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-13 19:23

Dankjewel!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 20:46

Ehm, hoeveel aandacht besteed die ruin aan haar?

Het is voorjaar, een knappe kerel in de buurt en als merrie kun je eindelijk eens je hormonen vrij spel geven.
Hengstigheid is voor merries ook een mechanisme om zich een plek te verwerven in een nieuwe omgeving. Dat lijkt ze nogal uitdrukkelijk te doen. Daarnaast kun je je afvragen hoe geweldig het het paard is opgevoed in relatie tot omgang met mensen.

Enige extra oplettendheid is zeker op z'n plek, maar om nu meteen naar middelen te grijpen terwijl je niet eens weet in hoeverre dit gedrag bij haar hoort of een gevolg is van de veranderende omgeving. Kijk het eens een poosje aan of het gedrag wellicht afzwakt.