Angst overwinnen voor paardjes

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

EvelienSs

Angst overwinnen voor paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-13 17:19

Hoi allemaal,

Ik en mijn partner houden heel veel van paarden, mijn partner is er al heel lang mee bezig. Ik heb echter nooit echt met paarden gewerkt en om gegaan. Sinds kort helpen we bij een vzw en hebben daar nu een week onze (nieuwe) fjord staan.. Ik heb er geen probleem mee om bij een paard in de stal te gaan en overal te strelen, maar wanneer een paard een onverwachte beweging maakt of verschiet trek ik snel weg of verstijf ik.. Door mijn weinige ervaring weet ik niet hoe je een paard kan inschatten en weten wanneer een paard bepaalde reacties kan geven. Zelf vind ik dit heel lastig, want ik houd enorm veel van de paardjes en zou zooooo graag vlot met ze overweg kunnen zonder die angst. Ook had ik pas een droom/nachtmerrie waarin ik (om een lang verhaal kort te maken) een stamp zou krijgen van een groot paard.. Het is allemaal heel raar, want ik heb geen enkele slechte ervaring met paarden..

Ik heb pas mijn eerste rijles gekregen en die verliep vlot, de "juf" zei me dat er potentieel in me zit om een goede ruiter te worden, als ik op een geleerd paard zit heb ik dus geen schrik..

Voor mij is dit allemaal een beetje raar, ik kan er zelf niet meer aan uit.. Maar wil er echt vanaf!

Hopelijk heeft er iemand goede tips voor mij of kent iemand dit gevoel..

Babbelaar20

Re: Angst overwinnen voor paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 17:22

ik had dit ook aan het begin na een tijdje werd het vanzelf minder. Nu kruip ik onder onze paarden door :D achter langs onderdoor voorlangs t maakt allemaal niet meer uit :')

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 18:32

Logisch toch! Ze zijn in alle eerlijkheid best groot en niet ongevaarlijk als je niet voldoende er vanaf weet. Ik kan je aanraden om veel te gaan lezen over grondwerk en natural horsemanship, als het ware paarden psychologie. Les nemen bij een grondwerkjuf kan ook heel nuttig zijn.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 09:41

Je kunt buiten wat je nu al doet met paarden ook bewust kijken naar hoe mensen met paarden omgaan en hoe paarden onderling met elkaar omgaan. Daarbij je veel uit laten leggen hoe iets moet en waarom er iets op die manier gedaan wordt.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 09:50

Inderdaad veel kijken naar anderen kan helpen.

Daarnaast zal het mettertijd beter gaan. Je moet er gewoon even een gevoel bij krijgen. Zodra je je paardje beter leert kennen zul je langzaamaan veel minder schrik gaan krijgen.

EvelienSs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-13 16:11

Thanks! Deze tips doen veel, ik zal het allemaal doen.. Het het heeft idd tijd nodig, ook voor de paardjes moeten mij vertrouwen..

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 02:43

Ik zou sowieso eens met iemand meelopen die jou precies kan uitleggen wat de lichaamstaal van een paard betekent.

Zo kan een kont naar je toekeren 3 dingen betekenen:
-Ik doe niet mee, ik vind dit niet leuk
-Ik ga je zo trappen als je nu niet ophoudt/weggaat
-Wil je even mijn kont kriebelen

Op een manege leer je vaak niet veel meer dan oren in de nek = boos, terwijl lichaamstaal van een paard veel meer omvat. Snappen wat een paard tegen je zegt, scheelt al de helft van de angst.