paard "in de krul" in de bak

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

minajtje

paard "in de krul" in de bak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-13 15:44

Na een hele tijd niet meer op Bokt geweest te zijn, open ik weer een topic :D

Mensen die ik ken (en wat geen vrienden van mij zijn..) zetten hun paarden regelmatig zo in de bak/paddock:
Die paarden staan er soms (meestal) gewoon een paar uur zo bij zonder toezicht.
De touwen zitten ook niet bepaald los, die paarden staan echt in de krul getrokken en kunnen niet opzij kijken..
Ik vraag me altijd af, waarom zou je dit doen???? En houden die mensen echt van hun paarden als ze dit doen, of gaat het om het geld???

Mensen die ik ken zeggen dat dit verboden is en je er de dierenbescherming voor kunt bellen, is dat ook echt zo?
Ik vindt het wel apart dat om de plek waar de paarden staan een hele hoge heg staat, als je niet weet dat daarachter paarden staan zie je het ook niet.

Die mensen gaan ook echt niet diervriendelijk met die paarden om, ze trappen en slaan die paarden erg vaak.
Ik ben echt niet iemand die vindt dat alles perse lief en aardig moet maar hoe hun tekeer gaan is soms niet meer normaal.
De mensen rijden trouwens op internationaal niveau..

Ik weet niet hoe dat "vastbinden" heet, en kon geen foto op internet vinden dus zelf maar even een tekeningetje gemaakt :')
Afbeelding

Ik hoor graag jullie meningen hierover!
(ik hoop eigenlijk dat er nog iemand is die dit doet, dan kan ik weten waarom die het doen :o )

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 15:46

Zo worden zijn halsspieren goed getraind, voor een goede dressuurprikkershouding!

Ik pas het dagelijks toe bij mijn paard :j

minajtje

Re: paard "in de krul" in de bak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-13 15:47

Hoelang doe je dat dan meestal?
Is het ook normaal als dat soms 4 uur achter elkaar is?

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 15:48

Ik ben bang dat de dierenbescherming hier niks aan doet... Normaal vind ik 't echter ook niet, om zo met je paarden om te gaan :n

Wat heb je dat trouwens wel knap getekend! Totaal offtopic maar dat viel me op :')

listiglistje

op stal altijd en 1 uur in de molen op drafstand :D

Anoeska

Nou loop ik al 30 jaar in de paarden rond. Kom als ruiter en als jurylid op stallen door heel Nederland. Maar dit heb ik echt nog nooit gezien. Denk je niet dat je het misschien een beetje verzonnen hebt? :o

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 15:49

Ik gok/hoop dat Listliglistje een grapje maakte.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 15:49

TS: listiglistje maakt een grapje.

Maar in dit geval even tegen de verkeerde persoon. Trek het je niet aan TS.

Zo opgebonden laten staan is een echte grote absolute NONO.

Het is niet nuttig, het voegt niets toe, het levert een hoop ellende en types die zich hiermee bezig houden mochten wat mij betreft een levenslang rij/wedstrijdverbod krijgen.

En het ergste.... ik denk zomaar dat TS dit niet loopt te verzinnen....
Laatst bijgewerkt door Amaris op 20-03-13 15:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 15:50

Sorry, mijn reactie was niet op listiglistje, maar op de TS :) . Dat listiglistje een grapje maakte, dat had ik wel door...

Janneke2

Ik heb van een amerikaanse instructrice ooit gehoord dat een stel *^*&%$ dit idd deed.

Uiteraard is het nonsens: spieren trainen (krachtig maken) doe je echt anders. Spieren rekken zou eventueel nog we zo kunnen, maar ik leerde ooit: 9 seconden is genoeg.
Dat gaat prima met een worteltje.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 20-03-13 15:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Lottie84

WAT EEN IDIOTEN!!! Dit is bovendien verboden, dit kun je dan ook aangeven.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 15:51

Anoeska, mijn reactie was ook voor TS bedoelt, niet als reactie op jouw reactie :P

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-13 15:53

Tara, Dankje :')
Ik weet ook niet of de dierenbescherming er iets tegen doet, maar ze gaan verder ook echt gestoord met die paarden om.
Er staan 40 paarden daar, maar ik heb er nog maar iets van 5 buiten gezien. (ben ook wel bij hun op stal geweest, en die stallen zijn niet normaal zo klein..

Anouska, Nee. Ik heb het zeker niet verzonnen.
Ik wil best een foto maken, maar ik weet niet of ik zomaar een foto daarvan op internet kan plaatsen..

JasmijnJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 15:53

Ik heb dit anders wel ooit gezien hoor. niet in eht echt wel op ene foto.
Ik vind dit niet oke. een paard staat wild toch ok niet zo? En als je je paard dan dwingt het te doe. Niet zo mijn ding.

listiglistje schreef:

Haha bij mij ook altijd! :')
Laatst bijgewerkt door JasmijnJoy op 20-03-13 15:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Zahlina

Het zal men verbazen maar heb op een africhtingsstal gelopen waar dit dus wel gebeurde maar dan op stal.
Ik ben eigenlijk nooit achter de rede gekomen behalve dan dat er gezegd werd dat het paard zo kon wennen aan druk van het bit.
Nu gebeurde dit niet zoals op de tekening maar met 2 stootteugels aan de zijkant bevestigd.

Zelf heb ik er nooit aan meegewerkt omdat ik het nogal dieronvriendelijk en onterend vind.

Majolen

listiglistje schreef:

Jee, en ik maar denken dat een halve dag al veel was :')

Waarom bel je de dierenbescherming niet om te vragen of dit "mag". Je hoeft geen namen te noemen, vragen staat vrij

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 15:54

Listiglistje, laat dat soort grapjes alsjeblieft achterwege. Er zijn een boel prutsers actief binnen de ruitersport. Probeer in vredesnaam het goede voorbeeld te geven aan mensen die er minder verstand van hebben. Of zet er op zijn minst duidelijk bij dat je een grapje maakt, om misverstanden te voorkomen.

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 15:56

minajtje schreef:
Tara, Dankje :')
Ik weet ook niet of de dierenbescherming er iets tegen doet, maar ze gaan verder ook echt gestoord met die paarden om.
Er staan 40 paarden daar, maar ik heb er nog maar iets van 5 buiten gezien. (ben ook wel bij hun op stal geweest, en die stallen zijn niet normaal zo klein..

Anouska, Nee. Ik heb het zeker niet verzonnen.
Ik wil best een foto maken, maar ik weet niet of ik zomaar een foto daarvan op internet kan plaatsen..

Maak foto's van die situatie en evt de stallen als het lukt en maak melding van dierenmishandeling.

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-13 15:56

Ik ben ook van plan om te bellen, maar was benieuwd naar jullie meningen :)

Ik vindt het nog het raarst dat die mensen internationaal niveau paardrijden..
De paarden staan trouwens ook in containers.

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 15:58

Je ziet dit regelmatig op het losrij terrein op een gemiddelde dressuur wedstrijd.
Alleen zit er dan iemand op en zit er geen touwtje aan maar zet de ruiter zijn handen vast.
Alleen mag het dan maar een paar minuten en nu ziet niemand het dus kan het gerust langer.

tessyke

Ik geloof de TS best wel, deze praktijken gebeuren meer dan wij zouden denken.
Je zou de mensen erop kunnen aanspreken dat het verboden is of je zou de volgende keer gewoon de DB kunnen bellen en anoniem blijven :)

Janneke2

Zahlina schreef:
Het zal men verbazen maar heb op een africhtingsstal gelopen waar dit dus wel gebeurde maar dan op stal.
Ik ben eigenlijk nooit achter de rede gekomen behalve dan dat er gezegd werd dat het paard zo kon wennen aan druk van het bit.
Nu gebeurde dit niet zoals op de tekening maar met 2 stootteugels aan de zijkant bevestigd.

Als je het 5 minuten hooguit doet, in de box omdat dat rustig kan aanvoelen - en dan met een bit plus kaptoom aan de longe, kan ik het prima vinden.

Maar alles langer dan 5 minuten - nee.

(Verder hoeft een dier ook echt niet te wennen aan "druk van het bit". Dressuur is geen wedstrijd, wie er het hardste aan die teugel kan trekken. Maar een dier efkes laten wennen aan dat stuk metaal in een rustige omgeving kan weer wel.)

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 15:59

minajtje schreef:
Ik ben ook van plan om te bellen, maar was benieuwd naar jullie meningen :)

Ik vindt het nog het raarst dat die mensen internationaal niveau paardrijden..
De paarden staan trouwens ook in containers.

Ik ben bang dat 't ons nog zou verbazen wat er allemaal gebeurd met paarden, ook (of misschien wel juist) bij mensen die op internationaal niveau rijden... Helaas.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 15:59

Bij de weg TS: geweldige tekening!

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 16:00

Ik heb het ook van dichtbij gezien hoor. Slofteugeltje eraan, zadel erop en in de stapmolen, lekker warmstappen. Slofteugeltje natuurlijk zo strak mogelijk, zodat het paard niets ziet en lekker de spieren worden opgerekt. Ik hou er niet van!