Hoe moet ik hiermee omgaan?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nottinghill

Hoe moet ik hiermee omgaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-13 20:26

Ik ben nu een half jaar lid van een manege en ik heb wat problemen met sommige paarden.
Een aantal paarden proberen namelijk al te bijten als je de stal deur alleen maar open doet en aangezien ik niet een al te grote held ben vind ik dit vrij eng.
Ik ben nu ook al een aantal keer gebeten, bijvoorbeeld als ik alleen maar de deken om wil doen en ik wil graag weten hoe ik hiermee om moet gaan.
Ook vraag ik me af hoe je zo goed mogelijk het vertrouwen van een paard kunt winnen zodat ze zich op hun gemak voelen als ik bij ze ben.
Ik vind dat namelijk wel belangrijk (:
Alvast bedankt!

EDIT: Ik had nog een vraag. Een van de paarden op de manege doet met het opzadelen zijn hoofd omhoog als je het hoofdstel op wilt doen. Het paard is vermoedelijk vroeger mishandeld en reageert daarom zo. Volgens de mensen die op stal rondlopen moet je het hoofd dus proberen te vangen met het hoofdstel. Alleen mij lijkt het niet dat het paard hier vertrouwen van op bouwt bij zijn hoofd. Ik vroeg me dus af of er andere manieren zijn om zijn hoofdstel om te krijgen.

fabpannen

Re: Hoe moet ik hiermee omgaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 20:31

mischien dat je een halster of hoofdstel in doet? of is dat geen optie? mischien kunnen vriendinnen je ook wel helpen?

Zerline

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 20:36

Wij hebben ook zo'n paard die is mishandeld (Misschien zelfde manege wie weet) en die gooit ook enorm zijn hoofd omhoog. Ik zadel hem dan altijd in stal en ga hem heel rustig poetsen en rustig aaien en ik praat heel rustig met hem. Als ik alleen ben en hem dan heel rustig bij zijn hoofd pak gaat dat wel. Ik begin met halster zodat hij weet dat ik niets doe en dan zijn hoofdstel en dan is ie echt super braaf.

Nottinghill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-13 20:50

Wij moeten hem ook altijd in de stal zadelen, alleen bij hem is het zo dat zodra hij het hoofdstel ziet gooit hij zijn hoofd zo hoog mogelijk in de lucht en daar houdt hij hem ook en het is geen klein paard. Toch ga ik het proberen, het heel rustig te doen. Ik denk namelijk dat je hem ook opfokt als je telkens met een hoofdstel naar zijn hoofd gooit om hem te vangen.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 21:01

Is het misschien een optie om ergens grondwerk lessen te nemen? Dan kun meer leren over de paarden in de omgang. Kan jouw helpen om meer vertrouwen te krijgen in jezelf en zekerder op paarden af te stappen. Je leert dan hoe je paarden beste kunt benaderen en wat paarden aangeven zodat jij ze beter kan begrijpen en inspelen op ieder paard.
Dat een paard ooit mishandelt is geweest zou kunnen maar zou eigenlijk geen excuus moeten zijn voor nu. Dat het paard zo reageert is waarschijnlijk omdat niemand er echt tijd voor neemt en maar snel dat hoofdstel erin wil gooien. De ene is nog ruwer als de ander dus daar hoeft een paard niet eens voor mishandeld te zijn om zo te reageren.

Zerline

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 21:02

Ik probeer dan altijd een halfuur van te voren beginnen met hem poetsen zodat ik ook niet hoef te haasten en ook al doet hij zijn hoofd omhoog altijd rustig blijven. Ik had bij het begin veel moeite met hem hoor niet dat het allemaal in één keer lukte.Paar keer moeten doen en eerst gedaan met hulp van een volwassen iemand en daarna ging het goed :)

Nottinghill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-13 21:14

@Tigra hier in de buurt zijn voor zover ik weet geen mogelijk heden voor grondlessen, maar misschien kan ik in de toekomst een keer een cursus daarin volgen? Mijn ouders betalen momenteel ook de les en willen niet meer betalen en ik heb er zelf niet zoveel geld voor dus helaas gaat dat ook niet. Wel bedankt voor de tip, ik ga toch zeker eens kijken of ik niet een keer een cursus hierin o.i.d. kan volgen.

@zerline1997 en @Tigra ik ga in het vervolg inderdaad meer tijd nemen zodat hij me ook gaat vertrouwen bij het hoofd en het zo proberen, bedankt! :)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 21:26

Anders moet je op internet eens wat op zoeken over grondwerk en lichaamstaal van paarden. Kun je erg veel aan hebben je kan ook filmpjes opzoeken op youtube.

Nottinghill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-13 21:29

@Tigra_ Dat is waar ook, ga ik zeker doen! :)

Hebben jullie overigens nog tips voor het bijten? Ik heb namelijk het gevoel dat veel van de paarden ook de baas proberen te spelen, dit omdat ik vaak nerveus ben en zo ook de stal in kom lopen.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 22:40

Een paard heeft vertrouwen in zijn leider. Als je wil dat ze je vertrouwen zul je op moeten treden wanneer nodig, dus ook wanneer ze bijten. Een tik of je stem verheffen kan genoeg zijn. Wees consequent en daadkrachtig.

Verder wat betreft dat paard wat z'n hoofd omhoog gooit: Zulke paarden zijn er op bijna alle maneges wel en bijna altijd gaat het verhaal dat ze ooit mishandeld zijn.
Manegepaarden moeten erg verdraagzaam zijn en makkelijk in de omgang. Een mishandeld paard zal dus niet snel geschikt zijn voor een manege; geloof niet alles wat je verteld wordt want het is goed mogelijk dat 'ie helemaal niet mishandeld is.
Als je het hoofdstel om wil doen zul je eerst de teugels om de hals moeten doen en vervolgens met je rug naar de borst van het paard gaan staan, zodat het paard z'n hoofd naast je schouder kan laten zakken. Probeer de neusbrug met een hand vast te houden, samen met het hoofdstel. Als je een snoepje onder het bit houdt willen ze vaak wel "happen" en kan je op die manier het bit indoen en meteen belonen.

YentlKim

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 22:43

Vooral niet slaan enz als ze bijten worden ze alleen maar banger van. ;) Meestal doen ze dat uit angst, en maak je t dus alleen maar erger.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 22:53

Meestal doen ze dat uit angst? Wat denk je van dominantie omdat er op een manege zoveel verschillende kinderen rond lopen dat er van rangorde vaak weinig sprake is?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 22:59

Bij ons op stal staat ook zo'n paardje. Arabier, gevoelig, vosmerrie, mishandeld - en dan elke dag nieuwe klanten.... brrr.
Wat ik doe: ik bied regelmatig aan mee te helpen met opzadelen.
Ik begin buiten de box, met de deur open tegen haar te praten, of ze het goed vindt, dat ik de box in kom. Dan volgt iets subtiels, als ik binnenkom kijk ik haar niet aan (dat is roofdieren gedrag, mijn 2 ogen zitten nu eenmaal niet aan de zjkant van min hoofd :( ) en blaas ik zachtjes in haar neus. De eerste keer dat iemand dat ziet, moeten ze altijd lachen, ;) maar het werkt heel goed.
Zo stellen paarden zich aan elkaar voor, elementaire beleefdheid. Meestal ontspant ze op dat moment en dan neem ik de leiding door heel rustig en halster te pakken en dat om te doen, ondertussen zachtjes praten. En van Linda Tellington leerde ik, dat het zin kan hebben, om het hoofd zachtjes naar beneden te brengen (zachtjes duwen bovenop de manenkam, in de buurt van de oren). (Bij grote joekels van Shires of KWPN is dat uiteraard lastig. Dan heb je een krukje nodig.)
En dan rustig poetsen, kijken welke plekjes ze fijn vindt - en dan langzaam het zadel op en heeel rustig de singel erst aanleggen, zelf uitademen, in het onderste gaatje, uitademen, ietsje strakker, uitademen - en pas in de bak aansingelen. (Ze heeft me dan inmiddels als leider geaccepteerd en als ik uitadem, ademt zij ook door. Veel paarden houden hun adem in zodra de singel in beeld komt.)

Citaat:
Een paard heeft vertrouwen in zijn leider. Als je wil dat ze je vertrouwen zul je op moeten treden wanneer nodig, dus ook wanneer ze bijten. Een tik of je stem verheffen kan genoeg zijn. Wees consequent en daadkrachtig.
Ieder paard is anders, maar iemand die plompverloren jouw persoonlijke ruimte in komt banjeren en jou de stuipen op het lijf jaagt, gedraagt zich in de verste verte niet als leider. Ook in de kudde heeft een banggemaakt paard, of een paard dat geen prijs stelt op iemands aanwezigheid, het volste recht om te bijten of daarmee te dreigen - moet iemand zich maar gedragen.

Citaat:
Verder wat betreft dat paard wat z'n hoofd omhoog gooit: Zulke paarden zijn er op bijna alle maneges wel en bijna altijd gaat het verhaal dat ze ooit mishandeld zijn.
Manegepaarden moeten erg verdraagzaam zijn en makkelijk in de omgang. Een mishandeld paard zal dus niet snel geschikt zijn voor een manege; geloof niet alles wat je verteld wordt want het is goed mogelijk dat 'ie helemaal niet mishandeld is.
Afdeling:"hoe zou het moeten, hoe gaat het in een ideale wereld": alleen paarden die psychisch robuust zijn, worden manegepaard. Zo gaat het helaas niet altijd.
En voor sommige paarden grenst de dagelijkse gang van zaken aan mishandeling, dus "dat het verhaal een fabeltje is, dat je niet moet geloven" - tja. Op zich IS het verstandig, om niet alles te geloven, daar niet van. Maar er is wel verschil tussne een paard dat bang is en een paard dat 'een spelletje met je speelt' (Oh, leuk, hoofd omhoog, lekker plagen, krijgen ze dat hoofdstel niet in!).

Een dominant paard zal niet zo gauw jouw ontwijken (door zijn hoofd omhoog te doen). Daar zijn andere :j plagerijen voor, zoals dom mensenkind pletten tegen de wand, trappen of bovenop hun tenen gaan staan.

En het is van wezenlijk belang, om die 2 dingen uit elkaar te leren houden: angst of dominantie. Goede maneges geven daar ook les in.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 23:13

Janneke2 schreef:
Ieder paard is anders, maar iemand die plompverloren jouw persoonlijke ruimte in komt banjeren en jou de stuipen op het lijf jaagt, gedraagt zich in de verste verte niet als leider. Ook in de kudde heeft een banggemaakt paard, of een paard dat geen prijs stelt op iemands aanwezigheid, het volste recht om te bijten of daarmee te dreigen - moet iemand zich maar gedragen.

Ik hoop dat je mijn post niet op hebt gevangen als banjeren en de stuipen op het lijf jagen, dat heeft namelijk imo niets met leiderschap te maken. Leiderschap staat niet gelijk aan lomp en onbedachtzaam.

Citaat:
Afdeling:"hoe zou het moeten, hoe gaat het in een ideale wereld": alleen paarden die psychisch robuust zijn, worden manegepaard. Zo gaat het helaas niet altijd.
En voor sommige paarden grenst de dagelijkse gang van zaken aan mishandeling, dus "dat het verhaal een fabeltje is, dat je niet moet geloven" - tja. Op zich IS het verstandig, om niet alles te geloven, daar niet van.

Paarden die psychisch niet sterk zijn zullen het als manegepaard niet lang volhouden (mijn mening). Dat is iets waar een goede manegehouder ook wel rekening mee zal houden. Ik zeg verder ook niet dat TS het niet moet geloven, enkel dat dat verhaal op vrijwel elke manege wel de ronde doet en dat het niet altijd de waarheid is.

Citaat:
Maar er is wel verschil tussne een paard dat bang is en een paard dat 'een spelletje met je speelt' (Oh, leuk, hoofd omhoog, lekker plagen, krijgen ze dat hoofdstel niet in!). Een dominant paard zal niet zo gauw jouw ontwijken (door zijn hoofd omhoog te doen). Daar zijn andere :j plagerijen voor, zoals dom mensenkind pletten tegen de wand, trappen of bovenop hun tenen gaan staan.

Ik doelde erop dat het bijten niet zozeer op angst zal wijzen, maar op dominantie. Ik doelde niet op het hoofd omhoog doen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 23:32

Doubtless schreef:
Ik hoop dat je mijn post niet op hebt gevangen als banjeren en de stuipen op het lijf jagen, dat heeft namelijk imo niets met leiderschap te maken. Leiderschap staat niet gelijk aan lomp en onbedachtzaam.

Klopt, een echte leider is kalm en straalt rust uit.
Maar eerlijk gezegd: zoals ik jouw posting las: je komt nogal stevig binnen. "Een paard heeft vertrouwen in zijn leider.", schreef je als binnenkomer.
Zo hoort dat idd te zijn, maar in de situatie is waarschijnlijk sprake van een bang paard (dus weinig vertrouwen) en een manegeklant kan wel leidergedrag vertonen (rustig zijn, in evenwicht zijn, weten wat je wil en dat uitstralen) - maar dat is iets anders, dan wanneer je een eigen paard hebt, dat jou echt ziet als zijn maatje (waarbij jij de leider in het team bent).

En na deze stevige binnenkomer ga je verder met:"Als je wil dat ze je vertrouwen zul je op moeten treden wanneer nodig". Een grens stellen kan soms aan de orde zijn, dat klopt, maar je hebt dan nog niets gezegd over de situatie beoordelen (is het angst of dominantie?)
niets over een relatie met het dier aangaan (waarbij je imliciet uitstraalt, laat merken dat jij de leider wilt zijn, wat de meeste paarden allang prima vinden)
en dan gaat het al meteen over (straffend) optreden.

Ik vind jouw tempo dus heel erg hoog en ik kan me goed voorstellen, dat een paard het zal ervaren als "terwijl ik in die mensenuitvinding ''box'' geen kant op kan, komt er iemand binnenvallen die me nog bang gaat maken ook".

Maar goed - dat bedoelde je dus niet.
Goed om te weten!!

Doubtless schreef:
Ik doelde erop dat het bijten niet zozeer op angst zal wijzen, maar op dominantie. Ik doelde niet op het hoofd omhoog doen.

Misschien toch eens een andere nick proberen...?
Af en toe je eigen ideeen eens kritisch toetsen...?

Bijten kan wis en drie wijzen op angst!!!!

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 23:42

Janneke2 schreef:
Zo hoort dat idd te zijn, maar in de situatie is waarschijnlijk sprake van een bang paard (dus weinig vertrouwen) en een manegeklant kan wel leidergedrag vertonen (rustig zijn, in evenwicht zijn, weten wat je wil en dat uitstralen)

Jammer dat mijn post zo verkeerd op je overkomt. Imo was het kort en krachtig en dekte het de lading, er zit verder niks agressiefs achter.
Waarom is het waarschijnlijk dat deze manegepaarden bang zijn? Met de manege ervaring die ik opgedaan heb moet ik eerlijk zeggen dat ik die paarden niet als bang maar eerder dominant heb ervaren. Nou is mijn eigen ervaring waarschijnlijk geen representatieve weergave van het gemiddelde manegepaard, maar ik ben heel benieuwd naar jouw point of view :)

Citaat:
En na deze stevige binnenkomer ga je verder met:"Als je wil dat ze je vertrouwen zul je op moeten treden wanneer nodig". Een grens stellen kan soms aan de orde zijn, dat klopt, maar je hebt dan nog niets gezegd over de situatie beoordelen (is het angst of dominantie?)
niets over een relatie met het dier aangaan en dan gaat het al meteen over (straffend) optreden.

Voor mij maakt het persoonlijk niet zoveel uit of een paard uit angst of uit dominantie bijt, in beide gevallen zal ik dat corrigeren. De ene keer door mijn stem te verheffen, de andere keer door een vinger op te steken of een tik uit te delen (ligt geheel aan de situatie, happen en bijten kent vele variaties).

Citaat:
Ik vind jouw tempo dus heel erg hoog en ik kan me goed voorstellen, dat een paard het zal ervaren als "terwijl ik in die mensenuitvinding ''box'' geen kant op kan, komt er iemand binnenvallen die me nog bang gaat maken ook".

Ik weet niet zo goed hoe ik deze op moet vatten eerlijk gezegd :Y) Dat is de voorstelling die je krijgt bij mijn post? Nogmaals doelde ik nergens op banjeren, lomp gedrag, ergens binnenvallen en vervolgens een paard bang maken. Een vrije interpretatie in mijn ogen :+ .

Citaat:
Doubtless schreef:

Misschien toch eens een andere nick proberen...?
Af en toe je eigen ideeen eens kritisch toetsen...?

Bijten kan wis en drie wijzen op angst!!!!

Mijn nickname is prima, de naam van mijn paard lijkt me zeer toepasselijk op een paardenforum.
Uit het verhaal van TS krijg ik niet de indruk dat er meerdere paarden op stal staan die bijten omdat ze zo bang zijn voor TS (die op mij overkomt als rustig en onderdanig/niet dominant en waarvan ik niet het idee krijg dat ze de paarden bang maakt door te banjeren) maar omdat ze dominanter zijn dan haar.

"Kan wis en drie wijzen" is een typo denk ik, begrijp het iig niet.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 23:52

Om even terug ontopic te gaan:

_xrose schreef:
Hebben jullie overigens nog tips voor het bijten? Ik heb namelijk het gevoel dat veel van de paarden ook de baas proberen te spelen, dit omdat ik vaak nerveus ben en zo ook de stal in kom lopen.

Ik kreeg van jouw post de indruk dat de paarden bijten uit dominantie, omdat het gebeurt tijdens de dekens opdoen en enkel het openen van de stal al. Dit zal misschien te maken hebben met irritatie (drukke omgeving, vaak niet genoeg weidegang, veel arbeid, van ruiter naar ruiter, etc), misschien niet. Ik snap het volledig, maar het mag natuurlijk niet. Let er daarom op dat je kalm, assertief en consequent bent. Als je hier moeite mee hebt en snel nerveus wordt is het een slim idee om iemand te vragen om je te helpen bij wat er in de stal moet gebeuren.

Weet je wat er veranderd wanneer je nerveus wordt? Verandert je ademhaling, afwachtend oid? Probeer dat dan om te draaien. Mij helpt het om te neuriën en als ik echt heel zenuwachtig word ga ik fluiten. Op die manier blijft mijn ademhaling onder controle.
Bij het verkeersmak maken van mijn paard heb ik heel wat gefloten. Zij vond het deuntje geruststellend, dus het werkte voor ons beide positief :) .

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 00:05

Doubtless schreef:
Jammer dat mijn post zo verkeerd op je overkomt. Imo was het kort en krachtig en dekte het de lading, er zit verder niks agressiefs achter.

Precies - maar dan is het wel het beste, om dat gewoon open en eerlijk uit te spreken, dan weet jij tenminste, hoe ik iets *ervaar* - en dat dat dan helaas iets compleet anders jkan zijn, dan jij *bedoelt*.

Doubtless schreef:
Met de manege ervaring die ik opgedaan heb moet ik eerlijk zeggen dat ik die paarden niet als bang maar eerder dominant heb ervaren. Nou is mijn eigen ervaring waarschijnlijk geen representatieve weergave van het gemiddelde manegepaard, maar ik ben heel benieuwd naar jouw point of view :)

Tja - de paarden bij mij op stal worden goed verzorgd en bijv, slim gevoerd: ze komen met het eten aan, moeten even 1 pasje terug en an krijgen ze voer. Verder spelen ze elke dag met elkaar (in vaste groepjes een uur in de paddock) od ze staan in vaste groepen in de wei. Ze zijn misschien niet voluit paard, maar komen ene heel eind enkunne ook dagelijks hun emoties uiten - dat scheelt.

En er loopt al weer een paar jaar dus een bange vosmerrie rond. Ik zou het beestje een lieve vaste eigenaar gunnen - maar in de les is ze heel lief (arabier, he, mensenvriendje) en ze gaat niet achteruit, kwijnt niet, alleen vreemde mensen die die box inlopen - huuuuu.

Doubtless schreef:
Janneke schreef:

Ik weet niet zo goed hoe ik deze op moet vatten eerlijk gezegd :Y) Dat is de voorstelling die je krijgt bij mijn post? Nogmaals doelde ik nergens op banjeren, lomp gedrag, ergens binnenvallen en vervolgens een paard bang maken. Een vrije interpretatie in mijn ogen :+ .

Ja, idd: dat is het gevoel, dat jij bij mij oproept. Niet minder dan dat, maar ook niet meer.

Doubtless schreef:
Mijn nickname is prima, de naam van mijn paard lijkt me zeer toepasselijk op een paardenforum.

Uiteraard staat het je vrij, om elke nick te kiezen die je maar wilt. Dat het de naam van je paard is, wist ik niet. Hartstikke toepasselijk op een paardenforum!

Maar als gezegd: het gevoel dat je bij mij oproept, is dat je een ontzettend hoog tempo hebt, dingen die ik belangrijk vind niet noemt en meteen begint met optreden. Dat gecombineerd met een forumnaam, die ik lees als "ik twijfel niet" onderstreepte dat nog eens.

Doubtless schreef:
"Kan wis en drie wijzen" is een typo denk ik, begrijp het iig niet.

"Wis en drie" is zoiets als ''reken maar van jetje''.
Anyway: bijten kan zeer zeker wijzen op angst.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 00:12

Ik ontken ook zeer zeker niet dat het kan wijzen op angst, ik zelf zou alleen eerder denken aan dominantie. Puur gebaseerd op het verhaal van TS en mijn eigen ervaringen met manegepaarden. Subjectief dus :)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 00:20

Ik vind dat je een beetje aan het overdrijven bent "Janneke"
Wat jij zegt is zeker niet verkeerd, maar wat "Doubtless" zegt is ook zeker wel juist.
Wat er wel is, is dat niet iedereen dit zal kunnen uitvoeren, het is dus ook altijd gevaarlijk om zo'n tips te geven via een forum.
Eigenlijk is er maar één manier om het te leren , en dat is er les in nemen.
Maar de meesten hier vinden les overbodig, en denken het zelf wel te kunnen aan de hand van enkel tips.

montilove

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 08:43

Ik zal het eerst tegen de eigenaar van de stal zeggen.

En om het vertrouwen te winnen meer dan alleen met de pony rijden dus bijv. ze veel borstelen en er een ke er r los in de bak mre gaan

Succes ;)

montilove

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 08:47

aeolusnr1 schreef:
Ik vind dat je een beetje aan het overdrijven bent "Janneke"
Wat jij zegt is zeker niet verkeerd, maar wat "Doubtless" zegt is ook zeker wel juist.
Wat er wel is, is dat niet iedereen dit zal kunnen uitvoeren, het is dus ook altijd gevaarlijk om zo'n tips te geven via een forum.
Eigenlijk is er maar één manier om het te leren , en dat is er les in nemen.
Maar de meesten hier vinden les overbodig, en denken het zelf wel te kunnen aan de hand van enkel tips.

Helemaal mee eens maar ik denk eig wel dat je het zonder les ook wel op kan lossen maar met les is het indd handiger ;)

Nottinghill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-13 20:12

Bij ons in de buurt hebben we geen lessen hierin, voorzover ik weet. Vandaar ook dat ik er geen volg en ook omdat het geld kost en ik hier zelf geen geld voor heb. Dat is dan ook de reden dat ik zo'n les niet volg.

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 12:59

Wij hadden vroeger op de manege ook zoon bijter.
Stond ook nog helemaal vooraan als je binnenkwam, t arme ding.

Bij mij werkte negeren nog het allerbeste. Vooral doen alsof hij niet naar je dreigt. Ik haalde voor ik de stal in ging altijd een paar keer diep adem (moed verzamelen, want zoon held was ik ook niet) Ik keek het beestje niet aan en liep al frunnikend met het halster de stal binnen. Dan kletste ik tegen het beestje alsof er niks aan de hand is en deed, alsof het de normaalste zaak van de wereld is (dat is het in principe ook:P) het halster om. Je zag het paardje zichtbaar ontspannen en vanaf het moment dat ze vast stond in de stal was alles in orde. Wanneer ze dan nog eens probeerde te happen corrigeerde ik door stem of een tik, het ging dan namelijk niet meer om onzekerheid en angst maar om dominantie.

Ik denk dat het heel erg om je eigen state of mind gaat. Met andere woorden, hoe je die stal binnen gaat. Wanneer je accepteert dat je het eng vind, (want dat is nu eenmaal zo), Maar daarbij bij jezelf denkt dat dit je gaat lukken en het beestje je niet echt kwaad wil doen, zal het veel beter gaan.

Les nemen: natuurlijk kun je daar heel erg veel van leren en als het nu zou gaan om je eigen paard zou ik dat zonder meer doen! Maar om nu te zeggen dat het de enige manier is om hier mee om te gaan, dat denk ik niet!
Leren is ervaren, wanneer je me wat tips en aanmoediging van mensen in je omgeving daar komt waar je moet zijn, waarom zou je er dan (wat mij betreft) onnodig geld aan uitgeven.

Daarbij (maar dat is misschien een beetje offtopic) zijn veel manege-paarden meer robot dan paard geworden. Ze worden als paard niet begrepen en klappen dan maar dicht. Grondwerklessen, die veelal uitgaan van de instinctieve basis van een paard, werken bij manege-paarden imo niet of maar beperkt.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 13:05

_xrose schreef:
Bij ons in de buurt hebben we geen lessen hierin, voorzover ik weet. Vandaar ook dat ik er geen volg en ook omdat het geld kost en ik hier zelf geen geld voor heb. Dat is dan ook de reden dat ik zo'n les niet volg.

Okee - maar, op de stal waar ik sta, is het beleid van de manege, dat mensen zelf poetsen en opzadelen - en dat is in wezen ook onderdeel, van wat je leert. Bij beginners is dat de eerste 10 minuten van de les en is er ook personeel (idealiter), om het voor te doen. Er wordt gepraat over de verschillende eigenschappen van de paarden, en hoe je daar op kunt reageren.
Uiteraard mag je altijd hulp vragen en bij de vos die ik noemde, is dat ook beslist de normaalste zaak van de wereld.