Bang van scheren en oren aanraken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

JDexpl

Bang van scheren en oren aanraken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-13 15:13

Hey

Ik heb een hengstje staan en hij is voor de dood voor scheren...ik weet dat ze hem vroeger al eens hadden geschoren.
En daarbij heeft hij ook bang als je te dicht naar zijn oren komt.
Eerst leek hij enkel wat bang te zijn en stond stil '(je kon wel zien dat hij niet echt op zijn gemak was) en plots met volle kracht trekt hij zich weg en slaat met zijn benen, en dan duurt het even voor je zijn vertrouwen terug krijgt, hij doet het zeker niet om ons pijn te doen maar eerder uit 'paniek en vluchtgedrag'.
Net alsof hij er een trauma aan had over gehouden..(van vroeger dan!)
Misschien hebben ze de prang op zijn oor er vroeger opgezet om hem te scheren?
De vorige eigenaar liet dit namelijk doen door een trainer (arabische volbloed trainer).

De reden dat ik hem wil scheren (en het hem leren) is omdat ik met hem naar shows wil gaan.
Misschien iemand tips?

Groetjes

matasja

Re: Bang van scheren en oren aanraken

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 15:26

Als het echt gevaarlijk word voor omgeving en paard zelf , zou je het de eerste keer onder zeer lichte sedatie kunnen doen? Van die anti stress pasta, die net het scherpe randje eraf haalt waardoor het hem misschien iets minder intresseert en daardoor een goede assosiatie krijgt met het scheren.
Tussendoor vooral veel rondom zijn oren bezig zijn zonder hem pijn te doen waardoor hij weer angstig word,
Steeds met langslopem even een aai over zijn hoofd en eindigen bij het oor, zachtjes vastpakken, loslaten en klaar.
Ook met manen borstelen, steeds dichter naar het oor, even aanraken en weer verder alsof er niks gebeurd is.
Weet niet of je op hem rijdt? Maar dan evt als je erop zit dit ook eens doen, nek aaien, oor aaien en weer doorgaan.
Werkt uiteindelijk ook bij kopschuwe dieren..
Begin anders eerst met een schaartje bij het oor, dit maakt al een raar geluid en het kriebelt, misschien is het het zoemen wel waar hij panisch voor is?

JDexpl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-13 19:02

matasja schreef:
Als het echt gevaarlijk word voor omgeving en paard zelf , zou je het de eerste keer onder zeer lichte sedatie kunnen doen? Van die anti stress pasta, die net het scherpe randje eraf haalt waardoor het hem misschien iets minder intresseert en daardoor een goede assosiatie krijgt met het scheren.
Tussendoor vooral veel rondom zijn oren bezig zijn zonder hem pijn te doen waardoor hij weer angstig word,
Steeds met langslopem even een aai over zijn hoofd en eindigen bij het oor, zachtjes vastpakken, loslaten en klaar.
Ook met manen borstelen, steeds dichter naar het oor, even aanraken en weer verder alsof er niks gebeurd is.
Weet niet of je op hem rijdt? Maar dan evt als je erop zit dit ook eens doen, nek aaien, oor aaien en weer doorgaan.
Werkt uiteindelijk ook bij kopschuwe dieren..
Begin anders eerst met een schaartje bij het oor, dit maakt al een raar geluid en het kriebelt, misschien is het het zoemen wel waar hij panisch voor is?

Hey
Neen hij is bijna 1 jaar we zijn heel voorzichtig geweest en het apparaat gewoon naast hem aangezet en daar kreeg hij al de stuipen van net of hij er doodsbang van was. Misschien zijn ze te hard geweest vroeger. Maar ik ga het zeker proberen :) voor de rest accepteerd hij heel veel.

Gr

matasja

Re: Bang van scheren en oren aanraken

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 21:03

Oooow dan leert hij het wel! Jaarlingen zijn naarlingen he... ik heb er ook 2, vinden ook alles spannend. Als je er goed mee omgaat leert hij vanzelf dat het ok is, veeeel oefenen en gewoon doorzetten.
Ga niet mee in zijn angst dus gewoon doorgaan zonder iets te zeggen of te zuchten. Probeer ook niet opzij te springen als hij met zijn hoofd gaat schudden, dit bevestigd zijn angst.
Veel suc6 en komt vanzelf goed naarmate hij ouder word