Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
shadow19871 schreef:Ik vroeg me ineens het volgende af.
Paarden zijn prooidieren, de ogen zijn aan de zijkant van het hoofd gepositioneerd.
Prooidieren kunnen veel van de omgeving in de gaten houden, maar ze kunnen geen of weinig diepte zien, omdat de ogen niet op hetzelfde gezichtsveld kunnen focussen.
Hoe kan het dan dat sommige prooidieren, en dan paarden in het bijzonder (!) zo goed kunnen inschatten hoe hoog of breed een hindernis is?
Lara_Silver schreef:shadow19871 schreef:Ik vroeg me ineens het volgende af.
Paarden zijn prooidieren, de ogen zijn aan de zijkant van het hoofd gepositioneerd.
Prooidieren kunnen veel van de omgeving in de gaten houden, maar ze kunnen geen of weinig diepte zien, omdat de ogen niet op hetzelfde gezichtsveld kunnen focussen.
Hoe kan het dan dat sommige prooidieren, en dan paarden in het bijzonder (!) zo goed kunnen inschatten hoe hoog of breed een hindernis is?
Natuurlijk kunnen de ogen op hetzelfde element focussen. Als jou paard in de wei iets hoort, kijkt hij wel degelijk recht naar het object met beide ogen, en niet met één oog.
Je kunt ook met 1 oog dicht, of als dit is uitgeschakeld door een afwijking, nog diepte zien, alleen iets minder goed. Zo ook bij dieren. 
)
) hebben juist een grotere overlapping, dat maakt juist dat je beter diepte kan inschatten.