Aanvallen in de wei

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

DidiK

Aanvallen in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-13 16:00

Sinds kort (heel kort) ben ik weer ergens anders begonnen
met het verzorgen en rijden van een leuk paardje.
Nu had ik een beetje een algemeen vraagje naar jullie Bokkers,
naar aanleiding van de volgende situatie;

Paard staat gezamelijk met 3 anderen in de wei. Eentje er van
schijnt aan te vallen. Dit doet hij door naar je toe te rennen,
zich om te draaien en te gaan schoppen.

Nu ben ik benieuwd hoe jullie dit op zouden lossen, misschien
wat voorzorgsmaatregelen?

Alvast bedankt!

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 16:01

Vast heel erg niet NH, maar ik neem in dat geval een longeerzweep mee & wanneer nodig maak ik daar een duidelijk statement mee.

DidiK

Re: Aanvallen in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-13 16:09

Ja precies, je hoeft natuurlijk ook niet meteen uit te halen, maar dan vraag ik me ook gelijk af hoe het paard die ik uit de wei moet halen daarop reageert.

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 16:13

Ik heb hier ook wel mee moeten dealen. Ik zwaaide met mijn halster. Zweep nam ik niet mee, omdat mijn eigen paard daar bang voor was. Veiligheid is nr 1. Sorry, maar dat paard komt dan echt op de tweede plaats. Bij mij heeft zo'n paard gewoon een klap voor zijn hoofd, al is het nooit zó ver gekomen.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 16:15

neem idd een stick of zweep de wei mee in waar mee je hem van je af kunt drijven voor je eigen veiligheid. Misschien is dreigen al genoeg, anders mag je best een tik uitdelen. Dat doen ze in de kudde ook.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 16:17

Ik zou het wel bespreken met de eigenaar trouwens. Mocht mijn paard zoiets doen vind ik het prima als iemand een keer uithaalt, maar dan zou ik dat wel willen weten.

DidiK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-13 17:03

Weet niet of die eigenaar nog echt in beeld is, maar kan het daar natuurlijk wel nog over hebben. Inderdaad is dreigen misschien wel genoeg, denk ook dat de pony in questie veel meer schade aan kan richten. Moet inderdaad denken aan eigen veiligheid, wat ook belangrijk is. Zal het komende week eens even aankijken. In ieder geval bedankt!

Larimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 19:43

loopt dat paard 1x op je af, of blijft hij aanvallen tot je de wei weer uit bent? ik zou hem ook iig bij je vandaan houden met een stick/zweep. hoe gedraagt ie zich aan een halster?

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 19:48

Ik heb dat ook wel eens gehad bij mijn vp. Ik gooide mijn handen in de lucht en schreeuwde naar de pony. Hij ging vanzelf wel weg. Zo niet, gewoon een beste mep verkopen. Als het zover komt mischien wel een schop. Niet zielig. Doen de paarden ook maar dan 10x harder!

DidiK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-13 19:53

Ik weet niet of het werkt m een tik te verkopen, als hij je al getrapt heeft.. Als ie goed raak is die trap.. Maar zoals ik al zei, ik kijk het even aan deze week en dan kan ik er nog op terug komen.

testes76

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 19:57

Jeetje altijd op je hoede zijn dus! Ik neem ook altijd m'n halster touw mee.... Je stem gebruiken lijkt me ook wel helpen en vergeet je lichaamshouding niet! Rechtop en armen gespreid! Hopelijk blijft ie zo op afstand! Succes

DJVR2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 17:28

Je moet ze niet gelijk slaan dat is zielig! Als rustig praten niet helpt kan je dreigen met je stem. Lukt het dan nog niet kan je inderdaad een zweep meenemen. Maar je moet hem nooit raken. Daarm kunten ze levenslang last van houden! Dan haaten ze je misschief wel en gaan ze met je vechten.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 17:31

DJVR2 schreef:
Je moet ze niet gelijk slaan dat is zielig! Als rustig praten niet helpt kan je dreigen met je stem. Lukt het dan nog niet kan je inderdaad een zweep meenemen. Maar je moet hem nooit raken. Daarm kunten ze levenslang last van houden! Dan haaten ze je misschief wel en gaan ze met je vechten.

:(:)
Zo te lezen heb je nog heel veel te leren in de paardenwereld. Je eigen veiligheid gaat altijd voor! Een goed getimede mep is veel effectiever dan beetje domweg kletsen tegen een paard dat je wil aanvallen. Die tik zal een paard begrijpen, dat is duidelijke taal.

TS, zeker zweep meenemen. Liefst longeerzweep ivm lengte en wees heel zelfverzekerd.

Misschien dat de eigenaar van je verzorgpaard wel weet wie de eigenaar is van dat paard?
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 19-03-13 17:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Merlesophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 17:32

DJVR2 schreef:

Dat denk ik niet
Dat paard vertoont dominantie en wil de baas over jou spelen als hij jou aanvalt dreigen en gaat hij dan vrolijk verder gelijk een mep geven anders flikt hij het steeds weer dat gebeurt in de kudde en dan nog wel wat harder en aanvallen denk ik niet dat doet hij dan als je een beetje dom zit te praten
Ts suc6 :)

Watermelon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 17:36

Ik weet niet hoeveel ervaring je hebt maar aangezien je hier advies vraagt zou ik jou adviseren de eerste keer samen met iemand anders het weiland in te gaan. Bijvoorbeeld met de eigenaar van jou verzorgpaard. Zo kun je zien welke methode er gehanteerd wordt en hoe het paard reageert.
Wat in ieder geval nooit kwaad kan is alert blijven op het paard wanneer je in zijn weide loopt, en rechtop lopen zodat je zelfverzekerd overkomt.Succes!

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 17:40

heeft mijn shet ook een tijdje gedaan, toen hij nog hengst was steigerde hij ook tegen je aan..
klinkt misschien heel hard, maar die heeft een paar keer een harde trap gekregen.
hij doet het nu niet meer, hij weet wie de baas is en is weer hastikke lief!
dat soort dingen doet hij maar met z'n paarden vriendjes :)

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 17:48

Ik heb er 1 die het uit angst doet. In verband met een mishandelingsverleden. Met een zweep de wei in komen heeft dus het verkeerde effect gezien ze dan steeds moeilijker zal gaan worden. Wat zegt de eigenaresse?

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 05:38

Hangt van vel af wat je het beste doet. Als je paard echt denkt de leider te zijn is het levensgevaarlijk om te reageren met slaan met de zweep. Dan haal je er beter een voor het paard onbekend persoon bij. Als je paard het doet uit angst (hoewel ze dan meestal eerder al weglopend stampen in je richting), is dat ook een heel slecht idee. Dan zal haar angst (motivatie van slecht gedrag) alleen maar sterker worden.
Ik denk niet dat dit het geval is. In dat geval misstaat een tik zeker niet. Dat is volgens mij zelfs belangrijk om te voorkomen dat het gevaarlijker wordt. Als het paard weet dat aanvallen niet kan, zal hij stoppen. Dan kan jij hem op zo'n manier trainen dat hij niet meer de drang voelt aan te vallen (dat kan verder echter op een rustige manier zonder slaan).

Kannibaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 11:01

Inderdaad een longeerzweep! Als het dan echt gevaarlijk wordt kun je het paard op afstand houden

Kannibaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 11:01

Ik zou trouwens de eerste (paar) keren niet alleen in de wei gaan. Iemand die met je meeloopt kan wel fijn zijn in zo'n geval

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 18:46

Inderdaad een longeerzweep meenemen, dat paard denkt hahah jij kan me toch lekker niet krijgen. Nou je hoeft niet raak van je af te meppen maar wel even laten zien dat jij ook een verlengde arm hebt die ook tikken kan uitdelen. En wie dat zielig vind heeft zeker nog nooit een schop van een paard gehad.

Ik zou inderdaad iemand meenemen. Als je het paard eruit haalt en die ander ruikt toch zijn kans om nog even lekker van zich af te schoppen heb je er nog niks mee bereikt. Iemand die even bij het hek kan staan voornamelijk met open en dicht doen en je het handje kan geven wat je even te kort komt is altijd handig.

Nancy1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 13:28

Ik heb een soortgelijk probleem. Teyla (2j) is een geweldig knuffeldier. Helaas probeert ze mij de laatste tijd de baas te zijn door mij de weg te versperren in de weide. Weg jagen helpt niet want ze is niet bang van de carotstick en als ik er een tikje mee geef om duidelijk te maken dat ze echt opzij moet, stamp ze.
Ik ben niet echt goed te been dus moet wat voorzichtig zijn met haar te straffen omdat ik niet opzij kan sprinngen.
Hanny mijn Friese merrie (20) gaat met de oren plat tussen mij en het veulen staan om mij te beschermen. Ik vraag mij wel af hoe zij mij ziet...

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 13:30

DidiK schreef:
Ja precies, je hoeft natuurlijk ook niet meteen uit te halen, maar dan vraag ik me ook gelijk af hoe het paard die ik uit de wei moet halen daarop reageert.

Die ziet jou dan als degene die orde op zaken stelt als er één of andere ongemanierde branieschopper ongepast gedrag vertoont.

Ik zeg ook: longeerzweep mee.

Mona81

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 14:29

Nancy, dan zou ik iemand meenemen die jouw woorden kracht bij zet. Ik geef ze wel gewoon een flinke mep eerlijk gezegd. We hebben een dominante ruin op stal en hij en ik liggen elkaar totaal niet. Ik neem een stok of zweep mee en als hij niet aan de kant gaat, krijgt hij toch echt een oplawaai. Meestal is één goede knal voldoende hoor! Als ik dat niet doe, ben ik namelijk degene die een knal van hem krijgt. Paarden onderling vragen elkaar ook niet vriendelijk om opzij te gaan. Ik ben heus geen voorstander van slaan, maar wel van één duidelijke boodschap en dan klaar.

YentlKim

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 14:34

Zou ook eerst goed met de eigenaar overleggen en vragen wat hij precies doet, en de eerste keer even met iemand samen proberen ! :) Succes.