Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Charityyy schreef:Zet hem op een recht stuk. Als hij begint te waggelen en te draaien druk je hem telkens terug op de plek waar hij stond. Telkens terug zetten kost heeeeel veel tijd, het is ook zeker niet geleerd in een week. Als je het paard telkens terug zet op zijn plek ziet hij op het gegeven moment ook niet meer het doel in om te gaan waggelen ed.
Ik zou met hem vanaf de grond aan de gang gaan en hem aanraken met allerlei voorwerpen, plastic zakjes, balletjes, jassen, dekjes, tuig noem het maar op. Paard moet beseffen dat niet elk gevalletje een dikke berg tijger is. Ik zou ook met hem bezig gaan zodat je hem ook met je handen overal kunt aanraken zonder dat hij ervoor weg loopt, met borstelen raak je namelijk je paard ook overal aan en dan hoort hij ook stil te staan. Hierbij geld ook lopen = achteruit zetten, weer op nieuw beginnen.
0nynke schreef:Hallo,
wat betreft je topic 'rustig op poetsplaats', je moet ook niet direct van je paard/pony verwachten dat hij een half uur stil kan staan.
Ik zelf heb een jong paardje die dit ook niet kan. Ik snijd dan een wortel in stukjes en doe die in mijn zak. het halstertouw doe ik door de ring maar heb er niet een knoop in, ik heb het uiteinde namelijk in mijn hand waarmee ik niet poets. Als mijn paard gaat trekken geef ik een klein stukje mee, wordt ze weer rustig dan laat ik haar weer dichter naar de ring toe. Wanneer ze keurig braaf stil staat geef ik haar een stukje wortel. Daarna is ze wel weer wat onrustiger omdat ze opnieuw een wortel wil maar dan blijf ik rustig en doe hetzelfde als hierboven. Wanneer ze gaat schrapen zeg ik niks en draai me om zodat ik met mijn rug naar haar toe sta. Als ze stopt wacht ik nog even en ga dan weer verder met borstelen. Eerst begon ze direct weer met schrapen maar dat deed ze na 2/3 dagen al niet meer![]()
Verder laat ik haar steeds langer stilstaan voordat ze een wortel krijgt. Maar ik beloon haar ondertussen wel door 'goedzo, braaf' te zeggen en haar klopjes te geven. Zo leert ze steeds langer stil te staan en weet ze dat ze dan braaf is
Ik begon eerst met een aantal minuten stilstaan en nu steeds langer. Mijn paard krijg nu als we klaar zijn met poetsen pas een wortel en dat gaat goed. Ik denk dat ik nu ongeveer 10 minuutjes poets.
(verder doe ik opzadelen trouwens altijd op stal, omdat ik dan anders bij haar wegmoet om het zadel enz. op te halen als ik gepoetst heb. In stal blijft ze mooi stil staan en kijkt ze door het deurtje naar buiten).
Als je nog vragen hebt dan hoor ik het wel![]()
Succes!
SuperAssie schreef:Als ik mijn paard op de vorige stalling aan de muur zette draaide hij ook van links naar rechts. Er was ook buiten een balk waar ik hem aan kon zetten, dan kon hij over het erf kijken, dan stond hij ook gewoon netjes stil.
Op de huidige stalling kan ik hem alleen maar aan de muur zetten, dus wandelt hij weer van links naar rechts. Helaas is er bij hem niet veel aan te doen, hij is gewoon nieuwsgierig en kijkt niet graag naar een muur(ook best logisch), dus ik heb me er bij neer gelegd haha