Hengst

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

TornadoSchat

Hengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-13 16:46

Ik heb een schat van een hengstje staan, tegen mij dan toch.
Hij doet niets, alleen wat schichting (maarja hij is 3)
Alleen heeft de staleigenaar mij vandaag medegedeeld dat hij steigerd en kapt naar het hooft als hij eten krijgt.
Eerst wou ik hem niet castreren, maar nu twijfel ik eraan.
Maar zou dit gedrag oo verdwijnen als hij besneden wordt?

Groetjes

PowerReiner

Re: Hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 16:58

Uhh, even ter info; besneden is niet hetzelfde als castreren

Duuk2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 17:01

Hahahaha sorry moet even lachen om het woordje besneden haha! Zijn huidje blijft nog gewoon zitten ;)
Maar dat is vast een typfout ;)

Duuk2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 17:01

Waarom wil je hem niet castreren? En denk je dat dit gedrag te linken is met het feit dat hij een hengst is?

TornadoSchat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-13 17:03

PowerReiner schreef:
Uhh, even ter info; besneden is niet hetzelfde als castreren

Ik bedoel gewoon onder het mes gaan hoor :)
Ik heb op school alle fasen van castratie doorgemaakt en weet wat het is hoor :)

TornadoSchat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-13 17:05

Duuk2011 schreef:
Waarom wil je hem niet castreren? En denk je dat dit gedrag te linken is met het feit dat hij een hengst is?

Nou, de reden is dat ik gewoon altijd al een hengst heb willen hebben en aangezien hij super braaf is bij mij zag ik geen reden waarom ik hebzou moeten castreren maar natuurlijk als hij bij andere de rotza uithangt. Ik weet niet percies of dit gedrag daar echt aan te linken is. Hij is nu eenmaal een echte schrokker...

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 17:06

Hahahaha, als ik het nog eens lees, zou ik nog steeds aan besnijdenis denken. Maar complimenten voor de mooie bewoording, ik heb mijn lachstuip voor vandaag weer gehad :D

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 17:07

Misschien kun je proberen hem attenter te maken op het voer. Hem leren dat hij netjes moet wachten.

batfull

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 23:22

TornadoSchat schreef:
Duuk2011 schreef:

Nou, de reden is dat ik gewoon altijd al een hengst heb willen hebben en aangezien hij super braaf is bij mij zag ik geen reden waarom ik hebzou moeten castreren maar natuurlijk als hij bij andere de rotza uithangt. Ik weet niet percies of dit gedrag daar echt aan te linken is. Hij is nu eenmaal een echte schrokker...

Hoezo heb je altijd al een hengst willen hebben ? Wil je ermee dekken ? Anders vind ik het heel onlogisch om hem niet te ruinen..

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 09:38

TornadoSchat schreef:
Duuk2011 schreef:

Hoezo heb je altijd al een hengst willen hebben ? Wil je ermee dekken ? Anders vind ik het heel onlogisch om hem niet te ruinen..[/quote]

Er kunnen meerdere redenen zijn om een hengst te willen naast het dekken. Sommige mensen vinden hengsten bijvoorbeel fijner rijden.
Daarnaast is een hengst net zoals ieder ander paard prima op te voeden, mits hij nooit gedekt heeft.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 10:12

Of het een hengst is of niet, als je paard bij anderen geen goed gedrag vertoont kan dat veel redenen hebben. Voernijd is an sich geheel of gedeeltelijk af te leren, en uiteraard ligt het ook aan de manier waarop die ander ermee omgaat, dus waarom hij bij jou niet en bij de ander wel stijgert.

Is het idd de bedoeling dat je ermee gaat rijden, hoe is ie bij andere paarden en dan vooral merries, maar ook hoe is hij bij andere stalgenootjes ed? En wíl je staleigenaar stiekem wel een hengst op zijn terrein?

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 12:18

Kun je niet eens kijken wanneer de stalhouder voert? Dan weet je tenminste wat hij bedoelt, en wat je evt kan doen.

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 12:23

Ik vind het altijd een beetje sneu om een paard hengst te laten als er geen reden voor is.
Het is moeilijker om ze met andere paarden los te zetten en ze hebben al dat testosteron waar ze niks mee kunnen. Ik zou hem ruinen.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 12:53

Zo lang een hengst nooit gedekt heeft en hij zich normaal gedraagt zie ik niet waarom je hengst zou moeten ruinen.
Dan lijkt het mij juist zieliger om hem te ruinen for no good reason.
Het is inderdaad logistiek wel wat moeilijker, gezien veel stallen geen hengsten willen hebben en het inderdaad lastig is dat je hem niet met anderen kan zetten.

Ik heb ook eens een bezichtiging gehad bij een hengst, is hem uiteindelijk niet geworden. Maar als ik hem had gekocht had ik al het mogelijke gedaan om hem hengst te houden. Ik ga hem niet zijn ballen af laten snijden alleen maar omdat dat voor mij beter uitkomt.

Bovendien, mogelijkheden zijn ook groter als hij hengst blijft. Als hij het nou goed gaan doen in de sport, en goedgekeurd wordt, kun je altijd zijn sperma nog verkopen.

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 12:59

ik vind juist dat hengsten vaak zonder reden geruind worden, maar dat is wat anders.
ik weet niet of dit gedrag met zijn hengst zijn te maken heeft, ik zou, zoals gezegd, eerst kijken wat hij doet, waarom en hoe het eventueel op te lossen is. als dat niet helpt kan je hem altijd nog castreren.
ik zou zelf ook liever een hengst nemen dan een ruin, als ze niet gedekt hebben is er gewoon mee om te gaan.
de meeste stalhouders hebben alleen liever geen hengsten, en sowieso moeten ze dan vaak alleen op de wei. Daarom gaat mijn voorkeur dan toch uit naar een merrie en desnoods een ruin. :)
maar, als jou stalhouder het niet erg vindt dat hij hengst is, en jij hem dit gedrag af kan leren, zou ik niet weten waarom je hem dan moet castreren.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 14:37

Om te beginnen: wat is de reden dat je niet wil castreren? Zijn er fokplannen, is hij het waard om hengst te mogen blijven, voegt hij wat toe aan het ras, zitten er papieren bij? Heb jij de kennis en de kunde en mogelijkheid om hem verantwoord hengst te houden en er een hengstenmanagment omheen te plannen?

Als je op een van deze vragen met nee moet antwoorden, dan castreren, en liefst zo snel mogelijk, zodat hij geen dingen aan gaat leren die je er later maar met moeite weer uitkrijgt of niet meer uitkrijgt.

Good stallions make great geldings.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 14:41

PowerReiner schreef:
Ik heb ook eens een bezichtiging gehad bij een hengst, is hem uiteindelijk niet geworden. Maar als ik hem had gekocht had ik al het mogelijke gedaan om hem hengst te houden. Ik ga hem niet zijn ballen af laten snijden alleen maar omdat dat voor mij beter uitkomt.

Bovendien, mogelijkheden zijn ook groter als hij hengst blijft. Als hij het nou goed gaan doen in de sport, en goedgekeurd wordt, kun je altijd zijn sperma nog verkopen.

Je hebt duidelijk geen ervaring met hengsten. Een hengst hengst laten voor die paar dekkingen per jaar die je mogelijk verkopen kunt, en hem daardoor een niet paardwaardig bestaan te geven (dat is, met vriendjes of eventueel merries die hij mag dekken het land opgooien) vind ik in mijn ogen zielig voor het dier. Sperma verkopen aan paarden van buitenaf houdt namelijk ook in dat je moet zorgen dat je hengst "schoon" blijft, vaak gaat dat dan via KI, dan zijn natuurlijke dekkingen vaak al uitgesloten. Dus sperma voor paarden van buitenaf betekend je paard ook geen kudde met merries gunnen die hij natuurlijk kan dekken. En niet iedere hengst kan zonder meer met een vriendje (ruin of andere hengst) naar buiten.

Daar komt dan ook nog bij dat je bij een hengst ten allen tijde bedacht moet zijn op een aanvaring. Ook als jij met 40 graden koorts in je lijf naar je paard toegaat omdat hij toch beweging moet hebben. Even met je ogen knipperen en het kan gebeuren dat hij je aanvalt.

En dan, als je je paard in pension hebt staan, gaan er meerdere mensen met hem om die allemaal net even anders reageren dan jij dat zou doen in bepaalde situaties. Een hengstige merrie die precies voor een box geparkeerd wordt waar jij je hengst hebt staan is nou niet zo leuk voor jou, kan dingen triggeren bij je hengst waar jij op dat moment niets van afweet omdat jij braaf op je werk zit centjes te verdienen om paardlief te kunnen onderhouden.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 15-03-13 14:44, in het totaal 1 keer bewerkt

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 14:44

kan de stal eigenaar de pony niet anders voeren als in de stal te moeten ??
ik vind het zonde als je hem zou castreren .. alleen omdat hij zo doet na een ander ?

mijn hengst heeft ook wel eens andere gebeten met voeren, so what.. moeten ze hun handen maar snel genoeg trg
trekken. daarna heeft mijn hengst ze ook nog gekregen, ( slaag ) heb toen tegen diegene gezegd dat als ze mijn pony
nog een keer slaag geef dat ik haar een pak slaag geef!!!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 14:46

bello2005 schreef:
kan de stal eigenaar de pony niet anders voeren als in de stal te moeten ??
ik vind het zonde als je hem zou castreren .. alleen omdat hij zo doet na een ander ?

mijn hengst heeft ook wel eens andere gebeten met voeren, so what.. moeten ze hun handen maar snel genoeg trg
trekken. daarna heeft mijn hengst ze ook nog gekregen, ( slaag ) heb toen tegen diegene gezegd dat als ze mijn pony
nog een keer slaag geef dat ik haar een pak slaag geef!!!

Hier wordt ik nu toch echt heel boos over. Wat een belachelijke en onverantwoordelijk manier van paardenhouden om de schuld van een aanvaring met jouw hengst op de mensen te schuiven die toevallig inde buurt staan. Nee, een aanvaring met een hengst vloeit niet altijd voor de verkeerde omgang naar het paard zelf toe. Je zou zomaar toevallig op een plek kunnen staan en geraakt kunnen worden door een trap van JOUW paard, het leven kunnen laten door een aanvaring met JOUW hengst, omdat jij je verantwoordelijk niet hebt genomen om hem te laten castreren.
In een woord WALGELIJKE reactie.

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 14:50

het gaat over voeren... niet omdat je zogenaamd toevallig in de buurt staat van een dier

wel eerst goed lezen voordat je begint te klagen he;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 14:55

En wat is de reden dat jij denkt dat het bij een aanval bij het voeren blijft?

Aanvallen met voeren is een teken van een veel groter probleem. In het wild staat een onderdanig paard voer af aan een paard dat hoger in rang staat. Dus degene die voert heeft wat dat betreft al een probleem.
Maar dito een persoon die de box uitmest. Een onderdanig paard maakt plaats voor het paard dat hoger in rang staat. Dus als jij gaat uitmesten met paard in de box, en je vraagt een stap opzij, wat zou de reactie daarop kunnen zijn?

Hey, ik klaag niet, ik heb wat meer ervaring met verschillende hengsten dan jij, en nog niet zo heel lang geleden meegemaakt dat een hengst een ruin op stal aanviel en de begeleider van die ruin er tussenin stond en de trap van die hengst opving. Gevolg, gebroken arm, zelfde dag nog op de operatietafel. Had hengstlief ander paard geraakt was dat een gebroken paardenbeen geweest, en einde oefening voor paard. En dat dan omdat er iemand vindt dat een hengst gewoon hengst kan blijven en het de schuld van een ander is als je er niet mee om kunt gaan? Vertel dat maar aan de persoon die op die operatietafel beland....of in een rolstoel. Of een meter onder de graszoden omdat hij die aanvaring niet na kan vertellen. Omdat een ander zijn verantwoordelijkheid niet genomen heeft.

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 15:02

mijn pony heeft het ook alleen maar met eten,,, ik sluit niet uit dat het bij andere niet alleen daar bij blijft..
maar zoals ze zelf al aan geeft, is de pony bij HAAR zo braaf als een lammetje..

met uitmesten moet het paard dan maar uit de stal halen, het is tenslotte ook een stuk makkelijker en sneller om uit te mesten zonder pony in de stal

hoe weet jij dat jij meer ervaring hebt met hengsten dan ik ??? je kent me nog niet eens :S
ja en hoe konden die hengst en ruin bij elkaar komen ???
als je niet met een hengst om kan gaan moet je geen hengst kopen;)
en als een stal eigenaar er niet mee om kan gaan, moet diegene geen hengsten aan nemen..

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 15:05

Maar eh... een pismerrie of erger nog, zelfs een lieve ruin kan voedselagressie vertonen. Dus om nou zo door te gaan over het gegeven 'hengst' adviseer ik de TS om met etenstijd eerst eens aanwezig te zijn. (Losstaande van de discussies: is de TS de juiste persoon voor een hengst? Dit de juiste stal voor een hengst? Is het fair hem hengst te laten? En andere off-topic dwalingen.)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 15:11

Wat is de reden dat jij denkt dat een staleigenaar die hengsten in pension heeft niet met hengsten om kan gaan? Wat is de reden dat jij denkt dat een staleigenaar er altijd bij is als een pensionklant met een hengst bezig is? Wat is de reden dat jij vindt dat, als een pensionklant met een ruin over het terrein loopt en de eigenaar van de hengst over het terrein loopt, dat er een fout is gemaakt waardoor hengst en ruin bij elkaar konden komen? Hengst zag ruin, rukte zich los en viel aan. Even met je ogen knipperen en het was gebeurt.

Er staan heel veel hengsten op het terrein van verschillende leeftijden, van verschillende leeftijd en verschillende eigenaaren. Dieren waar mee wordt gefokt en dieren die op de nominatie staan voor dekhengst. Staleigenaar kan heel goed met hengsten omgaan. Meeste hengsteneigenaren kunnen goed met hun eigen hengsten omgaan. Staleigenaar is er echter niet altijd bij. En ook de eigenaar van het dier is er niet altijd bij als er iets op stal gedaan moet worden.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 15-03-13 15:40, in het totaal 2 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 15:12

Locanda schreef:
Maar eh... een pismerrie of erger nog, zelfs een lieve ruin kan voedselagressie vertonen. Dus om nou zo door te gaan over het gegeven 'hengst' adviseer ik de TS om met etenstijd eerst eens aanwezig te zijn. (Losstaande van de discussies: is de TS de juiste persoon voor een hengst? Dit de juiste stal voor een hengst? Is het fair hem hengst te laten? En andere off-topic dwalingen.)

Lelijke gezichten bij het voeren zijn nog tot daar aan toe. Een steigerend paard dat naar je hoofd uithaalt een tweede.
Of dit gedrag weggaat als je castreert? Dat kan niemand voorspellen. Maar als je het uit wilt testen, dan kun je ook chemisch laten castreren. Kost een paar 100 Euro en de garantie dat je hengst daarna vruchtbaar is, is dan ook een stuk minder, maar hengstenhormonen zijn te onderdrukken, zo'n injectie werkt ongeveer een half jaar. Bespreek het even met je DA
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 15-03-13 15:15, in het totaal 2 keer bewerkt