Paard flipt tijdens buitenrit met andere paarden...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

misty16

Paard flipt tijdens buitenrit met andere paarden...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-13 19:18

Hallo,
Ik heb een merrie van 17 jaar. Ik ga hiermee op wandeling met soms een groep van 30 ruiters (soms minder) ze is dan wat zenuwachtig maar dat is nog geen probleem. Als ze ziet dat de eerste paarden van de groep beginnen te galopperen begint ze te steigeren,trampelen en ik kan ze gewoon niet meer houden. Ze pakt haar bit vast een begint te galopperen als een gek.

Ze is ook zodanig zenuwachtig dat ze overals schuimt.

Als ik alleen ga wandelen heb ik nooit dit probleem. Ik kan zelfs bitloos rijden met haar. Ook al ziet ze dan 1 paard op de weg.
Ook in de piste met andere paarden doet ze normaal.

Wat kan dit zijn? Hoe kan ik haar helpen?

Doubtless

Re: Paard flipt tijdens buitenrit met andere paarden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 20:40

Je hebt het over rijden neem ik aan in plaats van wandelen?
Wat gebeurt er als je voorraan in de rij rijdt?

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 20:42

Genoeg paarden raken in paniek als ze de kudde als het ware weg zien rennen :) Zorgen dat ze het niet ziet (eerder aangaloperen, vooraan rijden) kan super helpen :)

misty16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-13 08:06

Ja maar het probleem is ik kan niet vooraan rijden want vooraan rijden de mensen die de weg wijzen en die mogen we niet voorbij steken?
Maar ze is heel de wandeling extreem zenuwachtig. Ze blijft draven als iedereen stap of ter plekke trampelen en met haar hoofdt smijten als ik ze tegen hou.

Samantha_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 09:19

Tja, daar hebben meer paarden last van. Ze zien de voorsten gaan galopperen en willen geen milimeter achter blijven. Mijn oude paardje was voorop altijd heel rustig, en helemaal achteraan ging het ook nog wel, dan hield ik wat afstand en liet haar al aan galopperen als de voorste gingen, maar de middelsten nog niet.
Maar middenin de groep was het altijd chaos. Dan werd hij bang dat hij ingesloten raken zou, en sprong of naar voren (waar geen ruimte was) of opzij (dan lag ik wel eens in de bosjes). Maar goed, ik reed meestal ook alleen of met z'n tweeen buiten en zelden in een grote groep. Ik vond zo'n megagroep nooit echt mijn ding, juist omdat er dan zoveel onrust en spanning was (en dan niet eens alleen bij mijn paard) en koos voor kleinere groepjes.

Is het misschien een idee om met een wat kleinere groep (zeg totaal met 4 of zo) op weg te gaan (met mensen die begrijpen wat het probleem is en willen helpen om jouw paard het te leren)? Dan gaan jullie gewoon een lekker stuk draven in normaal tempo en dat mag best even een aardig stuk zijn hoor. Net zoals je met veel overgangen rijden een paard wakkerder kan krijgen, kan je met een lekker stuk basistempo draven een paard rustigerder krijgen :-)
Misschien de galop even laten zitten totdat jouw paard gewoon ontspannen kan stappen en draven op de plek in de groep die jij kiest? En misschien kan je dan ook een stuk weg dat je kent, voorop rijden?

En tja, voor sommige paarden is een grote groep gewoon altijd een spannend geheel, dan kan je het beste zelf rustig blijven (ok, dat ik lekker makkelijk gezegd als ik niet op je paard zit ;) ) en proberen achter een paard te komen rijden die het niet erg vindt als jouw paard in zijn onstuimigheid wat dicht erop komt.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 11:12

Net zoals met alle andere problemen is les nemen de enige goede oplossing.
Je plaatste al verschillende topics, dus je hebt blijkbaar wel wat problemen lopen.
Paard zijn aandacht vragen is ook hier één van de bruikbare tips.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 14:31

Groep van 30 paarden is nogal groot, vind je niet? Je merrie kan het niet overzien en wordt dus nerveus. Ga liever in een kleine groep rijden, maximaal 5 andere paarden erbij dan is het voor haar een stuk minder ingewikkeld. ;)

misty16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-13 19:03

Ja de groep is groot maar dat is een club (western club) dus ik kan niet vragen om maar met 4 te rijden.
Ik laat haar gewoon lopen tot de andere paarden stoppen.
En de tip van vanachter te lopen tijdens de wandeling ga ik eens uit proberen want dit heb ik nog niet gedaan

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 20:11

Niet meer dan logisch dat ze dat doet, ze wil de kudde volgen. Mijn tip is dus gewoon met minder grote groepen naar buiten te gaan.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 20:30

Waarom zou je niet met een kleiner groepje kunnen rijden? Mogelijk zitten er bij die 30 ruiters wel meer die liever in een klein groepje op pad willen. ;)

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 22:07

kimberly1995 schreef:
Niet meer dan logisch dat ze dat doet, ze wil de kudde volgen. Mijn tip is dus gewoon met minder grote groepen naar buiten te gaan.

Kudde van 5 paarden is ook een 'kudde' zoals het paard gewend zal zijn, kans is klein dat ze ander gedrag vertoont bij een kleinere kudde.
Er zijn nu eenmaal paarden die panieken als een weg loopt, heb hier zelfs ene gehad die uitflipte als 1 van de 3/4/5/6/7/8 mederuiters zijn paard liet lopen, ook al bleef de rest op zijn tempo naast/voor/achter hem.