Staart knippen bij pony die trapt...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Daphne__

Staart knippen bij pony die trapt...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-13 02:19

Hoihoi,

Wij hebben een shetlander van 3 jaar, die behoorlijk trapt...
Hieronder een filmpje waarop de pony te zien is;

(Kijk bij 38 sec)

Ondertussen is ze wel ietsje makkelijk, ze is vooral meer ontspannen. Maar ze is nog zeker niet zo ver dat je ook echt wat kunt doen bij haar.

Nou begint de staart toch wel behoorlijk lang te worden, die hangt op de grond en er moet dus een stuk vanaf....

Maar hoe? :+

Om haar nou iets rustgevends te geven alleen voor het knippen van de staart...

sientje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 02:29

Ik denk nou we gaan een grote E-pony krijgen ofso :+ .

Meschien is dit een oplossing je ziet wel is bij sommige merries die schoppen als ze gedekt worden, dat ze een touw om hun nek krijgen naar 1 van de achterbenen. Dit zo dat ze de hengst niet kunnen schoppen. Is dit geen oplossing dat je aan diekant waar de touw aan zit gaat staan? Wel het handigste als je met z'n twee bent.

EDIT: Vergeten dat de pony schopt zou het touw in een lusje op de grond leggen en zorgen dat ze er met 1 achterbeen in gaat staan.
Anders zou ik het ook niet weten :)
Laatst bijgewerkt door sientje1992 op 12-03-13 02:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Maartje1990

Re: Staart knippen bij pony die trapt...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 02:32

tja, ik weet niet hoeveel makkelijker ze is, maar je kunt helemaal de staart niet pakken en opzij houden? Ook niet als ze bijv. lekker wat brokjes aan 't eten is?

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 02:32

Een paar balen vlas opstapelen en achter haar leggen. Ze is zo klein dat dat wel zal werken. Staart er overheen en knippen maar.

Shayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 02:36

Waarom schopt ze zo ? Ziet er voor mij uit als angst.... Kan er ook naast zitten hoor :D

Dan maar even op de grond hangen die staart.... Of wat rustgevendst (tube sedalin is zo gehaald en kost ook niet alles. En bij zo'n uk kan je er nog een paar keer mee doen ook ;) ) kluisteren moet je absoluut niet aan beginnen. (zeker niet bij een paard wat bang is ) Kan je de naarste ongelukken van krijgen omdat ze toch proberen om te vluchten of te schoppen.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-13 02:56

Angst idd :j Ze heeft behoorlijke wonden op haar rug gehad... Hoe die daar gekomen zijn, geen idee, zo was ze toen we haar ophaalden.
Wss heeft ze ook wat gekregen toen we haar ophaalden, want toen was ze lekker rustig. Toen we thuiskwamen was ze ook niet erg bang, maar toen we de volgende dag terug kwamen.... Hele andere pony, toen heeft ze mij ook meteen vol met beide achterbenen getrapt :Y)
En ze is nooit meer veranderd...

We kunnen haar in de wei pakken (Als we geluk hebben) en dan kun je haar op haar schouder aanraken en op een hele goede dag op haar rug. Meer niet :Y)
Als je verder naar de achterkant gaat, dan kun je twee hoeven verwachten. Ze eet ook gewoon niet als je haar vast houd en iets van plan bent.

Het is dan maar een kleintje, maar ze trapt als een flink paard. Ik ben nou zeker meer dan een half jaar geleden onder mijn knie getrapt en heb er nogsteeds last van :+
Toen we haar in de trailer moesten hebben heeft een paardenman ons geholpen, die kreeg bijna twee hoeven in z'n gezicht en die stond ook op het punt om op te geven omdat ze zo link was.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 03:03

Groot paard zou ik in een opvoelbox zetten. Misschien kan je iets soortgelijks op shetmaat maken. Dan mept ze tegen de deur. Of even een praam op zetten en toch via de zijkant kortwieken. Het hoeft niet mooi, als het maar gekortwiekt wordt zodat ze er niet meer op gaat staan.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 03:10

beetpakken knippen en rennen... :D

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 06:35

Ik zou toch eerst dat paard over haar angst voor mensen heen helpen voor ik een van bovenstaande methodes zou gebruiken. Ik denk dat pakken en sederen ook niet van harte zou gaan. Hoe lang heb je haar al? En hoeveel tijd besteed je dagelijks bij/aan haar?

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 17:30

de training die je op het filmpje ziet is zeker niet verkeerd, maar deze training is niet specifiek op het schoppen gericht.
Na een heel lange periode zal dit zeker ook wel zijn vruchten opleveren maar met een iets meer gerichte training kan het zeker vlugger lukken.
Ik ben er bijna zeker van dat het mij wel zou lukken en wil het zeker wel proberen ook, lijkt me idd een uitdaging en zeker en vast ook leuk om doen.

DidiK

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 16:04

Als het alleen om het knippen van de staart gaat, sta je er dan ook echt gewoon letterlijk achter? Misschien de staart opzij houden, er naast gaan staan met knippen?

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 19:07

Blijkbaar geeft TS nu ineens geen antwoorden meer, na dat er mensen zijn die beweren dat het toch zeker wel zou moeten kunnen.
Ook hier moet je het onderwerp, het knippen op zich niet als doel voor ogen houden, eerst er voor zorgen dat het beest vertrouwen toont, dus ook niet meer zal stampen, dan de staart, en dan pas het knippen, nooit zomaar gaan knippen op goed geluk af, daar leert het paard dus niets mee.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-13 19:42

aeolusnr1 schreef:
Blijkbaar geeft TS nu ineens geen antwoorden meer, na dat er mensen zijn die beweren dat het toch zeker wel zou moeten kunnen.
Ook hier moet je het onderwerp, het knippen op zich niet als doel voor ogen houden, eerst er voor zorgen dat het beest vertrouwen toont, dus ook niet meer zal stampen, dan de staart, en dan pas het knippen, nooit zomaar gaan knippen op goed geluk af, daar leert het paard dus niets mee.

Goh ben je er niet zo blij mee dat ik je niet bij m'n pony heb gehaald? Je had even in je pb moeten zetten, dat het wel verplicht is dat we jou erbij halen.

Maargoed jij kent het dier door en door, dus jij weet heel goed wat wij doen om haar vertrouwen te geven :D

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 19:46

Ik weet natuurlijk niet wat de mogelijkheden zijn bij jullie, je zou haar ergens zodanig vast moeten kunnen zetten zodat ze niet enorm links of rechts uit zou kunnen wijken langs de muur baal stro er bij oid en voor haar daar iets neer zetten wat ze echt lekker vind en even over doet, hooi, beetje biks oid.
Dit een x aantal keren herhalen tot ze het gewoon vind, je moet laten zien dat het veilig is dat ze daar in/tussen staat, 1e paar keer is misschien enkel in en uit lopen genoeg.
Later de achterkant met iets af zetten zodat ze vierkant vast staat en geen kant uit kan, rustig ze moet geen schrik hebben.
Als dat goed gaat staart pakken en knippen en het vooral niet netjes recht willen hebben en doe hem dan gelijk even extra kort dan hoeft het niet snel weer te gebeuren.
Alles draait om het rustig zijn vertrouwen geven en vooral geen haast hebben als ze na een paar keer in en uit lopen nog compleet over de zeik gaat vergeet het dan maar doe dan tig stappen terug en kijk maar niet naar die staart eerst moet er vertrouwen komen met zulke paarden moet je vooral niet afdwingen.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 19:47

Dat is toch niet zo moeilijk? zo'n kleintje, halster kan ze om en longeertouw ook eraan vastknippen.

Dan lukt het je ook wel om op een poetsplaats aan de zijkanten van het halstertouw vast te zetten en zet er 2 goeie hooi of strobalen achter en zo hup staart pakken en knippen.

Er zijn genoeg dingen te bedenken en doe het met 2 personen.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-13 19:56

We hebben alleen een weiland en een schuilstalletje := We hebben geen mogelijkheid om haar op een poetsplaats te zetten tussen touwen oid.
Ook balen vlas oid hebben we niet, alleen een berg grote balen hooi, maar die kun je niet verplaatsen.

Heb al zitten denken hoe we het kunnen doen, maar kan niet op een veilig idee komen.

Opzich zit ik niet zo met een lange staart, maar degene waar de pony's staan, die stuurde een bericht dat de staart te lang is. Snap wel dat hij wil dat ze er goed bijstaan, voor mensen daarover gaan beginnen.

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 19:59

Dan valt het niet mee.
Wat kun je wel met de pony?

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-13 20:05

We kunnen haar pakken als ze in de wei staat, al is dat niet altijd even makkelijk, soms lukt het niet of moeten we haar in de stal laten lopen voor we haar kunnen pakken.
Als we haar hebben kunnen we haar op haar hals aanraken en heeeeel soms haar rug.

Verder niet... En bij alles, ook bij het pakken en aanraken is het oppassen dat je geen trap krijgt.

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 20:07

Ik zou die staart lekker laten hangen dan en eerst eens meer vertrouwen winnen.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 20:11

Als ze wel rustig was toen je haar kocht, heb ik het idee dat ze toen gesedeerd is. Maar wat is er mis met eventjes een heel klein beetje sedatie om veilig te kunnen knippen en daarna verder gaan met vertrouwen geven? Het knippen wordt dan in elk geval geen onprettige ervaring.

Als je het evt zo kan regelen dat er drie mensen zijn kunnen er twee evt de pony vasthouden aan halstertouwen aan beide zijden van het hoofd, dus dat je het idee van een box/poetsplaats hebt.

Al vindt ik de tip van Franka ook wel een goede... _O- (sorry, inkoppertje)

testes76

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 20:14

Wat lief dat je deze pony gekocht hebt; geen gemakkelijke dus! Ze vertrouwd t blijkbaar allemaal niet zo. T zal wel wat tijd kosten denk ik, maar met liefde en aandacht moet t uiteindelijk wel lukken toch? Onder dwang met vast binden enzo lijkt mij niet handig aangezien ze onzeker lijkt. En ik t bovendien erg sneu vind op die manier! Succes

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 20:14

Kun je met een stok, dikke zweep oid de staart optillen? De staart dan laten buigen via de wortel zodat ie een beetje omhoog komt en dan snel het stuk grijpen waar het haar begint? Dan til je de staart een beetje omhoog en verder buig je alleen het haar naar jezelf toe terwijl je bij der schoft staat en knipt het dan recht boven de rug af?
Dit natuurlijk terwijl iemand de pony vasthoudt. Het fijnste zou zijn als jij zelf dan achter een muurtje/stalschot oid staat, voor vliegende benen.

Kan zijn dat ik iets doms probeer te verzinnen :o Sorry :')

Grooming_Mom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 20:16

Wat ik me afvraag ; jullie hebben haar gekocht en 2 dagen daarna is ze dit gedrag gaan uiten toch ?
Heb je ooit verhaal gehaald bij de vorige eigenaar?
Jullie hebben haar gekocht met een doel neem ik aan , voor je kind of als gezelschap voor een andere ?
Ik sanp dat het lastig is en vooral bij van die ukkies waar mensen toch vaak het oordeel over hebben dat je gewoon onder je arm neemt als ze lastig zijn hahaha

Liefbeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 20:18

Dat is wel lastig hoor. Mijn kleine shet trapte in het begin ook zo, we zetten hem kort vast aan het hek en dan zette twee mensen hem met zijn flank klem tegen het hek en pakte ik voorzichtig vanaf de zijkant zijn staart en knipte er een stuk af.
Niet echt een schoolvoorbeeld van vertrouwen in de omgang met je pony, maar zo werkte het wel.
Ik knipte in het begin zijn staart echt heel kort, zo hoefde ik niet zo vaak aan zijn staart te komen. Helaas was zijn staart ook meestal niet zo netjes recht geknipt... Inmiddels kan ik overal bij komen en mag ik hem overal aanraken en is staart knippen geen enkel probleem meer gelukkig.

Sterkte !

deess

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 20:23

nou spannend indd zon schopperd -O- ik heb ook indd met pakken stro gewerkt met een groot paard ,en helaas had jij die niet tot je beschikking las ik.wat ik ook eens gedaan heb met een paard wat ook nauwlijks aan te raken was (en zo raar met zn voorbeen schopte dat hij zichzelf dan raakte :\ en dacht dat ik dat dan gedaan had -O- ) maar dat deed ik door desensibiliseren. kort vastzetten en met een stok of zweepje net zolang overal aaien tot het gewoon wordt.kan poosje duren maar de aanhouder wint :D en je wint het vertrouwen van het dier wat het belangrijkst is natuurlijk. belonen als ze goed gedrag vertoont en ook afstraffen wat echt niet mag dat deed ik ook,meteen wel leren dat je niet alles pikt. niet op elke slak zout leggen hoor,alleen duidelijk aan geven als hij echt belachelijk gemeen doet.. succes :) groetjes deess