Shetlander geen halster aan kunnen doen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lois1982

Shetlander geen halster aan kunnen doen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-13 17:45

Ik heb een probleem met een shetlander. Hij komt flemen en lief doen als er vreten of snoep val te rapen. Maar eens ik dichter kom flikt ie het geregeld om uit te halen door te bijten of snel om te draaien en te trappen. Ik kan hem dus geen halster aan doen en dus niet borstelen en schoon maken. Hij volgt me wel als ik een emmertje voer vast heb, maar waag het niet om hem mee de stal in te lokken en dan een halster proberen aan te doen, ben bang dat ik niet op tijd weg kan springen.
Heb al geprobeerd met een halster om mijn pols en snoep in de hand zodat hij zo went. Maar het minste dat ik in mijn hand heb neemt hij de benen.
De eigenaar is de shet spuuzat en zou hem het liefst zo snel mogelijk willen verkopen. Alleen er is niks mee aan te vangen en hoe ga je in godsnaam de shet aan iemand anders overhandigen als die zich niet eens laat vangen.

De shet is trouwens ook erg dominant naar de 22 maand oude appaloosa die erbij staat. Hij schrokt zen eten binnen om dan cheyenne weg te stampen en haar eten in te pikken. Heb het al opgelost door erbij te blijven staan of haar apart te voeren.

Hoe ga ik het moeten aanpakken om hem wat hanteerbaar te krijgen.

troi

Re: Shetlander geen halster aan kunnen doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 20:38

Blijkbaar denkt de shet dat hij de baas is. Grondwerk les kan helpen om dit aan te pakken. Geeft, als goed gedaan, vaak heel snel resultaat.

Lois1982

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-13 20:54

Maar dan moet ik hem eerst aan een halster kunnen hebben wil ik er wat activiteiten mee kunnen doen.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 20:56

Je kan toch een instructrice naar de wei laten komen? :)

xAnika

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 20:58

Ben het wel eens met troi & saskiakefie.
Veel succes! :)

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 20:58

Lois1982 schreef:
Maar dan moet ik hem eerst aan een halster kunnen hebben wil ik er wat activiteiten mee kunnen doen.

Leer hem eerst dat je op zijn hoofd kan aaien enz. Probeer dan een touwtje om de nek te doen. En het zo langzaam op te bouwen. Ik wil je graag verder helpen. Je mag me altijd een pb sturen!

Lois1982

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-13 21:28

Hoofd aaien geen probleem maar vanaf de moment ik ook maar een touw in mijn hand heb of met iets naar zijn hoofd reik is hij pleite. Ik zal deze week meerdere keren hem uit mijn hand laten eten terwijl er een touw rond mijn pols bungelt. Wil die niet heeft hij pech en dat moment geen eten of zou dat weer te wreed zijn, alhoewel hij staat behoorlijk tonnetje rond :D

LauraT

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 23:15

Neem eens standaard het halster en touw mee als je naar 'm toe gaat, dan hoef je er nog niet meteen iets mee te doen maar zo kan ie eraan wennen dat je iets bij hebt. en inderdaad langzaam opbouwen :)

Larimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 13:50

spuit hem plat en doe dan het halster om :+ nahh, ik ben het eens met de rest dat je hem langzaam moet laten wennen door altijd een touw of halster bij je te hebben. en grondwerk zou daarna een goede optie zijn. good luck.

DJVR2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 17:33

Hang een halster en halstertouw in de weide dan werd hij eraan.

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 22:50

DJVR2 schreef:
Hang een halster en halstertouw in de weide dan werd hij eraan.

dan moet hij hem eerst zien he? Dan ben je over 10 jaar nog niet klaar denk ik. :=

USKYLD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 09:19

Zoek op internet eens naar filmpjes over klikker training. Dit zou voor de shet wel eens erg goed kunnen werken. Ik zal vast eens zoeken voor je....

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 09:24

Lois1982 schreef:

Nee hoor, een grondwerkjuf kan dat onderdeel van de les maken. Als jij echt wil is hier prima een oplossing voor te vinden..

USKYLD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 09:29

USKYLD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 09:31

magdabouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 18:55

Het klinkt misschien dom, maar ik heb hetzelfde meegemaakt. ik heb er hulp bijgehaald en blijkbaar was mijn paard bang voor het halster, verleden mishandeld etc. Ik kan hem nog nauwlijks aaien omdat hij bang blijft maar het halster omdoen etc. lukt nu wel gewoon! Misschien is hij ergens bang voor? succes!

Little_SunHC

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 21:57

Uit je omschrijving komen twee dingen naar voren:
1. De pony is erg gericht op voer en dominant over voer
2. De pony wil zich niet laten vangen (om welke reden dan ook)

Het lijkt me vooral - ook voor je eigen veiligheid - van belang om duidelijk te zijn in leiderschap. Dit kun je inderdaad, zoals eerder voorgesteld, door grondwerk neerzetten. Grondwerk kun je ook los toepassen, dus heb je in principe geen halster voor nodig. Er zijn genoeg filmpjes op YouTube over grondwerk beschikbaar. Misschien kun je iemand met ervaring vinden die je wil begeleiden.

Wat heel belangrijk is bij pony's die dominant zijn over voer: geen voer geven als ze opdringerig zijn! Alleen voeren als ze zich onderdanig tonen: rustig wachten, hoofd laag. Het voer is van jou, totdat jij besluit het aan de pony te geven en dit consequent volhouden.

Als je met grondwerk zover bent dat je pony uit respect ruimte voor jou maakt, ook als je dat van hem vraagt, in plaats van je aan te vallen en daarnaast vindt je pony het leuk om met je samen te werken en kijkt uit naar je komst, dan is het tijd voor het volgende onderdeel: vangen.
Waarschijnlijk heb je een intelligente Shetlander die eerdere ervaringen heeft met gevangen worden, die hem niet zo bevielen. Wat je kunt doen, is het halster+touw overal mee naar toe nemen en de pony daarbij negeren. Alsof hij helemaal niet belangrijk is. Je kunt onderhand de omheining controleren, water bijvullen (indien van toepassing), etc. Vaak zijn ze erg nieuwsgierig wat je aan het doen bent en kun je je pony aaien (met het halster in je andere hand). Ook bij het voeren kun je het halster in je hand houden. En er niets mee doen, alleen vasthouden. Gaat dat goed na verschillende keren oefenen, dan kun je overgaan tot aaien met het halster (bij voorkeur niet starten bij zijn hoofd). Je kunt de pony over zijn hele lichaam gaan aanraken met het halster, zonder dwang. Als hij wegloopt, is dat prima. Komt vanzelf wel weer een keer terug.
Als dit ook goed gaat, kun je een halstertouw om zijn hals doen (niet vastmaken, met twee handen vasthouden), onderhand aaien en weer loslaten. Je pony vindt het niet leuk om gevangen te worden, gevangen te zitten! Ook dit weer uitbouwen en belonen voor goed gedrag.
Als de pony dit rustig toelaat is het tijd voor het echte halster. Staat je pony toe dat je zijn halster over zijn neus gaat, dan kun je proberen om het rustig vast te maken. En dan... Direct weer afdoen en belonen.
Dit een paar keer en op verschillende dagen/tijden herhalen. Dan eens een keer voeren met een halster om (wel oppassen dat het halster niet aan de emmer blijft haken) en vervolgens weer af doen. Je probeert zo de associatie die je pony heeft met een halster (halster = wegwezen) te vervangen door een positievere (halster = leuk, jippie wat gaan we doen?)
Het belangrijkste is eigenlijk dat de pony leert dat jij leuk en fijn bent om bij te zijn en dat hij daarnaast respect voor je heeft. Als je dit als basis hebt, ligt er een wereld voor je open.

Toegegeven, je zult hier een hoop geduld voor nodig hebben, maar het is niet onmogelijk om een dergelijke pony bij te sturen. Waarschijnlijk heeft je pony binnen no-time door wat je van hem verlangt en ook de wil om naar je te luisteren. Je kunt immers hem wel gewoon aaien over zijn hoofd.
Succes!!