'bijt' aanvallen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

misty16

'bijt' aanvallen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-13 17:11

Hallo,
Vandaag zijn we achter mijn nieuw paard gegaan. De rit is goed gegaan. Nu stond hij al enkele uren op de weide en omdat hij zo gezweet heeft wou ik
hem borstelen om van de jeuk af te komen. Nu iedere keer als ik aan het borstelen ben draait hij plots zijn nek om en bijt in mijn laarzen,arm of benen.
Toen ik bij hem ging (bij de eigenaar nog) deed hij dit ook alleen was dit om te spelen. Het is een heel braaf en aanhankelijk paard, maar juist wil hij spelend bijten en op zich is er niks mis mee maar ik wil dat hij dit af leert want tijdens het poetsen of als ik er mee rond wandel is het zeer ambetant.
ik tik altijd op zijn neus als hij dit doe maar hij reageert daar niet op. Weet iemand hoe ik dit moet afleren?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 21:19

Harder tik verkopen, dat het paard nu erger wordt in gedrag geeft wel aan dat hij je niet serieus neemt dus echt op je strepen gaan staan wat wel kan en wat niet en dus speels happen ook niet toestaan. Ook met het wandelen aan de hand, duidelijk zijn en consequent wat vandaag niet mag, mag morgen ook niet en over 2 jaar nog steeds niet. Ik denk dat je echt duidelijker je grenzen moet aangeven bij het paard, welk gedrag je wil hebben en welke absoluut niet. Als een paard mij echt bijt krijgt die toch gelijk een goeie mep. Maar je kan ook eerder ingrijpen als je dit ziet aan komen waarschuw je dus al met je stem en een eventuele onverwachte beweging waarvan het paard schrikt. Afhankelijk van hoe gevoelig die is hoe een paard reageert.

amyz

Re: 'bijt' aanvallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 23:43

Ik ga volledig mee met bovenstaande post, met een kanttekening.
Je geeft aan dat het speels happen is. Als het na een aantal keren een goede (!!) tik (+bovenstaande tips; geef ál je grenzen duidelijk aan!) niet over gaat kan het ook zijn dat hij er een spelletje van maakt. Vorige pony deed dat ook. Toen hij een keer vol in mn hand hapte terwijl ik een sigaret vast had dacht ik dat het wel over zou zijn, want hij brandde echt zn neus aan mn peuk, maar na een kwartier zand schuiven kwam hij vrolijk terug.

Weet niet meer van wie ik de tip kreeg, maar het werkte fantastisch: negeren. Wees er op bedacht en op het moment dat hij zn hoofd naar voren beweegt om te happen, beweeg jij je elleboog/knie/etc richting zn neus, zodat hij zn neus stoot. Verder 0,0 aandacht aan schenken, niks zeggen, niet naar kijken, niks. Spelletje wordt dan een stuk minder leuk. ;)

Heeft bij mn huidige hengst ook perfect gewerkt, toen die kwam was hij enórm happerig maar hoe harder ik hem een tik gaf hoe harder hij terug kwam om te happen. Tsja, dat schoot dus ook niet op. Hij hapt nu heel af en toe nog wel, maar dat heeft dan eigenlijk altijd wel een reden.

Laat overigens wel duidelijk zijn; bijten tolereer ik echt níet. Das gewoon een mep voor zn kanis, klaar. En niet zachtzinnig ook.

misty16

Re: 'bijt' aanvallen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-13 11:22

Bij mij is dit ook. Ik geef een goeie mep,maar blijft bijten. Ik ben bezig met het leren respect voor persoonlijke ruimte. En nu als hij te dicht komt (voor in mijn emmer eten te stelen) doe ik mijn handen omhoog zodat hij uit mijn buurt blijft. Dat helpt wel