Probleem met paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Alexandra_

Probleem met paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-13 21:19

Hoi Bokkers..

Ik heb een probleem met mijn paard, ik heb haar nog niet zo lang en in het begin ging alles heel goed.
op een gegeven moment (na een week of 2) was alles eng en schoot ze overal ervandoor, ze is zelfs een keer onderuit gegaan op het pad, omdat ze schrok van een ander paard.
Na een aantal weken was dit er weer uit en ging het rijden echt goed, mooi in de ontspanning, ik was super trots.
Maar nu:
Sinds 3 dagen word ze denk ik wat zekerder van zichzelf en zoekt ze vanalles om te irriteren (oid.)
In draf sneller gaan draven, en als ik dan ophouding geef stilstaan en bokken en/of wegrennen richting de uitgang van de bak. Ik vind dit echt heel erg eng en heb nu niet zoveel plezier meer als in het begin..

Wat kan ik hieraan doen, zodat ik (zsm) weer plezier krijg in het rijden? vind dit echt niks..

Caira

Re: Probleem met paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 21:25

Staat ze overdag buiten?

Alexandra_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-13 21:37

Ja..

cocochanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 21:52

Hoe ziet het leven van je paardje eruit ? Wat doe je allemaal met haar, hoe lang staat ze buiten etc.
Wat krijgt ze te eten op een dag ?

En neem je ook les met haar ?

Alexandra_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-13 22:19

Ze staat (winter) 4 uur per dag buiten, kan haar niet losgooien dan flipt ze m helemaal en word ze een gevaar voor zichzelf. ze krijgt 1/4e maatschep bix en pavo care 4 life (3 handjes op een dag) ik rijd een half uur (dat is intensief voor haar, totaal geen bespiering oid) ik heb inderdaad les, dan is ze braaf, maar daarbuiten niet, ookal oefen ik hetzelfde..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 22:21

Paardje is grenzen aan het verkennen. Ik zou grondwerk gaan doen om de verhoudingen recht te zetten, desnoods Parelli.

Alexandra_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-13 22:24

Cassidy schreef:
Paardje is grenzen aan het verkennen. Ik zou grondwerk gaan doen om de verhoudingen recht te zetten, desnoods Parelli.

Vind het heel moeilijk.. wou graag een braaf paard die ik nog wel wat kon leren, maar hier word ik gewoon stapelgek van..

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 22:27

Een paard heeft niet het denk vermogen om jou expres te irriteren. Het gedrag heeft altijd een reden. De reden kan simpel zijn, bijvoorbeeld gewoon te veel energie. Het is aan jou om eventueel met hulp te achterhalen wat je paard nodig heeft om een goede "relatie" op te bouwen en deze te onderhouden, zowel in de omgang als onder het zadel.

Ik raad je aan om hulp te zoek. Iemand die je leert hoe je het beste om kunt gaan met dit paard.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 22:30

Als je bij deze eerste hobbel al stapelgek wordt, dan vrees ik het ergste voor jullie samen.

Ik kan je alleen adviseren om je eens in de horsenalities (paardenpersoonlijkheden ) van Parelli te verdiepen. Kijk even op http://www.parelli.com en zoek op "horsenalities".
Als je weet hoe je paard in elkaar zit, hoe hij qua character is, kun je daarop inspelen.

En misschien is dit paardje het beste wat je kan overkomen. Ik bespeur hier al een probleem met je instelling. Als je er van uitgaat dat jij het paard wat moet leren, sta je dan wel open voor wat het paard JOU kan bijbrengen? Stukje bescheidenheid misschien, en erkenning dat je het nog niet allemaal weet?
Als je met paarden bezig bent, doe je er goed aan om je open te stellen en te gaan luisteren en te voelen. Op het moment dat er irritatie bij komt kijken, ben je alleen met jezelf bezig en sta je niet open voor het paard.

Alexandra_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-13 22:32

Het was niet arrogant bedoeld ofzo hoor, ik rijd heel erg op ontspanning en probeer echt naar haar te luisteren, ik weet zeker niet alles, maar ik heb gewoon een bepaalde voorkeur, en ze leek echt heel erg 'mijn' paard, maar ik zit nu een beetje met me handen in het haar, als ze na het longeren in een hoekje gaat staan en net doet of k d'r zwaar heb mishandeld, roept dat toch wel frustratie op.. Ze komt echt niks te kort, doe alles voor haar.. heb geen idee waar dit gedrag ineens vandaan komt..

cocochanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 22:33

Je zegt dat ze 4 uur buiten staat maar als je haar losgooit dan flipt ze helemaal ?
Dat snap ik niet helemaal..Flipt ze dan niet als je haar in de paddock losgooit ( neem aan dat ze die 4 uur in een paddock staat)

Hoe is je paardje verder in de omgang?

Het zou kunnen dat je paardje je aan het uittesten is maar ik denk eigenlijk dat de communicatie tussen jullie niet helemaal lekker zit...
Hoe oud is je paardje ?
En hoelang is ze in totaal nu onder het zadel ?

Vraag jezelf een af waarom het in de les beter gaat.. Ga je anders rijden zonder instructrice ?
Ben je misschien bang geworden ?
Laatst bijgewerkt door cocochanel op 08-03-13 22:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 22:37

Alexandra_ schreef:
Het was niet arrogant bedoeld ofzo hoor, ik rijd heel erg op ontspanning en probeer echt naar haar te luisteren, ik weet zeker niet alles, maar ik heb gewoon een bepaalde voorkeur, en ze leek echt heel erg 'mijn' paard, maar ik zit nu een beetje met me handen in het haar, als ze na het longeren in een hoekje gaat staan en net doet of k d'r zwaar heb mishandeld, roept dat toch wel frustratie op.. Ze komt echt niks te kort, doe alles voor haar.. heb geen idee waar dit gedrag ineens vandaan komt..

Misschien zou je eens moeten stoppen met longeren en met grondwerk aan de slag gaan?
Nogmaals, verdiep je in de horsenality van je paard, ga proberen uit te vinden wat voor soort paard ze is.
En dan, wat voor paard je verder leuk vindt. Want als jij je prettig voelt bij een koel een rustig paard, en je paard een hittepetit is, dan kun je het gedrag tot op zekere hoogte bijstellen maar helemaal naar dat koele en rustige paard zul je een hittepetit nooit krijgen.
Dus kijk met wat voor type paard je door een deur kunt.
En onthou: brave paarden worden niet geboren, die worden gemaakt.

Alexandra_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-13 22:37

cocochanel schreef:
Je zegt dat ze 4 uur buiten staat maar als je haar losgooit dan flipt ze helemaal ?
Dat snap ik niet helemaal..Flipt ze dan niet als je haar in de paddock losgooit ( neem aan dat ze die 4 uur in een paddock staat)

Hoe is je paardje verder in de omgang?

Het zou kunnen dat je paardje je aan het uittesten is, hoe oud is je paardje ?
En hoelang is ze in totaal nu onder het zadel ?

Vraag jezelf een af waarom het in de les beter gaat.. Ga je anders rijden zonder instructrice ?
Ben je misschien bang geworden ?

Nee wij hebben een combi bak (daarin worden de paarden losgegooid) en paddocks per paard.
(http://www.oliverstables.nl)
Ze is voorderest ontzettend rustig, wel een beetje angstig maar dit gaat steeds beter, ze word dit jaar 8.
ze is nu 3 jaar ohz.
Ik snap er niks van, ze staat altijd rustig, in stal ook..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 22:38

Voer doet veel, werk ook.

Meeste paarden zijn overvoerd en hebben te weinig werk. En dan gaan ze zoeken.

Wet pads make sweet horses.

Alexandra_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-13 22:38

Cassidy schreef:
Alexandra_ schreef:

Misschien zou je eens moeten stoppen met longeren en met grondwerk aan de slag gaan?
Nogmaals, verdiep je in de horsenality van je paard, ga proberen uit te vinden wat voor soort paard ze is.
En dan, wat voor paard je verder leuk vindt. Want als jij je prettig voelt bij een koel een rustig paard, en je paard een hittepetit is, dan kun je het gedrag tot op zekere hoogte bijstellen maar helemaal naar dat koele en rustige paard zul je een hittepetit nooit krijgen.
Dus kijk met wat voor type paard je door een deur kunt.
En onthou: brave paarden worden niet geboren, die worden gemaakt.

Grondwerk doen we ookal. dan is ze ontzettend rustig oid. overal dus eigenlijk, behalve ohz, en dan dus buiten de les..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 22:40

Grondwerk is een groot begrip. Ik zou Parelli adviseren. En als je bezig bent met Parelli, dan kun je via Parelli ook advies kunnen krijgen...

En wat dat schrikgedrag betreft:

http://www.youtube.com/watch?v=RfAvpa1g68s
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 08-03-13 22:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Alfi2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 22:40

Vergeet niet dat een paard je ziel spiegelt. Misschien dus ook eens naar je eigen houding ten opzichte van je paard kijken.
Sommige paarden zijn zo gevoelig dat als jij maar denkt: hij gaat klieren hij dat ook gaat doen.
Verdiep je eens in het wezen paard en zet jet moeten rijden even opzij.
En als het je echt alleen om het rijden gaat kun je beter je paard verkopen en een hobbelpaard aanschaffen.
Zoek hulp! En kom sterker, evenwichtiger en meer verbonden met je paard uit deze impasse. Heeft niemand ooit tegen je gezegd dat paardrijden niet makkelijk is?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 22:43

Zorg dat ze veel hooi heeft, en haal haar eens van dat voer af.
In het topic over Care4life zijn veel mensen die aangeven dat hun paard helemaal hyper wordt van dit voer, waar dat aan ligt is nog niet duidelijk.
Verder is 4 uur naar buiten niet erg veel.....

Nog een vraag: hoe lang heb je haar?

(ps: het feit dat ze tijdens de les rustiger is, kan zijn omdat jij dan leiding krijgt van een instructeur en dus duidelijker aangeeft wat er moet gebeuren. Misschien ben je, wanneer je alleen bent, iets onzekerder... weet je niet echt wat je moet doen, en geef je onvoldoende leiding. Daar wordt een paard wat onzeker van.... Misschien kun je tijdelijk iets vaker lessen?)

Alexandra_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-13 22:45

De reden dat ik een braaf paard wilde, is omdat ik hiervoor echt op elk paard ben gestapt wat je maar kan verzinnen, niks was me te gek.. tot ik een keer met een zware hersenschudding thuiskwam.
Ja, ik ben bang..

Alexandra_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-13 22:46

Ninx schreef:
Zorg dat ze veel hooi heeft, en haal haar eens van dat voer af.
In het topic over Care4life zijn veel mensen die aangeven dat hun paard helemaal hyper wordt van dit voer, waar dat aan ligt is nog niet duidelijk.
Verder is 4 uur naar buiten niet erg veel.....

Nog een vraag: hoe lang heb je haar?

(ps: het feit dat ze tijdens de les rustiger is, kan zijn omdat jij dan leiding krijgt van een instructeur en dus duidelijker aangeeft wat er moet gebeuren. Misschien ben je, wanneer je alleen bent, iets onzekerder... weet je niet echt wat je moet doen, en geef je onvoldoende leiding. Daar wordt een paard wat onzeker van.... Misschien kun je tijdelijk iets vaker lessen?)

5 weken.

Hmm misschien dat het indd aan het voer ligt, heb je miss een link naar dat topic?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 22:47

Nog een kleine tip. Een paard heeft hersenen, maar dat is voor een groot gedeelte instinct. Miljoenen jaren evolutie heeft het paard doen overleven door eerst te schrikken en dan te hollen, en dan pas na te denken waarom je schrikt of holt.

Een paard heeft maar beperkte ruimte tussen zijn oren. Een gedeelte instinct en een gedeelte ratio/denken. Als jij een paard leert om na te denken dan is er minder ruimte voor instinct. Dus een paard leeft na te denken, en gaat niet meer zo snel schrikken. Zoals Clinton Anderson met zijn tip over schrikkerige paarden aangeeft.

En dan, kijk wat deze man met een schrikkerig paard doet.

http://www.youtube.com/watch?v=FVNbjYCWF2M

Het hele trainingsprogramma is te volgen als je zoekt op Second Chance Equine, kijk even vanaf dat 1 t/m dag 8. Kijk wat er gebeurt. Dit is grondwerk!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 22:48

Alexandra_ schreef:
De reden dat ik een braaf paard wilde, is omdat ik hiervoor echt op elk paard ben gestapt wat je maar kan verzinnen, niks was me te gek.. tot ik een keer met een zware hersenschudding thuiskwam.
Ja, ik ben bang..

Dus zorg ervoor dat de basis vanaf de grond goed zit. Verdiep je eens in Clinton Anderson, de "training respect and control on the ground" serie en daarna "riding with confidence". En stap dan pas weer in het zadel.

Ben je bekend met de One Rein stop?
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 08-03-13 22:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Alexandra_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-13 22:48

Cassidy schreef:
Nog een kleine tip. Een paard heeft hersenen, maar dat is voor een groot gedeelte instinct. Miljoenen jaren evolutie heeft het paard doen overleven door eerst te schrikken en dan te hollen, en dan pas na te denken waarom je schrikt of holt.

Een paard heeft maar beperkte ruimte tussen zijn oren. Een gedeelte instinct en een gedeelte ratio/denken. Als jij een paard leert om na te denken dan is er minder ruimte voor instinct. Dus een paard leeft na te denken, en gaat niet meer zo snel schrikken. Zoals Clinton Anderson met zijn tip over schrikkerige paarden aangeeft.

En dan, kijk wat deze man met een schrikkerig paard doet.

http://www.youtube.com/watch?v=FVNbjYCWF2M

Het hele trainingsprogramma is te volgen als je zoekt op Second Chance Equine, kijk even vanaf dat 1 t/m dag 8. Kijk wat er gebeurt. Dit is grondwerk!

Dankjewel, ik ga dat even volgen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 22:50

Verdiep je in de One Rein stop. Als je die monteerd heb je ten allen tijde een noodrem, en kan je paard er niet vantussen gaan.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 22:50

[VS] Nieuw voer van Pavo: Care4life, wie ook tester?

5 weken????!!!!!
Dat verklaard heeeeeel veeeeeel!
Een paard heeft alleen al zo'n 8 weken nodig om zijn 'horizon' in te prenten. Ofwel: de omgeving, andere paarden, en jou waarnemen en onthouden... Na 3 maanden zijn ze pas een beetje gewend aan een nieuwe routine.
Dikke kans dat jouw paard nog erg onzeker is, en gewoon terug wil naar de andere paarden wanneer je bezig bent in de bak.
Ze moet zekerheid ontlenen aan jou, maar je bent zelf ook bang... dus vind ze het geen goed idee om steun te zoeken bij jou.

Niet getreurd! Maar een stap terug!
Met mijn paarden ben ik 1001 dingen gaan voordat ik er echt mee ging rijden. Ze de kans te geven te wennen aan alle nieuwe indrukken, tot rust te komen. Verhuizen heeft een enorme impact op paarden.
Poetsen, wandelen, rustige kleine stapjes... dingen die goed gaan, waar jullie je beiden goed onder voelen.
En alles rustig opbouwen met je instructeur erbij.
Maar geef het vooral tijd...... :j :j :j Een paard = meer dan rijden, het is enorm belangrijk een band op te bouwen.... daarmee leg je de basis voor het rijden.