Mijn merrie staat sinds kort op een nieuwe stal waar ze elke dag samen met een ruin buiten staat. Ze kende de ruin al een beetje en het klikt erg goed. Nu is ze hengstig en zijn ze nogal klef met elkaar. Probleem is dat de ruin wat dominanter is en niet van haar af kan blijven. Mijn merrie zoekt hem ook steeds weer op, maar de ruin heeft rondom ijzers en door zijn avances naar haar beschadigd hij haar. Ze heeft nu snij- en schaafwonden aan haar achterbenen. Hier ben ik dus niet zo blij mee. Een klein wondje vind ik niet zo erg, maar dit zijn toch redelijke snijwonden, die echt pijn doen (ze trekt met lopen). We hebben ze nu (voor de hengstigheidsperiode) uit elkaar gezet, ze kunnen elkaar wel zien. Mijn merrie accepteert dat redelijk, maar de ruin wordt hier erg onrustig van. Ze kunnen nu niet aan elkaar snuffelen, want alleen een draadje ertussen is niet bestand tegen de ruin (die gaat daar doorheen, ook met stroom). Hoe zouden jullie dit oplossen?
Bij mij had de ruin pech, liever een wat onrustig paard dan een beschadigde.....
Nikass
Geplaatst door de TopicStarter: 03-03-13 22:05
Jazeker, daar heb je gelijk in! het gaat er meer om, hoe zorgen we dat hij niet door de omheining breekt?
Luf_Midnight
Geplaatst: 03-03-13 22:06
je zal ze toch helemaal uit elkaar moeten houden. mijn merrie is bijna constant hengstig als er een ruin naar der smaak bij loopt. dus als je ze alleen uit elkaar wil houden met hengstig zijn kan het nog wel eens gebeuren dat ze bijna altijd alleen staan. opzoek naar een merrie voor bij jou merrie en het liefst een ruin bij de ruin waar jou merrie bij loopt. is over het algemeen het rustigst, of een paard erbij kan nog wel eens helpen (met ze 3e dus)
wel vervelend! maar kunnen ze niet verder van elkaar gescheiden worden dan alleen het draad?
Levidepevi
Geplaatst: 03-03-13 22:09
Ik heb paarden gezien een hengst en merrie waar ze ze gewoon hun gang lieten gaan en het ging ook goed ze gingen telkens snuffelen en ze likte elkaar flink en deden echt heel klef dus blijkbaar gaat het bij jullie niet zo goed dan moet je ze toch uit mekaar houden.
Nikass
Geplaatst door de TopicStarter: 03-03-13 22:12
115298 >> op dit moment doen we dat, door mijn paard op het land te zetten en de ruin in de paddock. Maar als ze straks hele dagen op het land gaan is daar niet zo'n goede afscheiding als nu (de paddock is beter omheind). De eigenaar van de stal gaat geen omheining voor ons neerzetten, dus als we wat willen moeten we dat zelf betalen en dat is behoorlijk duur.
Luf-midnight >> Die optie is er niet, ze zijn tot elkaar veroordeeld. Er staan nog twee paarden op de stal, die zijn van 1 eigenaar en zij wil geen andere paarden bij haar paard. Mijn merrie is rustig als ze naast die paarden staat, maar ik wil niet dat ze altijd alleen is. Dus in de periode dat ze niet hengstig is wil ik wel haar vriendje erbij. Ik heb tot op heden nooit meegemaakt dat mijn paard aldoor hengstig werd. In het voorjaar is ze wel regelmatig, ongeveer eens per drie weken, hengstig. In de zomer vrijwel niet en in het najaar nog een paar keer wat korter en minder heftig.