paard valt om/zakt door de benen in de trailer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xxieslady

paard valt om/zakt door de benen in de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-13 23:55

Hallo bokkers :)

sorry voor als het hier verkeerd staat

ik heb een probleem met mijn paard , ik ga elke week met mijn paard met de trailer naar de manege toe om te lessen.
nu begon hij de laatste tijd slecht de trailer in te gaan. en hij heeft er een hele poos (weken) er Absoluut niet meer in gewilt.
na ongeveer een week dagelijks met hem te hebben geoefend, stapt hij er gelukkig nu weer makkelijk in,
dus wou ik weer met hem naar de les gaan, en eenmaal onderweg met de auto merkte ik al dat hij aardig onrustig in de trailer stond, maar ik dacht ,hij vind het gewoon allemaal wat spannend ,na een uurtje heerlijk te hebben gereden op de manege ging ik weer naar huis,
ik merkte al dat hij er weer een beedje moeite had om er weer in te gaan,na ongeveer 5 a 10 minutjes stond hij er gelukkig weer in
op weg naar huis merkte ik dat hij nu wel heel erg onrustig was en ik durfte ook niet te hard te gaan rijden en merkte dat hij vooral in de bochten erg onrustig was en hoorde veel gestamp.
dus ik met bijna 10 km per uur door de bochten, een vriendin van mij ging met me mee en reedt achter mij aan op de trug weg.
,eenmaal thuis vertelde zij dat hij in iedere bocht omviel en door zijn benen zakte en totaal die evenwicht niet had (ze reedt ook achter me met haar hart in dr keel ) ze zag ieder keer de kont naar beneden zakken en hem weer proberen zien op te krabellen.
ik ben hier erg van geschokken. is dit normaal??? ik denk dat dit mogelijk ook het probleem is waarom hij slecht de trailer in wil
hebben jullie dit wel eens vaker gehoord?? wat kan ik hier tegen doen?? eerst had hij dit namelijk eerst niet :? :?
ik vind het nu een beedje eng om met hem de weg op te gaan, aangezien die hele trailer heen en weer gaat op de weg
het lijkt wel of hij totaal de evenwicht niet heeft om goed te blijven staan, terweil ik echt heel rustig rij

wie weet wat dit kan zijn ???? :? :?
Laatst bijgewerkt door xxieslady op 03-03-13 00:01, in het totaal 2 keer bewerkt

Ariebren

Re: paard valt om/zakt door de benen in de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 23:58

Er is dus heel veel aan de hand.

Van achter de pc kan ik geen idee krijgen wat er aan de hand is.
Maar normaal is dit niet.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 23:59

Zijn er dingen verandert?
Denk aan een andere grotere of kleinere trailer, ander soort vloer, bodembedekking....

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 23:59

wat voor trailer heb je? welke maat?

xxieslady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-13 00:05

we hebben een groote 2 paards trailer op de bodem licht een antislipvloer en er licht stro over een.
ik weet zo niet welke maat maar het is, maar het is volgens mij een standaart maat mischien wel iets hoger zelfs

het gaat om dit paard

Afbeelding

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 00:07

Aan welke kant staat hij? Mijn ruin kon absoluut niet aan de linkerkant staan, had hij geen evenwicht. Rechts gezet, totaal geen problemen mee.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 00:07

Met een anti slip vloer moet je geen stro in de trailer doen.
Juist het stro maakt de bodem ongelijkmatig en het stro zorgt ervoor dat het paard weg glijd.

Ga zelf maar eens op een bende sate stokjes staan.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 00:08

en staat hij dan in een enkel stukje, of in de hele 2 paardstrailer?

veel paarden willen diagonaals staan. in een 1,5 paards trailer vallen ze dan niet meer om. Zet je ze in een 2paardstrailer: op echt 1 deel zegmaar voor een paard: kunnen ze de benen niet wijd zetten en vallen ze weer om...

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 00:10

het is nogal een inspanning voor een paard om zijn evenwicht te behouden... misschien is ie nog te moe als het alleen op de terugweg zo is? misschien langer uitstappen, warmer inpakken?
om te beginnen zou ik het stro weghalen van de bodem... een anti-slipvloer, de naam zegt het al, zorgt voor meer stabiliteit.. alles wat je erop gooit vermindert dat...

een andere optie zou toch de manier van rijden zijn... wellicht regelmatiger remmen, nog langzamer optrekken en ruime rustige regelmatige bochten rijden..

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 00:10

Geen stro gebruiken op een antislip vloer! Stro maakt het superglad.
Aan welke kant staat hij normaal? Zet hem eens aan de andere kant, dikke kans dat het daar ineens wel goed gaat.

FloortjeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 00:11

Heeft je paard tijdens de trainingen geen last met recht op de benen blijven staan?
Het klinkt haast als ataxie, dan zie je ook wel dat ze moeite hebben met recht blijven staan.
Maar dan lopen we wel heel ver vooruit, misschien eerst het stro weg laten?

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 00:14

Eerlijk gezegd moet je gewoon normaal gaan rijden, laat je niet gek maken door wat gestamp achter in.

Vaak laten paarden hun achterwerk zakken om eens lekker te kunnen schuren tegen de achterstang.

En wat ik doe met een hoop kabaal achter in ??

Even remmen, paard wordt weer wakker en gaat op vier benen staan.

xxieslady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-13 00:15

hij staat zoal rechts als lings in de trailer maar de avond dat ik naar de manege ging stond hij inderdaad lings. volgende keer maar weer rechts zetten mischien dat het dan beter gaan :)
wel raar dat hij dit eerder nooit heeft gehad :?

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 00:15

FahyaFemke schreef:
en staat hij dan in een enkel stukje, of in de hele 2 paardstrailer?

veel paarden willen diagonaals staan. in een 1,5 paards trailer vallen ze dan niet meer om. Zet je ze in een 2paardstrailer: op echt 1 deel zegmaar voor een paard: kunnen ze de benen niet wijd zetten en vallen ze weer om...

Ik heb dezelfde ervaring gehad met mijn haflinger. Op een enkel stuk van een tweepaardstrailer liet hij zich ook zakken (kont verdween) en daarna met een hoop kabaal weer op 4 benen.
Toen we een vrachtwagentje hadden heeft hij een breder stuk gekregen en stond hij weer rustig. Op de camera konden we zien dat hij breed stond met zijn voorbenen. Verder wel gewoon ontspannen kijkend. Hij had die houding schijnbaar nodig om stabiel te staan.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 00:16

niet rechts, of links zetten..
gewoon de middenwand opzij zetten zodat hij meer ruimte heeft!

xxieslady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-13 00:19

FloortjeR schreef:
Heeft je paard tijdens de trainingen geen last met recht op de benen blijven staan?
Het klinkt haast als ataxie, dan zie je ook wel dat ze moeite hebben met recht blijven staan.
Maar dan lopen we wel heel ver vooruit, misschien eerst het stro weg laten?

tijdens de trainingen merk ik niks van slecht evenwicht. hij loopt juist gelukkig heerlijk over 4 benen
mischien inderdaad het stro eens weghalen en rechts zetten mischien wil dat helpen

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 00:21

FahyaFemke schreef:

Dat moet je nooit doen, je rijd dan zonder de twee stangen en het paard kan met zijn kont dan de zijwand of achterklep eruit duwen.

xxieslady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-13 00:22

we gaan ook vaak met 2 paarden op pad en dan moet hij wel rechts of lings staan (mijn bijrijder gaat vaak mee met mijn andere paard) anders schot opzij zetten zodat hij iderdaad zijn benen wijder kan zetten

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 00:24

xxieslady schreef:
hij staat zoal rechts als lings in de trailer maar de avond dat ik naar de manege ging stond hij inderdaad lings. volgende keer maar weer rechts zetten mischien dat het dan beter gaan :)
wel raar dat hij dit eerder nooit heeft gehad :?

Zou ik even goed op letten, kan best het probleem zijn.

Ik heb een merrie gehad die nooit problemen gaf op de trailer, tot ik op een gegeven moment met mijn zusje op concours ging, ze kwam er bezweet af. Keer daarna naar de rijvereniging en bij terugweg op de trailer gezet en ze brak de hele tent af.
Toen eens nagedacht, paarden omgewisseld en toen ze weer rechts stond niets aan de hand.
Ze had dus altijd rechts gestaan maar toevallig met opladen een keer rechts gezet en dat viel verkeerd, doe je niets aan.

Mimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 00:25

FahyaFemke schreef:

Ik ga hierin mee: ook een paard gehad wat wel goed stond in een 1,5 paards maar
in een 2 paards onrustig was en zich zelfs niet goed op de been kon houden.
Tussenschot weg en het probleem was opgelost. Paard ging achter wijdbeens staan
en was daarna rustig. (Kon jammer genoeg dus niet met 2 paarden tegelijk vervoerd worden)

(ik ga zeker niet mee met de opmerking van Ariebren om even te remmen en het paard zo attent te maken:
remmen is voor paarden een heel vervelend iets en zal alleen maar meer onrust geven)

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 00:26

Ariebren schreef:
FahyaFemke schreef:

Dat moet je nooit doen, je rijd dan zonder de twee stangen en het paard kan met zijn kont dan de zijwand of achterklep eruit duwen.

Ok, ik gaf het als advies omdat ik weet dat meerdere dit zo doen. Klinkt inderdaad gevaarlijk. Goed: een ander, veiliger(!) advies dan:
koop een 1,5 paards trailer.

Als je paard dit echt niet kan, zo trailerladen, kun je toch niet zeggen: ja hij moet het maar leren?
JIJ wil met je paard op pad, HIJ niet... ik ken mensen die speciaal voor hun paard een 1,5 gekocht hebben, omdat hij daar wel in kon blijven staan. Zo hoort het...vind ik!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 00:30

Ariebren heeft gelijk, die stangen zitten er niet voor de sier, het is gevaarlijk zonder.

En ik begrijp van TS dat het nooit problemen heeft gegeven tot voor kort, het paard kon het dus wel altijd.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 00:32

Is de demper van je trailer nog wel in orde?
Ik zou misschien even naar je vering en demping laten kijken, zeker al het paard voorheen geen problemen had.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 00:32

Dat is waar. het kan ook zeker iets zijn zoals ze hier al eerder schrijven.

Bedoelde mijn vorige bericht ook niet rot, zie dat het er een beetje BOT staan zo met die grote letters haha..sorry!! Zo bedoel ik het niet :) Maar probeer wel góed mee te denken met je paardje, en niet alleen hoe jij het wilt.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 00:33

Ariebren schreef:
FahyaFemke schreef:

Je hebt ook van die extra lange stangen, voor de gehele achterkant in 1 keer. Misschien kun je die eens lenen om te testen of het voor je paard comfortabeler reist?